Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Pääkaupunkiseudun radat  (Read 521350 times)

Offline Gawin

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 28
    • View Profile
  • Oikea nimi: Miika Pulkkinen
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #465 on: 09.09.13 - klo:19:32 »
Onko kenelläkään vuosaareen mahdollisesti nousevasta radasta tietoa?

Sain Helsingin kaupungilta seuraavanlaista sähköpostia:

Hei
Seuraavaa frisbeegolfrataa on suunniteltu Vuosaareen. Työryhmä, jossa on mukana lajin harrastajia, on tutkinut asiaa ja selvittää edelleen mahdollisia paikkoja.


Varmaan on kyllä ens vuoden hommia, mutta hyvä uutinen kuitenkin!
Eiks tota kartotettu jo 2012 kesänä? :D

Mut ehdottomasti tervetullut ois toi rata, sillä melkein toinen "kotirata" ois ku illat vietän alueella duunissa :D

Offline Dizzy

  • Juniori
  • **
  • Posts: 97
    • View Profile
  • Oikea nimi: Anssi Sahri
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #466 on: 10.09.13 - klo:10:31 »
Vuosaarta on kartoitettu ja homma nytkähtää liikkeelle, kun kaupunki näin kokee.

Tällä hetkellä mennään vähän vastatuuleen, Munkkiniemen rata on taas kerran liipasimella. Useasta vaaratilanteesta tullut valituksia kaupungille ja radan tulevaisuus on vaakalaudalla.

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #467 on: 10.09.13 - klo:10:37 »
Tällä hetkellä mennään vähän vastatuuleen, Munkkiniemen rata on taas kerran liipasimella. Useasta vaaratilanteesta tullut valituksia kaupungille ja radan tulevaisuus on vaakalaudalla.

Eikös se ole hyvä, että vaarallista paikoista puretaan radat pois?

Offline Dizzy

  • Juniori
  • **
  • Posts: 97
    • View Profile
  • Oikea nimi: Anssi Sahri
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #468 on: 10.09.13 - klo:10:50 »
Niin

Se on hyvä, että vaarallisista paikoista puretaan rata pois.
Helsingin ongelma vain on, että sellaista vaaratonta paikkaa ei oikein ole. Kaikilla radoilla pyörii ulkoilijoita - Talissa vähemmän, muissa enemmän. Tähänkin pitäisi löytää sellainen hyvä kompromissi. Radat oikeille paikoilleen, mutta tällä harrastajamäärällä niiden määrää nyt ei pitäisi ainakaan vähentää.

Itse yritän vaikuttaa sillä kulmalla, että jos Munkka poistuu saataisiin sen korit siirrettyä paikkaan x - toinen 9-väyläinen tilalle johonkin fiksumpaan paikkaan Helsingissä.

Toki turvallisuus ennenkaikkea

Anssi

Offline TommiK

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #469 on: 10.09.13 - klo:14:32 »
Piakkoin maisemiin muuttavana on herännyt kysymys, että mikä näistä alueen radoista soveltuisi parhaiten koko perheen käyttöön?

Eli profiililtaan ei olisi kovin vaativa ja turhan pitkä, kun juniori ja parempi puolisko ei vielä kovin pitkälle ole lajin saloihin päässeet.
Talin rata on hiukan turhan vaativa ja väylät pitkiä, kun tarkoitus on lähinnä saada innostus heräämään lajia kohtaan ja jos pelkälle korille pääsemiseen vaaditaan turhan paljon heittoja, syö se innostusta helposti ja tietysti kerää ruuhkaa meidän taakse.

Oittaan ulkoilualueen kenttä olisi ollut pituudeltaan ja muutenkin sopiva, mutta sen oli valloittanut auringon ottajat ja muut ulkoilijat, eikä kaikki koritkaan olleet enää paikallaan.

Offline peperoni

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 265
    • View Profile
  • Oikea nimi: Timo Mäkelä
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #470 on: 10.09.13 - klo:14:54 »
Aloittelijaystävällisiä ratoja ovat juuri edellä mainittu Munkkiniemi (9 väylää) ja sitten Siltamäki (18 väylää). Kummallakaan radalla väylät eivät ole kauhean pitkiä eikä ole aloittelijoilla turhauttavan haastavia. Ruuhkaa tuppaa olemaan vähän joka radalla pk-seudulla, joten ei se kyllä kauhean paljoa hidasta muiden peliä vaikka noilla radoilla tulisikin vähän enemmänkin heittoja per väylä.

