Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Apuja avaukseen / draiviin  (Read 1080857 times)

Offline napati

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 348
    • View Profile
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #750 on: 16.09.13 - klo:07:44 »
Joku fore-jumala sais tulla joskus Treen suunnilla listaan mun virheet kämmendraivista (Tapanote, Lossi ketä näitä nyt on). Tiedän kyllä melko hyvin ja selvästi miten oikeaoppinen kämmen pitää heittää, mutta koska olen mongoloidi ja motorisesti haasteellinen, en saa siirrettyä tätä käytäntöön. Harmittaa kun olen pelannut 3-4 vuotta käytännössä pelkkää rystyä ja nyt vähän myöhässä heräsin tuohon kämmen-asiaan. (harmittaa siis sen takia, että rystyllä toimii  suht erilaiset heitot, mutta sellainen 80-100m (matalahko) lopuksi oikealle taittava heitto uupuu repertuaarista.) Minen jaksa alkaa laittaa mitään videoita, koska jokanen draivini on erilainen, ja mulla ei ole muutenkaan minkäänlaista rutinoitunutta tekniikkaa foreeen (grippi mukaan lukien). Kaikki heitot on sen sijaan paskoja. Korkeita, mole-killereitä, fläpättää, you name it! Tarjoon oppaalle kaljan, maistu tai ei.

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #751 on: 16.09.13 - klo:09:17 »
Teillähän on siä Treellä vähintäänkin Suomen (voi olla Euroopan tai maailman) smoothein fore aka Hene  ;) mä oon josain välis ennen julkun kisoja tulos ainaki käymään julkus, päivästä en sano mitää mutta tällä tai ens viikolla kuitenki ni voidaan vähän kattoo jos sattuu aikataulut sopiin.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #752 on: 16.09.13 - klo:09:18 »
Mä voin juoda sen oluen, jos ei opettajalle kelpaa.

Offline napati

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 348
    • View Profile
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #753 on: 16.09.13 - klo:09:30 »
Juuri näin!

Offline riihis

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 267
  • FGR BagTag 180
    • View Profile
  • Oikea nimi: J. Riiheläinen
  • Seura: Ryhti
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #754 on: 16.09.13 - klo:09:36 »
Mulle kans forekoulua Tampereella, mää tarjoon pizzan, maistui tai ei.

Offline rryy

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #755 on: 16.09.13 - klo:09:59 »
Treenivinkkejä kaipaisin draiveihin. Olen muutaman vuoden heitellyt säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta tuntuu ettei sen suurempaa kehitystä ole tullut heittomittaan. Kämmeneltä availen, pisimmät tasamaavedot on noin 90m, keskimäärin jää ehkä sinne 70 metriin. Mitään jumalaista heittokättä ei minulle ole siunaantunut, joten olisiko kannattavaa vaihtaa rystyavauksien opetteluun?

Kiekkoehdotuksia ottaisin myös vastaan, sillä ajattelin pari draiveria hankkia loppukaudeksi. Olen lukenut, että avauksia kannattaisi harjoitella hitaammilla ja alivakailla kiekoilla, mutta kämmeneltä tuntuu alivakaat kiekot kippaavan yli todella herkästi. Parhaat (lue pisimmät) draivit ovat syntyneet Innovan Star Destroyerilla (170g), SL:llä (172g) ja Wraithilla (168g). Destroyer oli aluksi liian vakaa, mutta täksi vuodeksi olin ilmeisesti saanut sen verran heittovoimaa hankittua (tai kiekko ottanut osumaa), että se lensi vallan nätisti, kunnes upposi lammen pohjalle. Wraith teki pientä ässää lentoradallansa, kunnes aivan viime kierroksien aikana on alkanut kippaaman yli, eli on ottanut ilmeisesti liikaa osumia puihin. SL:llä saan heitettyä todella suoria heittoja tyynellä kelillä, mutta ei tunnu kestävän tuulista säätä.

Muista draivereista on kokemusta Star Boss:sta, jota käytän hysse-kiekkona. Taitaa kuitenkin olla liian nopea heittopituudelleni, Champion Dominatorista, joka ei toimi alkuunkaan (kippaa yli, vaikka pitäisi olla suht vakaa kiekko) ja Champion Teebirdistä, jolla saan heitettyä max 70m avauksia. Vasemmalle kääntyviin draiveihin käytän, Star Terniä ja DX Archangelia, jotka taitavat olla liian alivakaita tähänkin käyttöön?

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #756 on: 16.09.13 - klo:10:40 »
Mitään jumalaista heittokättä ei minulle ole siunaantunut, joten olisiko kannattavaa vaihtaa rystyavauksien opetteluun?

Ei kannata vaihtaa. Kannattaa opetella molemmat.

Itse heitän forea varmaan aika lailla saman matkan kuin sinäkin ja bäkkäriä huomattavasti pidemmälle. Silti heitän forea aika paljon kierroksella ja nykyään kisoissakin. Suurin osa heitoista tapahtuu kuitenkin 75 metrin säteellä korista ja vain avauksissa tarvitaan yleensä sitä pidempää siivua. Mitä enemmän löytyy heittorepertuaaria, sen vahvemmilla olet.

