Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Pääkaupunkiseudun radat  (Read 521353 times)

Offline moog

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 406
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Moisio
  • Seura: Sipoon Discstroyers
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #525 on: 11.12.13 - klo:16:53 »
Nykyisen layoutin mukaiset ratakartat ja väyläopasteet ovat ilmeisesti tulossa Siltikseen. Kunhan mandopuut merkitään näkyvästi ja tiiltä löytyy opasteet, niin eiköhän väylien väärin pelaaminenkin vähene huomattavasti.

Ikävä kyllä, en ole kovin luottavainen tämän suhteen. Siltiksessä kiertää paljon sitä sunnuntaifribaajaa ja kaljapussipelaajaa, jotka ei mandoja pelaa vaikka ne kuin olis hyvin merkitty ja opastettu. Eihän ne nyt pelaa sitä ykkösen porttimandoakaan, vaikka se on sentään merkitty ja näkyy hyvin.
"Yllättävän usein avaan heitolla joka onnistuessaankin olisi ollut huono ratkaisu"

Offline fobba

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 015
    • View Profile
  • Oikea nimi: Kai Törmi
  • Seura: fgck
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #526 on: 11.12.13 - klo:17:04 »
Nykyisen layoutin mukaiset ratakartat ja väyläopasteet ovat ilmeisesti tulossa Siltikseen. Kunhan mandopuut merkitään näkyvästi ja tiiltä löytyy opasteet, niin eiköhän väylien väärin pelaaminenkin vähene huomattavasti.

Ikävä kyllä, en ole kovin luottavainen tämän suhteen. Siltiksessä kiertää paljon sitä sunnuntaifribaajaa ja kaljapussipelaajaa, jotka ei mandoja pelaa vaikka ne kuin olis hyvin merkitty ja opastettu. Eihän ne nyt pelaa sitä ykkösen porttimandoakaan, vaikka se on sentään merkitty ja näkyy hyvin.

Monesti kuullut ykkösen tiillä jonkun suusta: Otetaanko toi mando mukaan ? Vastaus: Nääh ei jaksa.

En ymmärrä, että jos tietedään säännöt ja silti niitä ei jaksa yhtään noudattaa. Lampiväylän mando "lappu" käyty useamman kerran repimässä myös pois. Ja toi ykkösen mando niin se on ainut järkevä kohta vielä heittääkkin.
Magic, pure, kannel, justice, m2, m4, orc, fire, dessu ja pd2

Offline Chukie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 238
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jukka Teräs
  • Seura: TT
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #527 on: 12.12.13 - klo:08:52 »
Nykyisen layoutin mukaiset ratakartat ja väyläopasteet ovat ilmeisesti tulossa Siltikseen. Kunhan mandopuut merkitään näkyvästi ja tiiltä löytyy opasteet, niin eiköhän väylien väärin pelaaminenkin vähene huomattavasti.

Ikävä kyllä, en ole kovin luottavainen tämän suhteen. Siltiksessä kiertää paljon sitä sunnuntaifribaajaa ja kaljapussipelaajaa, jotka ei mandoja pelaa vaikka ne kuin olis hyvin merkitty ja opastettu. Eihän ne nyt pelaa sitä ykkösen porttimandoakaan, vaikka se on sentään merkitty ja näkyy hyvin.

Monesti kuullut ykkösen tiillä jonkun suusta: Otetaanko toi mando mukaan ? Vastaus: Nääh ei jaksa.

En ymmärrä, että jos tietedään säännöt ja silti niitä ei jaksa yhtään noudattaa. Lampiväylän mando "lappu" käyty useamman kerran repimässä myös pois. Ja toi ykkösen mando niin se on ainut järkevä kohta vielä heittääkkin.
Näille tapauksille ei oikein voi mitään. Mutta väitän silti, että osaa pelaa väyliä väärin, koska he eivät tiedä mandon olemassa olosta. Nykyään väylillä ei ole opasteita, joten niistä ei voi edes olla tietoinen ilman rataan perehtymistä netissä. Tilannetta ei varmastikaan auta Siltiksessä lähes jatkuvasti tehdyt muutokset.

Offline Anthuan

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 356
    • View Profile
  • Oikea nimi: Anton Pöyry
  • Seura: Frisbeegolf Club Hyrylä ry
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #528 on: 12.12.13 - klo:09:09 »
Viime viikonloppuna käytiin pitkästä aikaa Siltamäessä pelaamassa.
Oli tiedossa että rata on muuttunut ja hieman jouduttiin etsimään tiipaikkoja muutaman sentin lumikerroksen alta, osaa hieman pidempäänkin (esim. 9 ja 16 tiit), jotka olivat siirtyneet reilusti.
Mistään mandoista ei ollut tietoa tai näköhavaintoa, millään väylällä. Ykkösellä pelattiin portin läpi, koska se oli ainoa järkevä reitti. Lampiväylällä ei mitään mandoa näkynyt, joten heitin veden yli. Vanhalla koivurännillä ei myöskään mandosta mitään havaintoa, joten mentiin väärin isolla hyssellä.

Tietenkin olisi pelattu oikein, jos vaikka ykköstiin lähellä olisi päivitetty ratakartta ollut tai selvästi puissa mando-merkkaukset.
Ei liene pelaajien vika, jos merkinnät puuttuvat ja pelataan sitten miten parhaaksi katsotaan, tietenkään muita ulkoilijoita vaarantamatta (spotteri...)
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta.

Offline peperoni

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 265
    • View Profile
  • Oikea nimi: Timo Mäkelä
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #529 on: 12.12.13 - klo:12:11 »
Vanhalla koivurännillä ei myöskään mandosta mitään havaintoa, joten mentiin väärin isolla hyssellä.

Tämä kuvastaa ehkä parhaiten tuon väylän suurinta ongelmaa. Luontevin tapa heittää tuo väylä RHBH-pelaajille on oikean kautta hyssenä, mutta tällöin heitetään sokkona kävelytien kautta. Te ja monet muut fiksut pelaajat käyttävät spotteria tuollaisessa tilanteessa, mutta hihavakiolta veikkaisin, että Siltiksen käviöistä vähintää joka kymmenes painaa kiekkoa menemään ilman mitään spotteria, jolloin syntyy vaaranpaikkoja. Juuri tämän takia mandot ovat huonoja turvallisuuden takeita varsinkin kun niitä ei ole merkattu ollenkaan.

Offline Jaskala

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 964
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: Tallaajat
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #530 on: 16.12.13 - klo:15:13 »
Monesti kuullut ykkösen tiillä jonkun suusta: Otetaanko toi mando mukaan ? Vastaus: Nääh ei jaksa.

En ymmärrä, että jos tietedään säännöt ja silti niitä ei jaksa yhtään noudattaa. Lampiväylän mando "lappu" käyty useamman kerran repimässä myös pois. Ja toi ykkösen mando niin se on ainut järkevä kohta vielä heittääkkin.
Näille tapauksille ei oikein voi mitään. Mutta väitän silti, että osaa pelaa väyliä väärin, koska he eivät tiedä mandon olemassa olosta. Nykyään väylillä ei ole opasteita, joten niistä ei voi edes olla tietoinen ilman rataan perehtymistä netissä. Tilannetta ei varmastikaan auta Siltiksessä lähes jatkuvasti tehdyt muutokset.
Tässä on nyt mielestäni kaksi hyvin erilaista tilannetta, joita myös "tuomitsen" hyvin eri tavoin.

Ykkösen Mando kun tekee väylästä merkittävästi vaativamman ja sunnuntaipelaajalle se vain hankaloittaa rentoa hauskanpitoa. Pussikaljakaan ei maistu samalta jos ekan reiän jälkeen tilanne on 3 3 4 9. Se kun ei ole keneltäkään pois jos yksi porukka ei tästä mandosta välitä.

Täysin toinen asia ovat sitten mandot, jotka on tehty muiden alueella liikkujien turvallisuutta ajatellen (koivukuja). Nämä ovat ne mielestäni tärkeämmät mandot ja etenkin niiden merkintöihin ja ohjeistuksiin tulisi panosta. Esim. koivukujan tiillä kun ei ole mitään opasteita eikä mandoa tiiltä näe, niin vaikea siitä on hupipelaajia sen missaamisesta kovasti syyttäkkään. Spotterin käyttö sen sijaan on hyvien tapojen mukaista.

EDIT: Pääkaupunkiseudun radoista kun kerran puhutaan, niin etenkin Munkan 8:lle toivoisin kovasti mandoa joka estäisi älyttömät vasemmalta kävelytien kautta avaukset.
« Last Edit: 16.12.13 - klo:15:16 by Jaskala »

Offline tuomasv

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 880
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomas Virtanen
  • Seura: FGSMH & TT
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #531 on: 16.12.13 - klo:15:20 »
Lumiparkin netti- eikä fb-sivuillakaan ole mitään infoa. Onkohan jokin jäissä järjestelyissä tai jotakin?

Luulisi että keskustelu olisi jo kuumana kun pakkaset on jo tulleet niin lumitykkien pitäisi olla puhaltamassa.

Tai sitten snoukkaajat ei oo yhtä innoissaan kauden alkamisesta kuin fribaajat keväällä :-D

Muistin vasta nyt kirjoittaa. Jos joku ei ole Kivikossa viikkoon käynyt, niin nyt siellä on tosiaankin jo hissi rakennettuna, ja väylät 8-10 taitavat olla kohta käytöstä pois. Toisaalta pitemmän ajan sääennusteet näyttävät vähän epäsuotuisilta lumetukselle...

Offline Mato

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 237
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mika Heinonen
  • Seura: Bogey Brothers
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #532 on: 19.12.13 - klo:16:08 »
Vinkkinä vain kaikille niille, jotka eivät sitä vielä tienneet, niin Siltis tulee saamaan DGP-tyyppisen ison info taulun, sekä väyläkohtaiset opastekyltit jokaisen tiin luokse. Mandopuut tullaan merkkaamaan asiallisesti ja riittävän selvästi. Lisäksi korit numeroidaan uudelleen.

Tämä ei tietenkään poista sitä tosiasiaa, että jotkut pelaavat kuten itse haluavat, mutta eiköhän nämä muutokset jo paranna kyseisen FG-puiston katu-uskottavuutta jo melkoisesti.

Koitetaan me aktiivit omalla esimerkillämme "kouluttaa" noita vääräuskoisia hellällä kädellä 8)

Asiasta lisää Siltämäen frisbeegolfin FB sivuilla.

** Eniten eturautoja, jo vuodesta 2011 **

Offline tuomasv

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 880
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomas Virtanen
  • Seura: FGSMH & TT
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #533 on: 07.01.14 - klo:08:43 »
Kivikon tilanne? Mutaista varmasti, mutta väylät 8-10? Onko koko rata pelattavissa?

Offline reisvi-3

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 193
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Reiss
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #534 on: 07.01.14 - klo:08:55 »
Ihan hyvässä kunnossa oli Kivikko lauantaina. Perus märkää, 8-10 väylät eivät ole pelattavissa.

Offline Noobie

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 12
    • View Profile
  • Oikea nimi: Miikka Teräsvirta
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #535 on: 07.02.14 - klo:09:34 »
Nykyisen layoutin mukaiset ratakartat ja väyläopasteet ovat ilmeisesti tulossa Siltikseen. Kunhan mandopuut merkitään näkyvästi ja tiiltä löytyy opasteet, niin eiköhän väylien väärin pelaaminenkin vähene huomattavasti.

Ikävä kyllä, en ole kovin luottavainen tämän suhteen. Siltiksessä kiertää paljon sitä sunnuntaifribaajaa ja kaljapussipelaajaa, jotka ei mandoja pelaa vaikka ne kuin olis hyvin merkitty ja opastettu. Eihän ne nyt pelaa sitä ykkösen porttimandoakaan, vaikka se on sentään merkitty ja näkyy hyvin.

Tuosta kaljapussipelaamisesta on juttua aika monessa topicissa, mutta jaetaan oma versioini siitä täällä.

Tuolla kaljapussipelaamisella minä aloitin tämän lajin viime kesänä ja juuri Siltiksessä. Kuitenkin järki päässä, eikä heitetty tai pissitty kenenkään nilkoille. Mutta kyllä se oli muuten karmean näköistä menemistä  :) Kaikilla neljällä yksi lainakiekko ja yksi yhteinen putteri. Jotain lajiin liittyen oltiin googletettu, mutta ei siitä juurikaan apua ollut.

