Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.  (Read 347201 times)

Offline Jouni

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 883
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jouni
  • Seura: JyLi
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #465 on: 08.05.16 - klo:10:09 »
Kiitos hyvistä kommenteista, nyt onkin putti alkanut kulkea (kopkop puuta) hämmentävän hyvin ainakin höntsäkierroksilla. Mikä on muuttunut:

Putteri vaihtui, otin heittoputterina käytössä olleet XT Coltit puttiputterikäyttöön ja "väkisin" sitä keskisormen ja peukalon välistä otetta käyttöön. Matala profiili auttoi tässä paljon (vaikka PA4 on varmaan yhtä matala, sen paksu rimmi häiritsi otetta jotenkin). Tämä kaikki varmaan aika paljon psykologista.

Rauhoittuminen ja rutiini. Ryhdyin oikeasti rauhoittamaan puttitilannetta ja luomaan pikkuhijlaa jonkinlaista rutiininomaista toimintaa (kunnon ote kiekosta, jalkojen mallailua, hartialinjaa kohdalleen, leukaa ylös, jalkojen ja käden synkkausta), ei kuitenkaan mitään liian eksaktia hommaa vaan niin että homma pysyy rentona. Eli ei mitään 1-2-3-4-suorita jolloin tulee keskityttyä enemmän itse rutiiniin ja unohtuu se pääasia eli kiekon sisään laittaminen. ;)

Tuo kehon koordinaatio ja jalkojen mukaan otto lyhyissäkin puteissa oli kyllä isoin juttu jonka oikeastaan vasta äsken putatessa tajusin. Liian nopea hytkyminen on vaikeuttanut tuota selvästi, ja muutenkin ei ole ollut oikein mieli mukana tuossa puttaamisessa. Nyt kun mallailen tuota takajalan nostoa ja käden liikettä ennen varsinaista puttia, tuntuu homma välillä lähtevän tosi hyvin synkassa ja kiekko lähtee hämmästyttävän kevyesti oikeaan suuntaan. Huonosta ajoituksesta on kyllä aiemminkin ollut merkkejä siinä, että pitkissä "maksimi"puteissa mulla on kyynerpää kovilla kun käsi suoristuu "yli" surkean ajoituksen tms. takia.

Tuli tuunattua Discmanian Liteen toiset ketjut ja kannettua se takapihalle varastosta, nyt olisi tarkoitus jauhaa tuota puttia lähes päivittäin sopivalta etäisyydeltä itseluottamuksen kasvattamiseksi ja rutiinin hiomiseen. Jospa se tästä...

Offline tumi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 885
  • McPathetic
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
  • Seura: KFG Karkkila / NFS Nummela
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #466 on: 08.05.16 - klo:10:59 »
Itsekin huomannut tuon rauhallisuuden olevan avain onneen putissa. Jos kiirehtii niin ranne tai painonsiirto eivät vain aina ehdi messiin ja tulee missejä läheltäkin. Putissakin on sama kuten draivissa, eli täpöllä ei kannata vetää alusta lähti van alku ottaa rauhassa ja lopussa sitten se voimansäätö ja -tuotto. Hitaasti ottamalla ainakin itse saan pitkiinkin putteihin paljon enemmän mittaa ja tarkkuutta kuin riuhtaisemalla kovaa.

Offline Ipe

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 102
    • View Profile
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #467 on: 10.05.16 - klo:11:14 »
Tarkotus ois alkaa push-puttausta treenaa ja paikallisista kaupoista ei löydy kc-aviaria. Prodigyn Pa malleilla oli paras valikoima ja ainoa beaded putteri pa3 mikä löyty. Muutamassa noissa videoissa mitä tässä ketjussa oli linkattu ja youtubesta löydetyistä vannottiin tai vähintäänkin varovaisesti suositeltiin stiffejä beaded puttereita push puttaukseen, jotta irrotuksesta tulisi puhtain.

Eli kannatteeko hakia noita beaded rimmillä olevia pa3:ia vai ihan vaan pari DX Aviaria näin aluksi ja tilata kc mallia netistä?

