Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.  (Read 347218 times)

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #300 on: 22.02.14 - klo:09:28 »
Jos kiekko ei roiku otteen takia kädessä nokka alas ei kai oikein muuta ole tehtävissä kuin ranteen jäykistäminen sen verran, että käsi ei roiku. Ja ranteen asentoon keskittyminen treenissä. Olettaen että et nosta lopuksi putterin perää sormilla juuri ennen irtoamishetkeä.

Offline Jugetin

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 295
    • View Profile
  • Oikea nimi: Junnu Kartio
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #301 on: 22.02.14 - klo:22:15 »
Mikähän on ongelmana kun putti ei suostu lähtemään suoraan ja napakasti? Pidemmissä puteissa kiekko liitelee komeassa hyssessä. Pitäisikö antaa ranteella enemmän spinniä?

mutteriwiritys

  • Guest
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #302 on: 22.02.14 - klo:22:22 »
Mikähän on ongelmana kun putti ei suostu lähtemään suoraan ja napakasti? Pidemmissä puteissa kiekko liitelee komeassa hyssessä. Pitäisikö antaa ranteella enemmän spinniä?
Itellä auttaa justiinsa se että antaa ranteella spinniä kiekkoon, ilman sitä lähtee itelläkin aika löysästi.

Offline wakabunga

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 399
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juho Väisänen
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #303 on: 23.02.14 - klo:16:27 »
Vastasit itse juurikin ongelmaasi. Kun putissa kiekosta loppuu spinni, se alkaa feidata hyssenä.

Offline Jugetin

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 295
    • View Profile
  • Oikea nimi: Junnu Kartio
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #304 on: 23.02.14 - klo:17:00 »
Vastasit itse juurikin ongelmaasi. Kun putissa kiekosta loppuu spinni, se alkaa feidata hyssenä.

Aivan. Täytyy jatkossa keskittyä ranteeseen. Yli 7m putit on aikamoista arpomista juurikin siksi että vaikka korkeus olisikin hyvä niin saattaa kiekko feidata ohi. Samalla huomasin että puristan todennäköisesti liikaa kiekkoa kun puttaan. Näitä pikku asioita tulee vähän väliä jotka on pielessä. Ehkä ennen kesää saisi putin edes kohtuulliselle tasolle. Tai siis laitan sen sille tasolle vaikka väkisin ;)

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #305 on: 23.02.14 - klo:20:13 »
Itse löysäsin otetta huomattavasti, poistin pikkurillin rimmiltä ja painan ainoastaan peukalolla keskisormea vasten hieman kovempaa. Alko uppoaan putti ja huomaa kyllä jos ei ota jalkoja kunnolla mukaan, silloin on ponnetonta tuotosta. Nyt täytyy hieman ryhtiä korjata ja opetella vielä aavistus ranteella laittaan kierrettä niin alkas olemaan kohillaa. Eli reeniä...reeniä
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline Jouni

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 883
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jouni
  • Seura: JyLi
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #306 on: 23.02.14 - klo:20:24 »
Tuo peukalolla puristaminen tuntuu itsellänikin toimivan, ainoa mikä vähän häiritsee on se, että musta tuntuu luonnottamalta kohdistaa se peukalo kiekon päällä siten että se on suoraan keskisormen yläpuolella. Normaalisti peukalo puristaa selvästi keskisormen edestä siten että keskisormen pää osuu suurinpiirtein peukalon nivelen kohdalle (Sama juttu muuten draivatessa, etusormi painaa peukalon niveltä).

Offline MarkoJ

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 611
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Jalo
  • Seura: Woodpeckers
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #307 on: 23.02.14 - klo:21:25 »
Vastasit itse juurikin ongelmaasi. Kun putissa kiekosta loppuu spinni, se alkaa feidata hyssenä.

