Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: DIY: Frisbeegolf reppubägi  (Read 27748 times)

Offline Anthuan

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 356
    • View Profile
  • Oikea nimi: Anton Pöyry
  • Seura: Frisbeegolf Club Hyrylä ry
DIY: Frisbeegolf reppubägi
« on: 11.02.13 - klo:16:05 »
Alkoi kiekkokokoelma kasvamaan sen verran eksponentiaalisesti, että alkaa jäämään Innovan Starter bägi pieneksi ja olla epämukava kantaa liian painavana.

Nuukana miehenä en jotenkin mitenkään pysty perustelemaan yli 200 € hintaista reppubägiä muuten edulliseen harrastukseen. Aikani googletettuani löysin idolini youtubesta:

Onko kukaan muu askarrellut omaa reppubägiä?
Tuommoinen kalastusreppu olisi kyllä helpoin vaihtoehto, mutta tarjonta Suomessa on melko huonoa.

Projekti jatkuu repun etsinnällä ja sopivan yksilön löydyttyä sen teurastamisella ja muokkaamiselle kiekkojen kuljetusta ajatellen.
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta.

Offline Mahwell

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 037
    • View Profile
  • Oikea nimi: Max Westerberg
  • Seura: VDGC
Vs: DIY: Frisbeegolf reppubägi
« Reply #1 on: 11.02.13 - klo:16:30 »
Eipä toikaan nyt kovin halvaksi tule jos kaiken joutuu ostamaan ja ei varmasti toimi yhtä hyvin kuin orginaalit-reppubägit. Mut antaa palaa jos tykkää askarrella :D
VDGC ry

Offline tuomasv

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 880
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomas Virtanen
  • Seura: FGSMH & TT
Vs: DIY: Frisbeegolf reppubägi
« Reply #2 on: 11.02.13 - klo:16:46 »
Omasta mielestäni kannattaa melkein duunata jostain omasta repusta/laukusta/salkusta mikäli ei uutta projektipohjaa tai valmista reppubägiä halua ostaa.

Itselläni on kuvan repussa juurikin Innovan starterbag sisällä sekä vanhasta Kånken-repusta selkäpehmuste. Kuvan reppu eroaa omasta silleen, että tuo on kangasta, mulla on jotain pressua joka pitää veden (ja lämmittää selässä kivasti). Reppuun menee helposti laukussa kulkevat n. 10 kiekkoa ja molemmin puolin laukkua vielä tarvittaessa muutama ylimääräinen. Viime päivinä olen miettinyt että pilkkijakkararepun voisi ottaa tähän käyttöön kanssa. Kulkisi tuoli siinä samassa.



Innova Storessa on myynnissä kiekkohaitareita, joista voisi nitomalla tehdä vähän pidemmän version. Tai sitten tommoista haitaria voisi askarrella itse jostain muovista, ja siitä saakin jo ihan hyvän täytteen/muodon kanttolaitteeseen.

Mut kuten yllä tuli esille, askarteluhommiin vaan jos kiinnostaa. Toi oma reppu+starter bag -viritys toimii itselläni oikein hyvin.

Offline VeliLenteli

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 293
    • View Profile
  • Seura: Facepalm Frisbee
Vs: DIY: Frisbeegolf reppubägi
« Reply #3 on: 12.02.13 - klo:17:34 »
Kappas, tätä olen itsekin pohtinut. Olen katsellut Varustelekasta joitain malleja. Kirjoittelen vaikka kun jotain tapahtuu. Muoviputkien käyttö näyttää hyvin näppärältä.
Mä olin vähän niin kuin tsuippaduippadui.

Offline Anthuan

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 356
    • View Profile
  • Oikea nimi: Anton Pöyry
  • Seura: Frisbeegolf Club Hyrylä ry
Vs: DIY: Frisbeegolf reppubägi
« Reply #4 on: 15.02.13 - klo:10:36 »
Henkisesti heikkona sorruin sitten kuitenkin Prodiscus-reppubägiin..
Joten omalta osaltani reppubägin rakenteluprojekti stoppasi.

Mielenkiinnolla kuitenkin muiden toteutuksia näkisin ja varmasti aihe kiinnostaa muitakin!
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta.

Offline Jpekko

  • Juniori
  • **
  • Posts: 70
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juha Nevala
  • Seura: Rolffarit
Vs: DIY: Frisbeegolf reppubägi
« Reply #5 on: 15.02.13 - klo:11:11 »
Itsellänikin kävi mielessä tämä tuossa joulun alla, juurikin pilkkireppuun oman keissin rakentaminen ois ollu aika näppärä systeemi. Sen verta paljon duunia ois kuitenki vaatinu, että esitin joululahjatoiveen uudesta laukusta ja Prodiscus reppu pätkähti. :D

Eikait se ees niin kova homma ois, jos yhtään löytyy kädentaitoa ja jostain löytäis materiaalit helposti, muttako....  ::)

Offline tuomasv

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 880
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomas Virtanen
  • Seura: FGSMH & TT
Vs: DIY: Frisbeegolf reppubägi
« Reply #6 on: 15.02.13 - klo:11:18 »
Itselläni kulkee noi kiekot (~15 kpl) ihan hyvin nykysysteemillä joten ei ole tarvinnut ryhtyä muuhun kuin visiointiin.

Oleelliset jutut olisivat varmaan justiinsa:
1) Määritellä tarpeet
- paljonko kiekkoja
- pitääkö olla jakkara
- muun tarpeiston määrä
ja tän jälkeen
2) Tuumasta toimeen
- tehdä jonkinlainen kehikko/haitari/tms jolla kiekot pysyy sitten järjestyksessä
- kehitellä joku pussi/suoja niiden ympärille
- nivoa tuo systeemi johonkin kantolaitteeseen, pilkkijakkara/rinkka/hihnat

Viimeistelyasteen voi sitten tehdä sen mukaan kuinka kylähullulta haluaa näyttää. Jos kiekkojen järjestyksellä ja helpolla saavutettavuudella ei ole väliä niin silloinhan käy mikä tahansa kantolaite. Ok, parinsadan euron reppu on varmasti ihan hyvä, mutta omaan peliini sellainen ei vielä tuo tarpeeksi lisäarvoa että lähtisin hankkimaan.

Offline ilgga

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 22
    • View Profile
DIY: Frisbeegolf reppubägi
« Reply #7 on: 14.08.13 - klo:18:53 »
Itsekin olen miettinyt tätä tee-se-itse bägiä ja tänään hetken mielijohteesta hain vettä hylkivää kangasta ja ohennettua karhunlankaa. Seuraavaksi alan miettimään kaavaa ja ehkä viikonloppuna värkkäilen bägin. Kertoilen sitten miten tässä käy ;)

Offline Anthuan

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 356
    • View Profile
  • Oikea nimi: Anton Pöyry
  • Seura: Frisbeegolf Club Hyrylä ry
Vs: DIY: Frisbeegolf reppubägi
« Reply #8 on: 14.08.13 - klo:20:42 »
Itsekin olen miettinyt tätä tee-se-itse bägiä ...

Innolla odottelen lopputulosta! 8)
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta.

Offline temppa.kk

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 268
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Leinonen
Vs: DIY: Frisbeegolf reppubägi
« Reply #9 on: 14.08.13 - klo:21:19 »
Itsekin olen miettinyt tätä tee-se-itse bägiä ...

Innolla odottelen lopputulosta! 8)
Todellaki. Pistähän kuvia kun saat jotain aikaan. :)
Uusia ratoja vain etsimään!

