Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Pääkaupunkiseudun radat  (Read 523027 times)

Offline tuomasv

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 880
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomas Virtanen
  • Seura: FGSMH & TT
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #300 on: 30.07.13 - klo:14:19 »
Väärin pelaamisen ymmärrän mutta tuo fribaajien syyttely kuseksimesta jaksaa kyllä aina huvittaa. Kyseinen nurmialue on kuitenkin hyvin usein täynnä teinejä siidereineen...

Kyl suakin vituttais kun muksut joutuis jatkuvasti katselemaan joidenkin känniurpojen kusemista takapihalla. Toki pelureidenkin täytyy rakkoaan tyhjentää ja radalla on pari hyvää spottia+fudiskentän pukutilan wc, joihin tarpeensa suorittaa. Itse oon vältellyt siltistä koko kesän ja en tiedä minkälainen meno sielä nykyään on.

No vituttais vituttais mutta pointti olikin se että todennäköisemmät pihoillekuseksijat lienevät kuitenkin kaljoittelevat nuorisoporukat kuin frisbeeurheilijat.

jepjep, mutta arvaas kumpi siirtyy, rata vai nuoriso?

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #301 on: 30.07.13 - klo:14:20 »
Eiköhän ne sitten huomaa sen että ongelma ei poistunut, jos rata hetkeks lähteekin.

tau

  • Guest
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #302 on: 30.07.13 - klo:15:00 »
Juu onhan tuola aina näkynyt vaikka mitä porukkaa kaljoittelemassa ja osa valituksista varmaan liittyykin näihin. Jenkeissä ensimmäisiä fribagolfratoja perustettiin melko huonomaineisiin puistoihin, jotka kummasti siistiytyivät fribaajien pesiytyessä alueelle. Kenties Siltiksen puistoalueet ovat jopa siistimpiä, mitä ne nykyään olisivat ilman fribaajia :) Kivikossakin porukka keräili ruiskuja ja herätteli kodittomia kun rata avattiin. Ei oo tainnut moista enää näkyä?

Offline maige

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 39
    • View Profile
  • Oikea nimi: Miikka
  • Seura: TT + Bogey Brothers (unofficial)
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #303 on: 31.07.13 - klo:15:05 »
Miksköhän 8. poistuu? Varsinkin jos vielä 9:n laattaa siirretään kauemmas, niin ei siinäkään jonottavat ole enää vaarassa. Tosin kasin korinympärys on kyllä melkonen lammikko märkään aikaan...
Kuvittelisin että osittain ainakin sen takia ettei kaikki välittänyt siitä mandosta vaan pisteli oikealta hyssellä suoraan tien suuntaisesti korille. Joo melkoisen märkä paikka mut toisaalta ihan mukava väylä oli kyllä.
Tämä kertoo hyvin miksi mando on huono turvallisuusperuste yleisellä radalla. Ei sitä noudateta.

Joo, tuo Siltiksen 8 ollut aina ongelmallinen. Yritettiin Fixata sitä Mando-nuolta vielä kuntoon et pysyis puussa kiinni ja näkyis sekä aina opastaa edelläolevaa poolia jos meinaavat metän läpi tai hyssellä hiekkatien kautta avata. Tosin Frisbeegolfradat.fi väyläkuvauksissa ei myöskään mainita sanallakaan mandoa??  ja väyläopasteiden puutteellisuus tiiltä aiheuttavat näitä tilanteita.
"Väylä 8
Pituus 53 metriä. Par 3
Kävelytiet ja niiden toinen puoli OB. "

Mielestäni myös väylälle 11 pitäisi tehdä muutos, useasti olen nähnyt että avaukset lentävät väylän 12 korin lähelle jonne ei kummun takaa ole näköyhteyttä 11 tiiltä! Joku samanlainen portti mikä talin 2 väylällä on ois kiva juttu myös siltikseen ja voishan muutamalle väylälle myös tehdä Mandon jotta avaukset saisi suunattua tiettyyn vaarattomaan suuntaan ja vaikeuttaisi samalla hieman rataa =)

Jokatapauksessa mielestäni on hyvä että rataan tulee muutoksia turvallisuuden parantamiseksi, saas nähdä milloin saavat ne tehtyä. Muutenhan siltis on mitä parhain rata aloittelijoille opetella lajia ja sääntöjä =)
putti kateissa jo vuodesta 2009

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #304 on: 31.07.13 - klo:15:17 »
Miksköhän 8. poistuu? Varsinkin jos vielä 9:n laattaa siirretään kauemmas, niin ei siinäkään jonottavat ole enää vaarassa. Tosin kasin korinympärys on kyllä melkonen lammikko märkään aikaan...
Kuvittelisin että osittain ainakin sen takia ettei kaikki välittänyt siitä mandosta vaan pisteli oikealta hyssellä suoraan tien suuntaisesti korille. Joo melkoisen märkä paikka mut toisaalta ihan mukava väylä oli kyllä.
Tämä kertoo hyvin miksi mando on huono turvallisuusperuste yleisellä radalla. Ei sitä noudateta.

