Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.  (Read 346955 times)

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #345 on: 12.06.14 - klo:12:37 »
Etusormi tekee finger springin ja se on vaikea toteuttaa, jos sormi ei voi työntää rimmiä. Jengaa pitäisi tulla lisää, kun siirrät etusormen kiekon sisälle.

mutteriwiritys

  • Guest
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #346 on: 13.06.14 - klo:01:30 »
Puttaatteko pikkurilli rimmissä kiinni? Mulla on melkein alusta asti ollut sama grippi putissa (etusormi rennosti rimmin alla, keskari ja nimetön levällään pohjaa vasten) paitsi että pikkurilliä olen kokeillut pitää pois rimmiltä ja rimmissä kiinni.

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #347 on: 13.06.14 - klo:03:34 »
Rim ei ole kiekon alin kohta, vaan se pystysuora osa. En purista etusormea niin paljon, että koko sormenjälki koskettaisi pystysuoraa osaa, koska se jäykistää näin pienellä kädellä käden lihaksia liikaa kaikilla muilla, paitsi matalimmilla puttereilla. Kun satun tykkäämään enemmän keskikorkeiden putterien lennosta putatessa, olen so out of luck. Koska etusormi on kuitenkin kiekon sisällä osin, finger spring on mahdollista toteuttaa, kun etusormi pystyy työntämään kiekkoa eteen päin pystysuorasta osasta.

mutteriwiritys

  • Guest
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #348 on: 13.06.14 - klo:03:51 »
Ethän nyt sekoita etusormea ja pikkurilliä keskenään.

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #349 on: 13.06.14 - klo:05:13 »
En kai, kun mulla ei pikkusormi ole edes kiekon sisällä ollenkaan. Pikkusormella ei paljon työnnetä kiekkoa eteen finger springissä.

mutteriwiritys

  • Guest
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #350 on: 13.06.14 - klo:06:51 »
Ei se finger springi ollut se juttu mitä haen, kysyin vain mieltymystä. Kuulostaa kummalliselta että puttaat periaatteessa vain neljällä sormella, mutta kukin tavallaan.
« Last Edit: 13.06.14 - klo:11:50 by mutteriwiritys »

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #351 on: 13.06.14 - klo:21:08 »
Puttaan käytännössä etusormella ja peukalolla. Pitää korjata väsyneenä höpötyksiä aiemmasta viestistä.

Onhan mulla jokainen sormi kiekon sisässä. Piti kirjoittaa, että pystysuoralla osalla on vain etusormi ja siitäkin vain osa, kun en kierrä sormea niin paljon kiekon sisään, että kärki koskettaisi kannen pohjaa kuin korkeintaan ei nyt käytössä olevilla matalilla puttereilla. Muut sormet ovat mahdollisimman rennossa asennossa viuhkana kannen alla. Yksikään niistä ei voi työntää kiekkoa eteen kiekon pystysuorasta osasta. Sori häröily.

Offline Jokke

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 19
    • View Profile
  • Oikea nimi: Joonas L.
  • Seura: 7k
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #352 on: 18.06.14 - klo:22:25 »
Osaisiko joku antaa hyviä vinkkejä puttaamisessa tarkkuuden parantamiseen, sillä kun puttaan ja kiekko lentää yleensä korin vasemmalle ketjualueelle = pomppii välillä korista pois.

Alle 3m pystyy heittää keskelle koria mutta yli 5m eteenpäin kiekko menee yleensä korin vasemmalle alueelle ja välillä keskelle, aika sekavaa. Tuntuu jollaki tavalla mahdottomalta korjata mun suuntaa ja keskittyä heittämään hiukan oikeammalle, tapa jäänyt kiinni.

Johtuisiko se kiekon väärästä valinnasta PA-1:sta joka on hiukan ylivakaa ( fade 2) vai mun käden väärästä suunnasta pitäisikö päästää kiekon irti vasta klo 13 suuntaan. Heitän kai yleensä siihen 12 kohtaan eli ihan suoraan, korin keskelle päin.

Ja toinen kysymys: miten voi minimoida kiekon väpätystä, multa lähtee yleensä putteri väpättämään ja välillä ihan siististi, ihan sekavaa nuo kaikki jutut. Eli oon ns. "puttikriisissä" tällä hetkellä ja se on juuri mun heikoin osa-alue.

Offline MarkoJ

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 611
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Jalo
  • Seura: Woodpeckers
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #353 on: 18.06.14 - klo:23:03 »
Osaisiko joku antaa hyviä vinkkejä puttaamisessa tarkkuuden parantamiseen, sillä kun puttaan ja kiekko lentää yleensä korin vasemmalle ketjualueelle = pomppii välillä korista pois.

