Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.  (Read 347131 times)

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #450 on: 11.02.16 - klo:14:45 »
Feldberg opettaa myös, että pitäisi tapahtua pelkästään sormilla mutta herra käyttää kuitenkin itse hieman rannetta.

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #451 on: 11.02.16 - klo:16:57 »
Stokely väittää, että spinnin pitäisi tulla siitä kun käden liike pysähtyy ja kiekko jatka matkaa ja pivotoi sitten etu sormen nivelen ympäri. Onko joku onnistunut tällaisessa? Miten sen saa toimimaan? Pitääkö kiekkon ikäänkuin ripata kädestä vähän niinkuin draivatessa vai mitä?

Stokelyn video:


Aika automaattisesti se kiekko tolla tyylillä kädestä lähtee, ottaen spinnit etusormen nivelestä – mutta ei sitä pidä mitenkään yrittää tehdä, ripata tai snäpätä. Ja vaikka nostoputissa moni painottaa että käsi suorana ja ilman rannetta, niin kyllä se käsi saa ja pitääkin vähän kyynärpäästä "joustaa" (se on luonnollista) ja rannetta kehiin sen verran mitä käden avaamiseen tarvitsee.

Mä oon samaa mieltä lähes kaikesta mitä Stokely tossa videolla sano (paitsi sinisestä tukasta ja lopun kiekkomyynnistä;), aika peruskauraa – mutta ehkä tärkeimpinä pointteina vois nostaa nämä; kiekko flättinä, saatto suoraan eteenpäin, äläkä vemputa ;) 

Offline jamas

  • Juniori
  • **
  • Posts: 59
    • View Profile
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #452 on: 12.02.16 - klo:10:55 »
Kiitos neuvoista Kempster!

Joo, ehkä tällä kyynärpään joustolla saa myös hartian kivun pois joka mulle tulee jos yritän noudattaa Feldbergin ja Stokelyn neuvoja liian kirjaimellisesti. Tosin tämä on varmasti jäänyt vain yritykseksi noudattaa eikä noudattamiseksi. Lisäksi Climo ja McBeth on mun mielestä parempia puttaajia kuin Feldberg ja näyttää siltä että McBeth ja Climo taivuttavat kyynärpäätä hieman kiekkon ollessa alhaalla ja sitten suoristavat kyynärpään kun kiekko lähtee kädestä.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #453 on: 12.02.16 - klo:11:27 »
Mähän en oo mikään kritisoimaan Schusterickin puttia, mutta ei voi kieltää etteikö hänellä olisi ollut puttiongelmaa viimeset pari kautta verrattuna aiempaan. Hänellä on siis sellainen ihmeellinen vähän isompi kyynärpään koukistus siinä puttiliikkeen keskellä, mitä monet ovat epäilleet ongelmaksi. Tuli vaan tuosta mieleen.

No, tyyli on vapaa, kuten vaikkapa Brinsterillä, mutta voi juku miten silläkin uppoaa.

Sama kun draiveissakin. Muistan joskus ihmetelleeni Hynösen Joonaksella kun kiekko käy lähes pystyssä taakseviennissä, mutta eipä tuntunut hirveästi haittaavan (SM kiessit pari-kolme vuotta sitten tais olla). Mutta, vaikka se ei yhtä haittaakaan, ei tietysti tarkoita että siitä olisi juuri etuakaan, ts. että se olisi suositeltavaa kopioida.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Jaskala

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 964
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: Tallaajat
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #454 on: 12.02.16 - klo:12:25 »
Systerin suurin murhe on mun mielestä nupissa. Vähä samaa ku Nikkolla, saattaa hyvin missaa 4m noston mutta sit 15m menee suhteessa ihan hyvällä prossalla.

Toinen mikä mua hämää sen putissa on kiekon osuminen reiteen alasviennissä. Tuntuu kuin se rikkois rytmityksen ja tekis putista väkinäisen.

Offline janne

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 128
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne Tapaninen
  • Seura: Joen Liitokiekko
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #455 on: 14.02.16 - klo:16:01 »
Oisko sulla Jaskala jotain hyvää esimerkkiä videolta tuosta rytmityksen rikkoutumisesta? Tuntuis vaan jotenkin hyvin käymään oman puttaamisen ongelmaan kun rupesin asiaa ajattelemaan, otan kiekolle vauhtia reidestä asti ja välillä tuntuu just tuolta rytmi menis rikki.