Joo, tuo Siltiksen 8 ollut aina ongelmallinen. Yritettiin Fixata sitä Mando-nuolta vielä kuntoon et pysyis puussa kiinni ja näkyis sekä aina opastaa edelläolevaa poolia jos meinaavat metän läpi tai hyssellä hiekkatien kautta avata. Tosin Frisbeegolfradat.fi väyläkuvauksissa ei myöskään mainita sanallakaan mandoa??  ja väyläopasteiden puutteellisuus tiiltä aiheuttavat näitä tilanteita.
"Väylä 8
Pituus 53 metriä. Par 3
Kävelytiet ja niiden toinen puoli OB. "

Mielestäni myös väylälle 11 pitäisi tehdä muutos, useasti olen nähnyt että avaukset lentävät väylän 12 korin lähelle jonne ei kummun takaa ole näköyhteyttä 11 tiiltä! Joku samanlainen portti mikä talin 2 väylällä on ois kiva juttu myös siltikseen ja voishan muutamalle väylälle myös tehdä Mandon jotta avaukset saisi suunattua tiettyyn vaarattomaan suuntaan ja vaikeuttaisi samalla hieman rataa =)

Jokatapauksessa mielestäni on hyvä että rataan tulee muutoksia turvallisuuden parantamiseksi, saas nähdä milloin saavat ne tehtyä. Muutenhan siltis on mitä parhain rata aloittelijoille opetella lajia ja sääntöjä =)

Itse ratahan ei opeta kenellekään sääntöjä, vaan siellä pitäisi olla joku kokoajan vahtaamassa. Oma kokemukseni asiasta on, että huomauttaminen ei auta, koska rata on ilmainen ja vapaa, ja silloin siellä saa tehdä mitä haluaa.

Voi olla, että ainoastaan hivnen rotevampi olemukseni on säästänyt itseni vakavimmilta riidanhaastokeikoilta, sen verran suuttunutta jamppaa on tullut vastaan väärinkäytöksistä huomauttaessani.

Viime maanantaina Kivikossa ei meinannut mitenkään mennä jakeluun, että viikkokisaajat menevät muun porukan edelle. Agressiivista harrastajaahan se harmittaa ja voi luoja sitä narinan määrää, kun ohitettiin kisan ulkopuolinen pooli.

Itse olen muuttunut erittäin skeptiseksi sen suhteen, että ilmaiset radat yleisissä puistoissa ovat olemassa vielä 5 vuoden kulutta tätä menoa. Huono käytös on lisääntynyt kokoajan, eikä siitä tohdi huomauttaakaan, kun vastauksena on känniagressiota. Green card -systeemi tulee vääjäämättä käyttöön ennemmin tai myöhemmin. Sitä ennen totuttautukaamme ikävään lehtijulkisuuteen ja kasvattakaamme paksu nahka kestämään yleistäviä syytöksiä frisbeegolfareiden huonosta käyttäytymisestä.

Offline wallu

  • Juniori
  • **
  • Posts: 76
    • View Profile
  • Oikea nimi: Kimi W
  • Seura: Frisbeegolf Club Keinukallio - FGCK
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #305 on: 31.07.13 - klo:15:28 »
Green card -systeemi tulee vääjäämättä käyttöön ennemmin tai myöhemmin.

Omasta mielestä golffista tuttu green card voi mennä kyllä hieman yli, mutta toisaalta ikinä ei ole peloittanut pelata golfkentällä, koska tiedän että muut kanssa pelaajat osaavat myös pelata ja noudattavat suurelta osin etikettiä. Lajin kannalta voisi olla kyllä hyvä, että etikettiä tuotaisiin enemmän esille. Jokaisella puisto kentällä on samat ongelmat sivullisten kanssa. Tuntuu siltä että monet pelaavat kaljan kanssa mikä on ihan jees, mutta kun ei tiedetä sääntöjä niin pistää se kyllä monesti vihaksi kun on 6-10 hengen pooleja, jotka eivät päästä ohi ja kiekkoja sataa heti perään kun olet itse avannut ja sitten on se huonotkäytöstavat vielä usein mukana.   :-\

Offline peperoni

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 265
    • View Profile
  • Oikea nimi: Timo Mäkelä
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #306 on: 31.07.13 - klo:15:43 »
Joo, tuo Siltiksen 8 ollut aina ongelmallinen. Yritettiin Fixata sitä Mando-nuolta vielä kuntoon et pysyis puussa kiinni ja näkyis sekä aina opastaa edelläolevaa poolia jos meinaavat metän läpi tai hyssellä hiekkatien kautta avata. Tosin Frisbeegolfradat.fi väyläkuvauksissa ei myöskään mainita sanallakaan mandoa??  ja väyläopasteiden puutteellisuus tiiltä aiheuttavat näitä tilanteita.
"Väylä 8
Pituus 53 metriä. Par 3
Kävelytiet ja niiden toinen puoli OB. "

Aika harvoin ainakin itse katson mitään väyläkuvauksia mistään radalta vaan sitä tulee oletettua, että ratakarttaan on nuo OB:t ja mandot merkitty. Siltiksen kartassa ei ole OB:ta ja mandoja merkattu, joka lisää tätä epätietoisuutta.

Offline steadyrockabilly

  • Juniori
  • **
  • Posts: 68
    • View Profile
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #307 on: 31.07.13 - klo:15:45 »
Mulla on kyllä vähän enemmän uskoa ihmiskuntaan (fribaajatkin on ihmisiä  :o). Kyllä suuri enemmistö pelaajista kykenee kantamaan vastuuta omista tekemisistään ja kuuntelee järkipuhettä jos asiat vaan esittää ystävällisesti. Todella harvoin sitä törmää ihmisiin radalla jotka protestoi kun asioista huomauttaa ystävällisesti. Ja jos protestoivatkin niin veikkaampa että seuraavan kerran samassa tilanteessa he toimivat kuitenkin sääntöjen puitteissa välttääkseen sitä "jäkätystä".

Sitten on eri asia kannattaako Siltiksen kasia muuttaa riskien välttämiseksi..en muista, näkyykö esim joka suunnalta tulevat jalankulkijat hyvin teeltä?

Toi green cardeista puhuminen on kyllä ihan hölynpölyä. Ne eivät ole realistisia viidenkään vuoden päästä, ei käytännön syistä eikä periaatteellisistakaan syistä!

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #308 on: 31.07.13 - klo:16:58 »
Toi green cardeista puhuminen on kyllä ihan hölynpölyä. Ne eivät ole realistisia viidenkään vuoden päästä, ei käytännön syistä eikä periaatteellisistakaan syistä!

Käytännön syyt ovat paljon hankalammat, se on totta. Asia tulee silti muuttumaan joskus, koska näin ei voi jatkua.

En oikein osaa vastustaa sitä, että päästääksesi pelaamaan radalle, sinun täytyy osata käyttäytyä ja hallita pelivälinettä edes auttavasti. Nythän radoille pääsee vaikkei olisi kiekkoja ollenkaan, ja siitähän osa konflikteista johtuu - ulkopuolisten ja pelaajien kohtaamisesta. Itse pelaisin paljon mieluummin suljetulla maksullisella radalla kuin väistelisin auringonottajia pelin aikana. Tai väittelisin kaljaporukan kanssa siitä, saako kanssapelaajia päin heittää.

Julkisissa puistoissa voi täysin vapaasti liikkua ja heitellä frisbeetä ihan miten lystää. Voit heittää mandon väärältä puolelta, jos siltä tuntuu tai vaikka seistä keskellä väylää tekemättä mitään. On vain kyse hyvästä tahdosta, että noudattaa frisbeegolfin sääntöjä ja etikettiä pelatessaan rataa. Jos rata olisi suljettu ja avoinna vain frisbeegolfareille, siellä pitäisi noudattaa sen alueen sääntöjä. Siltamäessä noudatetaan kaupungin järjestyssääntöjä, joissa ei ole mainintaa mandoista tai outtilinjoista.


Offline Mahwell

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 037
    • View Profile
  • Oikea nimi: Max Westerberg
  • Seura: VDGC
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #309 on: 31.07.13 - klo:17:25 »
Esim. Kaatis on hyvä esimerkki niin sanotusta "suljetusta" radasta. Kaikki jotka sinne tulevat niin osaavat lajia ja sen sääntöjä ainakin kohtalaisesti. Eikä ole sivullisia pöllimässä kiekkoja ja kadonneetkin palaavat aina löytyessään omistajalleen. Kyllä tosta mielellään maksaakin.
VDGC ry

Offline Tss

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 27
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #310 on: 01.08.13 - klo:00:07 »
Siltamäessä melkein kaikki muutokset oli tehty jo valmiiksi. Eilen illalla pelasin vielä vanhaa rataa, tänään illalla oli osittain jo uudet setit kunnossa. Kaivurikin oli vielä 17. korin vieressä, joten luulisin, et ne 2 viimestä väylääkin tulee aika hätäseen sinne, sekä 17. laatan siirtäminen. 8)

Sitten oma mielipide muutoksista. Tärkein asia on tietenkin se, että muutosten takana on kanssapelaajien ja muiden puiston käyttäjien turvallisuus, sehän on selvä. Silti itseäni harmittaa, että satunnaisten suhareiden hölmöily helpotti rataa aika paljonkin. (Suluissa uusi väylänumero)

1. väylä on nyt paljon avoimempi, kun tii siirtyi hieman oikealle. Toki jos nostopirkun haluaa, pitää edelleen osata heittää suoraan ja tarkasti.
7. väylä lyheni sen tsabaut 15m(?). Aika tuntuva helpotus ottaen huomioon väylän profiilin. Nyt voi mennä ykkösellä korille jo midarillakin.
8. tosiaan hävinnyt. Itseäni harmittaa, koska oli pk-seudulla suht harvinainen selvä vasurin hysseväylä.
9. (8.) aka lampiväylä lyheni sen 20-25m. Jos tämä on edelleen par 4, on väylällä helppoja eaglejä jaossa. Par 3:na olisi ehkä muuhun tasoon nähden liian haastava. Paha sanoa.
13. (12.) penkin siirto ehkä paras muutos. Se jos joku oli riski paikka.
Väylän 8 materiaaleista oli tulossa uusi 16. Tiin paikkaa en nähnyt mutta korin paikka merkattu suoraan nykyisen 17. tiin eteen. Mikä siis tarkoittaa sitä, että 17. lyhenisi suoraksi par 3:ksi, ellei laatta siirry eteenpäin ja oikealle hiekkatien viereen. Joka tapauksessa par tippuu varmaankin kolmoseen? Salaa silti toivon jotain erilaista ja hienoa.
Jos 18. väylä on tulossa takaisin vanhalle paikalleen, pitäisi puustoa raivata jonkun verran. Ainakin ennen poistumistaan se oli "toivotaan toivotaan" materiaalia läpimenon osalta. En tuomitse ennen kuin näen lopullisen tuotoksen. Positiivista on se, että nyt rata on taas täysi 18-väyläinen.

Älkää vetäkö hernettä nenään, arvostan kyllä suuresti sitä, että jotkut viitsivät nähdä vaivaa Siltamäen radan eteen, vaikka muutokset tehdäänkin pakon uhalla. Kuten mainittua, toimii parhaiten uusien pelaajien ratana ja sunnuntaiheittelyssä. Onneksi haasteita varten on mm. Tali ja Kivikko. :) Tikkurilassa asuvalle Siltis kantaa jatkossakin "kotiradan" statusta Simpparin ollessa putterineppailua.

ps. Mites se Simonmetsän rata ylipäätään? Eikös Vantaan kaupunki lupaillut radan siirtoa tämän vuoden puolella? Tällä hetkellä rahat varmaan aika jäissä asian suhteen... ja kaikki muukin...
pps. Menee Maton hieno ratakartta hukkaan. Tekeekö joku uuden kunnes mahdolliset vakituiset opasteet saadaan aikaiseksi.

Offline Mato

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 237
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mika Heinonen
  • Seura: Bogey Brothers
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #311 on: 01.08.13 - klo:11:51 »
Siltamäessä melkein kaikki muutokset oli tehty jo valmiiksi.

pps. Menee Maton hieno ratakartta hukkaan. Tekeekö joku uuden kunnes mahdolliset vakituiset opasteet saadaan aikaiseksi.

No jos vihdoinkin...
Muutoksia on yllä odotettu, vaikka itsekin jään haikailemaan vanhaa 8 ja 9 väylää.