Alle 3m pystyy heittää keskelle koria mutta yli 5m eteenpäin kiekko menee yleensä korin vasemmalle alueelle ja välillä keskelle, aika sekavaa. Tuntuu jollaki tavalla mahdottomalta korjata mun suuntaa ja keskittyä heittämään hiukan oikeammalle, tapa jäänyt kiinni.

Johtuisiko se kiekon väärästä valinnasta PA-1:sta joka on hiukan ylivakaa ( fade 2) vai mun käden väärästä suunnasta pitäisikö päästää kiekon irti vasta klo 13 suuntaan. Heitän kai yleensä siihen 12 kohtaan eli ihan suoraan, korin keskelle päin.

Ja toinen kysymys: miten voi minimoida kiekon väpätystä, multa lähtee yleensä putteri väpättämään ja välillä ihan siististi, ihan sekavaa nuo kaikki jutut. Eli oon ns. "puttikriisissä" tällä hetkellä ja se on juuri mun heikoin osa-alue.

Kiekon väpätys johtyy yleensä spinnin puutteesta. Eli tekniikkaa pitää hivenen kehittää, jos haluaa väpätyksestä eroon.
If it goes to the right, it´s anhyzer. If it goes to the left, it´s a hyzer. If it goes straight, it´s a miracle.

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #354 on: 19.06.14 - klo:00:40 »
Osaisiko joku antaa hyviä vinkkejä puttaamisessa tarkkuuden parantamiseen, sillä kun puttaan ja kiekko lentää yleensä korin vasemmalle ketjualueelle = pomppii välillä korista pois.

Alle 3m pystyy heittää keskelle koria mutta yli 5m eteenpäin kiekko menee yleensä korin vasemmalle alueelle ja välillä keskelle, aika sekavaa. Tuntuu jollaki tavalla mahdottomalta korjata mun suuntaa ja keskittyä heittämään hiukan oikeammalle, tapa jäänyt kiinni.

Johtuisiko se kiekon väärästä valinnasta PA-1:sta joka on hiukan ylivakaa ( fade 2) vai mun käden väärästä suunnasta pitäisikö päästää kiekon irti vasta klo 13 suuntaan. Heitän kai yleensä siihen 12 kohtaan eli ihan suoraan, korin keskelle päin.

Ja toinen kysymys: miten voi minimoida kiekon väpätystä, multa lähtee yleensä putteri väpättämään ja välillä ihan siististi, ihan sekavaa nuo kaikki jutut. Eli oon ns. "puttikriisissä" tällä hetkellä ja se on juuri mun heikoin osa-alue.

Yksi syy ongelmaasi on todennäköisesti liian vakaa putteri puttityyliisi. 5-8 metristä ainakin pitäisi pystyä puttaamaan niin, että tähtäys tapahtuu suoraan tolppaa kohti eikä tarvitse hakea antsaa/hysseä/feidaavaa puttia. Pelkästään putterin vaihto ei tietenkään ratkaise ongelmaa kokonaan, mutta helpottaa tässä tapauksessa.

Väpätys voi johtua spinnin puutteesta, sormen tarttumisesta rimmiin tai liian pehmeästä putterista. Puttaatko spinnillä vai pushilla?

Offline Jokke

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 19
    • View Profile
  • Oikea nimi: Joonas L.
  • Seura: 7k
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #355 on: 19.06.14 - klo:01:01 »
Puttaan McBethin seisomatyyliin mutta spinnillä. Tykkään tahmeista puttereista, mm. DX-muovi, D-line, Prodigyn 300s. Hieman liukkaat putterit kuten KCP Aviar ja P2:n rimmi eivät sovi mun käteen, kiekko lipsahtaa irti ajoissa ennenku ehtii heittää.

PA1:n rimmi on juuri täydellinen mutta sen pikku ylivakaus häiritsee hiukan. Puttaamisessa kyynärpää koukistuu aina, käsivarsi 90' asteessa. Vaikuttaako se paljon väpättämiseen / epätarkkuuteen?

Pitäis kai kokeilla vähä muita putterei jos sopis mulle paremmin, tottunut jo puttaamaan pa1:lla.

Offline RistoS

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 365
  • Kääpiö
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Salonen
  • Seura: OFS
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #356 on: 19.06.14 - klo:01:13 »
Ei pitäis hirveesti vaikuttaa tuolla reilun 5 metrinkään matkalla minkä kiekon laittaa sisään, jos tekee asioita oikein. Näkemättä joutuu vain arvailemaan, mutta kuulostaa ettei jaloista tule tehoa tarpeeksi ja käytät lähes pelkästään kättä.

Offline Viikate

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 113
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Tuukkanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #357 on: 19.06.14 - klo:11:54 »
Pitäis kai kokeilla vähä muita putterei jos sopis mulle paremmin, tottunut jo puttaamaan pa1:lla.