Offline Mato

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 237
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mika Heinonen
  • Seura: Bogey Brothers
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #471 on: 10.09.13 - klo:15:15 »
Itse suosittelen Simonmetsää, niin kauan kun rata on pystyssä. Siinä on helppoa väylää myös perheen pienimmille heittäjille.
** Eniten eturautoja, jo vuodesta 2011 **

Sp33chl3ss

  • Guest
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #472 on: 10.09.13 - klo:16:19 »
Itse suosittelen Simonmetsää, niin kauan kun rata on pystyssä. Siinä on helppoa väylää myös perheen pienimmille heittäjille.
Täältä kanssa ääni Simpparille. Hyvä paikka aloittaa harrastus.

Offline Dizzy

  • Juniori
  • **
  • Posts: 97
    • View Profile
  • Oikea nimi: Anssi Sahri
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #473 on: 11.09.13 - klo:11:14 »
Helsingin radat Top5 aloittelijan näkökulmasta:

1: Munkka - täältä suurin osa on aloittanut. Helpot ja lyhyet väylät. Oppii (toivottavasti) väistämään sivullisia alusta asti. Paras paikka aloittaa laji Helsingissä
2: Siltamäki - Munkka x2. Väylien vaikeus ei juuri Munkasta kasva - lukumäärä vain lisääntyy. Sivullisten väistämistä pääsee treenaamaan täälläkin
3: Kivikko - Nyt alkaa pituutta tulemaan väylille, vaikeusaste kasvaa - mutta pääsääntöisesti näet heittosi alusta loppuun asti. Esteitä ei hirveästi väyliltä löydy, mitä nyt vesi voi vähän jännittää
4: Meikku - Pituuksien puolelta tosi passeli aloittelijalle - metsärata vaan vaatii veronsa. Nyt pitää osua jo tarkempiin aukkoihin, ja jos ekat kiessit menee puskia kolutessa ja väyliä ihmetellessä, ei varmaan kärpänen puraise. Kun on Munkka / Siltamäki akselilla treenannut perusheiton, on Meikku jo hyvinkin palkitseva paikka
.
.
.
.
.
.
.
.
.
23,5 Tali - Yksi suomen huonoimpia paikkoja aloittaa harrastus. Kapeita ja ahtaita väyliä. Ei riitä että heittää hyvin - tarkka pitää olla. Kädestä lähteneet kiekot löytyvät muiden väyliltä ja sekoilulla saa kyllä kommentteja osakseen. Ensikertalaisille saatetaan (toivottavasti ystävällisesti) kertoa Munkkiniemen ja Siltamäen sijainnit. Tali kannattaa tsekata silloin, kun kärpänen on jo puraissut ja luulee osaavansa jotain. Tuo ihan uuden perspektiivin lajiin. Aloittelin kannatta suhtautua Taliin tasonmittauksena - ei niinkään treenimestana.

Jos ihan ekaa kertaa vie porukkaa lajin pariin, suosittelen oikeasti Etelä-Haagan tai Savelan harjoituskoreja. Siellä voi aluksi treenata kiekon lentoa ja sitten tehdä porukalla sellaisen 6 väyläisen aloittelijaradan. Saa rauhassa touhuta ja saa samalla kuitenkin vähän lajista otetta. Itse käytän tätä tapaa, jos ihan uutta sankaria pitää opastaa. (Tietty jos tyyppi on tosi rasittava, viedään se Meikkuun ja katsotaan sitä tetsausta se pari tuntia)



Tali on alusta asti rakennettu ns. kisaradaksi. Tarkoituksena oli ja on saada kiinteä ja haastava rata jossa jo jonkin verran harrastaneet pääsevät jännän äärelle.
Siltis suunniteltiin ns. vastavetona Talille ja Kivikko yritettiin mallata vaikeusasteeltansa johonkin näiden kahden väliin.
 
A

Offline Birger Jaarli

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 220
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko
  • Seura: Yleensä tosi huonoa
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #474 on: 11.09.13 - klo:11:52 »
Kausikortti Nummelan Kaatikselle maksaa 50 euroa ja saa pelata rauhassa tai ainakin vakavien harrastajien seurassa ja todella hyvin hoidetulla radalla. Karkkila on myös Tammisaarta ja Hankoa lähempänä, eikä meillä ole ainakaan vielä ollut juurikaan ruuhkaa.

Noh nyt on tullut jo heitettyä Karkkilan rata useampaan kertaan ja täytyy kyllä sanoa että on sopivan haastava tällaiselle amatöörille. Tulokset heiluvat pari kolme heittoa parin yläpuolella ja useampi väylä on kyllä sellainen että pirkkoon ei ole mitään realistista mahdollisuutta - siitäkään huolimatta yksikään väylä ei tunnu epäreilulta vaan ainoastaan haastavalta. Lisäksi väylät ovat tosi monipuolisia, ehdottomasti käymisen arvoinen paikka! Eikä ole ollut jonottamista, joitakin pooleja (heittueita?  ;D), mutta ei tosiaan ruuhkaksi asti.

Ei varmaan olis pitänyt tätäkään rataa täällä mainostaa, mutta kun oli ihan pakko!  8)

Offline maige

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 39
    • View Profile
  • Oikea nimi: Miikka
  • Seura: TT + Bogey Brothers (unofficial)
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #475 on: 11.09.13 - klo:14:34 »
Helsingin radat Top5 aloittelijan näkökulmasta:

Jos ihan ekaa kertaa vie porukkaa lajin pariin, suosittelen oikeasti Etelä-Haagan tai Savelan harjoituskoreja. Siellä voi aluksi treenata kiekon lentoa ja sitten tehdä porukalla sellaisen 6 väyläisen aloittelijaradan. Saa rauhassa touhuta ja saa samalla kuitenkin vähän lajista otetta. Itse käytän tätä tapaa, jos ihan uutta sankaria pitää opastaa. (Tietty jos tyyppi on tosi rasittava, viedään se Meikkuun ja katsotaan sitä tetsausta se pari tuntia)


A


Olen tästä samaamieltä. Toki ymmärrän yskän että haluaa heti lähteä oikealle kiessille testaamaan taitojaan, mutta jos draiveri lentää sen 10-30 m niin mielestäni olisi syytä mennä kentälle treenaamaan. Toistojen määrä on se mikä merkitsee =) Itse kävin aloittaessani juurikin savelassa harjoittelemassa draivausta koska se oli sinänsä mielekästä kun sieltä löytyy korit joihin tähdätä ja voi tehdä harjoitusväyliä korien välillä kuten Dizzy tuossa mainitsikin. Toki treenaus onnistuu millä tahansa hiekka/nurmikentällä jossa ei ole muita käyttäjiä. Itsellä meni puoli kesää treenatessa siellä ja kun kiekot alkoivat lentämään sen 60-80 metriä niin Siltamäki kutsui.
putti kateissa jo vuodesta 2009

Offline TommiK

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #476 on: 11.09.13 - klo:16:34 »
Kiitokset kaikille vinkeistä, eiköhän nuista johonkin tällä viikolla jo heti eksytä jos vaan kelit on kohdallaan.

Talin rata on tosiaan haastava kuten sen tiesinkin, mutta siellä tuleekin käytyä sitten itsekseen ainakin siihen saakka kunnes jostakin löytyy pelikavereita.

Offline Mato

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 237
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mika Heinonen
  • Seura: Bogey Brothers
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #477 on: 12.09.13 - klo:23:11 »
Jos ihan ekaa kertaa vie porukkaa lajin pariin, suosittelen oikeasti Etelä-Haagan tai Savelan harjoituskoreja. Siellä voi aluksi treenata kiekon lentoa ja sitten tehdä porukalla sellaisen 6 väyläisen aloittelijaradan. Saa rauhassa touhuta ja saa samalla kuitenkin vähän lajista otetta.

Kyllä! Iso peukku tälle ;D
** Eniten eturautoja, jo vuodesta 2011 **

Offline Chukie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 238
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jukka Teräs
  • Seura: TT
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #478 on: 13.09.13 - klo:07:39 »
Niin

Se on hyvä, että vaarallisista paikoista puretaan rata pois.
Helsingin ongelma vain on, että sellaista vaaratonta paikkaa ei oikein ole. Kaikilla radoilla pyörii ulkoilijoita - Talissa vähemmän, muissa enemmän. Tähänkin pitäisi löytää sellainen hyvä kompromissi. Radat oikeille paikoilleen, mutta tällä harrastajamäärällä niiden määrää nyt ei pitäisi ainakaan vähentää.

Itse yritän vaikuttaa sillä kulmalla, että jos Munkka poistuu saataisiin sen korit siirrettyä paikkaan x - toinen 9-väyläinen tilalle johonkin fiksumpaan paikkaan Helsingissä.

Toki turvallisuus ennenkaikkea

Anssi
Munkkaankin saisi turvallisemman radan, ei niin mielenkiintoisen pelata, mutta turvallisemman. Nyt siellä risteää kävelyteitä monella väylällä. Auringonottajia ja muiden lajien harrastajia saisi yhä väistellä toki.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #479 on: 13.09.13 - klo:09:46 »
Niin

Se on hyvä, että vaarallisista paikoista puretaan rata pois.
Helsingin ongelma vain on, että sellaista vaaratonta paikkaa ei oikein ole. Kaikilla radoilla pyörii ulkoilijoita - Talissa vähemmän, muissa enemmän. Tähänkin pitäisi löytää sellainen hyvä kompromissi. Radat oikeille paikoilleen, mutta tällä harrastajamäärällä niiden määrää nyt ei pitäisi ainakaan vähentää.

Itse yritän vaikuttaa sillä kulmalla, että jos Munkka poistuu saataisiin sen korit siirrettyä paikkaan x - toinen 9-väyläinen tilalle johonkin fiksumpaan paikkaan Helsingissä.

Toki turvallisuus ennenkaikkea

Anssi
Munkkaankin saisi turvallisemman radan, ei niin mielenkiintoisen pelata, mutta turvallisemman. Nyt siellä risteää kävelyteitä monella väylällä. Auringonottajia ja muiden lajien harrastajia saisi yhä väistellä toki.

Ihan ensimmäiseksi pitäisi väylät 1 ja 2 siirtää johonkin. Sitten alkaa tilan puute kyllä vaivata, mutta nuo ovat ne vaarallisimmat väylät.

Jos väylän 3 jos siirtäisi lähemmäs tietä, ja vaikka reippaasti vasemmalle, siitä voisi saada ihan okei väylän turvallisempanakin.

Nelonen on mun mielestä nyt ihan jees, ei sinne tielle ihan helposti mene, mutta varmaan sekin näyttää kaupungin silmissä pahalta.

Vitonen pitää siirtää tien toiselle puolelle ihan reippaasti.

Kutonen...ei löydy mitään järkevää pikkuliikettä tälle. Sekä tii että kori pitäisi varmaan siirtää.

Seiska on radan ainoo kunnon pro-väylä ja turvallinenkin vielä!

Kasi. Tälle tehtiin joskus sellainen suunnitelma, että se kulkisi tien myötäisesti siitä koirapuiston kulmalta metikössä niin, että kori on melkein 9:nnen tiin kohdalla. Siirtymä olisi siinä järkevä, väyläkin olisi ihan jees ja turvallisempi. Pelattiin joskus sm-osakilpailuissa tämä. Vaatii pientä raivaamista alkuun, mutta porukalla saisi päivässä kuntoon.

Ysi pitäisi katsoa myös ihan uudesta vinkkelistä. Korin voisi viedä 50 metriä vasemmalle puiden suojaan ja tiin jonnekin vähän lähemmäs nykyistä korin paikkaa.

Munkan korit on aika huonossa kunnossa. Ihan huono ratkaisu ei mielestäni olisi, jos niitä sijoiteltaisi eri puistoihin treenipaikoiksi.

Tohon Vuosaari-keskusteluun sen verran, että ainakin 5 vuotta sitten sitä jo kaavailtiin. Käytiin jollain porukalla tekemässä alustava suunnitelmakin, mutta todettiin ainakin sen alueen olleen soveltumaton friballe. Nyt on uusi alue ja ilmeisesti realistisempi toteutumismahdollisuus.