Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.  (Read 347025 times)

Offline Edu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 146
    • View Profile
  • Oikea nimi: Eetu Lehtinen
  • Seura: FGCK
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #180 on: 21.01.13 - klo:15:49 »
Itse etsin myös pitkään omaa puttia ja se millainen suoritus se nykyään on niin kesällä se oli vielä aivan erillainen. Viimesin muutos oli pari viikkoa sitten kun luin täältä että etusormi vaan sinne kiekon alle, näin tein vaikka aluksi tuntu niin huonolta. Meni pari päivää ja käytin sitä ja huomasin että taas saatiin erittäin hyvä vinkki. Nyt on löytynyt sellainen tyyli minkä pystyy suorittaa toistettavasti. Lähellä samanmoinen kun Snakeput mutta ei ihan samanlainen. Itse aloin katsomaan miten ammattimiehet puttasi, näitä videoita on paljon netissä. Siitä sitten aloin kokeilemaan mikä tuntuu ittelle hyvälle ja sitä lähdin työstämään.

Jalat on mielestäni tärkeimmässä osassa on sitten kyse mistä putista tahansa. Omassa harjoittelussa teen myös usein niin että vaikka kori on vaan 6-7m päässä heitän siihen kuin se olisi 12-15m päässä eli suht lujaa. Tässä olen saanut harjoiteltua jalkoja mukaan siihen puttiin. Ja omasta mielestä tällä tyylillä pystyy havaitsemaan ne virheet jos kiekko lähtee aina jommalle kummalle sivulle ainakin minun tyylilläni. Sitten kun kerran viikossa pääsee myös treenaamaan näitä pitkiä putteja hallille niin ei ole vaikea siirtyä sinne kauemmas kun on treenaillut sitä kovempaa heittoa. Tietysti ohimenneiden osuus kasvaa kauempaa mutta sehän on luonnolista kaikille.

Mutta suosittelen vaan kokeilemaan,harjoittelemaan ja pyrkiä samaan apua pyytämällä tai katsomalla. Sitten kun se oma tyyli alkaa löytyä niin sitten vaan TOISTOJA TOISTOJA TOISTOJA.

Offline Der Alte

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 26
    • View Profile
  • Oikea nimi: MT
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #181 on: 21.01.13 - klo:18:57 »
Mutta tuosta Der Alten viestistä jäi mielikuva, että homma ei vaan toimi vaikka mitä on testannut (oletan, että on siis tutustunut eri tyyleihin). Tämän takia uskon, että apu menisi paremmin perille, kun näkee ko. putin ja mitä siinä voisi yrittää parantaa. Lisäksi, jos ei ole koskaan kuvannut omaa puttiaan, niin pelkästään siitä voi löytyä suuri apu. 'Omassa päässään' puttaa tod. näk. melko erilailla kuin videolta nähtynä  :)

Opettele ranteen käyttö!
Vaikka push-putt onkin pätevä monessa tilanteessa, pitää silti osata käyttää rannetta, eli spin-putata. Hyvä ranneputti auttaa myös haaraputissa.

Olen kyllä kokeillut eri tyylejä pidempiä jaksoja, mutta jostakin syystä jokin ei vain loksahda kohdalleen. Luulen, että ongelma on sekä jalkojen käytössä että tuossa ranteen käytössä. En saa kontrolloitua rannetta riittävästi vaan yleensä heitot karkailevat sekä oikealle että vasemmalle. Spin putissa heitot karkaavat sivusuunnassa luonnollisesti enemmän kuin push putissa. Push putissa haarasta tai Feldberg tyylillä ongelmana on pituuden lisäksi se, että usein kiekko irtoaa aivan liian aikaisin kädestä ja se vaappuu korin juurelle. Olen yrittänyt push puttia jäykällä ranteella siten, että sormet antavat sen tehon heittoon. Parhaillaan tuo toimii hetkellisesti hyvin ja sitten se katoaakin yleensä täydellisesti. Jos taas otan rannetta mukaan enemmän, niin heitot menee oikealta ohi. Myös lyhyestä matkasta. Tällä hetkellä olen niin turhautunut, että kohta siirryn opettelemaan pelkkää turboputtia.

Putin kuvaaminen auttaisi todennäköisesti nopeimmin löytämään ne suurimmat puutteet.

Offline simeon

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 236
    • View Profile
  • Oikea nimi: Timo Puikkonen
  • Seura: Lappeenranta
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #182 on: 22.01.13 - klo:09:17 »
Päivää kaikille!
Itsekin olen kokeilemassa kaikenlaista puttia ja putteria. Nyt tuli semmoinen ajatus, että jostain kuudesta metristä ei saa varmoja eroja puttityylien kesken. Siltä etäisyydeltä voi puttailla hyvin vaikka ruokalautasella kun  vähän tottuu valittuun tyyliin. Ajattelinkin lumien sulattua,viimeistään, alkaa tehdä heittelyä 10-12 metristä. Toinen pointti tässä on se, että voimantuotto-ongelmat näkyy vasta pitemmällä matkalla.
Yksi hyvältä tuntunut neuvo on, että unohtaa sen takajalalta etujalalle keinumisen, ja sen sijaan ponnistaa ylöspäin putatessa. Selvästi antaa pituutta puttiin.

 -Timo

Offline Jpekko

  • Juniori
  • **
  • Posts: 70
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juha Nevala
  • Seura: Rolffarit
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #183 on: 22.01.13 - klo:19:38 »
Itsehän koin tuossa ahaa -elämyksen pari viikkoa taaksepäin Hiirosessa heitellessäni.

Oma puttityyli oli jotain työnnön ja spin putin välimaastosta, käsi suorana, oikea jalka eessä ja siitä sit vipautetaan ranteella spinni loppuun käden ojentuessa. Pidempää puttia heitettäessä jalkoja sit mukaan. Tää oli siis se puttityyli, mitä olin kerennyt joulu/tammikuun aikana treenata sisätiloissa noin 5k heittoa. (Sitä ennen testannu kaiken haaratyönnöstä upsiputtiin) Ongelma on, että kun voimaa haetaan lisää, niin tarkkuus kärsii ihan hirveästi.

Mitä teen sitten, kun pituutta on +15m? Keho muuten samassa asennossa, mutta käännetään kylkeä korille että saadaan kiekolle suora linja kulkea. Sitten kun paukutin radalla useamman +20m putin/lähestymisen raudoista pihalle ja vastapainoksi pari 3-4m puttia ohi, mietin että miksi vitussa en puttais samalla tavalla kö ns. lähestyn.

Nykyinen putti siis aika lähellä tätä (video kyllä itessään ihan hirveä :D kaveri jaarittelee ummet ja lammet eikä suorituksia juuri ole):



Ja tosiaan semmoinen oma huomio tuli tehtyä, että tarkkuus on parempi kun spinniä ei tee tarkoituksella, vaan ns. pakottaa sen. Aikaisemmin pidin kiekon sivusta kiinni ja tein spinnin ranteella, ja tarkkuus kärsi. Nykyään käännän kättä vähän kiekon päälle, putterin yläosa siis vastaa hieman kämmenpohjaan, ja tällä tavalla kiinni pitämällä spinni tulee samalla kun suoristaa käden. Mycket bra! Ei siis paljon rintaliivejä, vaan hieno homma!

Sitten vielä yks hyvä neuvo:

Älä. Missään. Nimessä. Ala. Varmistelemaan. Putteja.

Aina täysillä, koska muuten you're going to have a bad time. Ja varmistelemaan tarkoitan sitä pelitilanteessa, kun "no tuo kippo on nyt aika lähellä niin jos heitän vähän hiljempää."

Tämmösiä ajatuksia täältä suunnalta. Neljäs vuosi tosiaan heittelyä lähtee ja tässä vaiheessa alkaa se oma puttityyli hahmottuun...  ::) Paljon se vaatii mutta vähän se antaa! Ehkä vielä joskus.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #184 on: 22.01.13 - klo:23:24 »
Älä. Missään. Nimessä. Ala. Varmistelemaan. Putteja.

Näin on. Itse olen ajatellut (mutta en koskaan tietenkään osannut tai muistanut kisassa), että tähtään korin läpi, en koriin. Myös kun katsoo jenkkiputtausta, niin aina lähtee kovaa. Vaikka olisi outtia takana, niin kovaa putataan. Ei varmistella löysästi.

Offline Jpekko

  • Juniori
  • **
  • Posts: 70
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juha Nevala
  • Seura: Rolffarit
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #185 on: 23.01.13 - klo:11:15 »
Näin on. Itse olen ajatellut (mutta en koskaan tietenkään osannut tai muistanut kisassa), että tähtään korin läpi, en koriin. Myös kun katsoo jenkkiputtausta, niin aina lähtee kovaa. Vaikka olisi outtia takana, niin kovaa putataan. Ei varmistella löysästi.

Tuo varmistelu on itellä ongelma eritoten kisatilanteissa, vaikkakin kisakokemus vielä aika lähellä nollaa. Vaikea tosin ymmärtää, että miten voi pakka hajota niin totaalisesti vaikka yrittää vaan hiljentää heittovauhtia. Yleensä nääs mennään sivultakin ohi niin paljon ettei mitään rajaa.

