Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Apuja avaukseen / draiviin  (Read 1080824 times)

Offline TomiV

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 279
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi Vuori
  • Seura: Rauma Frisbee ry
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #780 on: 08.11.13 - klo:09:30 »
Sitä yleensä luulee heittävänsä niin perkeleen täydellisesti että ei vaan pysty parantaan. Sitten menin ja kuvasin heittoni.....

Tai kuten tiedostan heittäväni iha päi h*lvettii mut silti on pirun hankalaa koittaa korjata virheitä..
Team Trilogy

Offline Birger Jaarli

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 220
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko
  • Seura: Yleensä tosi huonoa
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #781 on: 09.11.13 - klo:20:51 »
Noh laitetaanpas tähän threadiin vähän eloa lisää (toivottavasti ainakin).

Olen itse muutaman vuoden harrastanut, en hirveästi käy varsinaisesti treenaamassa eli lähinnä tulee vain käytyä heittämässä kiessejä kavereiden kanssa. Luonnollisesti draivi alussa kehittyi aika nopeasti siihen 80m tienoille, mutta sen jälkeen kyllä metrit ovat tulleet tosi hitaasti, tarkkuus on kyllä kunnossa eli flättiä suoraa pystyy heittämään sopivan alivakailla kiekoilla. Tällä hetkellä sitten taas tuntuu ettei millään enää saa lisää metrejä, eli ollaan jämähdetty siihen 100m paikkeille ja tuntuu suht utopistiselta ajatella että ikinä pääsisi tuonne 120m tienoille. Eli osa vaikeammista par3 radoista jää auttamatta sellaisiksi joista pirkkoa ei voi tulla kun aivan älyttömällä pullalla.

Nyt kysyisinkin että onko kenelläkään kokemuksia siitä että mitkä ovat yleisimpiä asioita jotka ovat pielessä kun noille metreille jämähtää, tai onko kukaan saanut mitään ahaa-elämyksiä mistään yksittäisistä tekijöistä joita korjaamalla on saanut huomattavaa parannusta tuohon heiton mittaan.

Suurimpana kummallisuutena olen itse kokenut tämän ristiriidan; sanotaan että pitää pystyä pysymään rentona jotta voi saada minkäännäköistä linkoa aikaiseksi, mutta sitten kuitenkin samaan aikaan pitäisi pystyä grippaamaan tarpeeksi kovaa jottei kiekko lipsahda ennen aikojaan kädestä pois. En vaan saa näitä kahta asiaa mitenkään yhdistettyä.

Mitään ajatuksia tahi kokemuksia kenelläkään?
Itselläni oli myös ongelma, että pituus lisääntyi hyvin hitaasti ja yli 100metriä meni joskus ja joskus ei. Mulla se oli kiinni ajoituksesta. Nyt menee 125metriä toistettavasti. Itse olen hyvin huono neuvomaan, mutta tässäkin threadissa on ajoituksesta puhuttu, joten tietoa pitäisi löytyä. Ja omaa heittoa kannattaa videoida aina ja laittaa video esim tänne, niin on helpompi antaa neuvoja.

Mielenkiintoista, osaatko yhtään tarkemmin kertoa? Tarkoitatko että veto lähti liian aikaisin, vai mahdollisesti että eri heiton osaset eivät tulleet hyvänä ketjuna? Kun sait nuo korjattua niin muuttuiko heiton "tunne" jotenkin olennaisesti? Itse huomasin kahdeksastakympistä sataseen päästyäni että heitto tulee jotenkin helpomman tuntuisena kun sain siivottua ylimääräistä "roskaa" pois vedosta. Ainoa osa-alue jonka tiedän olevan itsellä pahasti kuralla on vauhdinotto, ajoitus hajoaa täydellisesti kovempaa vauhtia ottaessa ja tasapaino järkkyy siten että vähintään joka toinen heitto lähtee liian korkeaksi. Varmaan paljon muutakin on kuralla, mutta tosi vaikea päästä jyvälle näistä.

Offline VivianDargon

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 238
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi Kleemola
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #782 on: 11.11.13 - klo:13:55 »
Noh laitetaanpas tähän threadiin vähän eloa lisää (toivottavasti ainakin).

Olen itse muutaman vuoden harrastanut, en hirveästi käy varsinaisesti treenaamassa eli lähinnä tulee vain käytyä heittämässä kiessejä kavereiden kanssa. Luonnollisesti draivi alussa kehittyi aika nopeasti siihen 80m tienoille, mutta sen jälkeen kyllä metrit ovat tulleet tosi hitaasti, tarkkuus on kyllä kunnossa eli flättiä suoraa pystyy heittämään sopivan alivakailla kiekoilla. Tällä hetkellä sitten taas tuntuu ettei millään enää saa lisää metrejä, eli ollaan jämähdetty siihen 100m paikkeille ja tuntuu suht utopistiselta ajatella että ikinä pääsisi tuonne 120m tienoille. Eli osa vaikeammista par3 radoista jää auttamatta sellaisiksi joista pirkkoa ei voi tulla kun aivan älyttömällä pullalla.

Nyt kysyisinkin että onko kenelläkään kokemuksia siitä että mitkä ovat yleisimpiä asioita jotka ovat pielessä kun noille metreille jämähtää, tai onko kukaan saanut mitään ahaa-elämyksiä mistään yksittäisistä tekijöistä joita korjaamalla on saanut huomattavaa parannusta tuohon heiton mittaan.

Suurimpana kummallisuutena olen itse kokenut tämän ristiriidan; sanotaan että pitää pystyä pysymään rentona jotta voi saada minkäännäköistä linkoa aikaiseksi, mutta sitten kuitenkin samaan aikaan pitäisi pystyä grippaamaan tarpeeksi kovaa jottei kiekko lipsahda ennen aikojaan kädestä pois. En vaan saa näitä kahta asiaa mitenkään yhdistettyä.

Mitään ajatuksia tahi kokemuksia kenelläkään?
Itselläni oli myös ongelma, että pituus lisääntyi hyvin hitaasti ja yli 100metriä meni joskus ja joskus ei. Mulla se oli kiinni ajoituksesta. Nyt menee 125metriä toistettavasti. Itse olen hyvin huono neuvomaan, mutta tässäkin threadissa on ajoituksesta puhuttu, joten tietoa pitäisi löytyä. Ja omaa heittoa kannattaa videoida aina ja laittaa video esim tänne, niin on helpompi antaa neuvoja.

Mielenkiintoista, osaatko yhtään tarkemmin kertoa? Tarkoitatko että veto lähti liian aikaisin, vai mahdollisesti että eri heiton osaset eivät tulleet hyvänä ketjuna? Kun sait nuo korjattua niin muuttuiko heiton "tunne" jotenkin olennaisesti? Itse huomasin kahdeksastakympistä sataseen päästyäni että heitto tulee jotenkin helpomman tuntuisena kun sain siivottua ylimääräistä "roskaa" pois vedosta. Ainoa osa-alue jonka tiedän olevan itsellä pahasti kuralla on vauhdinotto, ajoitus hajoaa täydellisesti kovempaa vauhtia ottaessa ja tasapaino järkkyy siten että vähintään joka toinen heitto lähtee liian korkeaksi. Varmaan paljon muutakin on kuralla, mutta tosi vaikea päästä jyvälle näistä.
Veto lähti itseasiassa liian myöhään, jolloin tuo mainitsemasi ketju katkesi. Lähdin myöskin repimään heti vedon alussa, jolloin käden liike hidastui loppua kohti ja söi tehoja.
Heiton tunne muuttui todella paljon rennommaksi, helpommaksi ja jotenkin paljon yhteneväisemmäksi.
Oman heiton videointi auttoi minulla paljon. Sitä luulee tekevänsä asiat oikein, mutta.... ;)
Pa3 Nova P3 Roc3 Teebird Firebird Pd Destroyer Pd2

Offline frisbee haukka

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 2
    • View Profile
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #783 on: 16.11.13 - klo:16:58 »
Morjens kaikille
Olen tänä kesänä aloittanut lajin ja yrittänyt kehittää tekniikkaa hyväksi. Heitän avaukset ilman vauhtia eli paikaltaan. Matkat on jotain tätä luokkaa draiverit 80-95 m, midarit 60 -80 ja putterilla menee joku 50-60 m. Ongelmana on heittojen suunta hajonta..... En tahdo saada kymmenestä heitosta kuin noin 5 siihen suuntaan mihin haluan , loput karkaa joko vasemmalle tai oikealle ehkä enemmänkin oikealle. Ja useasti kiekko lähtee pienessä hyssessä. Olisiko jollain jotain hyvää harjoitusta millä saisi parannettua tuota tähtäystä eli kiekon irtoamiskohtaa???? Ja toinen juttu että mistä johtuu että dx leopardi ja dx  jackal flippaavat yli nyt ja ennen lensivät hienosti? Onko kysy tekniikan muutoksesta vai onko kiekot vaan kuluneet?

Offline temppa.kk

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 268
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Leinonen
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #784 on: 16.11.13 - klo:19:58 »
Toi flippaaminen johtuu aika varmasti juuri tuosta kulumisesta. Etenkin kun kyse on nuin lyhyt ikäisestä muovista.
Uusia ratoja vain etsimään!

Offline alessii

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 181
    • View Profile
  • Oikea nimi: Aleksi Salonen
  • Seura: TFS
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #785 on: 16.11.13 - klo:20:01 »
Kyllä kuluminen vaikuttaa mutta myös heittotekniikan kehittyminen. Kokeile rohkeesti vastaavia esim star tai champion muovilla.

Offline napati

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 348
    • View Profile
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #786 on: 16.11.13 - klo:20:01 »
Koita pitää selkä suorana, leuka paikallaa, aloita veto ihan rauhassa "kyynärpää edellä" kiekko mahdollisimman läheltä kroppaa ts. suora veto. Sitten toistoja. Sen jälkeen kun olet heittänyt miljuuna kertaa, sun pitää heittää toiset saman verran. Muista draivata mahdollisimman rennosti, vaikka 70% tehoilla. Tarkkuutta kannattaa koittaa parantaa säilyttämällä katsekontakti koriin mahd. pitkään vedon aikana.

Voi olla että kiekot on alkanu kippaan kun vetoon tulee lisää voimaa. Kuluminen toki vaikuttaa myös. Kippailut saattaa myös johtua epäsuorasta vedosta tai epäpuhtaasta irrotuksesta.
Kun veto on suora ja rento, ei irroitusajankohtaan tarvi keskittyä sen kummemmin, vaan kiekko irtoaa automaattisesti oikeassa kohdassa. Sanoinko jo että pitää olla törkee määrä toistoja?
« Last Edit: 16.11.13 - klo:20:05 by napati »

Offline Strikee

  • Juniori
  • **
  • Posts: 93
    • View Profile
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #787 on: 17.11.13 - klo:20:41 »
Miten tuo foren vauhdinotto.. Normaalisti ristiaskeleen kanssa homma toimii suht hyvin, mutta kannattaisko siitä opetella pois? Auttaako "suora"vauhti kropan kierrossa jotenkin? Ainakin selkään tuntuu ottavan enemmän, jos ei käytä ristiaskelta. Riskiaskeleen kanssa rintamasuunta kääntyy automaattisesti sivulle ja tulee jonku verran kiertoa, mutta eri asia onko se tehokasta?

Onko käden ns. pyöräytyksestä apua heittotehoihin? Ainakin monet proot, mm. McBeth näkyy pyöräyttelevän joka foressa. Nykyisellä tekniikalla menee ~100m, mutta 120m olis tavoite.

Offline napati

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 348
    • View Profile
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #788 on: 17.11.13 - klo:22:46 »
Miten tuo foren vauhdinotto.. Normaalisti ristiaskeleen kanssa homma toimii suht hyvin, mutta kannattaisko siitä opetella pois? Auttaako "suora"vauhti kropan kierrossa jotenkin? Ainakin selkään tuntuu ottavan enemmän, jos ei käytä ristiaskelta. Riskiaskeleen kanssa rintamasuunta kääntyy automaattisesti sivulle ja tulee jonku verran kiertoa, mutta eri asia onko se tehokasta?

Onko käden ns. pyöräytyksestä apua heittotehoihin? Ainakin monet proot, mm. McBeth näkyy pyöräyttelevän joka foressa. Nykyisellä tekniikalla menee ~100m, mutta 120m olis tavoite.

Ainakin mitä maailman parasta forettajaa(?) Piippoa katsoo, ei ole ristiaskelta eikä svingiä heitossa. Sama homma esim Aulun veljeksillä, ja aika törkyläisiä kämmeniä niilläkin on. Kai se silti tuossakin on, että mikä tyyli kenellekin sopii, sitä kannattaa käyttää ja jalostaa.



Offline wakabunga

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 399
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juho Väisänen
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #789 on: 18.11.13 - klo:19:42 »
Vinkkejä, kommentteja, neuvoja?


Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #790 on: 18.11.13 - klo:19:53 »
Vinkkejä, kommentteja, neuvoja?

Koita tota ekaa juttua tästä videosta. Sun taakseveto vois olla pidempi eli hartiat kääntyä reilummin, kun viet kiekkoa taaksepäin.


Offline wakabunga

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 399
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juho Väisänen
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #791 on: 18.11.13 - klo:20:00 »
Ok. No toi kyl näyttää ja tuntu äsken aika hyvältä ku kokeilin. Prkl ku on näin pimeä jo, ei pääse heti testaamaan... jos sitä huomenna sit ja kuvais uuden viteon itelle ja vertailis.  :P

Offline wakabunga

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 399
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juho Väisänen
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #792 on: 19.11.13 - klo:14:27 »
Vinkkejä, kommentteja, neuvoja?

Koita tota ekaa juttua tästä videosta. Sun taakseveto vois olla pidempi eli hartiat kääntyä reilummin, kun viet kiekkoa taaksepäin.



Kävin testaamassa, kiekko lensi sen n. 10m pidemmälle kyllä helposti. Mutta suuntaus oli aivan kamalaa, ja annukkana lähti todella paljon.. ehkä se on vaa reeniä, että tottuu tähän uuteen tyyliin tjsp.

jambba

  • Guest
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #793 on: 20.11.13 - klo:21:53 »
Mikä on ongelmana kun sattuu draiveissa etujalan polveen melko reilusti?

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #794 on: 20.11.13 - klo:22:14 »
Mikä on ongelmana kun sattuu draiveissa etujalan polveen melko reilusti?
Ilmeisesti puhutaan rystydraivista? Pyörähdätkö päkiän vai kantapään kautta? Päkiän kautta pyörähtäminen jarruttaa pyörähdystä, mikä aiheuttaa kiertoa (joka ainakin pitkän päälle rikkoo nivelet) niin nilkkaan, polveen kuin lonkkaankin. Toisekseen millaisia kenkiä käytät heittäessä? Osassa kengistä on pohja muotoiltu tarkoituksella sellaiseksi, että se estää kiertoliikettä. Liian hyvästä pidostakin saattaa aiheutua kipua jo muutamalla heitolla.