Siinä on kuitenkin iso ero, että lähteekö kiekko hyzer kulmassa vai feidaako se liian aikaisin. Juget tossa kertoo putistaan että se liitää hysse kulmassa. Tarkoittaako tämä sitä että kiekko lähtee jo kädestä hyzer kulmassa? Jos näin niin spinni ei sitä korjaa, vaan edelleenkin kiekko lähtee hyzer kulmassa, mutta spinnin lisäyksen ansiosta pidemmälle ja kovempaa.
If it goes to the right, it´s anhyzer. If it goes to the left, it´s a hyzer. If it goes straight, it´s a miracle.

Offline simeon

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 236
    • View Profile
  • Oikea nimi: Timo Puikkonen
  • Seura: Lappeenranta
Vs: Putti ei lähde napakasti.
« Reply #308 on: 24.02.14 - klo:03:51 »
Mikähän on ongelmana kun putti ei suostu lähtemään suoraan ja napakasti? Pidemmissä puteissa kiekko liitelee komeassa hyssessä. Pitäisikö antaa ranteella enemmän spinniä
Koska muilta jäi mainitsematta kerron, että ilman sormien loppuojennusta ei napakkuus ja tarkkuus onnistu.

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Putti ei lähde napakasti.
« Reply #309 on: 24.02.14 - klo:08:56 »
Mikähän on ongelmana kun putti ei suostu lähtemään suoraan ja napakasti? Pidemmissä puteissa kiekko liitelee komeassa hyssessä. Pitäisikö antaa ranteella enemmän spinniä
Koska muilta jäi mainitsematta kerron, että ilman sormien loppuojennusta ei napakkuus ja tarkkuus onnistu.

räjähtävyyttä voi olla ilman kaikkien osien optimointiakin, mutta miksi revittää liikaa yhdestä paikasta hajottaen toistettavuutta ja tarkkuutta? Painon siirto, lantion työntö eteen, kyynärpään terävä oikaisu, kohtuullinen ranteen oikaisu ilman repimistä ja sormien suoritus kasautuu yhteen tarkkuutta tuovaksi hyväksi kiihtyvyydeksi. Minulle eniten vaikutusta on spin putissa kyynärpään terävällä kiihdytyksellä, ali maksimin olevalla ranteen liikkeen nopeudella ja sormien oikaisulla, kun ollaan ringissä. Kauempaa on pakko puskea kovaa takajalalla ja lantiolla.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #310 on: 24.02.14 - klo:10:05 »
No nyt oli vaihteeks niin lyhyt JR:n viesti että pystyi lukemaan, ja oli siinä järkeekin. Eli koko paketti yhdessä tuottaa riittävän voiman ja kun mikään paikka ei tee äkillisiä liikkeitä ja rytmitys on oikein, on liikkee toistettavampi eli tarkempi?

Palm ejection on myös tärkeetä, eli että kiekko saa vauhtia myös kämmenpohjasta. Jos vauhti tulee vain sormilla vippaamalla niin hajonta on suurta ainakin itellä.

Toisaalta etenkin putti on niin kokonaisvaltainen homma että en mä pysty (saati välttämättä halua) paljoo eritellä siitä eri osa-alueita. Parempi mulle jos pidän sen simppelinä - eli push puttia kun kannatan, pidän liikkeen about sellaisena kuin lobbaisin alakautta minkä tahansa esineen rennosti sinne koriin, se kun mun mielestä on suurin vahvuus tässä puttityylissä (about jokainen meistä varmaan osuis vaikka 175g kivellä koriin 10/10 kympistä) Kattoo vaan et release on kliini että kiekko lentää tasaista lentorataa.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

mutteriwiritys

  • Guest
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #311 on: 24.02.14 - klo:20:16 »
Ite en push puttia saa lentää mihinkään. Tuntuu vaikealta saada kiekko lentämään oikeassa asennossa hyvällä kierteellä kun pitää käden suorana. Vai pitääkö se olla suorana..

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #312 on: 25.02.14 - klo:03:05 »
Pushissa on luonnostaan vähemmän jengaa ja siten kovasti feidaavat putterit ovat ongelmallisia tuolla tekniikalla. Feldy on pushaaja ja hän tekee parin sentin ranneliikkeen ja saatosta päätellen finger springin
loppuun.

