Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Kirkkonummen radat (Veikkola ja Vols)  (Read 40431 times)

Offline Mahwell

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 037
    • View Profile
  • Oikea nimi: Max Westerberg
  • Seura: VDGC
Vs: Kirkkonummen radat (Veikkola ja Vols)
« Reply #30 on: 10.01.15 - klo:22:24 »
Tuli avattua kausi tänään Veikkolassa aika haastavissa olosuhteissa. Kaikki heittopaikat ihan jäässä ja väylilläkin liukasta. Väylällä 5. kävi mielessä, että olisiko korin voinut siirtää vain 15 m pidemmälle vanhasta paikasta ja saanut sillä hieman vaikeutta lisää? Tosin siinä olisi  tullut ristiin menevät väylät, jos 6. väylän uusi tee olisi uudella rakenteilla olevalla paikalla. Toisaalta 6. väylän teen olisi voinut myös siirtää mäen päällä vasemmalle, jolloin se ei olisi mennyt ristiin ja siirtyminen 5. väylältä olisi sujunut ongelmitta? Väylät 5. ja 6. olisivat siten lähes peilikuvia toisistaan ja 15-20 m pidempiä kuin vanhat väylät.

Ei olisi vaikeuttanut #5 yhtään (avaukset tuppaa liitelemään yleensä vanhan koripaikan yli). Nykyisenn #5 tyyppinen puuttui ja täydensi hyvin rataa. En ymmärrä mihin olisit siirtänyt uuden #6 heittopaikan, mutta tuleva heittopaikka on hyvä jolloin saadaan pidempi ja vaikeampi väylä millaista on kaivattu.

Minun tietojen mukaan siinä 5 vanhan korin takaa alkaa yksityinen tontti,josta syystä korin siirtäminen pidemmälle ei ollut mahdollista.

Pitää paikkansa.
No eipä oo tullu vastaa mitää väylää.

:D Onhan ne hankalat ne koivut joo, mutta ne poistamalla se olisi joo liian helppo. Ja on siellä väylää muuallakin, mutta se vaatii jo pillisuorien heittojen osaamista (itse en osaa joten tyydyn heittämään koivujen välistä korille).

Veikkolan rata on siitä haastava muokata/rakentaa, että siellä on paljon tonttimaata jotka ovat yksityisomistuksessa ja tietenkin kuntoilureitit jne... ja puiden kaatamisesta sen verran, että pitää aika tarkkaan miettiä, että mitä kaataa, kun ne ei ihan hetkessä kasva takaisin :D  Ratahan on aina tekijöidensä näköinen siinä määrin kuin sitä näkemystä on mahdollista toteuttaa. Kaikkia ei voi ikinä miellyttää ( eikä pidäkään).

Onneksi ratoja alkaa olemaan suht runsaasti joten jokainen voi valita mieleisensä missä muovinpalojaan viskelee.



VDGC ry

Offline qwert81

  • Juniori
  • **
  • Posts: 52
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi
Vs: Kirkkonummen radat (Veikkola ja Vols)
« Reply #31 on: 30.01.15 - klo:22:34 »
Mihinköhän volssissa on kadonnut viimeisen väylän kori?

Offline RistoS

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 365
  • Kääpiö
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Salonen
  • Seura: OFS
Vs: Kirkkonummen radat (Veikkola ja Vols)
« Reply #32 on: 30.01.15 - klo:22:40 »
Mihinköhän volssissa on kadonnut viimeisen väylän kori?

Varastettu.

Offline walopower

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ilari Waloranta
Vs: Kirkkonummen radat (Veikkola ja Vols)
« Reply #33 on: 23.02.15 - klo:13:32 »
Missä kunnossa mahtaa Veikkola ja Vols olla tällä hetkellä?
Nummelanharju oli ainakin huonossa kunnossa, heittopaikat jääsohjoa ja luntakin tarpeeksi kiekkojen kadottamiseen.

