Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Treenilogi HAHahahahaa! (7k)  (Read 541683 times)

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Treenilogi HAHahahahaa! (7k)
« on: 05.03.12 - klo:23:38 »
Hirrrrvittävä kynnys aloittaa tällainen julkinen kirjoittelu, mutta kokeillaan olisiko siitä jotain iloa. Jääpä lastenlapsille jotain muutakin muistoksi kuin mun 92-Toyota.

Aloitin frisbeegolffin 25.6.2011. Kaveri pyysi kokeilemaan ja jäin heti koukkuun. Alkuun en innostunut niinkään heittämisestä, vaan luonnossa liikkumisesta. Se oli lumoavaa, sillä Lausteen rata on tosi upea. Seuraavaksi alkoi lajin tekniikka, kiekkojen ominaisuudet yms. tietotaito kiinnostamaan. Tämä laji ei ollutkaan ihan niin yksinkertaista kuin kuvittelin. Imuroin netistä tietoa ja katsoin kaikki mahdolliset opetusvideot juutuupista. Treenasin pyyhkeen kanssa sisällä ja ramppasin pihalla heittämässä. Katsoin ihmeissäni, kun riisipuikkokätiset miehenalut riuhtoivat kiekkoa kepän näköisesti yli puolet pidemmälle kuin mihin itse pystyin. Ajattelin, että jos nuo, niin kyllä minäkin - olenhan aika luikero itsekin (näkemäni perusteella vaadittava ominaisuus). Kun draivi meni ensi kertaa sataseen, tuntui tosi hyvältä.

Puolenkymmentä kaveria aloitti samaan aikaan harrastuksen ja meillä oli tietty heti skabat pystyssä joka radalla ja oma turnauskin järjestettiin. Viikkokisoihin uskaltauduin kuukauden heiteltyäni ja se oli tosi positiivinen kokemus. Sen jälkeen ei montaa seuran järjestämää koitosta jäänytkään väliin. Tulokset olivat aloittelijan räpellyksiä ja tavoitteena oli vain välttää viimeinen sija. Paras tulos tuli viimeisessä viikkiksessä, kun heitin 71 eli +11. Olen varma, että tulevana kesänä heitän jonkin verran alle seitsemänkympin.

Olen auttamatta liian vanha, että voisin saavuttaa jotain tässä lajissa (yleisillä mittareilla), mutta treenaan silti aika paljon. Päivän kohokohta on jättää tietokone, ottaa bägi ja painua pihalle heittämään. Olen treenannut viime kesästä asti 4-7 kertaa viikossa kaikkia pelin eri osa-alueita. Olen käynyt kentällä heittämässä draivia (ennen lumia), jossain korilla puttaamassa tai heittelemässä pihalla lähäreitä. Fiiliksen ja jaksamisen mukaan. Kiessillä olen käyn pari kertaa viikossa. Kesällä kiessimäärä tuplana. Olen myös treenannut läpi talven ulkona. Kylmimillään oli -18 ja naapurit pitävät minua varmaan tärähtäneenä. Taas se hullu viskoo tuolla pyryssä... Talven parasta antia on ollut paikaltaan heittämisen pakko. Parit rytmiaskeleet ovat olleet itselle aina tarpeen, mutta 30cm hangessa ei paljon rytmitellä. Toinen tärkeä juttu oli midarien "löytäminen". Draiverit sukelsivat lumipeitteeseen jossain vaiheessa ja kiersin sen jälkeen ratoja pelkästään midarien ja putterien kanssa. Siitä on ollut tavattomasti hyötyä. Nyt hanki on niin kovaa, että draiveriakin sopii taas heittää.

Paras ratatulokseni on Kaarinasta, joka on tuossa lähellä. Se on sellainen keskitason 12-väyläinen rata. Heitin sen kahdesti loppusyksystä kolme alle paarin ja varsinkin ensimmäinen parin alitus kyllä maistui. Enkkakierroksella oli viisi pirkkoa ja yksi kirotun tuplabogi, joten tuota pystyy vielä parantamaan. Lausteelta poistettiin pari koria, niin sieltä on tosi vanha enkka. Mynämäeltä +10 ja Maskusta samaa sarjaa. Urkkapuistosta -2. Näitä sitten parantamaan, kun lumet lähtee. Luulis onnistuvan tai sitten talven yli treenaaminen on ollut turhaa.

Toiveeni ja tavoitteeni on kehittyä hiljaksiin niin kuin se nyt vielä on mahdollista näillä kilometreillä. Ja tehdä tämä ilman tiukkaa pipoa, suorituspaineita tai muuta sellaista ikävää. Tämä on vaan niiiiiin mukavaa puuhaa! Tiedän, että kirjoitan paljon, mutta karhu kanssani (bear with me). Kaikki neuvot, kritiikki ja kommentit ovat tervetulleita.

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Treenilogi HAHahahahaa! (7k)
« Reply #1 on: 05.03.12 - klo:23:40 »
Siinä oli vähän historiaa. Jätetään se ja mennään eiliseen (koska tää postaus jäi roikkumaan):

Asumme kerrostalossa, mutta meillä on loistava piha-alue treeniä ajatellen. Keskellä pihaa on pieni futis- ja koriskenttä vierekkäin, joten tilaa riittää. 75-80 metrisiä pystyy heittämään siinä ilman, että on vaaraa osua mihinkään tai keneenkään. Siinä heittelin n. puolitoista tuntia lähäritreeniä ja rauhallisia putteri- ja midaridraiveja. Pitää vähän varoa liukasta alustaa, niin ei pääse revittelemään. Keskityin erityisesti hysäreitten harjoitteluun, koska perusheitto alkaa hiljaksiin kulkea ja haluan laajentaa heittorepertuaaria. Alkuun kiekot tippuivat aina liikaa vasemmalle 40-50 metrisissä hysselähäreissä, mutta lisäsin sitten arviooni pienen hysselisän ja alkoi osumaan. Ensimmäinen kassillinen levisi hajalleen ympäri kohteena olevaa valotolppaa, mutta jo toisesta melkein kaikki oli hyvin putilla. Heitto lähtee oikeaan suuntaan, mutta heittokulmat, voiman määrän ja pituuksien arviointi vaatii työstämistä.

Sitten tähän päivään. Minulla on ollut selkäkipuja ja lihasten väsymistä. Olen nukkunut huonosti ja treenannut ilman taukoja. Lähdin kuitenkin Kaarinaan ajatuksena puttailla jollain koreista. Päädyin kuitenkin kiertämään radan ennen sitä. Heitin +2, jossa oli yksi pirkko ja kolme bogia. Vähän harmitti, kun paria tavoittelin. Paikaltaan heittäminen on parantunut, mutta vieläkin vähän luonnotonta. Pari tiitä oli pahasti jäässä, joten rytmiaskeleissa oli säästeltävä. Kiessin jälkeen jäin viimeiselle korille puttailemaan ja sitten iski väsy. Ajattelin kokeilla 100/10 puttia, mutta jo parinkymmenen heiton jälkeen lihaksia alkoi kivistää. Päässä humisi ja ajattelin, että välipäivä on todella nyt tarpeen. Puttailin viidestä metristä vielä muutamia sisään, jotta harjoitukset loppuisivat onnistumisiin. Putti oli kiessillä avuttoman huono, eikä yhtään yli kutosta mennyt sisään. Siihen täytyy nyt hakea parannusta ostamalla oma kori ja aloittamalla säännöllinen treenaaminen. Syksyllä puttasin omasta mielestäni jo aika hyvin, mutta talven aikana on jotain unohtunut.

Offline öre

  • Juniori
  • **
  • Posts: 92
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ari Lehtinen
  • Seura: Rauman Frisbee
Vs: Treenilogi HAHahahahaa! (7k)
« Reply #2 on: 06.03.12 - klo:10:13 »
"Olen auttamatta liian vanha, että voisin saavuttaa jotain tässä lajissa (yleisillä mittareilla), mutta treenaan silti aika paljon." Mulla vaan heräs mielenkiinto tos sun kirjottamas jutus et mikä on"vanha?" Ite oon jo 50-lukuuki nähny ja mun miälest mullaki on viäl jotai saavutettavaa. :) Onhan niitä seniori sarjoi....... ::) Ja siin on mun miälest aina tavotetta et saa jätettyy noit nuarempii takses nois kisois mis joutuu heittää ei omas sarjas. Ja ei muut ku reenaaaaaaa..... 8)

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Treenilogi HAHahahahaa! (7k)
« Reply #3 on: 06.03.12 - klo:15:49 »
Seitkytluvun puolessa välissä olen syntynyt. Nää nuoret lupaukset, joita tässä koko ajan tulee lisää, on niin mahdottoman kovia, että ei tässä kannata haihatella mitään. Tuli jossain vaiheessa vaan sellainen ajatus, että jos olisin nyt teini-iässä, niin panostaisin tähän lajiin varmaan oikein tosissaan. Ehkä parempi, etten ole. Pysyy nautinnon puolella suorittamisen sijaan. Totinen kilpailu voi olla aika kuluttavaakin. Parempi vaan hakea sitä omaa parastaan ja tehdä se rennosti hyvässä seurassa. Vähemmän on aika usein enemmän.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Treenilogi HAHahahahaa! (7k)
« Reply #4 on: 06.03.12 - klo:16:03 »
Seitkytluvun puolessa välissä olen syntynyt. Nää nuoret lupaukset, joita tässä koko ajan tulee lisää, on niin mahdottoman kovia, että ei tässä kannata haihatella mitään. Tuli jossain vaiheessa vaan sellainen ajatus, että jos olisin nyt teini-iässä, niin panostaisin tähän lajiin varmaan oikein tosissaan. Ehkä parempi, etten ole. Pysyy nautinnon puolella suorittamisen sijaan. Totinen kilpailu voi olla aika kuluttavaakin. Parempi vaan hakea sitä omaa parastaan ja tehdä se rennosti hyvässä seurassa. Vähemmän on aika usein enemmän.

Mä olen 31v ja kyllä mä ainakin haihattelen vaikka mitä =D

Offline Juhanuha

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 974
  • Natural Born Disc Golfer
    • View Profile
    • Natural Born Disc Golfer
  • Oikea nimi: Juha Kytö
  • Seura: Sipoon Discstroyers ry
Vs: Treenilogi HAHahahahaa! (7k)
« Reply #5 on: 06.03.12 - klo:16:07 »
Ei se pärjääminen ole tärkeintä vaan se että on hauskaa.

Mutta aktiivisella treenaamisella varmasti kerkeät pärjätä, vaikkapa sitten amatööri-sarjassa jonka jälkeen sitten aukeaa se todellinen haaste eli avoin/pro-sarja. Et tosin montaa vuotta kerkeä näissä karkeloissa olemaan kun ikämiehet kutsuu jo ja siellä onkin taas kova taso, varsinkin kun sun kanssa sinne siirtyy monia muitakin, nyt jo huippupelaajia :)

Mutta aktiivista treeniä niin tuloksiakin tulee, tavoitteita kannattaa asettaa ja vaikka ne tuntuisi korkeilta ja saavuttamattomilta, kaikki onitsestään kiinni kuinka paljon on valmis tekemään asian eteen töitä. Ja vaikka muut eivät sinuun usko, usko itse itseesi ja voit näyttää muiden olleen väärässä, silloin se vasta tuntuukin hyvältä.

Ja Tapania mukaillen, mullakin kohta 30 plakkarissa ja kyllä mulla on suunnitelmissa vähän isompiakin kun vain alittaa se par-tulos kotiradalla ;)
« Last Edit: 06.03.12 - klo:16:12 by Juhanuha »
Are you Natural Born Disc Golfer? https://nbdg.fi

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Treenilogi HAHahahahaa! (7k)
« Reply #6 on: 06.03.12 - klo:16:31 »
Mä olen 31v ja kyllä mä ainakin haihattelen vaikka mitä =D

Hyvä! Oletkin lyhyessä ajassa saavuttanut jo aika korkean tason.

Jotenkin tuntuu, että kun neljäkymppiä tuli lähemmäksi kuin kolme, niin jotain muuttui. Ei tunnu enää niin kaikkivoipaiselta, kun aiemmin. Aika näyttää mihin tulokset riittää ja missä kohtaa seinä tulee vastaan. En ole pessimisti. Realisti. Kympin joukkoon pääseminen viikkiksissä vois kyllä olla kova näin alkuun. Turussa on paljon hyviä pelaajia, joten siihenkin vaaditaan jo kohtuullista onnistumista.

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Treenilogi HAHahahahaa! (7k)
« Reply #7 on: 06.03.12 - klo:20:31 »
Tänään piti pitää välipäivää, mut eihän sitä malttanut. Käytiin Kaarinassa pari kiessiä. Pääsin pitkästä aikaa alle paarin, kun tulokseksi tuli -2. Kierroksella oli pari helppoa puttimissiä, joten eiköhän tuolta kesällä vielä enkkaa haeta. Toinen kiessi meni sit pimeässä ja kylmässä. Hurrrrr... Putti on järkyttävän huonossa kunnossa, eikä yli vitosissa ole mitään tuntumaa. Välillä pitää oikein miettiä, että mitenkäs tämä nyt tehtiinkään. Treenikori tulee kyllä tarpeeseen. Draivit lähti tosi hyvin suuntaansa ja varsinkin lähärit oli tänään erinomaisia. Se parempi kiessi: 4, 3, 3, 2, 2, 2, 4, 3, 3, 4, 3, 3. Eli neljä pirkkoa ja yksi bogi.

Törmäsin Hanssiikin, joka oli puttia reenaamassa. Voititko skaban? :)

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Treenilogi HAHahahahaa! (7k)
« Reply #8 on: 06.03.12 - klo:23:06 »
Otin Kaarinan ykkösväylältä tänään yhden draivin viteolle. Väylä nousee metsätietä pitkin ylöspäin 85 meetriä ja vaatii kevyen antsan vakaalla kiekolla tehdäkseen kapean s-mutkan. Näyttääpä paljon iisimmältä kuin heittäessä tuntuu.


Offline öre

  • Juniori
  • **
  • Posts: 92
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ari Lehtinen
  • Seura: Rauman Frisbee
Vs: Treenilogi HAHahahahaa! (7k)
« Reply #9 on: 07.03.12 - klo:21:08 »
Näyttää ainakin mun silmään aika hyvält toi sun draivis. Jiiärrä (Janne Räsänen) löytäis silti täst helpost parin liuskan verran kommentoitavaa.  ;)

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Treenilogi HAHahahahaa! (7k)
« Reply #10 on: 07.03.12 - klo:22:23 »
Näyttää ainakin mun silmään aika hyvält toi sun draivis. Jiiärrä (Janne Räsänen) löytäis silti täst helpost parin liuskan verran kommentoitavaa.  ;)

Tänks. Jos joltain löytyy jotain mitä vois korjata, niin hypin riemusta.

Yks kamuri sanoi tuosta videosta, et ryhti on vähän pystyssä. Se johtuu tosta annukasta. Säätelen kulmaa aika paljon koko kropalla. Mitenköhän muut?

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Treenilogi HAHahahahaa! (7k)
« Reply #11 on: 07.03.12 - klo:22:24 »
Näyttää ainakin mun silmään aika hyvält toi sun draivis. Jiiärrä (Janne Räsänen) löytäis silti täst helpost parin liuskan verran kommentoitavaa.  ;)

Tänks. Jos joltain löytyy jotain mitä vois korjata, niin hypin riemusta.

Yks kamuri sanoi tuosta videosta, et ryhti on vähän pystyssä. Se johtuu tosta annukasta. Säätelen kulmaa aika paljon koko kropalla. Mitenköhän muut?

Kropalla sitä kuuluukin säätää. Hyvän näköistä tekemistä.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Treenilogi HAHahahahaa! (7k)
« Reply #12 on: 08.03.12 - klo:09:42 »
Näyttää ainakin mun silmään aika hyvält toi sun draivis. Jiiärrä (Janne Räsänen) löytäis silti täst helpost parin liuskan verran kommentoitavaa.  ;)

Tänks. Jos joltain löytyy jotain mitä vois korjata, niin hypin riemusta.

Yks kamuri sanoi tuosta videosta, et ryhti on vähän pystyssä. Se johtuu tosta annukasta. Säätelen kulmaa aika paljon koko kropalla. Mitenköhän muut?

Mä voin vähän jeesata. Kroppaa pitää käyttää kulmien säätelyssä tietty, ja ryhti tuossa heitossa onkin erittäin hyvä. Mitä parempi ryhti, niin sitä enemmän saa pyörähdykseen jengaa, siis kroppa kääntyy paremmin ja paremmassa tasapainossa. Jos olet nähnyt erään Christian Sandströmin heittävän, niin ryhti on hänellä komea ja heitto muutenkin melko napakka. Koetapa pitää takajalkaa vähän pitempään maassa, niin saat lisää tasapainoa ja potkua heittoon. Mutta talviolosuhteet on vähän mitä on, niin en lähtisi tekniikkatreenejä tuonne ulos tekemään.

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Treenilogi HAHahahahaa! (7k)
« Reply #13 on: 08.03.12 - klo:10:19 »
Kiitos Jaani. Kokeilen kiinnittää huomiota tuohon takalist...jalkaan. Pitää lumen lähdettyä laittaa muutama lisäviteo arvioitavaksi. Näin talvella tulee heitettyä lähinnä iisimpää kontrolliheittoa, kun alustat on mitä on.

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Treenilogi HAHahahahaa! (7k)
« Reply #14 on: 08.03.12 - klo:19:43 »
Tunti ja vartti puttireeniä lähistöllä olevan koulun pihalla (siellä on lyhyt koululaisrata). Hakemista on, koska koitan muuttaa tyyliä sellaiseksi, että toimisi pidemmiltäkin matkoilta. Eka kesänä oli tyytyväinen, kun meni vitosesta sisään ja nyt pitäisi saada jo kympistä.

100/10 koitin eka kertaa ja 36 tuli. Ei nyt ihan mahdoton, vaikka neljää kymppiä lähdin hakemaan. Kuuteen-seittemäänkymmeneen meni ihan hyvin ja loppu oli aika hyydyttävää ja alarauta alkoi paukkua. Kyllä kyrsi kun parista peräkkäisestä sarjasta yksi sisään ja loput kaikki siihen samaan alaraudan kohtaan. Helpottais varmaan, jos ois viis samanlaista putteria. Nyt on kolme samanlaista ja siihen pari vähän vakaampaa päälle. Ei keltään paria ylimääräistä 175 DX Aviar P&A irtois halvalla? Saa olla ihan romuna...

Ostin tuollaisen lihasjumppakuminauhan. Sillä voi tehdä sisällä heittoliikeitä, mutta vastuksella. En tiedä onko hyvä, mutta kokeillaan. Käsipainoja mukavampi, kun ei tarvii pitää kädessä mitään möhkälettä, joka raastaa ranteita...