Ja no worries. Uuden ratakartan ja uudet "väyläohjeet" voin kyllä hoitaa jossain vaiheessa ajantasalle, kunhan vain saadaan päivitetty ratakartta haltuun.
** Eniten eturautoja, jo vuodesta 2011 **

Offline maige

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 39
    • View Profile
  • Oikea nimi: Miikka
  • Seura: TT + Bogey Brothers (unofficial)
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #312 on: 02.08.13 - klo:10:00 »
Siltamäessä melkein kaikki muutokset oli tehty jo valmiiksi. Eilen illalla pelasin vielä vanhaa rataa, tänään illalla oli osittain jo uudet setit kunnossa. Kaivurikin oli vielä 17. korin vieressä, joten luulisin, et ne 2 viimestä väylääkin tulee aika hätäseen sinne, sekä 17. laatan siirtäminen. 8)

Sitten oma mielipide muutoksista. Tärkein asia on tietenkin se, että muutosten takana on kanssapelaajien ja muiden puiston käyttäjien turvallisuus, sehän on selvä. Silti itseäni harmittaa, että satunnaisten suhareiden hölmöily helpotti rataa aika paljonkin. (Suluissa uusi väylänumero)


Väylän 8 materiaaleista oli tulossa uusi 16. Tiin paikkaa en nähnyt mutta korin paikka merkattu suoraan nykyisen 17. tiin eteen. Mikä siis tarkoittaa sitä, että 17. lyhenisi suoraksi par 3:ksi, ellei laatta siirry eteenpäin ja oikealle hiekkatien viereen. Joka tapauksessa par tippuu varmaankin kolmoseen? Salaa silti toivon jotain erilaista ja hienoa.
Jos 18. väylä on tulossa takaisin vanhalle paikalleen, pitäisi puustoa raivata jonkun verran. Ainakin ennen poistumistaan se oli "toivotaan toivotaan" materiaalia läpimenon osalta. En tuomitse ennen kuin näen lopullisen tuotoksen. Positiivista on se, että nyt rata on taas täysi 18-väyläinen.

Älkää vetäkö hernettä nenään, arvostan kyllä suuresti sitä, että jotkut viitsivät nähdä vaivaa Siltamäen radan eteen, vaikka muutokset tehdäänkin pakon uhalla. Kuten mainittua, toimii parhaiten uusien pelaajien ratana ja sunnuntaiheittelyssä. Onneksi haasteita varten on mm. Tali ja Kivikko. :) Tikkurilassa asuvalle Siltis kantaa jatkossakin "kotiradan" statusta Simpparin ollessa putterineppailua.


Siltis katsastettu eilen, täytyy kyllä myöntää että pettymys oli pienoinen. :'( 1, 7 ja 9 väylät oli mukavan haasteellisia aiemmin, nyt lyhennettynä/ helpotettuna 1 ja 7 on midarikamaa ja 9 on helpohko par 3.
Tosiaan 16 kori on vanhan 17 tiin paikalla ja 16 tii on hiekkatien ja kuusikon välissä siinä vanhan 17 korin vasemmalla puolella. Väylä on aika tikkusuora n. 90m, tämä oli  mielestäni ihan ok muutos. 17 uusi tii on siirtynyt eteenpäin ja oikealle hiekkatien viereen kuten veikkasit....midarikamaa nyt. 18 väylä alkaa nyt siitä missä ennen väylä kaartoi metsään sisään ja kori on about samassa paikassa kuin joskus ennenvanhaan. Eli 18 väylä on suora n. 20-25 m pitkä ja putterikamaa. Koska Siltis on myös minun kotiratani olisin toivonut jotain aivan muuta mutta näillä nyt mennään. 
putti kateissa jo vuodesta 2009

tau

  • Guest
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #313 on: 02.08.13 - klo:10:12 »
Eli 18 väylä on suora n. 20-25 m pitkä ja putterikamaa.

Tää on jo huvittava :D Kuulostaa par 2:lta. Jos ton takia se lämmittelykori häviää, niin en tykkää. Ihan jees kuitenkin, että rata säilyy, kun näitä helpompiakin ratoja tarvitaan.


Offline maige

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 39
    • View Profile
  • Oikea nimi: Miikka
  • Seura: TT + Bogey Brothers (unofficial)
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #314 on: 02.08.13 - klo:10:33 »
Joo, väylä 18 on pakko olla par2, muuten 7 vuotias poikanikin saa Birdien tohon  :o
putti kateissa jo vuodesta 2009