Offline Mahwell

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 037
    • View Profile
  • Oikea nimi: Max Westerberg
  • Seura: VDGC
Vs: Kirkkonummen radat (Veikkola ja Vols)
« Reply #34 on: 23.02.15 - klo:16:03 »
Missä kunnossa mahtaa Veikkola ja Vols olla tällä hetkellä?
Nummelanharju oli ainakin huonossa kunnossa, heittopaikat jääsohjoa ja luntakin tarpeeksi kiekkojen kadottamiseen.

Eiköhän ole ihan samaa. Lunta tuskin niin paljon puuston takia.
VDGC ry

Offline qwert81

  • Juniori
  • **
  • Posts: 52
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi
Vs: Kirkkonummen radat (Veikkola ja Vols)
« Reply #35 on: 27.02.15 - klo:20:26 »
Eräs fribaaja sanoi että volsin pöllitty kori makasi viikko sitten siinä metsässä 30m päässä vikalta tiiltä aivan näkyvillä. Eipä ollu enään.

Offline mykey

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 710
    • View Profile
  • Oikea nimi: miikka saturi
  • Seura: Team Hippo Ry / Melkein onnistujat
Vs: Kirkkonummen radat (Veikkola ja Vols)
« Reply #36 on: 13.03.15 - klo:08:07 »
Veikkolassa kaikki muut heittopaikat keaäkunnossa paitsi väylä13.
Huomenna 14.03 talkooväkeä aamupäivästä radalla joten varovaisuutta ja väylillä tehtävää siellä täällä.

Offline Mahwell

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 037
    • View Profile
  • Oikea nimi: Max Westerberg
  • Seura: VDGC
Vs: Kirkkonummen radat (Veikkola ja Vols)
« Reply #37 on: 07.04.15 - klo:12:47 »
Veikkola kokenut hieman muutoksia!

Täältä tarkemmat tiedot: https://www.facebook.com/VeikkolaDGC
VDGC ry

Offline Zarmo

  • Juniori
  • **
  • Posts: 90
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarmo Silvennoinen
Vs: Kirkkonummen radat (Veikkola ja Vols)
« Reply #38 on: 18.04.15 - klo:18:08 »
Veikkolassa on tehty viime syksyn ja tämän kevään aikana monia uudistuksia. Onko uudistukset olleet onnistuneita, jää nähtäväksi? Veikkola oli ennen uudistuksia omasta mielestäni yksi pääkaupunkiseudun parhaista ns. metsäradoista. Radalla oli kivan vaihtelevia ja monipuolisia väyliä - sopivasti haastavia ja helpompia. Tykkäsin Veikkolan radasta, koska se ei ollut liian helppo, mutta ei myöskään liian vaikea tällaiselle jonkun vuoden harrasteneelle narukädelle Lisäksi radan ympäristö on erittäin miellyttävä, maaseutumainen ja rauhallinen. Nyt radasta on ilmeisesti tarkoitus tehdä jotain muuta ja kuningasajatuksena tuntuu olevan väylien pidentäminen. Siirretään koria eteenpäin, tai tiitä taaksepäin, niin johan saadaan oikea pro-rata Veikkolaan. Sinänsä asia on ihan ok, mutta väylien "keinotekoinen" pidentäminen on syönyt mielestäni pahasti radan toimivuutta. Toivottavasti radan heittopaikkojakin saadaan paranneltua (ainakin väylät 5 ja 11), eikä väylien pidentäminen ole ainoa ns. parannus radalla?





