Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Pääkaupunkiseudun radat  (Read 521378 times)

Offline Gawin

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 28
    • View Profile
  • Oikea nimi: Miika Pulkkinen
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #510 on: 27.11.13 - klo:12:27 »

Offline migi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 240
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko V.
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #511 on: 04.12.13 - klo:22:18 »
Onko kellään Kivikon tilanteesta tietoa? Lähinnä siis siitä, onko kaikki väylät pelattavissa vai onko osa jo suljettujen aitojen takana.

Offline tuomasv

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 880
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomas Virtanen
  • Seura: FGSMH & TT
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #512 on: 04.12.13 - klo:22:48 »
Onko kellään Kivikon tilanteesta tietoa? Lähinnä siis siitä, onko kaikki väylät pelattavissa vai onko osa jo suljettujen aitojen takana.

Tänään kaksi kierrosta havainnointia takana. Kaikki väylät pelattavissa, maa jäässä (hyviä skippejä), ei ruuhkaa (oltiin ainoa ryhmä). Arvelen, että sitä snowparkkia ei olla tänä vuonna rakentamassa, sillä hissiä ei ole vieläkään edes aloitettu saati kuskattu mitään rompetta paikan päälle. Viime vuonna hissi oli jo tässä vaiheessa rakennettu.

Offline Juhanuha

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 974
  • Natural Born Disc Golfer
    • View Profile
    • Natural Born Disc Golfer
  • Oikea nimi: Juha Kytö
  • Seura: Sipoon Discstroyers ry
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #513 on: 05.12.13 - klo:08:03 »
Lumiparkin netti- eikä fb-sivuillakaan ole mitään infoa. Onkohan jokin jäissä järjestelyissä tai jotakin?

Luulisi että keskustelu olisi jo kuumana kun pakkaset on jo tulleet niin lumitykkien pitäisi olla puhaltamassa.

Tai sitten snoukkaajat ei oo yhtä innoissaan kauden alkamisesta kuin fribaajat keväällä :-D
Are you Natural Born Disc Golfer? https://nbdg.fi

Offline ij

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
  • Oikea nimi: I J
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #514 on: 05.12.13 - klo:12:35 »
Oli siellä viime lauantaina pari tyyppiä ison umpikuormurin kanssa (+ lapset kiekon kanssa siinä sivussa palloilemassa :-)). Kyljen teksteistä päätellen olivat jotain railiporukka, eikä mitään hissin kaltaista lavalla näkynyt. Kuormurin laidat kyllä avasivat ikäänkuin jotain olisi ollut tarkoitus paikalle asentaa, mutta ilmeisesti edes mitään raileja ei sitten olekaan tullut mihinkään.

Eikä muuten näin lähellä sulaa merta ole vielä ollut tarpeeksi kylmä tykin käyttöönkään, plussallakin ollut pääosin päivälämmöt ja yölläkään ei kovin kovaa pakkasta (Serena, jossa ilmeisesti tykillä saivat rinteet tehtyä, lienee juuri sen tarvittavan verran kauempana rannasta, että sen joku 3-5 astetta alempi lämpö monesti).

--
 i.
« Last Edit: 05.12.13 - klo:12:40 by ij »

Offline gummi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 352
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi
  • Seura: Disc Golf Vikings
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #515 on: 09.12.13 - klo:09:04 »
Hesarissa juttua kaupunkien suunnitelmista - kohtuu yleisellä tasolla toki vielä mutta onpahan jotain keskustelua aiheesta kuitenkin... http://www.hs.fi/kaupunki/a1386476684380?jako=36b2e5d026530884c442154a77010f10&ref=tw-share
All work and no DiscGolf makes anybody a sad boy/girl...

Offline moog

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 406
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Moisio
  • Seura: Sipoon Discstroyers
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #516 on: 09.12.13 - klo:10:21 »
Tulipa joitakin päiviä sitten pitkästä aikaa pelattua muutama kierros Siltamäessä ja täytyy sanoa että tuo viimeisin ratamuutos, väylä 9, ei miellyttänyt lainkaan.

Ennen kritiikkiä todettakoon että arvostan suuresti niitä tahoja jotka tuota rataa kehittävät ja heidän tekemäänsä työtä radan säilyttämiseksi. Vilpitön kiitos ja hatunnosto siitä. Mutta näin ystävällisesti ja hyvässä hengessä haluaisin kyllä tuoda esiin näkemykseni siitä, että tuo väylä 9 nykymuodossaan on valitettavasti täysin epäonnistunut.

Tuossahan siis vanha "koivupilli" käännettiin toisinpäin, kori siirrettiin keskelle koivikkoa ja tiipaikka vietiin toiseen suuntaan kauas tien varteen. Lisäksi väylällä on puiden muodostama mandoportti joka ohjaa pelin niin että väylä on lopussa oikealle kääntävä. Tai pitäisi olla...

Tuo madoportti itsessään ei ole ongelma, vaikken niitä suuresti rakastakaan ja Siltiksessä sellainen on jo myös väylällä 1. Ongelma on se, että väki pelaa väylää aivan kuin mandoa ei olisikaan. Omien kierrosten lomassa kun touhua seurailin, niin ei siellä yksikään heittäjä tainnut pelata mandoa.