Offline mambo

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 470
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne Uggeldahl
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #757 on: 16.09.13 - klo:11:53 »
Joku fore-jumala sais tulla joskus Treen suunnilla listaan mun virheet kämmendraivista (Tapanote, Lossi ketä näitä nyt on). Tiedän kyllä melko hyvin ja selvästi miten oikeaoppinen kämmen pitää heittää, mutta koska olen mongoloidi ja motorisesti haasteellinen, en saa siirrettyä tätä käytäntöön.

En oo fore-jumala, mutta oletko kokeillut heittää ultimatepannua forella? Puoli tuntia kopittelua kaverin kanssa tekee ihmeitä foren tekniikalle ja pakottaa keskittymään jengaan voiman sijasta.

Offline napati

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 348
    • View Profile
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #758 on: 16.09.13 - klo:14:31 »
Joku fore-jumala sais tulla joskus Treen suunnilla listaan mun virheet kämmendraivista (Tapanote, Lossi ketä näitä nyt on). Tiedän kyllä melko hyvin ja selvästi miten oikeaoppinen kämmen pitää heittää, mutta koska olen mongoloidi ja motorisesti haasteellinen, en saa siirrettyä tätä käytäntöön.

En oo fore-jumala, mutta oletko kokeillut heittää ultimatepannua forella? Puoli tuntia kopittelua kaverin kanssa tekee ihmeitä foren tekniikalle ja pakottaa keskittymään jengaan voiman sijasta.

Tällanen vois olla kova juttu kyllä. Luulen että mulla on toistonpuutteista, rutiinista ja tekniikan hienosäädöstä lähinnä homma kiinni. Saan ilman vauhtia, ½ teholla saman lopputuloksen ~80m, kuin kauheella rykimisellä. (siis jos heitto onnistuu : )

Offline Timesby

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 187
    • View Profile
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #759 on: 01.10.13 - klo:15:26 »
Itse saan kämmenellä avattua parikymmentä metriä pidempiä siivuja kuin rystyllä. Johtunee ultimatetaustasta. Golffikiekkoa heitettäessä rystyltä tekniikka on hieman erilainen, mutta kämmenellä aikalailla samanlainen kuin ultimatessa.
Mä suosittelen kanssa kämmenheittelyä ultimatekiekolla. Se ei anna anteeksi tekniikkavirheitä. Alkaa heti väpättämään, jos tekniikka kusee vähääkään. Sit kun menee tyynellä kelillä, niin sama treeni tuulen kera. Sitten on pakko oppia kunnon spinni, koska muuten ultimatekiekko kippaa heti. Kämmenellä heitettäessä pitää muistaa antaa kunnolla piiskaa. Heittoa ei saa saattaa ollenkaan. Saattaessa alkaa väpättämään.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #760 on: 01.10.13 - klo:17:02 »
(kämmen)Heittoa ei saa saattaa ollenkaan. Saattaessa alkaa väpättämään.

No juu herkillä kiekoilla kontrolliheitossa kyllä, mutta draiverilla saa kyllä tehoa kun työntää sen sinne läpi asti loppuun eikä vaan neppase.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #761 on: 01.10.13 - klo:19:08 »
(kämmen)Heittoa ei saa saattaa ollenkaan. Saattaessa alkaa väpättämään.

No juu herkillä kiekoilla kontrolliheitossa kyllä, mutta draiverilla saa kyllä tehoa kun työntää sen sinne läpi asti loppuun eikä vaan neppase.

Näinpä. Sellanen ultimate-neppasu toimii putterilla ja midarilla ihan jees, mutta draiveria pitää saattaa.

Offline Timesby

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 187
    • View Profile
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #762 on: 01.10.13 - klo:21:13 »
(kämmen)Heittoa ei saa saattaa ollenkaan. Saattaessa alkaa väpättämään.

No juu herkillä kiekoilla kontrolliheitossa kyllä, mutta draiverilla saa kyllä tehoa kun työntää sen sinne läpi asti loppuun eikä vaan neppase.

Näinpä. Sellanen ultimate-neppasu toimii putterilla ja midarilla ihan jees, mutta draiveria pitää saattaa.

Mä ainakin saan sillä "neppasulla" 130 ja risat. Puttikamaa.

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #763 on: 01.10.13 - klo:23:33 »
Heneki neppaa. Se on kuitenki vähintään Euroopan smuutein  8)

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #764 on: 02.10.13 - klo:07:45 »
Voi olla vähän eri asia mitä kukin tarkottaa neppasulla ja saatolla tässä tapauksesta mutta ainakaan sillätavalla mitä ite tajuan niin draiveri ei mene mihinkään sillä.

Kolingilla on smoothie, näyttää vaivattomalta mut kiekko menee miljoonaa. Saattaahan se saattaa.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba