Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Apuja avaukseen / draiviin  (Read 1080756 times)

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #60 on: 17.04.12 - klo:14:09 »
Pääsyitä madontappajiin on kaksi. Ensinnäkin jos heitossa veto lähtee ylempää kuin irrotus, niin kiekko on silloin jo lähtiessään menossa maata kohti. Olettaen että veto on suora ja kiekko samassa linjassa vedon kanssa. Toinen vaihtoehto on se, että kiekon nokka on alempana kuin perä vetolinjaan nähden, vaikka veto suuntautuisikin vaakasuoraan tai ylöspäin. Tällöin tulee siis sama ilmlö kuin air bouncessa, mutta alaspäin, korostuen etenkin matalissa heitoissa, jotka luonnollisesti syöksyvät herkemmin maahan kuin korkeat jotka vain jäävät haluttua matalammiksi.

Offline JP

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 23
    • View Profile
  • Oikea nimi: Joona Putkonen
  • Seura: PuTi
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #61 on: 17.04.12 - klo:14:19 »
-- Toinen vaihtoehto on se, että kiekon nokka on alempana kuin perä vetolinjaan nähden, vaikka veto suuntautuisikin vaakasuoraan tai ylöspäin. Tällöin tulee siis sama ilmlö kuin air bouncessa, mutta alaspäin, korostuen etenkin matalissa heitoissa, jotka luonnollisesti syöksyvät herkemmin maahan kuin korkeat jotka vain jäävät haluttua matalammiksi.

Hetkinen, mitenkä nämä jutut nyt menee. Porukka kuitenkin sanoo, että draivit pitäisi heitää "nokka alhaalla". Eikö tämä juuri tarkoita sitä, että nokka on perää alempana suhteessa vetolinjaan?

Nimim. Confused

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #62 on: 17.04.12 - klo:14:28 »

Hetkinen, mitenkä nämä jutut nyt menee. Porukka kuitenkin sanoo, että draivit pitäisi heitää "nokka alhaalla". Eikö tämä juuri tarkoita sitä, että nokka on perää alempana suhteessa vetolinjaan?

Nimim. Confused

"Nokka alas"-draivit heitetään korkealle linjalle.

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #63 on: 17.04.12 - klo:14:36 »
Jos ranne on lepoasennossa, niin kiekko on silloin selkeästi nokka ylhäällä jos siitä lähdetään heittämään. Siksi pitää taittaa rannetta alaspäin ns. kättelyasentoon, jotta saataisiin kiekon linja vastaamaan vedon linjaa. Jos taittaa liikaa niin tulee wormburner.

Offline Leevi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 462
    • View Profile
  • Oikea nimi: Leevi Liitti
  • Seura: 7k
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #64 on: 17.04.12 - klo:22:45 »
Mulla johtuu tämä kiekon alas karkaaminen useimmiten siitä että paino tulee liikaa heittosuuntaan maata kohti (suomeksi eteen) :) että ei välttämättä johdu vaan kädestä vaan painon karkaamisesta :D itsellä aikalailla harvinainen virhe kuitenkin

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #65 on: 17.04.12 - klo:23:01 »
Mulla johtuu tämä kiekon alas karkaaminen useimmiten siitä että paino tulee liikaa heittosuuntaan maata kohti (suomeksi eteen) :) että ei välttämättä johdu vaan kädestä vaan painon karkaamisesta :D itsellä aikalailla harvinainen virhe kuitenkin

sama juttu itellä. 130m+ draiveissa on paino ollu liikaa edessä kun sopii alkaa jalkoja käyttän kiekon liidättämiseen niin usein on ollu paino liikaa edes ja draivit jääny lyhkäsiks ku lentorata on matala.