« Last Edit: 18.04.15 - klo:18:52 by Zarmo »

Offline tommih689

  • Juniori
  • **
  • Posts: 60
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tommi
  • Seura: Disc Golf Vikings ry
Vs: Kirkkonummen radat (Veikkola ja Vols)
« Reply #39 on: 19.04.15 - klo:01:59 »
Veikkolassa on tehty viime syksyn ja tämän kevään aikana monia uudistuksia. Onko uudistukset olleet onnistuneita, jää nähtäväksi? Veikkola oli ennen uudistuksia omasta mielestäni yksi pääkaupunkiseudun parhaista ns. metsäradoista. Radalla oli kivan vaihtelevia ja monipuolisia väyliä - sopivasti haastavia ja helpompia. Tykkäsin Veikkolan radasta, koska se ei ollut liian helppo, mutta ei myöskään liian vaikea tällaiselle jonkun vuoden harrasteneelle narukädelle Lisäksi radan ympäristö on erittäin miellyttävä, maaseutumainen ja rauhallinen. Nyt radasta on ilmeisesti tarkoitus tehdä jotain muuta ja kuningasajatuksena tuntuu olevan väylien pidentäminen. Siirretään koria eteenpäin, tai tiitä taaksepäin, niin johan saadaan oikea pro-rata Veikkolaan. Sinänsä asia on ihan ok, mutta väylien "keinotekoinen" pidentäminen on syönyt mielestäni pahasti radan toimivuutta. Toivottavasti radan heittopaikkojakin saadaan paranneltua (ainakin väylät 5 ja 11), eikä väylien pidentäminen ole ainoa ns. parannus radalla?

No nyt kun Jarmo keskustelun avasi niin isketään omakin lusikka soppaan..

Olen myös pitänyt suuresti Veikkolan radasta aikaisemmin ja siksi sinne onkin tullut ajeltua Helsingistä parhaimmillaan useita kertoja viikossa pakoon fribaruuhkaa ja hälinää metsän rauhaan. Vuoden alussa tuli seuran jäseneksikin liityttyä (lähinnä kannatusmielessä). Eilen kävimme tarkastamassa tutulla fribaporukalla Veikkolan uudet ratamuutokset, jotka kuitenkin aiheuttivat paljon keskustelua ja kritiikkiä osakseen.
Väylämuutosten teemana on ilmeisesti ollut karsia pakko-birdie-väylät pois sekä lisätä tosiaan radan haastavuutta. Tässä on onnistuttu jotenkin, mutta monen muutoksen kohdalla on kuitenkin menty pylly edellä puuhun ja aiheutettu liuta muita ongelmia "poistetun ongelman" tilalle. Ja ei, en halua kuulostaa siltä ettenkö enää pitäisi jostakin väylästä sen takia, ettei siitä enää ole mahdollista ottaa birdietä. Mielestäni hyvä frisbeegolfrata on monipuolinen ja haastava siten, että hyvään tulokseen päästäkseen täytyy osata monia erilaisia heittotekniikoita. Hyvät heitot palkitaan ja huonoista rangaistaan. Jos esimerkiksi jokin väylä vaatii onnistuakseen hyvän fore-avauksen niin silloin oikeasti hyvästä fore-avauksesta olisi kohtuullista "palkita" pelaaja birdiellä. Jos fore ei toimii niin tätä "palkintoa" ei saa. Nyt mielestäni muutama väylä vaatii onnistuakseen tuuria ja korkeampia voimia, mikä ei mielestäni ole suotavaa tasokkaalle fribaradalle. Haastetta väylille on pyritty saamaan myös lisäpituudella. Tämähän ei oikeastaan testaa pelaajien monipuolisuutta vaan lähinnä sitä, kuka heittää pisimmälle. Vaikka onhan se pitkälle heittäminenkin tietysti melko vaikeaa ja vaatii hyvää tekniikkaa  ;)

Tässä muutamia mietteitä muutoksista:
#5 - Vanha vitonen oli tosiaan melkoinen pakkobirdie, mutta olisiko vanhaa vitosta voinut vaikeuttaa millään muulla tavalla, kuin kantamalla kori suoraan eteen mäen päälle? Vanha väylä vaati onnistuakseen hyvää fore-neppiä tai pientä putteriantsaa. Jos niitä tekniikoita ei osannut, oli birdiet kuitenkin uskoakseni melko harvassa. Nyt vitonen vaatii pitkän suoran vedon ylämäkeen (tylsääkö?). Nykyisen vitosen haastetta lisää todella lyhyt tii, useat puut ja hämärä kutosen outti-linja.
#6 - Aikaisemmin väylä 6 oli yksi lemppariväylistäni. Tiiltä oli parikin vaihtoehtoa pelata korille. Liian pitkä avaus koitui "rotkoon" ja liian lyhyt puolestaan jätti ikävän death-putin. Livennyt tai käpälään jäänyt heitto napsahti puuhun - Todellinen tekniikkaväylä hienoilla maisemilla. Kiekko piti oikeasti asentaa kulhon juureen birdien ansaitakseen ja mielestäni se oli silloin ansaittu. Nykyinen kutonen on jotain muuta. Väylällä on sen verran pituutta, että avaukseen kaivataan jo hieman nopeampaa kiekkoa. 20m tiistä suoraan keskellä väylää kasvaa kuitenkin monta todella massiivista mäntyä. Väliin jäävään rakoon (tai rakoihin) on pro-pelaajankin vaikea varmasti osua. Puuhun osuessaan kiekko päätyy joko outtiin, notkoon (vanha vitosen korin kohdalle) tai syvälle oikealle puskaan. Jopa bogeyn pelastaminen tulee vaikeaksi. Mielestäni tämä on hieman niitä toivotaan-toivotaan väyliä, jotka testaavat enemmänkin pelaajan tuuria, kuin taitoa.
LISÄKSI väylien 5 & 6 turvallisuus kärsi näistä muutoksista. Viitosen korilta kutoselle siirtyvä pelaaja on suoraan molempien väylien tiiltä avaavien pelaajien tulilinjalla (ja väylien pituuksien lisäämisen johdosta myös avauksien lähtönopeudet kasvaa..). Noh, fiksu pelaajahan ei avaa, ennenkuin väylä on vapaa ja turvallinen pelata, mutta meitähän on moneen junaan.. Väylä 6 vaatisi myös jonkin torven korille, koska nykyään tiiltä ei näe/kuule yhtään milloin väylä on vapaa. Ei hyvä.
#8 - Tässä hyvät muutokset! Droppari vielä kondikseen niin hyvä on.
#11 - Melkoisen haastavaksi meni. En ymmärrä mikä vanhassa oli vikana. Nyt kasvanut pituus lisää ylilyöntien riskiä. Draivataan täysiä ja holtittomasti kippailevat kiekot voi päätyä #12 väylälle/tiille.
#12 - Hämärät lähekkäin sijoitetut mandot + DZ aiheuttaa varmasti sääntöepäselvyyksiä pelaajien keskuudessa. Väyläopaste antaa erilaisia tulkintamahdollisuuksia. Riittäisikö tähän yksi mando? Vanhassa vara parempi.
#13 - Mielestäni ainut oikeasti todella onnistunut muutos. Parantaa turvallisuutta tuossa muutaman väylän solmukohdassa ja on hauska väylä noin muutenkin.
#15 - "Tie ja kaikki ennen sitä on OB-aluetta" sääntö on tuohon hieman turha. Rankaisee epäonnistumisesta kohtuuttomasti.

Mainittaakoon nyt tähän vielä, että kummastusta meissä aiheutti myös mentaliteetti: tehdään ensin opasteet ja sitten vasta väylämuutokset. Nyt todella monella väylällä on vanhentuneet (ja kuitenkin lähes uudet) opastaulut. Uudet outit ja dropparit on monelta hukassa. Jostain Facebookin kätköistä löysin muutaman päivitetymmän version väyläopasteista, mutta itse radalla on vanhat osin tussilla korjatut versiot. Väylien uudet pituudet olisi myös kiva tietää. Lisäksi moni tii vaatisi väylämuutoksia enemmän huomiota ja vaivannäköä osakseen.
Kiitokset kuitenkin rataa aktiivisesti kehittävälle ja rakentavalle poppoolle uusien korien asentamisesta ja niistä uusista/vanhoista opastauluista. Veikkolan radankin on pysyttävä ajassa mukana, mutta kaikkia villeimpiä suunnitelmia ei välttämättä kannata aina heti toteuttaa. Kaikesta huolimatta allekirjoittanut voisi olla jatkossa halukas olemaan mukana suunnittelemassa niitä.