Offline ilgga

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 22
    • View Profile
DIY: Frisbeegolf reppubägi
« Reply #10 on: 15.08.13 - klo:14:14 »
Kertoilen kun homma pulkassa. :) jos joku viitsisi laittaa suuntaa antavia mittoja esim grip eq tai prodiscuksen bägistä, niin olisin iloinen. Pohjasta on tulossa n. 24x31, sellaisen pohjalevyn värkkäilin eilen ja muita muovivahvikkeita vanhasta kanisterista :)

Offline Putteri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 168
    • View Profile
Vs: DIY: Frisbeegolf reppubägi
« Reply #11 on: 16.08.13 - klo:18:11 »
Mä itse (tavallisen) repun ommelleena voisin kyllä ehdottaa ihan tavallista retkipatjaa pitämään reppua kasassa kiekojen kohdalla. Kanistereissa huonona puolena on sen kovuus (ei mee neula läpi) ja vaikea muotoilu (eikä vältsiin mukavinta kantaa, pitää laittaa selän puolelta paljon pehmikkeitä, muuten selkä romuna). Voisin väittää että kun useamman kerran ompelee kankaan retkipatjan kohdalta tiukasti kiinni, on se lähes yhtä jäykkää ja kestävää kuin toi kanisteri.
Täältä ainakin löytyy tosi hyvää kamaa tee-se-itse reppu miehille/naisille:
http://www.shelby.fi/catalog/default.php
« Last Edit: 16.08.13 - klo:18:14 by Putteri »

Offline ilgga

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 22
    • View Profile
DIY: Frisbeegolf reppubägi
« Reply #12 on: 17.08.13 - klo:23:10 »
Kanisterista tulee ainoastaan n. 24x32 levy pohjalle. Aika kivasti on jo projekti edennyt. Repun sivut ja "kiekkokaukalo" valmis. Kyllä on vaimo ja anoppi olleet ihmeissään. Vanhasta repusta saan olkahihnat ja selkämyksen. Katsotaan saisiko huomenna jo valmiiksi..

Offline Antique

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 142
    • View Profile
  • Oikea nimi: Nestori Mäkinen
  • Seura: 7k / Prodigy Disc Street Team
Vs: DIY: Frisbeegolf reppubägi
« Reply #13 on: 19.08.13 - klo:14:11 »
"tee-se-itse" reppubägi on tekeillä. Pieniä muutoksia/lisäilyjä vaille valmista ;)

Kuvat halukkaille:
http://i44.tinypic.com/2m7yz51.png (pääosio + vähän vasempaa laitaa kuvassa, pyyheen sijaan siihen voisi laittaa vaikka jakkaran tai sateenvarjon)
http://i44.tinypic.com/r935mb.png (repun oikea laita + puttitasku)
http://i44.tinypic.com/28wmc8o.png ("2. taskun" paikka, johon voi laittaa vähän vaatetta, kuvassa kuitenkin pari putteria laitettuna sinne)

Repun pääosioon mahtuu 21-25 kiekkoa, puttitaskuun mahtuu 2-4 putteria, riippuen 2. taskun vaate-/tavaramäärästä.
Huvittavinta on se, että tähänei ole tarvinnut tehdä melkein mitään, pääosiota lukuunottamatta. Tuntunut hyvältä selässä vaikka vähän kesken vielä on (pääosin juurikin pääosiosta, pientä editointia tarttis sinnekin tehdä). Tällä viikolla jossain vaiheessa (avustuksen kera) teen pieniä viimeistelyjä, nyt vain mietin pieniä "visioita". :D
|| Pa3 | Pa1 || A1 || M3 || F7 | F2 || H2 || D3 | D2 ||

Offline Doggeri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 241
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jyrki Passila
  • Seura: Hämeenlinnan Discaajat
Vs: DIY: Frisbeegolf reppubägi
« Reply #14 on: 20.09.13 - klo:19:17 »
Ite väsäsin todella köyhän miehen bägin tossa nopeesti  :P Kunhan vaan kestää niin välttää ihan hyvin omiin tarpeisiin ja eikös se niin ole, että kauneus on katsojan silmissä  ;D

https://www.dropbox.com/s/9azyag511agkrcr/SDC14310.JPG
https://www.dropbox.com/s/5qtd52at73s3cpp/SDC14311.JPG