VIidestä metristä pystyy puttaamaan millä tahansa kiekolla sisään jos putti jotenkin toimii, eli en lähtisi ensimmäiseksi kiekkoa vaihtamaan jos ei uppoa. Treeniä vaan ja toistoja niin kyllä se siitä :) Video ois toki plussaa ongelman paikallistamiseen.

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #358 on: 19.06.14 - klo:14:45 »
Puttaan McBethin seisomatyyliin mutta spinnillä. Tykkään tahmeista puttereista, mm. DX-muovi, D-line, Prodigyn 300s. Hieman liukkaat putterit kuten KCP Aviar ja P2:n rimmi eivät sovi mun käteen, kiekko lipsahtaa irti ajoissa ennenku ehtii heittää.

PA1:n rimmi on juuri täydellinen mutta sen pikku ylivakaus häiritsee hiukan. Puttaamisessa kyynärpää koukistuu aina, käsivarsi 90' asteessa. Vaikuttaako se paljon väpättämiseen / epätarkkuuteen?

Pitäis kai kokeilla vähä muita putterei jos sopis mulle paremmin, tottunut jo puttaamaan pa1:lla.

Jooh, jos se hyvältä tuntuu niin ei kannata ehkä lähteä vaihtamaan. Viidestä metristä tosiaan pitäis osua vaikka draiverilla. Kympissä ne erot alkavat viimeistään näkymään, esim. Pa4 on huomattavasti helpompi saada lentämään suoraan korille asti kuin Pa1.

Offline Jouni

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 883
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jouni
  • Seura: JyLi
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #359 on: 22.06.14 - klo:19:31 »
Viidestä metristä tosiaan pitäis osua vaikka draiverilla.

Niinpä! Mutta kun ei. On taas puttitreenisession jälkeen sellainen olo että pitää koko laji lopettaa, kun alle viidestä metristäkin menee ehkä joka viides ohi korin. En tajua miten puttaus on mulle niin helvetin vaikeaa nykyään, vielä vuosi sitten kun en ollut miettinyt käytännössä yhtään puttitekniikkaani, oli puttaus huomattavasti varmempaa kuin nykyään. Kaikki alkoi siitä kun viime syksynä aloin puttailemaan sisällä muistaakseni 250 puttia päivässä jokusen kuukauden ajan Feldbergin tyylillä, ennenkuin luovutin kun tuntui niin väkinäiseltä puttaukselta. Nyt tuntuu että yhtenä päivänä toimii joku jollain tasolla, ja toisena toinen, mutta hirvittävä epävarmuus koko ajan kaikessa mukana. Yritetty on Feldbergin push puttia, Blake Takkusen short arm puttingia, Dunipacen snake strikeä, Locastron, Averyn, Meresmaan, Brathwaiten, Pajun, paikallisten kisailijoiden ja ties kenen tapoja, plus miljoonaa omaa variaatiota mutta jotenkin mikään ei tunnu luontevalta kuin hetken, ja en millään löydä sitä fiilistä toista kertaa.

Olen kokeillut puttailla noin neljästä metristä ilman painon siirtoa liikkuvien osien minimoimiseksi, sekä myös päinvastaisella ajatuksella kaukaa, jolloin ei käy niin että oppii lähityylin johon ei osaakaan tuottaa tarpeeksi voimaa kauemmas mennessä. Painonsiirto ja siihen liittyvät ajoitukset on varsinkin usein hukassa, mutta suurimpana ongelmana tuntuu olevan kiekon irrotus. Olen kokeillut enemmän ja vähemmän aktiivista ranteen käyttöä, kaikenlaisia otteita ja puttereita, kovempaa puristusta ja löysää lötköä, ja silti kiekko tuppaa lähtemään hyvin usein nokka reilusti alhaalla. Tai sitten kiekko lipsahtaa reippaasti alavasemmalle, tai oikealle ylös. Kädellä saatto on yleensä olematonta (käsi jää matalalle tai nykäisen sen vaistomaisesti taaksepäin), siihen keskittyen kiekot karkaavat metrejä ohi korin.

Vielä vuosi sitten kymmenestä metristäkin tuli joskus putteja upotettua, nyt tuntuu että en edes saa kiekkoja lentämään millään mielekkäällä tavalla kymmentä metriä (isolla hysselinjalle tms toki onnistuu). Varmasti isolta osalta kyse on pään sisäisistä jutuista, kun rentous katoaa kun alkaa homma menemään päin peetä. En vaan tiedä miten ongelmaan tarttuisi. Ehkä pitää aloittaa Putting Confidence Program metristä, ja seiftata kierroksella kaikki metriä pidemmät korin juureen. :P Olen joskus laskenut että tyypilliset tulokset esim. Laajavuoressa putoaisi puoleen jos saisin kaikki alle kuusimetriset sisään. Ja kun luottoa ei ole, menee lähestymisetkin keturalleen kun pitää hakea ihan kupin juureen.

Semmoinen tilitys.