Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Jaanikin harjoittelee  (Read 175181 times)

Offline jyrmy

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 408
  • Noili3
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jyri Salminen
  • Seura: 7k
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #345 on: 20.06.13 - klo:09:08 »
Jos mun peli meni sekasi ku kuulin et Saunanen heittää pidemmäl ku mä mut mites Jaanin käy ku mä nostan enemmän penkistä ;)

Jos kyseessä on meikäläinen (tai vähän karvaisempi velipoika), niin sua on kyllä nyt vedätetty pahemman kerran? :)

terveisin nimimerkki 107km/h tutkaan ja ehkä vajaa puolet siitä penkistä.
Tammisaaressa jätkät rupes psyykkaa mua ja sano et joku Saunanen heittää mua pidemmälle. Mun peli meni ihan sekaisin :)

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #346 on: 30.06.13 - klo:21:36 »
Noniin, pitää vähän avautua, vaikka ei ehkä tarvitsis näin julkisesti sitä tehdä. Itselleni lähinnä kirjoitan, mutta jos joku haluaa lukea ja kokee ehkä samoja fiiliksiä, niin toivottavasti olen avuksi.

---

Toivon hartaasti, että eilinen Karjaan kisa oli pohjakosketus, jota alemmas en enää IKINÄ pelaa. Kisa oli alusta asti sellaista kuraa, että jopa kauden ensimmäinen kilpailu Kankaanpäässä vaikuttaa hyvältä sen rinnalla.

Avasin kilpailun heittämällä neljään metriin, josta putti vain vaivoin sisään. Kakkonen. (Ihme, että meni, koska se juuri ja juuri osui ketjuihin ja pomppi raudan päällä hetken aikaa). Just joo, mietin, tällästä on näköjään tulossa...

Seuraavalla 100 metrisellä suoralla avasin paikaltaa cutrollerin, lähestyin neljään metriin ja puttasin ohi. Tällä kertaa ei siis jäänyt saman moinen. Ei pitänytkään. Se siitä kierroksesta, koska siitä lähtien jokainen putti jäi hanskaan tai lipsui. Vaikka kuinka yritin putata KOVAA kympistä, en saanut edes korille saakka. Ei vain irronnut. Otin yhden birdien - ekalla reiällä - radalla, joka on lähes pelkästään draivi-putti -periaatteella pelattava. Heitin kierroksen arvoltaan 920. Olen pelannut huonommin Heinolassa pari vuotta sitten.

Toinen kierros meni vähän paremmin, mutta oli sekin luokaton miten tahansa mitattuna. Sain pari puttia sisään, mutta ihan oikeesti ei ollut mitään väliä, vaikka olisi mennyt ohikin. Olen pelannut suuremmassa kiukussa, aggressiivisemmin ja kiroillut enemmänm, mutta eilen ei vain kiinnostanut kertaakaan. Masentuneena painelin menemään täysin löysiä vetoja ja vielä löysempiä putteja. Henki oli jossain ihan muualla kuin pelaamisessa. Ja tämä siksi, että tiedän jo monen vuoden kokemuksella, että kisaamisestani ei vain tule mitään.

Edellisen päivän puttitreeni oli loistava. Pidän harjoittelemisesta, pidän puttaamisen harjoittelemisesta. Puttasin maagisesti, mutta samalla tiesin, että huominen kisa menee kuitenkin surkeasti. Miksi muka tällä kertaa puttaisin hyvin? En ole koskaan antanut mitään painoarvoa sille, kuinka hyvin treeneissä menee, koska se ei näy kisassa. Jo joskus 2004 heitin torstain Talin viikkokisoissa rataenkan ja lauantaina kisoissa hirveetä kuraa. Niin se on ollut aina, että treenaan hyvin ja kisaan huonosti.

Jotenkin tämä oli takaraivossa jo valmiiksi. Varmaan vielä korostetummin, koska olin todella putannut hyvin edellispäivänä. Silloin masentaa enemmän, kun tietää, että treeni kulkee, mutta sillä ei ole mitään väliä kisatuloksen kanssa. Sellaisen tunteen vallitessa on aivan mahdoton tsempata parhaimpaansa. Jotenkin vain alistuu siihen kohtaloonsa pelata surkeasti jo etukäteen.

Tällä hetkellä tilanne on se, että ihan oikeasti ei kiinnosta kilpaileminen enää pätkääkään. En ole enää moneen vuoteen pelannut hyvin, ja hyvää minusta tuskin enää tulee. Se on liian monta kertaa todettu, että treenaamisen määrällä, tiedon hankinnalla tai kokemuksella suoritukseni eivät parannu. Itseasiassa minulla on niin paljon huonoja kokemuksia, että kokemuksesta on vain haittaa. Käyn kisoissa väkipakon vuoksi, siksi että olen aina ennenkin käynyt ja tapaan siellä mukavia pelikavereita. Itse kierrokset ovat masentavia kokemuksia, jotka vain alleviivaavat sitä, että minusta ei ole kilpailemaan. Kaikki, mitä osaan tai olen osannut on tipotiessään samalla hetkellä kun tulokset otetaan ylös ja aletaan laskea ratingia.

