Frisbeegolf-keskustelu > Frisbeegolf

Lämmittely ja venyttely

(1/4) > >>

HAH:
Miten lämmittelette ja venyttelette ennen fribailusessioita?

Olen laiminlyönyt näitä itse ihan surutta ja sen huomaa sitten turhina kolotuksina ja venähdyksinä. Olisin etenkin kiinnostunut hyvistä neuvoista venyttelyn suhteen. Onkohan jotain fribailuun sopivaa koottua artikkelia aiheesta. Siis ihan opasta, et mitkä liikkeet ja kuinka pitkään jne...

Tapanote:
Venyttelyä on oikeastaan kolmea eri tyyppiä:
1. Dynaaminen lämmittelyvenyttely, joka tehdään ennen treeniä. Lyhyitä toistoja, ei pitkiä pitoja.
2. Palauttava venyttely treenin jälkeen. Lihaksista hapot liikkeelle hieman pidemmillä venytyksillä.
3. Varsinainen kehittävä venyttely lepopäivinä tai vähintään pari tuntia treenin jälkeen. Pitkiä, syviä, kohdistettuja venytyksiä.

Kaikki ovat vähintäänkin tärkeitä, jos eivät oleellisia ja hyvinkin erilaisia.

Dynaamiseen lämmittelyyn esimerkkiä:
Kehittävään venyttelyyn opas: www.pakkotoisto.com/liitteet/veny2009.pdf

Itselläni on kaikenlaisia rutiineja ennen treenejä/kisoja mutta tästä voisi lähteä:
-yleislämpää 5-10 min juosten/pyöräillen/miten vaan sen verran että vähän tulee hiki
-hyppyjä, koordinaatioliikkeitä, jalannostoja, potkuja, vartalonkiertoja, nivelten pyörittelyä, pyyhedraiveja
-puttia
-muutama lämmittelydraivi portaittain tehoja lisäten
-puttia

keep_it_real:
Mä en niinkään lämmittele ennen kierrosta, mutta venyttelen kyllä. Mun lihakset jostain syystä väsyy aika helposti, joten lämmittelynä on lähinnä kävelyä bägi selässä pieni matka. Tällä saa jo kroppaa vähän vireyttä.

Olkapää, ranteet,  kyljet, selkä, nivuset, nilkat yms. venyttelen aina ennen kierrosta. Viime kesänä kerran satutin olkapään huonon venyttelyn takia. Siinä meni heti kolme viikkoa tehokasta peliaikaa ennenkuin olkapäällä uskalsi taas heittää. En aio tehdä samaa virhettä toiste.

Tapanote:

--- Quote from: keep_it_real on 07.03.12 - klo:15:43 ---Mä en niinkään lämmittele ennen kierrosta, mutta venyttelen kyllä.

--- End quote ---

Urheilulääketieteen konsensus taitaa olla, että venyttely ennen harjoittelua on useissa lajeissa paitsi turhaa, myös mahdollisesti haitallista, ainakin jos sen tekee vähänkään vain "sinne päin". Tossa yksi linkki: http://www.gssiweb.com/Article_Detail.aspx?articleID=736

Suosittelen opettelemaan hyvät lämmittelyrutiinit.

Lloyba:
ite käytän paljon hyppynarua salilla ja pitäisi varmaan ottaa tavaksi ottaa se messiin fribabägiinkin, vaikka sillä kummaksuvia katseita keräisikin. Hyppynaru ja hyvä vastuskumi bägissä niin saa aika hyvät lämmöt/treenit melkeen missä vaan.

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version