Offline Jaskala

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 964
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: Tallaajat
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #456 on: 14.02.16 - klo:18:15 »
Oisko sulla Jaskala jotain hyvää esimerkkiä videolta tuosta rytmityksen rikkoutumisesta? Tuntuis vaan jotenkin hyvin käymään oman puttaamisen ongelmaan kun rupesin asiaa ajattelemaan, otan kiekolle vauhtia reidestä asti ja välillä tuntuu just tuolta rytmi menis rikki.
Heh, luulin löytäväni esimerkin ekasta videosta jonka siltä katon, mutta oiskohan tuo pikkasen muokannu puttiaan viime kaudelle kun ihan heti ei moista osunu silmään.  ???

Muutoksesta huolimatta ongelma on sillä edelleen usein sama eli reisi tulee vastaan ja rytmi kärsii, nykyään näyttää vain väistävän kiekolla reittä kun ennen se vaan töksähti siihen.

Esimerkiksi tässä putissa toi liike näyttää kovin väkinäiseltä kiekon alasviennistä eteenpäin:
https://youtu.be/rnAqweZFAwk?t=2m46s

EDIT.
Näissä puteissa on vielä enemmän sitä reiteen osumista ja rytmin sekoamista:
https://youtu.be/rnAqweZFAwk?t=26m3s
https://youtu.be/rnAqweZFAwk?t=35m12s
« Last Edit: 14.02.16 - klo:18:29 by Jaskala »

Offline Jouni

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 883
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jouni
  • Seura: JyLi
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #457 on: 02.05.16 - klo:23:12 »
Miten ihmeessä siitä putterista pitäisi pitää kiinni? Taas yksi päivä puttituskailua takana ja tuntuu että paljolti kyse on siitä että mulla putteri puolet kerroista lipeää kädestä miten sattuu ja jos ei niin sitten enempi vähempi tarttuu näppeihin. Jotkut pitää pikkurilliä rimmissä kiinni, tämä tuntuu aika mahdottomalta, kiekko lähtee aina väpättäen antsassa. Usein näkee sanottavan että keskisormen ja peukon pitäisi olla vastakkain (kiekko tietysti välissä), mutta tuntuu vielä omituisemmalta, kiekko lentää ehkä metrin näin. Usein peukalo ei edes pysy paikallaan alasviennissä vaan se jo liikkuu johonkin mukavampaan paikkaan kesken liikkeen. Kokeiltu on matalaa ja syvää putteria, hysseputtia, antsaputtia, flättiä puttia, pushputtia, spinputtia ja kaikkea siltä väliltä. Paljon on kyllä muutakin vikaa tietysti putissa (henkinen puoli varsinkin alkaa olla aika kovilla kun ei ole kuuteen vuoteen putti kehittynyt yhtään, paremminkin päinvastoin), mutta tuntuu että ihan sama mitä tekee niin tuntuu vaan epämukavalta pitää sitä kiekkoa kädessä.

Mulla on todella lyhyet nakkisormet joskin normaalikokoinen(?) miehen kämmen, en tiedä onko sillä vaikutusta. Mersulle ei kuitenkaan ole tarvetta.

Offline ghorkki

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 324
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Könönen
  • Seura: Deep in the Forest
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #458 on: 03.05.16 - klo:06:40 »
Tuossa edellisellä sivulla on tuo McBethin video niin siitä voi tuon gripin kopioida. Jos sulla alasviennissä liikkuu peukut tms niin joko puristata liian vähän tai sun alasvientis on liian nopea. Sormet ei jää kiinni kiekkoon kun sen popsauttaa niistä pois. Itse ainakin teen nopeen keskisormen, nimettömän ja pikkusormen avauksen ja se kiekko lähtee helpommin räpylästä.

Kokeile lisää puttereita, jos joku vaikka ois just sopiva tassuun. Kokeile jotai hidasta midaria jos kaikki toivo puttereiden kans on jo menny :)

Sit semmonen tylsä vinkki et toistoja toistoja toistoja. Hyvin huomannu omassa putissa vuoden aikana muuttumista ja kaikista kokeilluista tyyleistä ottanu aina jotain mukaansa. (Nykyään spin/pushputt haaralta)

Voit myös ottaa videoo omasta toiminnasta tai hidastaa ihan kunnolla tekemistä ja ajatuksen kanssa miettiä mikä mättää. Mut älä luovuta, kyllä täällä ainakin yritetään jeesata :)


Offline qwert81

  • Juniori
  • **
  • Posts: 52
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #459 on: 03.05.16 - klo:14:36 »
Miten ihmeessä siitä putterista pitäisi pitää kiinni? Taas yksi päivä puttituskailua takana ja tuntuu että paljolti kyse on siitä että mulla putteri puolet kerroista lipeää kädestä miten sattuu ja jos ei niin sitten enempi vähempi tarttuu näppeihin. Jotkut pitää pikkurilliä rimmissä kiinni, tämä tuntuu aika mahdottomalta, kiekko lähtee aina väpättäen antsassa. Usein näkee sanottavan että keskisormen ja peukon pitäisi olla vastakkain (kiekko tietysti välissä), mutta tuntuu vielä omituisemmalta, kiekko lentää ehkä metrin näin. Usein peukalo ei edes pysy paikallaan alasviennissä vaan se jo liikkuu johonkin mukavampaan paikkaan kesken liikkeen. Kokeiltu on matalaa ja syvää putteria, hysseputtia, antsaputtia, flättiä puttia, pushputtia, spinputtia ja kaikkea siltä väliltä. Paljon on kyllä muutakin vikaa tietysti putissa (henkinen puoli varsinkin alkaa olla aika kovilla kun ei ole kuuteen vuoteen putti kehittynyt yhtään, paremminkin päinvastoin), mutta tuntuu että ihan sama mitä tekee niin tuntuu vaan epämukavalta pitää sitä kiekkoa kädessä.

Mulla on todella lyhyet nakkisormet joskin normaalikokoinen(?) miehen kämmen, en tiedä onko sillä vaikutusta. Mersulle ei kuitenkaan ole tarvetta.

Voiskohan näistä olla apua. Kun viet käden alhaalta eteen, niin vie se suorassa linjassa tarpeeksi ylös ennen kun päästät irti. Ja kun irrotat niin avaa kämmen/sormet kunnolla( ihan kuin käsipäivää). Itellä ote on avoin niin että etusormen viimenen nivel on kiekonreunassa, eli sormenpää kiekon alla.
Ei kannata mielestäni liikaa vielä miettiä mitä ne sormet tekevät heiton aikana, yleensä asettuvat itsestään mukavasti. Tosin jos peukku ikäänkuin lipsahtaa niin eihän se hyvä ole. Oletko kokeillut softeja puttereita?
Ja vielä, että mitä pitempi putti niin sitä enemmän rannetta mukaan, itse alan käyttään enemmän rannetta jossain 15-20m kohdilla.

Offline sidrend

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 754
    • View Profile
  • Oikea nimi: Niko Jokinen
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #460 on: 03.05.16 - klo:20:38 »
Miten ihmeessä siitä putterista pitäisi pitää kiinni? Taas yksi päivä puttituskailua takana ja tuntuu että paljolti kyse on siitä että mulla putteri puolet kerroista lipeää kädestä miten sattuu ja jos ei niin sitten enempi vähempi tarttuu näppeihin. Jotkut pitää pikkurilliä rimmissä kiinni, tämä tuntuu aika mahdottomalta, kiekko lähtee aina väpättäen antsassa. Usein näkee sanottavan että keskisormen ja peukon pitäisi olla vastakkain (kiekko tietysti välissä), mutta tuntuu vielä omituisemmalta, kiekko lentää ehkä metrin näin. Usein peukalo ei edes pysy paikallaan alasviennissä vaan se jo liikkuu johonkin mukavampaan paikkaan kesken liikkeen. Kokeiltu on matalaa ja syvää putteria, hysseputtia, antsaputtia, flättiä puttia, pushputtia, spinputtia ja kaikkea siltä väliltä. Paljon on kyllä muutakin vikaa tietysti putissa (henkinen puoli varsinkin alkaa olla aika kovilla kun ei ole kuuteen vuoteen putti kehittynyt yhtään, paremminkin päinvastoin), mutta tuntuu että ihan sama mitä tekee niin tuntuu vaan epämukavalta pitää sitä kiekkoa kädessä.

Mulla on todella lyhyet nakkisormet joskin normaalikokoinen(?) miehen kämmen, en tiedä onko sillä vaikutusta. Mersulle ei kuitenkaan ole tarvetta.

Voiskohan näistä olla apua. Kun viet käden alhaalta eteen, niin vie se suorassa linjassa tarpeeksi ylös ennen kun päästät irti. Ja kun irrotat niin avaa kämmen/sormet kunnolla( ihan kuin käsipäivää). Itellä ote on avoin niin että etusormen viimenen nivel on kiekonreunassa, eli sormenpää kiekon alla.
Ei kannata mielestäni liikaa vielä miettiä mitä ne sormet tekevät heiton aikana, yleensä asettuvat itsestään mukavasti. Tosin jos peukku ikäänkuin lipsahtaa niin eihän se hyvä ole. Oletko kokeillut softeja puttereita?
Ja vielä, että mitä pitempi putti niin sitä enemmän rannetta mukaan, itse alan käyttään enemmän rannetta jossain 15-20m kohdilla.

Tuossa oli hyviä vinkkejä, olen samaa mieltä että ei niiden sormien asennoista ym. kannata liikaa huolehtia. Todennäköisesti ne löytää paikkansa ihan itsellään, oma otteeni on hyvin vastaava kuin mitä Jouni tuossa kuvaili, eli keskisormi ja peukalo on aikalailla vastakkain ja pikkurilli on siellä rimmin sisäreunassa kiinni melko löysästi.

Ehkä tärkeintä putissa on kuitenkin omasta mielestäni rauhoittuminen ja keskittyminen. Itse yritän aina hengittää kerran kaksi syvään ennen kuin astun puttaamaan ja tämä tuntuu parantavan onnistumisprosenttia. Niin ja ne toistot... tätä yritän itsellekin tolkuttaa :D

Kuten kaikessa niin jokaisella on omat tyylinsä ja tapansa, eikä yhtä oikeaa tapaa saada puttia kuntoon varmasti ole.

Offline Kreator

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 192
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Linnalo
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #461 on: 04.05.16 - klo:08:54 »
Pari niksiä kun putti ei kulje, näitä itselle mantran lailla toistamalla olen saanut kesken rundinkin sulaneen putin takaisin jonkinlaiseen kuntoon

1. Leuka ylös (putti lähtee ylemmäs, alaraudat vähenee)
2. Kunnolla poweria, eli älä puttaa koriin vaan puttaa 2-3 metriä korista läpi
3. Käden saatto putin jälkeen niin että käsi jää kättelyasentoon suoraan eteen (parantaa irrotusta)




Offline tapioe

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 833
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapio Eskola
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #462 on: 04.05.16 - klo:12:51 »
Itsekin olen kehitellyt muutaman kohdan mantran, mikä tuntuu kyllä auttavan jos putti ei tunnu kulkevan.

1. Ranne rentona.
2. Puttauslinja on suora.
3. Liike lähtee vasemman jalan ponnistuksella.

Offline Tamohorski

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 134
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mika Nikkanen
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #463 on: 04.05.16 - klo:13:18 »
Mun mantra...

1. Kokonaan rentona mutta räväkästi ei laiskasti
2. Alku hitaasti loppu räväkästi
3. Hyvä saatto
4. Muista se rentous

ja sit mennään syteen tai saveen.

Offline Tamohorski

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 134
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mika Nikkanen
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #464 on: 04.05.16 - klo:13:27 »
Miten ihmeessä siitä putterista pitäisi pitää kiinni? Taas yksi päivä puttituskailua takana ja tuntuu että paljolti kyse on siitä että mulla putteri puolet kerroista lipeää kädestä miten sattuu ja jos ei niin sitten enempi vähempi tarttuu näppeihin. Jotkut pitää pikkurilliä rimmissä kiinni, tämä tuntuu aika mahdottomalta, kiekko lähtee aina väpättäen antsassa. Usein näkee sanottavan että keskisormen ja peukon pitäisi olla vastakkain (kiekko tietysti välissä), mutta tuntuu vielä omituisemmalta, kiekko lentää ehkä metrin näin. Usein peukalo ei edes pysy paikallaan alasviennissä vaan se jo liikkuu johonkin mukavampaan paikkaan kesken liikkeen. Kokeiltu on matalaa ja syvää putteria, hysseputtia, antsaputtia, flättiä puttia, pushputtia, spinputtia ja kaikkea siltä väliltä. Paljon on kyllä muutakin vikaa tietysti putissa (henkinen puoli varsinkin alkaa olla aika kovilla kun ei ole kuuteen vuoteen putti kehittynyt yhtään, paremminkin päinvastoin), mutta tuntuu että ihan sama mitä tekee niin tuntuu vaan epämukavalta pitää sitä kiekkoa kädessä.

Mulla on todella lyhyet nakkisormet joskin normaalikokoinen(?) miehen kämmen, en tiedä onko sillä vaikutusta. Mersulle ei kuitenkaan ole tarvetta.
Voi myös olla ettei ongelma ole sittenkään otteessa vaan kehon ja käden koordinaatiossa. Jos käsi tekee liikkeensä liian aikaisin kehon liikkeeseen nähden suunntautuu heitto oikea kätisellä helposti oikealle kun se alkaa olkanivelestä kääntymään irroituksen myöhästyessä ja jää tunne että kieko jäi käteen. Myöhäinen käden liike taas jää vajaaksi ja tuntuu että kiekko lipeää.