Lisäksi näitä mandopuita ei ole merkitty mitenkään ja etäisyys tiipaikasta on sen verran pitkä että niitä tuskin sieltä huomaisi, vaikka olisi. Eli pitää olla tutustunut ratakarttaan tietääkseen mandon olemassaolon. Ja siltikin, vaikka mando olisi merkitty ja se huomattaisiin, moni Siltiksessä sivuuttaa sen kuitenkin ja pelaa väylän oikealta tien kautta. Onhan kasillakin ("lampiväylä") mando, mutta moni silti avaa suoraan lammen yli. Ei sunnuntaifribaajia paljon näytä mandot kiinnostavan.

Ja kun tuo ysi pelataan oikealta (RHBH tai LHFH) tien puolelta, niin siinä on aika hazardi linja. Väylä on blindi ja heitto lähtee kummun takaa niin että heittäjä ei näe, onko tietä pitkin tulossa joku vastapalloon. Vastaavasti tietä kulkevat eivät näe, milloin heitto lähtee vaan kiekko ilmestyy yhtäkkiä kummun takaa. Siinä jos vähän avaus lipsahtaa tai jää fade uupumaan, niin jälki voi olla ikävää. Outoa sikälikin, että eikös vanha väylä 8 poistettu juuri siitä syystä että väki pelasi sitä tien kautta, mandosta välittämättä? Nyt tällä uudella ysillä on luotu tasan sama ongelma ja tehostettu sitä vielä laittamalla tiipaikka kummun taakse.

Radan turvallisuuden kannalta olisi parempi poistaa tuo nykymuotoinen ysi ja palauttaa se "koivupilliksi" tai tuoda sen sijaan vanha kasi takaisin (ja siirtää vaikka sen tiilaatta pari kolme metriä eteenpäin, jolloin tien kautta pelaamisessa ei enää ole mieltä kun tulee metsä eteen).
"Yllättävän usein avaan heitolla joka onnistuessaankin olisi ollut huono ratkaisu"

Offline Pekka H.

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 211
  • Olen syytön, sillä sipuli!
    • View Profile
  • Seura: Facepalm Frisbee
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #517 on: 09.12.13 - klo:13:09 »
Kävin kanssa nyt siltiksessä ekan kerran tuon väylämuutoksen jälkeen. Tiesin että siinä 9. väylällä on mando jossain, mutta kun sitä ei oltu merkitty mitenkään niin ei alettu arvuuttelemaan mikä puu se mahtaa olla. Ja tosiaan, näkyvyys oikealle tielle ei ole paras mahdollinen.

Offline Chukie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 238
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jukka Teräs
  • Seura: TT
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #518 on: 09.12.13 - klo:15:23 »
9. väylästä herää vähän kysymys, että voisiko sen pelata jotenkin täysin eri tavalla? Vaikkapa 15. väylänä ja nykyinen 10. väylä vaihtuisi 9. väyläksi. Nykyisellä layoutilla siirtymä 8. korilta 9. tiille on kohtalaisen pitkä siirtymä, samoin 15. korilta 16. tiille ja näin on ollu myös aiemmilla layouteilla. Jälkimmäiseen väliin on aina kaivannut jotain pelattavaa, ettei menisi vain kävelemiseksi. Tarjolla ei ole kovin mieleenpainuvia vaihtoehtoja, vaan lähinnä kyseessä olisi jälleen yksi kohtalaisen avoin väylä. Olisiko sellainen kuitenkin parempi vaihtoehto turvallisuuden kannalta? Yksi lähes avoin neppiväylä lisää istuisi Siltiksen muiden väylien joukkoon aika mutkatta. Korin voisi sijoittaa puiden lomaan, aika lähelle entistä korin paikkaa, niin siitä ei tulisi totaalista pakkobirkkuautomaattia. Tiin voisi puolestaan sijoittaa 11. korin kummun päälle, tosin tuon nurmialueen joen puoleiselle reunalle. Tuolta olisi aika hyvä näkyvyys väylälle, pl. korista pahasti pitkäksi venähtäneet heitot, jotka olisivat kenties entistä vaarallisempia. Jokunen kymmenen metriä pitäisi mennä pitkäksi, ennen kuin päätyisi kävelytielle. Tällä järjestelyllä kuitenkin vältyttäisiin mandohärdelleiltä.

Nykyään, ja myös aiemmin, 9. väylä on ollut aika lähellä 10. väylän tiitä ja vaaratilanteita on tullut todistettua myös siihen suuntaan, jolleivät 9. tiillä olevat pelaajat ole olleet tarkkana tai malttaneet odottaa kunnes 10. tii on vapautunut. Ehdottamassani vaihtoehdossa tämä kyseinen tilanne ei hirveästi parane, mutta se riippuu pitkälti siitä, kuinka syvälle puiden lomaan 9. kori sijoitettaisiin.

Offline peperoni

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 265
    • View Profile
  • Oikea nimi: Timo Mäkelä
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #519 on: 10.12.13 - klo:13:35 »
Aika lailla samat mielipiteet on kyllä tuosta 9 väylästä kuin moogilla. Mielestäni paljon vaarallisempi layout kuin aiempi "koivikko metsäpilli". Aiemmin tielle saakka pystyi lentämään maksimissaan puusta kimmonnut lerppu, mutta nyt useat heittävät tien kautta tarkoituksella. Myös näkyvys on huonompi tuossa uudessa. Eipä niitä mandoja suuren massan toimesta noudateta, jos niitä ei ole merkattu selkeästi sinne radalle. Viime viikonloppuna kierroksella muistin, että siellä jossain vasemmalla puolella se mando löytyy, mutta ei tietoa mitkä puut portin muodostavat ja ei sieltä tiiltä muutenkaan niin kauas näe selkeästi. Heitin sitten forella vasemmalta puolelta sisään koivikkoon ja päätin, että se meni mandosta oikein.

Summa summarum: Pidän muutoksista väylille 1, 16, 17 ja 18, mutta mielestäni tuo väylä 9 pitäisi poistaa tälläisenä leiskana ja miettiä jokin uusi lähestyminen. Samalla voisi siirtää 10 väylän tiin vähän turvallisempaan paikka pois ysin tulilinjalta.

Offline ymme

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: mika koskikallio
  • Seura: disc golf vikings
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #520 on: 10.12.13 - klo:13:51 »
eikai siinä vanhassa koivikkopillissä ollut muuta ongelmaa kuin ihmisten valitukset kuseskelijoista? ihmisiä taitaakin haitata se luontoon urinointi enemmän kuin fyysiset vaaratilanteet

vaikka väylän oikealla puolella ei olisikaan sitä kävelytietä, on (lähes-)sokkoväylä silti huono idea. varsinkin kun kympin tii on erittäin varsin lähellä tätä sokkokoria. tietty on jokaisen velvollisuus tarkistaa, ettei tulilinjalla ole koskaan mitään tai ketään sinne kuulumatonta. jokainen kuitenkin lipsuu tästä jossain välissä, varsinkin harrastelijat.

Offline peperoni

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 265
    • View Profile
  • Oikea nimi: Timo Mäkelä
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #521 on: 10.12.13 - klo:14:38 »
Aa... En muistanutkaan, että se vanha metsäpilli siirrettiin "kuseskelijoiden" takia. Turhien valittelijoiden takia piti tehdä radasta vaarallisempi ja mielestäni myös tylsempi.

Offline JYLY

  • Juniori
  • **
  • Posts: 71
    • View Profile
  • Oikea nimi: Markus Lindqvist
  • Seura: FGCK
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #522 on: 11.12.13 - klo:08:45 »
Se entinen metsäpilli oli perseestä koska sitä ei voinut turvallisesti heittää jos seuraavan väylän tiillä oli joku. Uusi väylä olisi siinä mielessä parempi kunhan se mando merkittäisiin. Ei vanhat käyttäjät ratakarttoja katsele ennen heittelyä tutulla radalla.

Uskon että entinen 8-väyläkin heitettiin väärää kautta vain koska mandoa ei ollut merkitty kunnolla 90% ajasta.

Offline peperoni

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 265
    • View Profile
  • Oikea nimi: Timo Mäkelä
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #523 on: 11.12.13 - klo:13:00 »
Se entinen metsäpilli oli perseestä koska sitä ei voinut turvallisesti heittää jos seuraavan väylän tiillä oli joku. Uusi väylä olisi siinä mielessä parempi kunhan se mando merkittäisiin. Ei vanhat käyttäjät ratakarttoja katsele ennen heittelyä tutulla radalla.

Uskon että entinen 8-väyläkin heitettiin väärää kautta vain koska mandoa ei ollut merkitty kunnolla 90% ajasta.

Toisaalta onhan sen uusi ysi vieläkin hasardi, kun se 10:n tii on siellä vasemmalla samoilla suunnilla missä tuo mando taitaa olla. Lisäksi uudesta heittopaikasta katsoen tuo uusi tii on muistaakseni sen verran piilossa, että voi sattua vahinkoja. Vanhalla leiskalla näköyhteys oli selkeä, joten oli helpompaa varoa. Sitä en kiellä, että tuo 10. tiipaikka oli vanhalla leiskalla huono. Ideaali olisi minusta tuo vanha metsäpilli sekä 10. tii siirrettynä sivummalla. Tuo 10 väylähän ei muutu miksikään vaikka tuota tiitä siirtäisi rutkastikin länteen päinä. Toisaalta ei tainnut olla paljoa valinnanvaran kentän muutosta vastanneilla tahoilla, kun kuseskelijoista valittajat saivat tahtonsa kaupungille läpi.

Offline Chukie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 238
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jukka Teräs
  • Seura: TT
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #524 on: 11.12.13 - klo:15:28 »
Nykyisen layoutin mukaiset ratakartat ja väyläopasteet ovat ilmeisesti tulossa Siltikseen. Kunhan mandopuut merkitään näkyvästi ja tiiltä löytyy opasteet, niin eiköhän väylien väärin pelaaminenkin vähene huomattavasti.