Tuo korin läpi puttaaminen vois olla itelleki kokeilemisen arvonen juttu, itse aina ajattelen vain heittäväni lujaa koria kohti.

Offline jtrogen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 919
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Trogen
  • Seura: FGCK
Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #186 on: 23.01.13 - klo:12:33 »
Tänään oli kodin lähellä olevassa mäntymetsässä heittelemässä puttereita. Viisi putteria ja kori. Draivasin
30-50 metristä eka lätyt korille ja siitä sitten puttia kehiin. Mielestäni tämä simuloi rataolosuhteita hyvin. Laskeskelin radan aina par 3:siksi ja aika kivasti tuli pirkkujakin. Toki myös bogeja. Yksi holarikin mahtui 50m väylältä. Mutta oma kori on kyllä aivan mahtava apuväline mielekkääseen treenaamiseen.

Offline MarkoJ

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 611
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Jalo
  • Seura: Woodpeckers
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #187 on: 24.01.13 - klo:20:01 »
On tullut tässä testailtua noita "pelejä" puttaukseen mitä tossa aikaisemmin lueskelin. Jotenkin mukavampi heitellä kun on joku systeemi mitä tekee. Vaihtoehtona se että vaan heittelee mistä sattuu. Kaikkein mukavimpana versiona pidin sitä (oliko se joku S. Pajun niksi) missä kahdella kiekolla putataan ja jos molemmat menee sisään niin metri taakseppäin,jos toinen menee sisään niin pysytään paikallaan ja sit jos molemmat menee ohi niin metri lähemmäs. En kylläkään hakenut aina kahden heiton jälkeen kiekkoja korista vaan 8 putterilla ja otin 2 käteen ja loput sivuun. Siinä menin 7-10m välillä koko ajan. Harvoin kävin 6 metrissä ja joskus kun meni 10 molemmat sisään niin vaihdoin haara putille 10 metristä. (tämä siksi että ei ole tilaa kuin max 10m putille). Hyvin hyvin kaukana jossain siintää hivenen valoa tunnelin päässä ton puttaamisen kanssa. Ei muuta kun lisää reeniä kevättä odotellessa  :)
If it goes to the right, it´s anhyzer. If it goes to the left, it´s a hyzer. If it goes straight, it´s a miracle.

Offline Tuomas

  • Juniori
  • **
  • Posts: 58
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomas Töyrylä
  • Seura: Nofs
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #188 on: 06.06.13 - klo:21:32 »
Nyt on ongelmana, että kun puttailen puttikorilla kahdella putterilla, ne uppoaa ihan hyvin kympin sisältä, mutta kun lähden kierrokselle, ei uppoa mikään yli viidestä metristä, kun pitäisi siihen yhteen puttiin vaan keskittyä. Nyt siis tarvisin tähän jotain neuvoa, miten tätä reenata, että saisi kierrostuloksetkin kuriin.
P2 Roc TL Firebird Destroyer

Offline nukkumasa

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 375
    • View Profile
  • Oikea nimi: Joel M
  • Seura: PuskaPuttaajat
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #189 on: 06.06.13 - klo:21:49 »
Nyt on ongelmana, että kun puttailen puttikorilla kahdella putterilla, ne uppoaa ihan hyvin kympin sisältä, mutta kun lähden kierrokselle, ei uppoa mikään yli viidestä metristä, kun pitäisi siihen yhteen puttiin vaan keskittyä. Nyt siis tarvisin tähän jotain neuvoa, miten tätä reenata, että saisi kierrostuloksetkin kuriin.

En oo mikään maestro neuvomaan, mutta koita kehittää treenatessa samanlaiset paineet mitä kierroksella, keskity heittoihin aina samanlailla mitä kierroksella, tee samat rituaalit mitä kierroksella, jnejne...

Käytännös luo samanlaisia tilanteita harjoitellessa, mitä kierroksella vois tulla vastaan, ja keskityt niihin 100%, sen sijaan että paiskasit 2 kiekkoa sekunttiin koria kohti.  :)

Sitten vaan toistoja, toistoja, toistoja
« Last Edit: 06.06.13 - klo:21:53 by nukkumasa »
P2 / Roc / PD / Firebird / Destroyer / PD2

@ Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi

Offline Tuomas

  • Juniori
  • **
  • Posts: 58
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomas Töyrylä
  • Seura: Nofs
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #190 on: 06.06.13 - klo:21:53 »
Juu, olen totakin kokeillut, ei näy vielä tuloksia mutta pitää jatkaa vaan
P2 Roc TL Firebird Destroyer

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #191 on: 06.06.13 - klo:21:55 »
samat rituaalit mitä kierroksella, jnejne...