Spin putissa kämmenellä työntö tapahtuu automaattisesti kyynärpään oietessa. Minulla vähän alle maksimitehoinen sormien oikaisu viime hetkellä ennen kiekon irtoamista kohti tankoa on luonnollista. Kokemus puuttuu aiemmasta sormien oikaisusta ja teoriassa se voi aiheuttaa sivuhajontaa. Joten finger spring liian aikaisin voi johtaa Miguelin kuvaamiin ongelmiin. Putti loppuu finger springiin ja jatkuu heti perään saatossa saumattomasti ilman paussia tai nykäyksiä käden suunnan muutoksista tai käden jarruttamisesta johtuen.

Miguelin tulkinta on kokemukseni mukaan oikein tehon tuotossa tarkkuuden ja toistettavuuden kannalta.

Offline VesaH

  • Juniori
  • **
  • Posts: 84
    • View Profile
  • Oikea nimi: Vesa Huotelin
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #313 on: 28.03.14 - klo:00:51 »
En ota kantaa, kumpi lopulta on absoluuttisesti parempi, spini vai se toinen putti. Mä olen joskus päätynyt spiniputtiin (onko sama kuin pushput?), ja se on ainoa, minkä olen saanut millään tavalla toistettavaksi. Jos hysse on ongelma, kannattaa nyt ensin miettiä kyynerpään korkeutta, koska sillä tuo lähtökulma on varmaan helpoiten säädettävissä. Tästä ääriesimerkkinä on tietysti Nate Doss (youtube-haulla tyylinäytteitä), joka liidättelee jopa pienessä antsassa putteria mukiin. Sitten olis syytä tutustua käyttämänsä putterin spekseihin. Alivakaa putteri = suora putteri putatessa. Eli ne rhynot ja vp:t sopii ehkä paremmin johonkin muuhun kuin puttaamiseen, mun mielestä. Tuuliolosuhteet tietty voi vaikuttaa putterivalintaan.

Spiniputissa ehkä tärkeintä (taas mun mielestä) on saada kiekolle riittävä "kiitorata". Vaikutus tarkkuuteen sama kuin pitkällä pyssyn piipulla vrt. lyhyeen piippuun, eikä suoritus jää vain käden varaan. Koita saada kroppaan selvä liike takaa eteen. Selvällä painonsiirrolla saat mukavasti pohjaa heitolle, ja painonsiirron loppuvaiheessa kun olet sopivassa etukenossa, voit tuoda kiekon vyötäröltä rinnusten editse ja sitten spinauttaa kivasti. <- tuossa oma toteutus :P. Spiniputtia kannattaa mun mielestä harjoitella suht kovana ja pitkiltäkin etäisyyksiltä, jotta itsevarmuus puttiin kehittyy. Ajattele vain koria ja sitä putkea, jonka sisällä kiekko lentää koriin. Ja sitä seinää korin takana.

Kannattaa kaikesta huolimatta harjoitella haaraputtia sama määrä kuin normiputtia, kun Suomen metsäradoilla yli puolet puttipaikoista on tavalla tai toisella kelvottomia tavalliseen puttaamiseen. Edessä on joko puu tai sitten maasto on muutoin epätasaista (ylämäkeen putatessa painonsiirto on painajaismaista). Haaraputti on immuuni lähes kaikelle :).

tau

  • Guest
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #314 on: 14.04.14 - klo:23:03 »
Löytyykö foorumilta nose down -puttaajia? Itse sain jo viime vuonna kommenttia nokka alhaalla sukeltavista puteista ja ilmeisti tajusin samalla selityksen elityksen sille, että miksi puttini hieman nousevat myötätuuleen ja laskevat rajusti vastatuuleen, vaikka normaalistihan se menee toisinpäin. Jenkkifoorumilla puhuttiin, että mm. Steve Brister olisi kuuluisa nose down -puttaaja. Tuulellahan kannattaisi ilmeisesti putata kiekko mahdollisimman flättinä, vai olenko hakoteillä?