Voi olla kaukaa haettua, mutta lasken alamäkeni alkaneen suunnilleen niistä hetkistä kun rating tuli mukaan kuvaan. Sitä ennen pystyi pelaamaan kisan kerrallaan, pärjäsi tai ei, seuraava kisa voi muuttaa kaiken. Kun rating tuli osaksi pelaajan menestystä, siitä tuli itselleni lisämittari. Kilpailut tulevat ja menevät, tulokset muistaa vain itse. Rating on jotain muuta. Se pysyy, se tilastoidaan ja sitä katsellaan, siihen verrataan ja sillä pääsee kisoihin tai joutuu ulos. Sillä rankataan pelaajat A-luokkaan ja B-luokkaan. Siinä on sinun arvosi pelaajana, ihmisenä.

Paska rating, "mitä sä muka tiedät pelaamisesta?"

Minulle ei ole näin sanottu, mutta näin on kirjoitettu yhdellä foorumilla pelaajalle, joka antoi ohjeita. Pikkujuttu, mutta esimerkki siitä, mitä tarkoitan sillä, että rating määrää muutakin kuin kisojen kierrosarvoa. Tämä jotenkin konkretisoituu silloin, kun yrittää auttaa muita pelaajia oppimaan tätä lajia. Oma ratingini on huono, tiedän sen, ja siihen on syynsä joita olen kuvannut yllä. Tiedän lajista kuitenkin paljon ja heittämisestä paljon enemmän, mutta jotenkin kun kovan ratingin pelaaja puhuu samat asiat kuin minä, sillä on enemmän painoarvoa. En valmentajana kehity yhtään paremmaksi, vaikka nostaisin ratingiä 50 pistettä vuodessa, mutta kyllä sillä väliä vain on.

"Olit ennen hyvä, mutta nykyään oot ihan paska"

Näin on mulle sanottu. Ja allekirjoitan täysin, vaikka eihän se kovin kivalta tunnu. Tämä on vain takaraivossa pelin aikana aika vahvasti, kun tietää pystyneensä paljon parempaan ja osanneen tämän lajin. Pärjäsi kisoissakin joskus, vaikka ainahan olen jännittänyt itseni ulos viimeistään silloin, kun meinaa pärjätä. Sai kuitenkin onnistumisen tunteita edes joskus, ja ihan aina ei pudonnut kokonaan peleistä ulos. Nyt jännittäminen on vain ottanut niskalenkin jo ennen kuin on edes mitään syytä jännittää. Tai no on. Se syy, että "olin ennen hyvä". Ja sen tason jahtaaminen on todella väkinäistä ja turhauttavaa. Ja ajatus siitä, että joku ihan oikeasti seuraa mun pelejä niin paljon, että tietää tasoni, on paineistavaa. Silloin sitä pelaa osin todistaakseen myös muille, että "olen mä edelleen hyvä, katsos vaikka". Mutta sitten, kun meneekin huonosti, tulee tietoiseksi omasta huonoudestaan ja alkaa jo hävetä omaa peliään. Häpeä on tunne, jota ei itsensä edessä tunne. Sen tuntee silloin, kun joutuu huomatuksi. Voi olla, että helpottaisi pelaamista, jos pelaisi vain itselleen, mutta todisteluksi tämä on mennyt.

Se ei auta pelaamista yhtään.

Pelikaverit olivat oikein kivoja lauantaina Karjaalla. Kiitos siitä. 













« Last Edit: 30.06.13 - klo:21:41 by Jaani »

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #347 on: 30.06.13 - klo:22:45 »
Heitin kierroksen arvoltaan 920. Olen pelannut huonommin Heinolassa pari vuotta sitten.

Ei ole tarkoitus väheksyä vitutusta ja tuskaa, mutta sinänsä jännä kontrasti, että itselle ensimmäisen kierroksen 920 oli paras kierros ikinä. (Toisella kierroksella pari heittoa paremmin.) Että siinä missä toinen tuskastelee, että heitti paskimman kierroksen pariin vuoteen, niin toinen juhlii samalla parasta kierrostaan ikinä. :-)

Mutta tsemppiä jatkoon joka tapauksessa ja toivottavasti löydät harrastukselle suunnan, jolla saat itsellesi eniten iloa ja onnistumisia.

Offline jtrogen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 919
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Trogen
  • Seura: FGCK
Jaanikin harjoittelee
« Reply #348 on: 30.06.13 - klo:22:46 »
En tunne sinua yhtään, mutta kirjoituksia ja opetuksiasi on ollut aina uskottava ja kiva lukea. Olet lähes uranuurtaja lajissa. Täytyy kyllä myöntää, että kun tässä vuoden sisällä on muutamia kisatuloksia katsellut niin olen ihmetellyt miksi en löytänyt sinua 5:n joukosta. Minullakin oli odotukset.
Varmaan se homma löytyy tosiaan sieltä pään sisältä koska luulen, että tuolla kokemuksella se ei ole taidosta kiinni. Valtavastihan suomessa rupeaa olemaan todella taitavia pelaajia. Taisi hra Jenkinskin saada monta suomalaista jyrää päällensä tänään Virossa. No stemiä vaan kuitenkin. Kai se pitää vaan löytää se lapsenomainen hauskuus tehdä asiaa sen kummempia miettimättä.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #349 on: 30.06.13 - klo:23:18 »
Joo, tällasta se on kun on julkkis  :)

Siinä ekalle kierrokselle lähdettäessä tuli poolikaveri sanomaan, että "mietinkin ennen kisaa, että olisi kiva päästä pelaamaan sun kanssa. Päsee näkemään komeita heittoja oikein kunnolla".

Minä siihen "no, kiva kuulla, mutta eipä kannata odottaa mitään suuria."

Taisin pistellä aika komeesti byltsiin kyllä. En kovin kovaa tai pitkälle, mutta komeesti metsään. Surullistahan se on olla joku foorumiguru, joka ei osaa itse pelata. Niitä, meitä, on moneen lähtöön.

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #350 on: 30.06.13 - klo:23:28 »
Surullistahan se on olla joku foorumiguru, joka ei osaa itse pelata.
Tää on taas yks ihan eri kaveri, joka ei tosin tälle foorumille kirjottele...  8)

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #351 on: 01.07.13 - klo:00:00 »
No tuli jotain kivaakin mieleen.

Tänään kävin pitkästä aikaa treenaamassa koppausta. Suosittelen jokaiselle koppaustreeniä, koska se tekee hyvää sekä kunnolle että tekniikalle. Itse käytin nyt 138 grammasta Zephyriä, joka ei mikään varsinainen koppauskiekko ole, mutta sitä saa käyttää virallisessa koppauskisassa (golfkiekkoja ei). Vaatii myös vähän taitoa heittää kiepillä täysillä moista kevyttä ja vielä putteriakin ohutrimmisempää ja syvempää kiekkoa. Parasta tässä on se, että saa juosta täysillä ja heittää vielä enemmän täysillä ilman, että tila loppuu kesken. Harvoin nimittäin saa kiskoa frisbiitä voimiensa takaa kiepillä ilman, että tulisi tila vastaan. Noin kevyt Zephyri ei mene edes osaavissa käsissä paljon yli 50 metriä. Eikä koppauksessa tarkoitus olekaan pitkälle heittää, ellei ole matkakoppauksesta kyse.

Itse koppailin sen enempää mittailematta tai ottamatta aikaa. Lähinnä kuntoilun vuoksi.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #352 on: 01.07.13 - klo:23:33 »
Tänään taas koppailua ja ulkohöntsäsali, jossa pääpaino oli selässä. Nostelin sellasia telinetukkeja, vedin leukoja ja tein dippitangossa käänteisesti, eli roikkumalla. Lisäksi maastavetoa nostelemalla picnic-pöytää, ja vähän olkapäitä kans. Seuraavan kerran kiekot lentävät perjantaina Tukholman Järvassa, joka on paras rata koskaan.

Kiva lähteä reissuun, vähemmän kiva on se tunne lauantaina, kun pelaa paskasti.

Offline Seppase

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 468
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomas Seppä
  • Seura: Tomoottajat, TFS
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #353 on: 02.07.13 - klo:05:52 »
Elä ny valmiiks manaa. Voithan pelata mainion kisan just tällä kertaa. Korvien välistä pois nua.
P2 Envy JOKERi Roc3 Gator LASERi Firebird TITANi PD Destroyer PD2

Offline AMA

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 192
    • View Profile
  • Oikea nimi: Markus Mäntylä
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #354 on: 02.07.13 - klo:08:59 »
Sulla Jaani saattaa ollaa nopeemmin palautuvat lihakset kuin mulla, mutta itse en ainakaan pysty käymään salilla fribakaudella, jos haluan et draivit tai putit on edes sielläpäin. Jopa kehonpainolla treenailut mm. leuanveto tuntuu olevan liikaa ja heitoissa näkyy vaikutukset pari päivää. Ei uskois miten herkkä laji toi fribanheitto on sitten kun pitäis osua niihin ränneihin, saada se ratkasuputti sisään yms. Sillon jos jotain lihasta kiristää, niin onnistumisen todennäköisyys tippuu huimasti.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #355 on: 02.07.13 - klo:10:17 »
Voipi olla, että salitreenillä on jotain vaikutusta johonkin negatiiviesti, mutta sen olen huomannut, etten voi olla viikkoa enempää käymättä. Pää ei kestä, jos ei saa kurittaa kroppaa ja sit on negatiivinen vaikutus ainakin.

Enää en tee sitä, että pyöräilen täysillä Taliin (pitkä ylämäki) ja sit alan heittää, koska tukijalka ei tosiaankaan enää toimi hyvin. Vedin tuossa eräs päivä 100 metrin spurtteja äärikovaa ja reisi toipui siitä neljä päivää. Tekniikka hajosi. Pidänkin jalkatreenit tosi maltillisina jos on pelaamisia tiedossa. Kädet palautuu äkkiä, niitä voi pumpata aika huoletta.

Aivot on se lihas, jonka pitäisi olla kunnossa. Tai oikeestaan täydellisessä levossa kun pelaa. Varmaan liikaa tsempattavaa aivoillani, jotta voisi keskittyä pelaamiseen. Deadlinet ja kehitysideat pitäisi kisojen ajaksi jättää töihin... eli himaan.

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #356 on: 02.07.13 - klo:10:43 »
Rating on jotain muuta. Se pysyy, se tilastoidaan ja sitä katsellaan, siihen verrataan ja sillä pääsee kisoihin tai joutuu ulos. Sillä rankataan pelaajat A-luokkaan ja B-luokkaan. Siinä on sinun arvosi pelaajana, ihmisenä.

Ei ehkä kannata antaa näin kovia merkityksiä asioille, joilla niitä ei ole. Tämä on hitto vie vain frisbeegolffia... Ei muutenkaan kannata omaa arvoaan sitoa suorituksiinsa, jos haluaa elämästään vähääkään nauttia. Sinun olisi syytä muuttaa omaa "sisäistä dialogia" negatiivisesta "kaikki menee kuitenkin päin persettä"-manaamisesta johonkin paineettomaan mantraan mikä tukee peliä. Nyt niitä valmennustaitoja omaan käyttöön!

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #357 on: 02.07.13 - klo:10:52 »
Mulla on bägissä Relax-mini ja Don't Panic -pyyhe (Jarmola pöllitty). Niitä ku vilkasee ennen joka puttia ja heittoa, niin ei pääse totuus unohtumaan.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #358 on: 02.07.13 - klo:12:19 »
Sit vielä Bad Motherfucker -lompakko taskuun niin asenne on kohillaan marssia ykköstiille.  ;)

Jep, frisbeegolf on vain osa elämää, vaikka joskus tuntuu toisinpäin
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Henruso

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 299
    • View Profile
  • Oikea nimi: Henri Makkonen
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #359 on: 02.07.13 - klo:12:25 »
Morjens taas Jaani! Tässä hieman sekalaisia hajatelmiani (pahoittelut että kirjoitan näin pitkästi).

Luin tuon sinun kirjoituksesi noihin Karjaan kisoihin liittyen (en viitsi turhaan linkata siis enää tähän, etten turhaan kuluta "palstatilaa") ja pystyn hyvin samaistumaan moniin noista ajatuksista joita tuohon avasti. En siis nyt luonnollisestikaan täysin fribailun osalta, koska laji on vielä sen verran uusi meikäläiselle, mutta pingiksen puolelta helpostikin, koska sitä tuli hakattua yhtä kauan kuin sinä olet fribannut ja viimeiset vuodet vieläpä kohtuu kovalla tasolla.

Pinkiponkissa siirryttiin myös muutama vuosi takaperin ratingin käyttöön ja sillä oli ainakin sangen negatiiviset seuraukset meikäläisen sijoittumiselle suomessa. Tipuin Suomessa sijoilta 15-20 sijan 30 huonommalle puolelle heti ensimmäisenä vuonna ratingin käyttöönoton jälkeen. Osittain tämä johtui juurikin suorituspaineiden kasvamisesta kun aina piti onnistua ja osittain sitten myös siitä, että olen aina ollut kaikessa urheilussa lähes täysin "on-off" -pelaaja. Siinä missä ennen riitti kun onnistui niissä muutamassa kauden tärkeimmässä kilpailussa (mistä siis oli aina eniten rankingpisteitä jaossa), niin ratingin käyttöönoton jälkeen tuli käytännössä onnistua aina mikäli teki edes mieli saada jonkunlainen sijoitus tärkeisiin kisoihin (missä siis sijoitus oli kaikki kaikessa). Tämähän sekoitti pakkaa jo mm. siinäkin mielessä että ne jotka oikeasti reenasivat ja panostivat vain tärkeisiin kisoihin, kärsivät niihin verrattuna jotka lähinnä vain kisasivat.

Ts. rating (niin lajissa kuin lajissa) minusta osoittaa varsin tarkasti pelaajan keskimääräisen tason, mutta kun tärkeät kisat lähestyvät, niin sen tärkeys vähenee mitä suuremmissa määrin. Tämä siis eritoten kun mennään kärjen ulkopuolelle. Frisbeegolfissa on onneksi juuri para-aikaa suuri buumi menossa, joten ratingin käyttö ei ole vaikuttanut ainakaan toistaiseksi vakavasti kilpailuaktiivisuuteen, mutta mm. pingiksen puolelle sen käyttöön otto lähes tuhosi koko lajin Suomessa, kun pelaajien kilpailuaktiivisuus tippui jonnekin alle puoleen aiemmasta.

Nyt kuitenkin siis asiaan tuon pienen alustuksen jälkeen:

Ensinnäkin, pystyn enemmän kuin hyvin samaistumaan sinuun ja ymmärtämään ajatuksen juoksuasi kun kirjoitat että tuntuu siltä että ihmisiä arvostellaan ja ennen kaikkea arvotetaan helposti hyvin pitkälle sen mukaan mitä rating näyttää. Itse kuitenkin pyrin ajattelemaan ennenkin niin että välitän vain (osittain) siitä mitä semmoiset ihmiset ajattelevat meikäläisestä (pelaajana ja ihmisenä), joita itse arvostan ja jotka myös tuntevat oikeasti meikäläisen. Onko sillä loppupeleissä niin väliä mitä "massat" eli ts. aloittelevat ja vähemmän asioista perillä olevat pelaajat ajattelevat itse kustakin? Yleensähän tärkeintä on ensi sijaisesti mitä itse ajattelee itsestään. Tietty homma menee kumman paljon kiharaisemmaksi silloin kun vetää valmennus- tms. toimintaa ja pitäisi saada mainostettua itseään ja omaa toimintaa ihmisille ja useimmiten juurikin aloittelijoille.

Olin itse tosiaan tuolloin lauantaina Karjaalla sinun kanssa samassa ryhmässä. Kuulin tuon kun kaveri sanoi että "hienoa päästä näkemään isoja leiskoja" tms. ja kun kuulin sinun vaisun vastauksesi tuohon ja näin ilmeesi, niin tajusin heti harvinaisen hyvin minkä tyyppisiä ajatuksia sisälläsi mahdollisesti liikkuukaan ja millainen fiilis sinulla todennäköisesti etukäteen oli (en siis nyt tällä kuitenkaan missään nimessä väitä että luulisin tuntevani sinut tai ajatuksesi erityisen hyvin). Itse olen kokenut saman tyyppisiä ajatuksia usein ennen kisoja (suoriutumispaineita omasta sekä muiden suunnalta) ja noiden paineiden käsittely on harvinaisen vaikeata. Homma menee helposti yliyrittämiseksi kun yrittää tehdä jotakin minkä tietää hyvin osaavansa, mutta pieni ajatus/pelko takaraivossa sanoo sinulle, että tulet epäonnistumaan. Tällöin kropa menee joko aivan liian kireäksi tai sitten vastavuoroisesti ihan spagetiksi.

Olen aina funtsinut sitä mistä se epäonnistumisen ajatus oikein kumpuaakaan? Todennäköisesti se tulee useista aiemmista vastaavan kaltaisista kokemuksista ja epäonnistumisista. Se epäonnistumisten putki pitäisi jotenkin pystyä katkaisemaan. Aivan samalla tavalla kuin kisojen ensimmäiset pari puttia ovat (ainakin siis meikäläiselle) elintärkeitä loppukisojen menestyksen kannalta, saatta aiempien vastaavien kisojen kokemukset heijastua myöhemmin yleisessä itseluottamuksessa ja fiiliksessä. Aina painotetaan sitä että pitäisi pystyä nollaamaan tilanne, mutta ainakin omalla kohdallani olen huomannut sen lähes mahdottomaksi. Se onnistuu kyllä fribailussa toisinaan kierrosten välillä kun saa oikeastikin levätä, syödä hyvin ja kohottaa itseluottamusta tauolla kovalla puttitreenillä, mutta kesken kiessin se tuntuu käytännössä lähes mahdottomalta. Ts. pitäisi yrittää onnistua heti kierroksen alussa. Tai paremminkin voisi sanoa että tulisi välttää ainakin todellisia epäonnistumisia. Paradoksihan tässä on se, että tämmöinen ajatteluhan vain helposti lisää paineita jo entuudestaan.

Kun näin sinun puttaavan nuo muutamat ensimmäiset putit alarautaan, niin tiesin silloin jo itsekin että tulet mitä suurimmalla todennäköisyydellä puttaamaan lopun päivää (tai ainakin kierrosta) huonosti ja vieläpä mitä todennäköisemmin alarautaan. Näin jälkeen päin sanoen voin kertoa, että juurikin tuo ajatus minun päässäni romutti lopulta myös meikäläisenkin putin samalla kierroksella. En sitten tiedä johtuiko se ennemminkin siitä että pidän sinusta oikeastikin pelaajana/ihmisenä (siis niiden vähäisten kokemusten perusteella mitä minulle sinusta on) ja minulla tuli sisäisesti hieman paha mieli sinun puolestasi (varsinkin kun tiedän miltä sinusta itsestäsi varmastikin tuolloin tuntui) vai oliko kyse sitten siitä että ajattelin alitajuisesti että "jossei Jaanikaan saa säkkiin, niin kuinka sinä sitten voisit?". Ja en siis nyt millään muotoa ole tässä syyttämässä sinua omasta heikosta pelistäni, kerron vain omista ajatuksistani.

Saanko muuten kysäistä: silloin kun sinulla menee putti jumiin, niin mitä ajattelet/tunnet tuolloin sisälläsi? Tunnetko ennemmin kovaa v*tutusta vai oletko ennemminkin jo "turta" tuollaisille tilanteille, noista useista aiemmista epäonnistumisista johtuen joita tuossa viestissäsi kuvailit. Tässä Karjaan tapauksessa olit siis ymmärtääkseni menettänyt kokonaan jo kiinnostukseen koko hommaan ja tätä myötähän katoaa tunnetusti myös yritys. Itse yritän aina nähdä asian niin että v*tutuksen voi vielä pelastaa ja valjastaa positiiviseksi energiaksi, mutta jos on mennyt jo kokonaan turraksi epäonnistumisille, niin tällöin ei ainakaan itselläni ole enää toivoa. Problemaattiseksihan tämä homma menee siinä että silloin kun yrittää valjastaa tuota ärsytystä paremmaksi yritykseksi, niin tällöin ainakin meikäläisellä homma menee herkästi kunnon itsepuheluksi tyyliin esim. "Pistä se prkl:een putti nyt sisään!" Toisinaan tämä itse asiassa ihan oikeastikin toimii, mutta huono puoli tässä puolestaan on se ettei tuo itsepuhelu yleensä tapahdu meikäläisen pään sisällä vaan se tulee mumistua ihan oikeastikin suusta ulos. Tässä puolestaan piilee se ongelma, että tuollainen mumina ja manaus häiritsee yleensä osaa pelaajista. Sainkin Karjaalla toisen kierroksen jälkeen (mikä siis tämäkin oli lähes yhtä huono kuin ensimmäinen kiekka) noottia kanssa pelaajalta, että liikaa kuulemma jupinaa meikäläisen suunnalta. Ja tämä oli siis täysin oikeassa tässä, itseänikin aina hävettää tuollaisen käytöksen jälkeen. Kysyin kaverilta ettei miksei heti huomauttanut asiasta, niin ei kuulemma niin kiinnostanut kun muutenkin oltiin jo melkein jumbopoolissa. Noh, karma kuitenkin iski meikäläiseen 10 minuuttia myöhemmin kun menin etsimään paljain jaloin kiekkoa kaislikosta ja sain 7 tikin arvoisen avohaavan jalkaani (saas nähdä milloin pystyy taas tällä pelaamaan).

Se miten tämä meikäläisen vuodatus puolestaan minusta liittyy sinuun, niin mikäli siis olet jo muutaman väylän jälkeen "luovuttanut" tuon putin kanssa mielessäsi ilman kunnon sisäistä kamppailua, niin en kyllä näe itse mitenkään, että voisit saada loppuja putteja säkkiin. Ihannoin lauantaina sitä kuinka rauhallisesti otit läpi koko kierroksen, siitä huolimatta että sinulla tuli todella paljon katastrofiputteja. Monella muullakin pelaajalla kuin meikäläisellä olisi palanut tuossa tilanteessa täysin käämit. Kuulin jälkeen päin yhdeltä toiselta pelurilta, että olit kuulemma ollut varsin kovakin kuumakalle nuorempana ja että olit ilmeisesti rauhoittunut paljonkin noista ajoista (tämä sama siis pätee myös itseeni, sillä erotuksella että en ole onnistunut rauhoittumaan vielä niin paljoa kuin sinä). Tuohan on siis aivan mahtava asia, mutta oletko varma ettet ole rauhoittunut hieman liikaakin? Tarkoitan tällä sitä että kenties semmoinen pieni "itsepiiskaaminen" ihan kunnolla noissa tilanteissa saattaisi toisinaan olla paikallaan. Kunhan vain siis homma ei mene överiksi, niin kuin meikäläisellä toisinaan menee. Ts. siis ottaisit hieman fyysisesti itseäsi niskasta kiinni, ja tätä kautta pyrkisit estämään sen putin menon ihan spagetiksi.

Sitten taas mikäli kyse on siitä että olet "luovuttanut" jo tuon putin (= tässä tapauksessa kisoissa pärjäämisen) kohdalla käytännössä ennen kuin edes saavut kisapaikalle, niin sitten ei tosiaankaan kannata kisata ollenkaan. Niin kauan kuin se tapahtuu jonkinasteisen pakon sanelemana, niin kaivat vain omaa hautaasi ja tuskinpa sinun olosi/turhautumisesis ainakaan paremmaksi menee. On eri asia huomata puolessa välissä kierrosta että "kylläpä nyt kulkee peli huonosti kun tulee jatkuvasti helppoja virheitä" tai että "onpas putti jumissa kun ei vieläkään uppoa" kuin että sanoo itselleen parin ekan väylän jälkeen "nämä kisat taisivat sitten olla tässä..."

Vastaavasti minua kiinnostaa myös se, että siinä vaiheessa kun tajuat että putti on nyt "sekaisin/hajalla", niin muutatko mitään puttiin liittyvässä tekniikassa/taktiikassa? Itselläni nimittäin kävi todella usein viime kesänä se että jännityksen myötä putti rupesi menettämään puhtinsa sekä kierteensä ja osui käytännössä lähes aina järjestelmällisesti alarautaan (ja kauempaa jopa kokonaan korin ali). Nyt olen kuitenkin saanut tuon ongelman hyvin pitkälti korjattua seuraavilla toimenpiteillä: a) hieman löysempi ote kiekkoon, b) puttaan selkeästikin kovempaa ja c) tähtään korin tolpan yläreunaan, enkä keskelle kuten normaalisti. Pahimpina puttijumipäivinä saatan jopa tähdätä kokonaan yläpantaan. Se mitä tässä tapaksessa yleensä käy, on se että sen sijaan että putti menee 90% alarautaan ja 10% säkkiin, niin putti menee 30% ylärautaan ja 70% säkkiin, mikä on jo esim. 5 metrin päästä huomattavasti parempi prossa. Ja ainahan sitä kuulee pelaajien sanovan "mielummin ylärauta kuin alarauta, tuolloin on kuitenkin vielä mahis saada kiekko säkkiin".

Ja jos en ihan väärin muista, niin olit viime vuosina hieman vaihdellut tuota ensisijaista puttiasentoja haaran ja suoran välillä. Minun mielestäni (tästä ei tosin ole mitään omakohtaista kokemusta, joten suhtaudu hyvin varauksella, kuten kaikkeen muuhunkin sanomaani tietty tulisi suhtautua) sinun tulisi nyt a.s.a.p. selvittää settä kumpi noista tyylestä lopulta tuntuu sinulle luontevammalta, ja ennen kaikkea kumpaa pystyt suorittamaan edes jollain tasolla silloin kun menet kipsiin, ja rupeat treenaamaan pääsääntöisesti tätä. Itse siis puttaan molemmilla tyyleillä, mutta aina mielummin ensisijaisesti suoraan. Voisin kuvitella että mikäli sinulla takaraivossasi liikkuu alitajuisesti kaksi eri vaihtoehtoa (esim. "se jota olet reenannnut viime ajat" ja "se jota olet vetänyt ensimmäiset X vuotta ja joka aina löytyy vielä jostain syvältä takaraivosta"), niin se voisi aiheuttaa paljon henkisiä ongelmia putin kanssa silloin kun se ei kulje. Jotenkin minusta on tosi hienoa voida ajatella että "puttaan suoralla aina kun voin ja haaralta silloin kun en voi putata suoralla". Tällöin sinulle ei jää alitajuisesti mitään valintaa tehtäväksesi, vaan tällöin kiekon paikka on tehnyt valinnan jo sinun puolestasi. Tai ainakin näin minä järkeilen tuon.

Niin ja vielä niiden paineiden asettamisesta itselleen. Minäkin sorruin tuohon virheeseen muutamaan otteeseen pingiksessä kun palasin parilta piiiitkältä loukkaantumisesta johtuvalta tauolta. Sitä aina jotenkin kuvittelee sisäisesti pystyvänsä ihmetekoihin kisoissa, kun reeneissä kuitenkin kulkee entiseen malliin. Ts. vaikka tiedostaakin pystyvänsä todella koviin temppuihin (reeneissä pystyin itse parhaimmillani voittamaan käytännössä joka kaverin Suomessa), niin kisat on kuitenkin aina oma juttunsa. Ja vaikka fribailussa ei kilpakumppanit pystykään suoraan vaikuttamaan omaan peliin, niin kisojen ja pelaajien epäsuora vaikutus on kuitenkin aina merkittävä, niin lajissa kuin lajissa. Ts. kenties sinun kannattaisi kokeilla toisinaan lähteä kisoihin sillä asenteella/ajatuksella, että esim. "pistetääns tavoitteeksi heittää par (tai kenties jopa pari yli / kierros) ja pyritään olemaan lopputuloksissa pakan paremmalla puoliskolla". Tulee huomata että "realistinen tulostavoite" on eri asia kuin "kovat tulospaineet". Se on sitten eri asia pystytkö motivoimaan itseäsi tällaisilla tavoitteilla. Se voi olla vaikeata, mutta kenties tuotteliasta. Mielummin antaa itselleen mahdollisuuden positiivisiin yllätyksiin, kuin selkeisiin pettymyksiin kerta toisensa jälkeen.

Itselleni on ainakin kokemuksen mukana syntynyt semmoinen mututuntuma että niillä pelaajilla, joilla on henkisiä vaikeuksia suoriutua kisoissa (oliskohan lonkalta heitettynä about 60-70% urheilijoista?), niin kovien ennakkotavoitteiden asettaminen keskimäärin varmastikin heikentää selvästi lopullista suoritusta. Vastaavasti jos kuuluu aivan huippu-urheilijoiden joukkoon (tekninen osaaminen/lahjakkuus, treeni, elämäntavat ja ennen kaikkea pääkoppa kunnossa), niin tällöin kovat tavoitteet puolestaan saattavat jopa parantaa suoritusta. Tämä tosin vaatii joko täysin sokeaa itseluottamusta (harvinaisempaa) tai sitten todellista, aitoa ja realistista uskoa omiin kykyihinsä (yleisempää), mikä yleensä siis tosiaan perustuu reeneissä ja aiemmissa kisoissa tapahtuneisiin toistuviin onnistumisiin niin yksittäisissä pienissä kuin suuremmissakin asioissa.

Kirjoitit myös että edellisenä päivänä sinulla kulki reeni erinomaisesti ja tämä osaltaankin asettaa sinulle suoriutumispaineita kisoihin. Itse olen pinkiponkin kohdalla kokenut tämän täsmälleen saman ilmiön jokunen vuosi ennen kuin jouduin lopettamaan. Tämä ilmiö meni pahimmillaan joskus jopa siihen että vielä kisa-aamunakin lämmitellessä hiihti ihan maagisesti, mutta sitten kun ensimmäinen peli - tai ensimmäinen kunnon peli - alkoi, niin kaikki se osaaminen ja fiilis meni kuin ikkunasta ulos ja jäijin omien asettamieni ennakkoi-odotusten ja paineiden murskaamaksi. "Miksi se lyönti/syöttö ei nyt enää pelissä mennytkään säkkiin, vaikka aamulla reenatessa se meni vielä helposti 10 kertaa 10:stä sisään?!?" Itselläni tähän auttoi mm. se että tein ihantietoisen valinnan olla reenaamatta pingistä kisoja edeltäneenä perjantaina, ja kävin sen sijaan lenkillä, puntilla tms. mikä myös takasi illalla väsymyksen ja unen saannin. Saatoin myös käydä heittelemässä hallilla jotakin ns. "läppä-eriä" esim. pelkällä puurungolla pelaamista, nostelua tms. N. 16 vuoden yhteiskokemus kilpaurheilusta sanoo minulle että edellisen päivän suorituksella/reenillä ei ole käytännössä mitään korrelaatiota seuraavan päivän suoritukseen. Korkeintaan vain hyvä suoritus lataa turhia ylimääräisiä paineita seuraavalle päivälle. Kokeilepa joskus vetää esim. kisoja edeltävänä päivänä joku "funny-treeni" esim. erikoisheittoja yms. mitä ei normaalisti kauheasti tule kisoissa käytettyä. Kyllä se putti kuitenkin sieltä selkänahasta lopulta lähtee, ei reenistä.

En tiedä oliko näistä jorinoista sinulle mitään apua, mutta harvemminpa siitä haittaakaan on, että saa hieman (uusia?) näkökulmia mietittäväksi.

Niin ja ainakin itse uskoisin että valtaosa suomalaisista fribaajista (tai siis ainakin niistä, jotka ovat edes sen verran aktiivisia että käyvät toisinaan täällä foorumilla) arvostavat teikäläisen kohtuu korkelle Suomalaisessa frisbee-skenessä. Ainakin meikäläinen arvostaa...