Käytännös luo samanlaisia tilanteita pihapiirissä, mitä kierroksella vois tulla vastaan, ja keskityt niihin 100%, sen sijaan että paiskasit 2 kiekkoa sekunttiin koria kohti.  :)

Sitten vaan toistoja, toistoja, toistoja

Mulle on toiminu just tää. Joskus jos porukalla putataan ja jätkät pistää sarjatulella, saatan joskus kärsimättömyyttäni lähtee siihen mukaan, ja sit ei osu mihkään. Sit jos heitän vaikka 3 puttia samalla rutiinilla kun kisoissakin (vaikka muut ehtii pistää siinä ajassa 7) niin jo alkaa osumaan.

Tietysti jos esim. tiettyä puttitekniikkaa koittaa toistaa mahdollisimman paljon että jäisi lihasmuistiin niin sarjatulella voi olla siinäkin paikkansa. Tai näin mulla ainakin.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #192 on: 06.06.13 - klo:22:00 »
Elä pidä kahta putteria kourassa kun puttaat...aina yks putteri kourassa ja sitten ne muut niin kauas että joudut vähintään 1 askeleen ottaan ku noukit seuraavan. Näin joka putti on reenatessaki se eka.
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #193 on: 06.06.13 - klo:22:14 »
Elä pidä kahta putteria kourassa kun puttaat...aina yks putteri kourassa ja sitten ne muut niin kauas että joudut vähintään 1 askeleen ottaan ku noukit seuraavan. Näin joka putti on reenatessaki se eka.

Mun filosofia on täysin eri. Treeneissä treenataan puttia, kisassa sitte kisaputtia. Treeneissä voi olla vaikka 15 putteria sylissä ja siellähän nimenomaan EI haluta että joka putti olisi "eka" vaan halutaan korjata virheitä ja hakata toistoja, toistoja, toistoja, toistoja.

Kisaputtia on melko turha edes yrittää simuloida harjoitellessa, ei se vaan ole sama asia.

Yhdellä putterilla saat 5 minuuttiin parikymmentä puttia, jos olet nopea. 20 putterilla aika paljon enemmän. Ja se määrä ihan oikeasti ratkaisee enemmän kuin laatu putatessa. Alle 10 000 putin on turha edes odottaa saavansa liikeratoja hermotettua.

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #194 on: 07.06.13 - klo:08:44 »
Elä pidä kahta putteria kourassa kun puttaat...aina yks putteri kourassa ja sitten ne muut niin kauas että joudut vähintään 1 askeleen ottaan ku noukit seuraavan. Näin joka putti on reenatessaki se eka.

Mun filosofia on täysin eri. Treeneissä treenataan puttia, kisassa sitte kisaputtia. Treeneissä voi olla vaikka 15 putteria sylissä ja siellähän nimenomaan EI haluta että joka putti olisi "eka" vaan halutaan korjata virheitä ja hakata toistoja, toistoja, toistoja, toistoja.

Kisaputtia on melko turha edes yrittää simuloida harjoitellessa, ei se vaan ole sama asia.

Yhdellä putterilla saat 5 minuuttiin parikymmentä puttia, jos olet nopea. 20 putterilla aika paljon enemmän. Ja se määrä ihan oikeasti ratkaisee enemmän kuin laatu putatessa. Alle 10 000 putin on turha edes odottaa saavansa liikeratoja hermotettua.

Voihan putterreita olla vaikka 50 siinä vieressä , mutta et kai sääkään nakkaa kuitenkaan ku yhen kerrallaan? :)
Sitä tarkoitin että ku joka puttiin joutuu keskittyyn, niin lihasmuistiin ei mee vääriä juttuja. Koulukuntia on monia, mutta itse uskon siihen, että kun kerralla sisäistää asiat rauhassa ja keskittymällä niin sitten ei tartte myöhemmin korjata nopealla temmolla reenatessa opittuja virheitä otteessa, asennossa jne. Lisäksi keskittymistäkin tarttee harjoitelle.....oikeasti. Se kisaputti on niin eri juttu ku reeniputti takapihalla,  se jännittää aina ja esimerkiksi ote saattaa löysääntyä paljonkin kisassa ja putit napsua alarautoihin.

Elekää koskaan aliarvioiko kesittymisen merkitystä. Kaikenlaiset ylimääräiset veivaukset, heilumiset  ja rutiinit putatessa minimiin ja pieni hyvä keskittyminen tilalle.

Ja koska puttaaminen nimenomaan on "sipuli"-hommaa hyvin pitkälle, niin mun mielestä keskittyminen joka ikiseen puttiin on kaiken a ja o.
Asennon otto - Keskittyminen - Putti - Analysointi - Kiekko kouraan - Asennon otto - Keskittyminen jne jne.
« Last Edit: 07.06.13 - klo:08:46 by Champion Beast »
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland