Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.  (Read 347237 times)

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #75 on: 11.09.12 - klo:19:52 »
Kyllä mulla ainakin jalkojen osuus spinputissa on hyvinkin kriittinen. Jos joudun kädellä tuottaan kovin paljon voimaa puttiin, niin tarkkuus kärsii ja rajusti...

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #76 on: 11.09.12 - klo:20:02 »
Kyllä mulla ainakin jalkojen osuus spinputissa on hyvinkin kriittinen. Jos joudun kädellä tuottaan kovin paljon voimaa puttiin, niin tarkkuus kärsii ja rajusti...

Eli voidaan sanoa, että kaikilla tyyleillä putti lähtee jaloista. Hyvä, kun paikkasit. Itselläni, kun ei ole spinputin kanssa mitään tekemistä  ;D. Rannetta mukaan puttiin ja en osu edes ladon seinään.

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #77 on: 11.09.12 - klo:20:09 »
Olen toki samaa mieltä, että voima lähtee jaloista, mutta en osta semmosta väitettä, että suurin osa voimantuotosta tulis muualta kuin kädestä. Voin olla väärässäkin tai en vielä osaa tuottaa voimaa sieltä jaloista (vaikka kovasti nykyään yritänkin). :-)

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #78 on: 11.09.12 - klo:20:47 »
Olen toki samaa mieltä, että voima lähtee jaloista, mutta en osta semmosta väitettä, että suurin osa voimantuotosta tulis muualta kuin kädestä. Voin olla väärässäkin tai en vielä osaa tuottaa voimaa sieltä jaloista (vaikka kovasti nykyään yritänkin). :-)

Omassa putissa huomaa hyvin, että kuinka kriittisen tärkeä se jaloista tuotettu voima on, kun mennään puttaamaan ylämäkeen. Ylämäessä kun ponnistaminen on murto-osan siitä mitä tasaisella maalla. Ylämäessä joutuukin sitten puttaamaan kädellä ja tarkkuus katoaa samantien. Pitäisi reenailla haaraputtia enemmän nuita ylämäkiä varten.

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #79 on: 12.09.12 - klo:16:30 »
Jalkojen merkityksen huomaa, kun joutuu tilanteeseen, jossa normi "ponnistus" ei ole mahdollista ja heittää pelkällä kädellä. Alarauta paukkuu näissä tilanteissa turhan usein.

Offline Ahdis

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 275
  • i don't know what i'm doing
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tero Kerttula
  • Seura: Jyli/Albatrossit
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #80 on: 12.09.12 - klo:22:37 »
Mulla tuntuis että jalkojen rooli on enemmänkin putin rytmityksessä kuin voimassa, tosin oma putti on vasta hiljalleen alkanut muutenkin löytymään. Jotenkin tuntuu helpommalta jakaa heiton rytmi jalkojen ja ranteen välillä niin että rannespinni irtoaa sillai "jalat 1, lantio 2, ranne 3" -rytmillä :D
"Lunta sataa vaakasuoraan ja yhdet heittää frisbeetä."

Offline tomo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 118
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Kaihua
  • Seura: Rovaniemen Rolffarit
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #81 on: 12.09.12 - klo:23:32 »
Jalkojen merkityksen huomaa, kun joutuu tilanteeseen, jossa normi "ponnistus" ei ole mahdollista ja heittää pelkällä kädellä. Alarauta paukkuu näissä tilanteissa turhan usein.

tru dat!
Boss Destroyer Firebird / BUZZZ Omega / MAGIC

Offline MarkoJ

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 611
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Jalo
  • Seura: Woodpeckers
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #82 on: 27.09.12 - klo:13:35 »
Voi elämän kevät tätä puttailua.

En meinaa nyt oikein millään löytää sitä tyyliä joka tuntuis itsestä hyvältä ja jolla sais vielä jotain tulosta aikaiseksi. Mulla on nyt tullut kaks sellasta tyyliä jolla testailen päivästä riippuen puttia. Joskus toimii toinen ja joskus toinen.

Toisena tyylinä on niin sanottu spin putt tai ainakin siitä joku jäljitelmä. Putti toimii hyvin silloin kun jyvä on kohdallaan niin sillä voi heittää niin läheltä kuin kaukaa. Ongelma on siinä että liikkuvia osia on liikaa. Tulee huteja niin ohi kun yli ja nokka kulma virheitä jotka johtaa huonoon lopputulokseen.

Toinen tyyli on vähän sinne päin mitä lacastro käyttää. Käsi suorana ja heilautetaan alhaalta eteen jossa kiekko pysyy linjalla itsestä koriin koko matkan. Toimii äärimmäisen hyvin lyhyissä puteissa (alle 6m). Varmuus ja luotto lyhyissä puteissa parempi kuin tossa ekassa versiossa. Ongelma on sitten pidemmät putit. Heti kun mitta kasvaa lähelle 10m niin ei meinaa millään saada korille asti. Ja sitten kun väkisin koittaa niin tulee sohlottua kättä jotenkin erin lailla ja tarkkuus on ihan hukassa. Toinen ongelma on spinnin puute ja kiekon väpätys kun koittaa pidempää puttia.

Miten tässä kannattais lähteä reenaamaan? Tykkäisin itse paremmin tosta toisesta vaihtoehdosta mutta voinko sitten vaan pidemmissä puteissa vaihtaa tyyliä enemmän heiton kun putin suuntaan? Koska se raja tulee vastaan millon se ei ole enää putti vaan lähestyminen? Kaikilla varmasti on oma tyylinsä mutta yksi absoluuttinen totuus on ja se on se että kaikki pyrkii omalla valinnallaan parantamaan tulosta.
If it goes to the right, it´s anhyzer. If it goes to the left, it´s a hyzer. If it goes straight, it´s a miracle.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #83 on: 27.09.12 - klo:15:17 »
Mulla on vähän erikoisesti ongelma ehkä toisinpäin.

Vähän taustaa: Puttaus on ollu aina pelini huonoin osa-alue. Erityisesti paineen alla. Nyt pitkäjänteisen työn tuloksena homma alkaa olla jonkinlaisessa hallinnassa. Puttaan locastrotyyppisellä tyylillä myöskin. Oon todennu sen varmimmaks, koska ainoa muuttuja on pystysuunnassa, sillä sivusuuntaan käsi ei harhaile kun se liikkuu lähes suorana ylös alas. Tällä menee jostain 12-metristä alkaen sisään enemmän tai vähemmän ehkä reilu puolet, jostain 8 metristä sitten jo suurin osa. Sitten jossain 3 metrissä ei ole enää erityistä puttiliikettä, senkun vaan nakkaan kiekon sisään (voisi sanoa spinputiksi tavallaan). Nämä menee 'tietenkin' sisään 99,9 varmuudella.

Ongelma on se epävarma n. 5m etäisyys, jolloin mietin että käytänkö normaalia puttiliikettä vai neppaanko sisään vaan. Jostain syystä etenkin lyhyillä etäisyyksillä tuo mun normaali puttiliike on vaikee muokata matkaan sopivaksi, usein irroitushetkellä jostain tulee joku ylimääräinen impulssi pistää ihan vähän lisää tehoa heittoon ettei jää lyhyeksi - ja sitten soikin vuorostaan ylärauta. 3-metriset menee neppaamalla sisään, mutta n4-5 metristä voi tulla jo hajontaa. Etenkin (aiemmin enemmänkin, nykyään treeni tuottaa tulosta tässäkin) kilpailutilanteessa paineistettu sipuli on saattanut vetästä jokerina esiin jonkun kolmannen, itsellenikin tuntemattoman puttitekniikan jolla ei osu edes koko laitteeseen.

Toinen 'ongelma' on sit selkeästi pidemmät putit. Normi puttiliike ei useinkaan jaksa korille, ja heittääkään ei aina viitti. Toisaalta, jos oon 30 metrissä niin ongelma ei ole putti vaan se että lähärillä tai draivilla ei päässyt lähemmäksi, sitä edellistä heittoa on paljon helpompi tarkentaa. Sikäli en pidä pitkää puttia niin suurena ongelmana kuin sitä että tuo välimatkan tietty etäisyys tuottaa nikottelua joskus.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #84 on: 27.09.12 - klo:15:26 »
Itsellä on viime aikoina ihan samaa juuri tuolla 4-5m etäisyydellä kun ei tiedä puttaisiko kunnolla vai törkkäisikö vain kiekon mukiin. Paljon mukavampi putata vaikka kympistä, kun tuolta etäisyydeltä taas jännittää niin pirusti, että mitä tapahtuu.

Offline MarkoJ

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 611
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Jalo
  • Seura: Woodpeckers
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #85 on: 27.09.12 - klo:15:48 »
Mulla on vähän erikoisesti ongelma ehkä toisinpäin.

Vähän taustaa: Puttaus on ollu aina pelini huonoin osa-alue. Erityisesti paineen alla. Nyt pitkäjänteisen työn tuloksena homma alkaa olla jonkinlaisessa hallinnassa. Puttaan locastrotyyppisellä tyylillä myöskin. Oon todennu sen varmimmaks, koska ainoa muuttuja on pystysuunnassa, sillä sivusuuntaan käsi ei harhaile kun se liikkuu lähes suorana ylös alas. Tällä menee jostain 12-metristä alkaen sisään enemmän tai vähemmän ehkä reilu puolet, jostain 8 metristä sitten jo suurin osa. Sitten jossain 3 metrissä ei ole enää erityistä puttiliikettä, senkun vaan nakkaan kiekon sisään (voisi sanoa spinputiksi tavallaan). Nämä menee 'tietenkin' sisään 99,9 varmuudella.

Ongelma on se epävarma n. 5m etäisyys, jolloin mietin että käytänkö normaalia puttiliikettä vai neppaanko sisään vaan. Jostain syystä etenkin lyhyillä etäisyyksillä tuo mun normaali puttiliike on vaikee muokata matkaan sopivaksi, usein irroitushetkellä jostain tulee joku ylimääräinen impulssi pistää ihan vähän lisää tehoa heittoon ettei jää lyhyeksi - ja sitten soikin vuorostaan ylärauta. 3-metriset menee neppaamalla sisään, mutta n4-5 metristä voi tulla jo hajontaa. Etenkin (aiemmin enemmänkin, nykyään treeni tuottaa tulosta tässäkin) kilpailutilanteessa paineistettu sipuli on saattanut vetästä jokerina esiin jonkun kolmannen, itsellenikin tuntemattoman puttitekniikan jolla ei osu edes koko laitteeseen.

Toinen 'ongelma' on sit selkeästi pidemmät putit. Normi puttiliike ei useinkaan jaksa korille, ja heittääkään ei aina viitti. Toisaalta, jos oon 30 metrissä niin ongelma ei ole putti vaan se että lähärillä tai draivilla ei päässyt lähemmäksi, sitä edellistä heittoa on paljon helpompi tarkentaa. Sikäli en pidä pitkää puttia niin suurena ongelmana kuin sitä että tuo välimatkan tietty etäisyys tuottaa nikottelua joskus.

Kävin tossa just heittämässä 100-150 puttia ja koitin hakea tota lacastro tyyliä. Eikä onnistu ja sit turhauduin ja sit ne menee aivan päin persettä kun turhautuu. Huomasin kun koitin analysoida puttia että heitän lyhyet (3-5m) putit aika lailla hyssessä. Pidemmissä kun olis vähän pakko jo heittää enemmän vaakaan niin ei meinaa onnistua ei sitten millään. Joko katoaa voima tai sitten tulee joku ihme ranne tai kyynärvarren taivutus ja sit menee metrin ohi. Miten sä sen heität? Saatko kiekon lähtemään pitkissä (8-12m) puteissa nätisti vaaka lentoon? Käännätkö kiekon pystyyn haarojen välissä ja sielä keräytät sen vaakaan eteen? Entä miten saatto? Heilautatko käden yli vai jätätkö se osoittamaan koria?
If it goes to the right, it´s anhyzer. If it goes to the left, it´s a hyzer. If it goes straight, it´s a miracle.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #86 on: 27.09.12 - klo:21:02 »
vaikee ihan tarkkaan analysoida omaa tyyliä, pitäs ottaa videolle tätäki. Mut sillon kun saan homman toimimaan, kurotan saatossa riittävän pitkälle eteen (mut en välttämättä sensijaan mitenkään hirveen korkeelle, paitsi ylipitkissä joissa kiekon täytyy käydä jo tosi korkeella jaksaakseen koriin) ja vastapainoksi myös muistan alottaa liikkeen riittävän 'alhaalta ja takaa'; siinä tulee ne jalat peliin. Rannetta on pakko käyttää, en mä muuten saa spinniä mihinkään, mut ei sitäkää liikaa, vaan niinku joku toinen tuolla kirjotti: käännän rannetta kiinni siellä heittoliikettä hakevan heilurin lähtökohdassa, ja annan sen aueta suoraksi (muttei yli, ettei tuu lisää muuttujia) kun käsi heilahtaa eteen ja kiekko irtoaa.

Mullakin on vähän tapana putata hyssenä, lyhyillä matkoilla se ei haittaa, mut pitemmillä pitää tietosesti lähettää se vasta flättinä matkaan. Mul on sellanen käsitys että toikin on vähä ylimääränen muuttuja et kääntää sen kiekon pystystä vaakaan sen eteenpäin heilahduksen aikana, mut mun ranne ei vaan millään suostu taipumaan siihen että se olisi flättinä koko ajan. Pitäs varmaan kelata vielä uudestaa sitä Deep in the Game videoo, sitäkin oon yrittäny apinoida, ja siin musta Avery opettaa että koko liikkeen ajan kiekko samassa asennossa.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline MarkoJ

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 611
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Jalo
  • Seura: Woodpeckers
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #87 on: 27.09.12 - klo:23:46 »
mut mun ranne ei vaan millään suostu taipumaan siihen että se olisi flättinä koko ajan.

Sama homma ja siihen lisäksi vielä tosiaan se, että mulla on vaikeuksia saada se lähteen flättinä lentoon. Aina se tuntuu jäävän vähän hysseen. Putti on pirullinen jos se ei oo kunnossa. 18 väyläsellä saattaa tehdä 5-10 ylimääräistä heittoa pelkästään epävarman putin takia. Mä olisin tyytyväinen kun saisin ees sellasiin alle 10m putteihin kohtalaisen varmuuden, mutta kun tällä hetkellä <5 putit on ainoita joissa ei puntti tutise. Heti kun pitenee niin ei oo enää luottoa puttiin ja sit siitä ei tuu mitään.
If it goes to the right, it´s anhyzer. If it goes to the left, it´s a hyzer. If it goes straight, it´s a miracle.

Offline Der Alte

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 26
    • View Profile
  • Oikea nimi: MT
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #88 on: 29.09.12 - klo:19:19 »
Voi elämän kevät tätä puttailua.

En meinaa nyt oikein millään löytää sitä tyyliä joka tuntuis itsestä hyvältä ja jolla sais vielä jotain tulosta aikaiseksi. Mulla on nyt tullut kaks sellasta tyyliä jolla testailen päivästä riippuen puttia. Joskus toimii toinen ja joskus toinen.

Tuo kuulostaa todella tutulle! Itsekään en tahdo löytää sitä ominta tyyliä millään. Se mikä toimii tänään tai tällä viikolla voi kadota yön aikana aivan totaalisesti eikä sitä sitten enää löydy. Spinputt jalat vierekkäin on hyvä tyyli toimiessaan, Locastro/Feldberg tyyleillä en yllä korille 8-10 metristä, turboputtiakin on kokeiltu, jalkojen asentoja vaihdeltu ja erilaisia grippejä etsitty.

Itselläni ensimmäinen kausi (2011) meni lajiin tutustuessa ja tämä kausi (2012) herätti huomaamaan suurimpia puutteita, jotka korjaamalla voisi pärjätä ainakin oman alueen B- ja C-luokan radoilla. Putti on yksi tärkeimmistä ellei jopa tärkein osatekijä lopputuloksessa ja sen puuttuminen murtaa pelin, selkärangan ja peli-ilon. Haluan oppia ensin puttaamaan kunnolla ja vasta tämän jälkeen haluan lisää pituutta (ja tarkkuutta) heittoihini (nyt max. 110m). Päätin, että jos en ensi kauden aikana pysty parantamaan peliäni tällä alueella, niin lopetan koko lajin tai muuten alkaa horjumaan koko mielenterveys.

En ymmärrä, miten voin olla näin onneton ja hienomotorisesti lahjaton tuon putin suhteen. Kotona karisee ainoastaan ovenkarmeista maalit, kun yritän saada putterin osumaan olohuoneesta makuuhuoneen mielikuvitteelliseen koriin eli peittokasaan... Ennen kauden 2013 alkua pitää yrittää löytää joku mahdollisimman yksinkertainen ja toistettava puttityyli, jolla pärjää myös 10m matkalla. Turhauttavaa!

Offline Ypyä

  • Juniori
  • **
  • Posts: 85
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jari
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #89 on: 29.09.12 - klo:19:30 »
Ei siitä masentua kannata, jos ei ensimmäisinä vuosina pitkä putti tahdo löytyä. Itsellä taitaa 3 vuosi olla menossa, enkä ole vieläkään tuota 10-15m puttia löytänyt. Kyllähän se pukkaa ahistamaan, kun hyviltä paikoilta pääsee kokeilemaan, mutta ei saa pitkiä putteja sisään. Välillä saattaa upota useampi +10m putti kierroksella, sitten taas tatsi katoaa kokonaan. Pitänee koittaa Feldbergin askel puttia reenailla, saisi paremmin kroppaa mukaan.