Offline Mahwell

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 037
    • View Profile
  • Oikea nimi: Max Westerberg
  • Seura: VDGC
Vs: Kirkkonummen radat (Veikkola ja Vols)
« Reply #40 on: 19.04.15 - klo:21:49 »
 Harmi jos osa muutoksista ei miellytä, ei voi mitään.

#5 edellinen oli aivan liian helppo.
#6 vaatii taitoa, saanut paljon kiitosta muutoksesta. Taitoa vaati  ;)
#8 kiva, että miellyttää
# 11 heittopaikkaa parannetaan
#12 pyrittiin eroon bh-säännöstä, turvallisuuden ehdoilla pyritty menemmän siksi kaksi mandoa
#13 kiva, että mielyttää
#15 muutoksia ehkä luvassa, aikaisemmin ei ole ollut mitään rankaisevaa tekijää

- #5 ja #6 välinen turvallisuus tiedossa, parannusta mietitään.
 - Heittopaikkoja tullaan seuraavaksi parantamaan.
- Väyläopasteet tehtiin väliaikaisesti Jääkarhun metsästys finaalia varten. Uudet tulossa, kun rata saatu "valmiiksi".
- Rajuimmat muutokset on tehty, jatkossa keskitytään kunnostustöihin.

9.5. on talkoot johon kaikki ovat tervetulleita. Tällä hetkellä rataa on tehnyt pieni n.5-6 hengen porukka plus muutama juniori :)

Vaikuttamaan pääsee osallistumalla eikä foorumilla huutelemalla. Kannatusjäsenet pääsevät parhaiten vaikuttamaan osallistumalla talkoihin joista infotaan seuran facebook-sivuilla. Kritiikkiä saa ja täytyy toki antaa, mutta se, että rata on juuri sinulle nyt hiukan vaikeampi ei ehkä ole huono asia  ;) Viikkokisoissa viime vuonna voittajat heittivät -5 ja -8 välillä. Ratamuutoksilla on pyritty tekemään radasta hieman vaikeampi ja kyseisellä radalla, maastossa ja sille varatulla maa-alueella tähän ei pystytä kuin pidentämällä muutamia väyliä. Kyseiset muutokset on ollut suunnitteilla jo muutaman vuoden jotka nyt on vaan toteutettu.

Aloittelijoille, junioreille ja narukäsille on tulevaisuudessa luvassa vähän helpotusta tuskaan joten pysykää kuulolla.

Jos Veikkola tuntuu nyt vaikealta niin lähialueilta löytyy monta loistavaa hieman helpompaa rataa (Vols, Oittaa, Pajuniitty...).

« Last Edit: 19.04.15 - klo:22:15 by Mahwell »
VDGC ry

Offline mykey

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 710
    • View Profile
  • Oikea nimi: miikka saturi
  • Seura: Team Hippo Ry / Melkein onnistujat
Vs: Kirkkonummen radat (Veikkola ja Vols)
« Reply #41 on: 19.04.15 - klo:22:17 »
Semmoinen näppärä yleistieto jaettavaksi lukija kunnan kesken.
Veikkolan frisbee golf rata on maankäyttö sopimuksella VDGC Ry:n yksityiseen käyttöön annettu maa-alue, jolla sijaitsevasta radasta seura vastaa niin puhtauden,viihtyvyyden ja radan suunnittelun suhteen.
Seurassa on jäseniä alle 10% Talin tallaajien jäsenmäärästä ja käytännössä tarkoittaa ,että alle kahden käden sormien kokoinen "joukko" ihmisiä tekee radalla jotain muuta kuin käy pelaamassa.
Näin pieni seura tekee asioita ajan kanssa pienellä porukalla.
Olemme kiitos muutaman erittäin ahkeran henkilön johdosta etukäteen tehneet asioita ,jotka on tarkoitus saada valmiiksi 09.05 talkoo lauantaina johon toivon teidän jokaisen Veikkolan radasta nauttivan tulevan auttamaan radan kunnostuksessa ja ylläpidossa.
Tervetuloa VDGC varapuheenjohtaja Miikka "mykey" Saturi.

Mitä tulee radan vaikeuteen ,niin väyläthän on jokaiselle niin vaikeita kuin oma osaaminen on. nauttikaa ,opetelkaa ja onnistukaa. Itsellä vei 327 kierrosta ennen kuin sain väylän 16 eaglen tehtyä ja sen piti olla minulle mahdotonta :)

Offline mykey

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 710
    • View Profile
  • Oikea nimi: miikka saturi
  • Seura: Team Hippo Ry / Melkein onnistujat
Vs: Kirkkonummen radat (Veikkola ja Vols)
« Reply #42 on: 19.04.15 - klo:22:41 »
Esimerkki tavasta auttaa:
4 väylän avauspaikan vieressä on iso kasa kiviä, minun on tarkoitus yksin siirtää tuo kasa väylän keskellä olevien kahden kivikasan väliin.
Aika pirullinen homma yksin tehtäväksi.
Veikkolassa pelaa viikottain noin 400 eri ihmistä.
Jos jokainen ottaa kasasta yhden 5-30kg kiven avausheiton jälkeen siirtyy tuo kasa paikalleen ilman että yksi ihminen käyttää siihen pari päivää ja kymmenen hikistä tuntia varoen radalla nauttivan avauksia.
Joten sinä joka avaat 4 väylällä ota kivi mukaan ja auta radan kunnostamisessa. Minäkin kantaisin mieluusti vain yhden kiven kerran päivässä. Voisit samalla viedä olut tölkin ja roskan 18 väylän jälkeen siihen roskikseen ja antaa palautetta sille jonka näät niitä radalle jättävän. Minäkin kiertäisin radalla mieluummin ilman täysinäistä roskapussia.
Kiitos kun ajattelet ja pidät radan kunnossa,jotta nautit itsekkin puhtaasta luonnosta.

Offline Lospallos

  • Juniori
  • **
  • Posts: 59
    • View Profile
Vs: Kirkkonummen radat (Veikkola ja Vols)
« Reply #43 on: 22.04.15 - klo:22:36 »
Tänään tuli käytyä kurkkaamassa uudet muutokset ja ainoa mistä itse en tykännyt oli kuutonen. Tuntui vähän tuuriväylältä tuolla uudella aloituspaikall (omaan tasoon nähden). Tosin kun väylää pääsi lopulta parin puuosuman jälkeen eteenpäin niin huomasin vanhan heittopaikan vielä olevan paikalla. Tuli mileen, että voisiko tuossa olla A ja B heittopaikat, eli jättäisi tuon vanhan myös paikalle. Uskoisin että molemmille avauspaikoille voisi olla kysyntää.

Offline mykey

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 710
    • View Profile
  • Oikea nimi: miikka saturi
  • Seura: Team Hippo Ry / Melkein onnistujat
Vs: Kirkkonummen radat (Veikkola ja Vols)
« Reply #44 on: 23.04.15 - klo:20:38 »
Kaikenlaista suunnitellaan ja toteutetaan. 09.05 la on talkoot missä tehdään radan hyväksi asioita,nautitaan talkoissa olijoiden kesken talkookilpailusta ja nautitaan talkoo makkaraa grillistä tämän pienen seuran voimin.
Talkoopäivä näyttää meille kuinka kiinnostuneita ihmiset ovat radan eteen töitä tekemään, jotta nautintoa on jatkossakin luvassa. Tervetuloa