Ainoa putterini d-line p1 on rystyheittoharjotuksissa hiekkakentällä kulunut alareunasta koiran purulelun näköiseksi.

Offline tumi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 885
  • McPathetic
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
  • Seura: KFG Karkkila / NFS Nummela
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #468 on: 10.05.16 - klo:11:26 »
Itse push puttaan beadless P-P2:lla, toimii oikein mainiosti. Aiemmin puttasin KC-Aviarilla, kunnes ne kuluivat liiaksi, eikä uudet runit enää ollut yhtä hyviä.

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #469 on: 10.05.16 - klo:12:34 »
Beadilla tai ilman, täysin makuasia – mutta mitä suorempi ja liitävämpi putteri niin sitä parempi pushputtiailluun (imho).

Sitten asiasta toiseen, tähän on kyllä pakko tarttua; olin ymmärtävinäni tuosta parista aiemmasta tekstistä, että joillakin on peukalo vasten keskisormea?!? Jos näin, niin siinä on kyllä keskisormi tosi lähellä rimmiä tai sitten peukalo tosi keskellä kiekkoa... niin tai näin, aika luonnottomalta tuntuu :P

Offline tumi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 885
  • McPathetic
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
  • Seura: KFG Karkkila / NFS Nummela
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #470 on: 10.05.16 - klo:12:42 »
Sitten asiasta toiseen, tähän on kyllä pakko tarttua; olin ymmärtävinäni tuosta parista aiemmasta tekstistä, että joillakin on peukalo vasten keskisormea?!? Jos näin, niin siinä on kyllä keskisormi tosi lähellä rimmiä tai sitten peukalo tosi keskellä kiekkoa... niin tai näin, aika luonnottomalta tuntuu :P
Mulla on peukalo paitsi keskellä kämmentä, myös kohtuullisen keskellä kiekkoa. Toisella puolella on vastavoimana sekä keskisormi, että nimetön. Näin duunissa ei ole yhtään lättyä mukana, jotta voisin varmuudella sanoa missä kohti se peukalo on, mutta vahva mutu sanoo että se on keskarin ja nimettömän välissä tai ehkä jopa molempien päällä, peukalon pää kun on aika massiivisen kokoinen tuossa asennossa.

Pushissahan nimenomaan nostetaan kiekkoa, ja fysiikan lakien mukaan jos kiekkoa nostaa vaan reunasta, se menee vinoon, ellei puristus ole äärimmäinen. Ts, jos tukee kiekkoa fan gripillä keskeltä pohjaa, se pysyy flättinä paremmin, ja flätti = suora.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #471 on: 10.05.16 - klo:14:47 »
Sitten asiasta toiseen, tähän on kyllä pakko tarttua; olin ymmärtävinäni tuosta parista aiemmasta tekstistä, että joillakin on peukalo vasten keskisormea?!?

Aika tarkkaan päällekkäin on mullakin peukalo ja keskisormi putatessa.

Offline Kreator

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 192
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Linnalo
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #472 on: 10.05.16 - klo:15:29 »
Samoin itsellä, ja videosta pikaisesti vilkaistuna niin myös McBeastilla


Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #473 on: 10.05.16 - klo:17:04 »
Oho, aika erikoista... itellä ei kyllä edes semmonen puttiote luonnistu :o

No mutta, ei siinä en mä omaa otetta oo muuttamassakaan koska se toimii enkä oikein muutakaan osaa – mulla on sama ote kuin Paulilla tossa videossa mutta etusormen eka nivel rimmin alla, peukku sijoittuu tasan rimmin ja keskisormen väliin.