Tuosta illasta kun toettiin, päätettiin mennä kokeilemaan uudestaan, mutta ilman kaljapusseja. Ja seuraavaksi käytiinkin ostamassa kiekot siitä Talin lähellä olevasta kaupasta. Nyt ei ole -15 asteen pakkasetkaan estäneet heittelyä :) Hieno laji!

Mutta niin tuo Siltis näyttää olevan suosittu paikka aloittelijoille (mitä olen vielä itsekin), sunnuntaifribailijoille (aika lähellä olen tätäkin) sekä kaljapussiporukoille (katsotaan nyt...). Sitä tällä yritän sanoa, että oli siellä millaista porukkaa vain (pois lukien täysin asennevammaiset), kaljoineen tai ilman, niin siitä saattaa poikia vaikka mitä. Itse en tässä iässä enää haaveile mistään isommasta, mutta kyllä tähän hurahti ihan täysin. Tämä vuosi menee vielä treenaillessa, mutta ensi vuonna voisi jo harkita joitain kisakokemuksia.

Mandot ovat nyt vähän niin ja näin. Ei sillä pitäisi olla suurempaa väliä, jos joku haluaa niitä oikoa, kunhan se ei tuo mitään vaaratilanteita. Jos on ensimmäisiä kertoja heittelemässä, niin kyllähän se nopeuttaa peliä, jos ei jokaista mandoa tai ob:ta noudata. Ei tule sitten niin isoja jonoja taakse.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #536 on: 07.02.14 - klo:10:54 »
Mandot ovat nyt vähän niin ja näin. Ei sillä pitäisi olla suurempaa väliä, jos joku haluaa niitä oikoa, kunhan se ei tuo mitään vaaratilanteita. Jos on ensimmäisiä kertoja heittelemässä, niin kyllähän se nopeuttaa peliä, jos ei jokaista mandoa tai ob:ta noudata. Ei tule sitten niin isoja jonoja taakse.

Tästä syyttävä sormi jokaiselle ratasuunnittelijalle, joka kuvittelee mandon tai OB-rajan luovan turvallisuutta. Rata tai väylä on väärällä paikalla ja huono, jos sitä pitää parannella lippusilla ja lappusilla, joiden noudattaminen on sunnuntaipelaajalle vain hyvän tahdon asia. Koska "ei sillä pitäisi olla suurempaa väliä, jos joku haluaa niitä oikoa", kuten juuri sanottiin.

Ja vaikka ei haluaisikaan oikoa ja ihan oikeasti yrittää pelata oikein, on aika vaaratilanne tai rikkoutunut ikkuna aika kohtuuton rangaistus heittäjän puolen metrin linjavirheestä. Toistan: mandot ja muut eivät paranna turvallisuutta, koska ne, jotka niitä muutenkin noudattavat, ymmärtävät kyllä välttää turhia vaaratilanteita ilman erillistä huomautusta. Ja heillekin joskus sattuu ikäviä lipsahduksia, joita yksi mando tai ob ei muuta miksikään.

Offline Dizzy

  • Juniori
  • **
  • Posts: 97
    • View Profile
  • Oikea nimi: Anssi Sahri
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #537 on: 12.02.14 - klo:14:08 »
Voi teitä.

Ymmärtäisin kommentin mandoja vaativan radan huonoudesta, jos kirjoittaja eläisi ja vaikuttaisi alueella, jossa tuota lääniä piisaa radan tekemiseen. Kun on tarpeeksi hehtaareita käytettävänä, niin sitten voi syytellä mandoista ja kikkailuista. Mutta kun olet stadista...

Jos ei ole tilaa käytössä liiemmälti - ja alueilla on muutakin käyttöä, on pelikenttä alusta asti erilainen.
Uuden radan rakentaminen julkiselle alueella on alusta loppuun vääntöä. Suunnittelija ja harrastajat haluavat parhaan mahdollisen radan. Virkamiehet haluavat radan josta ei synny minkäänlaisia häiriötekijöitä - vaaratilanteista nyt puhumattakaan.(Aloittelijat, amatöörit ja prot haluavat myös erilaisia ratoja) Sitten alkaa vääntö ja kompromissien tekeminen - sillä erotuksella että harrastajilla ei ole minkäänlaista vääntövoimaa neuvottelutilanteissa.

Ratasuunnittelijat ainakin täällä pääkaupunkiseudulla usein tähtäävät parhaaseen mahdolliseen rataan olosuhteiden puitteissa.

Ei ratasuunnittelijat kuvittele, että se mando taianomaisesti ohjaa ja opettaa kaikki pelaajat oikeille heittolinjoille. Se on kompromissi - jossa vaihtoehtona on yleensä ollut väylän kokonaan poistaminen tai neppailuväylän syntyminen. Toki se oikeassa elämässä toimii ennenkaikkea niihin, jotka sitä eivät välttämättä tarvitse. Toistaiseksi on pakko uskoa, että esimerkki vaikuttaa ja ratojen vakiintumisen myötä massan käyttäytymisellä on voimaa. Jos aika näyttää, että ei onnistu niin sitten radat supistuu.

Se, että joskus mandoilla rakennetaan parempaa rataa ei läheskään aina tarkoita sitä, että väylä on parempi sen mandon kanssa. Ilman sitä mandoa se väylä olisi paljon paskempi.

Kyllä ne mandot parantavat turvallisuutta. Talin kakkosväylän portin jälkeen en ole nähnyt yhtään upsi-avausta - joka olisi ollut koirapuistossa, ykkösväylällä tai vasemmalla kävelytiellä. Tämä siis kärjistettynä esimerkkinä. Jos yleisellä tasolla 200 heittuetta suorittaa väylän päivässä ja näistä puolet noudattavat mandoa - on turvallisuus jo parantunut. Asiat ovat suhteellisia.

"Rata tai väylä on väärällä paikalla tai huono, jos sitä pitää parannella lippusilla ja lappusilla"  Helsingissä löytyy Suomen kallein hinta maalle - eikä tilannetta ole tullut vastaan jossa kaupungin rajojen sisälle olisi saatu läpi sitä mitä haluttaisiin. Pitäisikö ne radat sitten rakentaa sinne 50+km keskustasta?

NIllittämiseksihän tämä taas menee, mutta kun ei se maailma ole mustavalkoinen.

Rauhaa ja rakkautta vaan kaikille

Anssi

Offline lliuhto

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 125
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lauri Liuhto
  • Seura: TT
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #538 on: 12.02.14 - klo:23:42 »
Mandojen noudattamisenkin voi tulkita hyvin monella tavalla - ainakin kun ollaan kaveriporukalla höntsäkierroksella. Helppona esimerkkinä juuri Siltamäen ykkönen: En näe että väylän turvallisuus paranisi mihinkään, vaikkei mandoa noudattaisi orjallisesti tuloslaskennassa - kunhan pyritään heittämään sen mukaan. Jos vaikkapa avaus kiertää mandopuun juuri ja juuri väärältä puolelta ja pysähtyy silti keskelle väylää - ihan sama turvallisuuden kannalta mitä väylätulokseksi lasketaan.

Siinä vaiheessa ei olekaan enää turvallisuuden kannalta se ja sama, jos mandot jätetään huomiotta sillä tasolla ettei edes yritetä noudattaa niitä. Eli muistutuksena vaan - niin kauan kun ei olla kisaamassa, voi kaveriporukan kesken tuloslaskennan tehdä ihan miten haluaa.

Mikä muuten sen ykkösväylän korrekti suoritustapa on mandomissin jälkeen? Re-tee ja +1 vai heitto mandoportilta ja +1? Muitakin variantteja varmaan voisi olla, kuten "re-tee ilman rangaistusta" jne. Kaverikierroksilla tuonkin voinee sopia ihan vapaasti.

Lauri

Offline Chukie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 238
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jukka Teräs
  • Seura: TT
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #539 on: 13.02.14 - klo:09:05 »
Mikä muuten sen ykkösväylän korrekti suoritustapa on mandomissin jälkeen? Re-tee ja +1 vai heitto mandoportilta ja +1? Muitakin variantteja varmaan voisi olla, kuten "re-tee ilman rangaistusta" jne. Kaverikierroksilla tuonkin voinee sopia ihan vapaasti.
Nykyisillä säännöillä missatun mandon jälkeen jatketaan edellisestä heittopaikasta yhden rangaistusheiton kera. Mikäli väylälle on osoitettu drop zone missatulle mandolle, jatketaan drop zonelta ja tulee yksi rangaistusheitto.