Offline janne

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 128
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne Tapaninen
  • Seura: Joen Liitokiekko
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #474 on: 16.05.16 - klo:07:45 »
Miten ihmeessä siitä putterista pitäisi pitää kiinni? Taas yksi päivä puttituskailua takana ja tuntuu että paljolti kyse on siitä että mulla putteri puolet kerroista lipeää kädestä miten sattuu ja jos ei niin sitten enempi vähempi tarttuu näppeihin. Jotkut pitää pikkurilliä rimmissä kiinni, tämä tuntuu aika mahdottomalta, kiekko lähtee aina väpättäen antsassa. Usein näkee sanottavan että keskisormen ja peukon pitäisi olla vastakkain (kiekko tietysti välissä), mutta tuntuu vielä omituisemmalta, kiekko lentää ehkä metrin näin. Usein peukalo ei edes pysy paikallaan alasviennissä vaan se jo liikkuu johonkin mukavampaan paikkaan kesken liikkeen. Kokeiltu on matalaa ja syvää putteria, hysseputtia, antsaputtia, flättiä puttia, pushputtia, spinputtia ja kaikkea siltä väliltä. Paljon on kyllä muutakin vikaa tietysti putissa (henkinen puoli varsinkin alkaa olla aika kovilla kun ei ole kuuteen vuoteen putti kehittynyt yhtään, paremminkin päinvastoin), mutta tuntuu että ihan sama mitä tekee niin tuntuu vaan epämukavalta pitää sitä kiekkoa kädessä.

Mulla on todella lyhyet nakkisormet joskin normaalikokoinen(?) miehen kämmen, en tiedä onko sillä vaikutusta. Mersulle ei kuitenkaan ole tarvetta.
Voi myös olla ettei ongelma ole sittenkään otteessa vaan kehon ja käden koordinaatiossa. Jos käsi tekee liikkeensä liian aikaisin kehon liikkeeseen nähden suunntautuu heitto oikea kätisellä helposti oikealle kun se alkaa olkanivelestä kääntymään irroituksen myöhästyessä ja jää tunne että kieko jäi käteen. Myöhäinen käden liike taas jää vajaaksi ja tuntuu että kiekko lipeää.
Eilen omaan koriin puttaillessa otteesta ahaa-elämyksiä. Putti enemmän ja vähemmän ailahdellut harjoitellessa ja kierroksella pelatessa varsinkin lyhyeltä matkalta (4m kun rupee jännittämään niin ei oo kivaa  ;)) ja eilen harjoitellessa tajusin tiukan otteen merkityksen omassa tyylissä. Tarkotuksena on siis käden nostolla tuottaa spinni ja mahdollisimman vähän rannetta käyttää ettei tule sivusuunnassa niin isoa vaihtelua. Oon joskus aikasemminkin tajunnut ottaa kiekosta kunnolla jämäkästi kiinni mutta en siinä määrin mitä eilen, nyt kun työnsin kiekon kunnolla kämmenen pohjaa vasten niin spinni on parempi ja suunta pysyy samana. Kaikki kierroksilla missatut 4-5m putit on enemmän tai vähemmän johtunu huonosta kiekon kiinni pitämisestä joka omassa tyylissäni johtaa jonkunlaiseen ranteen "vippaukseen" jota ei oo tarkoitus tehdä.

Ja tarkoitus tällä kirjoituksella on se, kun muutamia postauksia takaperin oli noita listoja mihin pitää kiinnittää huomiota niin lisään itselleni tässä vaiheessa omaan listaani että pitää muistaa sama yhtä tiukka ote kiekosta kaikilla eri etäisyyksillä. Jollekkin toiselle itsestäänselvä asia oli minulle vielä tähän asti epäselvä  ;D

Offline valtsu84

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 45
    • View Profile
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #475 on: 31.05.16 - klo:16:58 »
Ongelmana mulla putin kanssa on että kiekko lähtee väpättämään.. Sehän johtuu siitä että kiekko ei pyöri tarpeeksi. Ranteen kun ottaa mukaan enemmän kiekko lähtee nätisti, mutta tarkkuus kärsii rankasti.. Onko vinkkejä miten saatte itse kiekkonne lentämään nätisti suoraan?
« Last Edit: 31.05.16 - klo:17:02 by valtsu84 »

Offline ghorkki

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 324
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Könönen
  • Seura: Deep in the Forest
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #476 on: 31.05.16 - klo:23:41 »
Eipä tohon mitään yleispätevää juttua ole, mut koitetaas jotain laittaa mitä voi kokeilla.

Väpätykseen

- Etusormen otin kiekon alta pois ja laitoin niin kuin tolla McBethillä eli ton rimmin alaosaan.
- Peukalon siirtäminen draivauspaikalta reilusti keskemmäs, puristaen kiekon toisella puolella keskisormea vasten
- Irrotus semmonen, kun jos laita käden nyrkkiin ja et avaa sitä rennosti vaan mahdollisimman nopeesti.
Edit: Löytyy jotain kun googlettelee finger pop ja finger spring.

Suoruuteen:

- Itse heitin haaralta pitkän aikaa ja jäi tommonen käden heijaus millä menee aika suoraan.
- Saatto eli kättelyasennossa korkeus suunnassa keskelle tolppaa.
- Heitä flättinä. Kannattaa myös ylikorostaen testailla, että heität flättinä eli kokeilet nakata hyssessä, antsassa, nokka pystyssä ja alhaalla.

Ei todellakaan toimi kaikille, mut oihan noita grippejä ainakin testailla
« Last Edit: 01.06.16 - klo:06:35 by ghorkki »

Offline SnG

  • Juniori
  • **
  • Posts: 74
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu
  • Seura: OFS
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #477 on: 18.09.16 - klo:20:34 »
Haaralta puttaavat: miten suoritatte pitemmät putit (yli 10m)? Itsellä yli kymppimetrisiin on hankala saada riittämään pituus ja tarkkuus. Yleensä siitä tulee vain korkea lähäri korille ja joka pahimmassa tapauksessa jää oksiin jos semmosia sattuu olemaan yläpuolella

Offline ymme

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: mika koskikallio
  • Seura: disc golf vikings
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #478 on: 18.09.16 - klo:20:57 »
Haaralta puttaavat: miten suoritatte pitemmät putit (yli 10m)? Itsellä yli kymppimetrisiin on hankala saada riittämään pituus ja tarkkuus. Yleensä siitä tulee vain korkea lähäri korille ja joka pahimmassa tapauksessa jää oksiin jos semmosia sattuu olemaan yläpuolella

Ei tuohon oikeen voi muuta sanoa, kuin että mieti miten saat kroppaa enemmän mukaan suoritukseen. En itsekään erityisen hyvin saa haaralta voimaa tuotettua (ilman lassihakulismaista hysseputtia jalkojen välistä, jolloin tarkkuus on yli kympistä luokkaa haulikko), mutta harjoittelen ylipäätään puttivoiman tuottamista ihan vain ottamalla kunnolla etäisyyttä koriin ja keskittyen rentoon irroitukseen ja saattoon. Aika puuduttavaa hommaahan se pidemmän päälle on, mutta palkitsevaa

Offline ghorkki

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 324
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Könönen
  • Seura: Deep in the Forest
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #479 on: 18.09.16 - klo:21:44 »
Joo rentous on tosiaan yks tärkeimmistä tekijöistä. Ennen heitin täysillä tasajalkaa ponnistaen ja sit ne karkas ihan minne sattuu. Itse oon nyt ruvennu ihan yhden askeleen puttia pistämään eli vasemmalla astuu vaan normaalin askeleen oikean eteen niiiiiin mahdottoman rennosti kuin pystyy ja paljon suuremmalla todennäköisyydellä osuu. En oo mikään hyvä puttaaja, mutta nykyään menee 15m runitkin jo läheltä, kun taas tuolla ekalla tyylillä oli ihan tuurista kiinni. Tietty jos pakko haaralta niin sit vaan pitää sen wysockimaisen matalana eli ite saan ainakin tehoja kun lähtee ennen polven kohdalla hieman ylöspäin se putti. On se vaan nättiä, kun ajotus on kohdallaan ja saa nätin minikaaren tekeviä ja juuri alaraudan yli lentäviä putteja.  8)

Kannattaa testailla kiekon viemistä alemmas ja jalkojen väliin kantapäitä kohti. Hankala selittää, mutta tuntuu vähän sellaiselta kauhaisulta, kun ottaisi hiekkaa  avokämmeneen ja saa kaikki lentämään pillisuoraan koria kohti ilman että menee hirveellä roikulla. Ei nyt ehkä kannata ruveta hiekkaa viskomaan puttitreeneissä, mut testaile matalaa releasea. Paitsi jos puttaa spinnillä niin se on sit ihan eri juttu. :D