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #66 on: 17.04.12 - klo:23:12 »
Mulla johtuu tämä kiekon alas karkaaminen useimmiten siitä että paino tulee liikaa heittosuuntaan maata kohti (suomeksi eteen) :) että ei välttämättä johdu vaan kädestä vaan painon karkaamisesta :D itsellä aikalailla harvinainen virhe kuitenkin

sama juttu itellä. 130m+ draiveissa on paino ollu liikaa edessä kun sopii alkaa jalkoja käyttän kiekon liidättämiseen niin usein on ollu paino liikaa edes ja draivit jääny lyhkäsiks ku lentorata on matala.
Taattua misimäisen sekavaa tekstiä, mutta en oo ikinä sulta kunnon wormburneria nähny. Jos heitto jää vaan 120-130 metriin ni se ei oo madontappaja vaan sillon jos se haukkaa uuuuuu paskuu sata metriä aikasemmin...

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #67 on: 17.04.12 - klo:23:26 »
Jos olisin puhunu ronkipurkin korkusesta heitosta niin olsin kylä kertonu sen tekstis. Mut kyse oli nyt etukenosta.

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #68 on: 17.04.12 - klo:23:28 »
Jos olisin puhunu ronkipurkin korkusesta heitosta niin olsin kylä kertonu sen tekstis. Mut kyse oli nyt etukenosta.
Muistan kans ku rispii-juki heitti kerran etukenosta puoltoista metriä...

Offline mambo

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 470
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne Uggeldahl
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #69 on: 18.04.12 - klo:10:01 »
Mulla johtuu tämä kiekon alas karkaaminen useimmiten siitä että paino tulee liikaa heittosuuntaan maata kohti (suomeksi eteen) :) että ei välttämättä johdu vaan kädestä vaan painon karkaamisesta :D itsellä aikalailla harvinainen virhe kuitenkin

Tää kuulostaa tutulta. Samalla tuossa nousee vasen olkapää korkeammalle kuin oikea ja heitto karkaa helposti liikaa alaviistoon. Pistin merkille, että tää tapahtuu ainoastaan kovaa flättinä heittäessä mulla. Jostain luin korjausehdotukseksi hyssekulman lisäämistä, jolloin korkeutta tulee lisää automaattisesti kun kiekko flippaa hyssestä suoraksi.

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #70 on: 18.04.12 - klo:12:14 »
Mulla johtuu tämä kiekon alas karkaaminen useimmiten siitä että paino tulee liikaa heittosuuntaan maata kohti (suomeksi eteen) :) että ei välttämättä johdu vaan kädestä vaan painon karkaamisesta :D itsellä aikalailla harvinainen virhe kuitenkin

Tää kuulostaa tutulta. Samalla tuossa nousee vasen olkapää korkeammalle kuin oikea ja heitto karkaa helposti liikaa alaviistoon. Pistin merkille, että tää tapahtuu ainoastaan kovaa flättinä heittäessä mulla. Jostain luin korjausehdotukseksi hyssekulman lisäämistä, jolloin korkeutta tulee lisää automaattisesti kun kiekko flippaa hyssestä suoraksi.

Minulla ei ole faktaa tuosta, että miten hyssekulman lisääminen auttaa asiaan, mutta omaan korvaan ei koskaan kuullosta hyvältä, jos lähdetään paikkaamaan jotain virhettä, niin, että lisätään heittoon jotain. Kyllä lähtisin itse reenaamaan sen virheen kuntoon ennemmin. Maksaa vaivan takaisin jossain vaiheessa, se on varma :)

Offline Lepostara

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 33
    • View Profile
  • Seura: Kirkkonummen Disc Golf Club ry
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #71 on: 18.04.12 - klo:16:53 »
No nyt on heitto tuhottu niin totaalisesti että nyt tarvii vähän apuja... Eli syksyllä viskottiin pääasiassa kädellä ja loppu syksystä ja nyt keväällä yritetty opetella heittämään kropalla ja eihän tosta mitään tule...  :-\ 100m kädellä rykäisy on muuttunut 60-70m rävellykseksi... (Kyseessä siis draiverit TL:stä ylöspäin) Vanhalla tyylillä lentää vieläkin mutta ei haluaisi palata siihen. (kroppa ei tykkää) Midarit lentää helposti samaan mutta kun driveri tulee käteen niin homma hajoaa ihan täysin.

Voisiko joku selittää lyhyesti miltä heiton pitäisi tuntua ja miten aktiivinen tuo oikea käsi pitäisi olla heiton aikana? Eli onko se heitto sellainen kropan pyöräytys oikean jalan päällä ja oikea käsi tulee suoraa linjaa perässä ja lopussa linkoaa kiekon "automaattisesti" vai onko tuo oikea käsi miten aktiivinen tuossa vedossa?

Yrittänyt lukea ja katsoa muiden heittoja mutta kun ei mene jakeluun niin ei...

Tällä hetkellä pahin ongelma on että kun alkanut lisäämään selkää heitto suuntaan niin kun veto lähtee, tulee oma kroppa eteen ja kiekko joutuu kiertämään kropan. (Viimeinen askel menee heittolinjalta vasemmalle eteen) Jos taas oikean jalan astuu linjalle lähtee kiekot aina 30 astetta oikealle...

Kiitos ja anteeksi!  ;D



Offline steadyrockabilly

  • Juniori
  • **
  • Posts: 68
    • View Profile
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #72 on: 18.04.12 - klo:18:52 »
Mä en lähde mihinkään syväanalyysiin koska se on vaan liian hankalaa  :'( :'(

joihinkin kysymyksiin voin kuitenkin yrittää vastata.

Quote
Voisiko joku selittää lyhyesti miltä heiton pitäisi tuntua ja miten aktiivinen tuo oikea käsi pitäisi olla heiton aikana? Eli onko se heitto sellainen kropan pyöräytys oikean jalan päällä ja oikea käsi tulee suoraa linjaa perässä ja lopussa linkoaa kiekon "automaattisesti" vai onko tuo oikea käsi miten aktiivinen tuossa vedossa?

Kannattaa keskittyä hyvän snapin luomiseen, eli hetkeen jolloin kiekko irtoaa kädestä ja kierre luodaan. Kun snapin tunteen (tavalla tai toisella) oppii tunnistamaan voi back swingin ja muut hyvää snappiä tukevat kropan asennot johtaa siitä. Eli vastaus on kyllä, käsi on aktiivinen, mutta vain osittain. Mielestäni käsi on aivan rento siihen pisteeseen asti kunnes sormen jänteet aktiivisesti kiristyy kiekon irtoessa kädestä. Olkapää ja hauis sen sijaan ovat aktiivisia taaksevedossa, mutta ei niinkään itse heitossa  :)

MItä pyrähdykseen tulee niin mielestäni sen treenaamiseen ei kannata keskittyä. ergonomisesti toimiva päkiä-kantapää-päkiä-pyörähdys tapahtuu automaatisesti silloin kuin painonsiirto takajalalta etujalalle menee oikein. Painonsiirron pitää oikeasti olla huomattava. Painonsiirtoa kannattaa treenata paikallaan heittelyllä. Paikaltaanhan ei pysty heittämään kunnolla ilman hyvää painonsiirtoa..

Quote
Tällä hetkellä pahin ongelma on että kun alkanut lisäämään selkää heitto suuntaan niin kun veto lähtee, tulee oma kroppa eteen ja kiekko joutuu kiertämään kropan. (Viimeinen askel menee heittolinjalta vasemmalle eteen) Jos taas oikean jalan astuu linjalle lähtee kiekot aina 30 astetta oikealle...

Tää on vaikee. snappihan kuitenkin tapahtuu kropan edessä, lantio jo kohteeseen käännettynä,ei olkapään takana.Sulla on lantio heittäessä  tod.näk. liian "suljettu" ihan kun heittäisit extreme anhyserin.. Minä miellän taaksevedon lähinnä viime hetken heittokäden olkapään taakselataamisena, kun lantio on jo kiertänyt ristiaskelten myötä..

Suosittelen treenaamaan snapin luomista sormien jänteitä kiristämällä(viime hekellä), painon siirron lisäämistä ja juoksusuunnan muuttamista heittosuuntaa vastaavaksi.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #73 on: 18.04.12 - klo:19:33 »
Mulla johtuu tämä kiekon alas karkaaminen useimmiten siitä että paino tulee liikaa heittosuuntaan maata kohti (suomeksi eteen) :) että ei välttämättä johdu vaan kädestä vaan painon karkaamisesta :D itsellä aikalailla harvinainen virhe kuitenkin

Tää kuulostaa tutulta. Samalla tuossa nousee vasen olkapää korkeammalle kuin oikea ja heitto karkaa helposti liikaa alaviistoon. Pistin merkille, että tää tapahtuu ainoastaan kovaa flättinä heittäessä mulla. Jostain luin korjausehdotukseksi hyssekulman lisäämistä, jolloin korkeutta tulee lisää automaattisesti kun kiekko flippaa hyssestä suoraksi.

Minulla ei ole faktaa tuosta, että miten hyssekulman lisääminen auttaa asiaan, mutta omaan korvaan ei koskaan kuullosta hyvältä, jos lähdetään paikkaamaan jotain virhettä, niin, että lisätään heittoon jotain. Kyllä lähtisin itse reenaamaan sen virheen kuntoon ennemmin. Maksaa vaivan takaisin jossain vaiheessa, se on varma :)

Eläs oio liian yksiselitteiseksi asioita. Hysseflippi on varsin yleisesti käytetty tapa heittää suorat heitot, ja ei siitä ole kauankaan kun kiekot olivat oikeasti alivakaita ja niitä piti heittää aina hyssessä. Nykyään on trendinä käyttää ylivakaita kiekkoja ja jyrätä niillä, mutta kaunis hysseflippi rennosti alivakaalla on hyvä taito. Useimmat kovista ja jätkistä ja minä heittävät piikkisuorat metsäväylät alivakailla kiekolla ja hysseflipillä, koska se menee alkumatkan (eli tavallaan kapeimman kohdan) vinossa ja suoristaa siitä. Alivakaata kiekkoa ei pidä heittää kovaa (eli tuo tarkkuuta), ja tuo suoristaminen ilmalennon aikana tuo metrejä "ilmaiseksi". 

Kaikille ei myöskään sovi kaikki tavat heittää. Esim. sellainen jamppa kuin Jesper Lundmark ei ole mikään maaginen korkeiden antsojen heittäjä, joten hän korjaa ongelman isoilla hysseflipeillä. Hyvin tuntuu toimivan.

Ja yleensä nuo madontappajat johtuvat enemmänkin etupainoisesta jalkatyöstä kuin ranteesta. Ranteen vääntäminen niin vinoon on aika vaikeata tehdä vahingossa. Eli todennäköisesti etujalka niiaa heiton aikana tai sitten heitossa on läpiryntäystä.

Minä otin asian esille suorituspaineeseen liittyen. Mulla usein jännittäessä hajoaa tekniikka täysin ja koko keho on niin velttona, että tulee sellaisia telemark-heittoja ja sitä myöten madontappajia.

Ja 130 metrinen ei ole madontappaja. Itse heitin jonkun 100 metrisen heiton, joka tuli kympissä maahan ja skippaili loppumatkan. Eli tehoa oli kyllä. Denffasin sen väylän jälkeen, kun oli niin paha olla jännityksestä. Sellasta joskus.

Nyrkkisääntönä: takapainoinen heitto tietää korkeutta ja etupainoinen mataluutta.

Offline Lepostara

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 33
    • View Profile
  • Seura: Kirkkonummen Disc Golf Club ry
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #74 on: 18.04.12 - klo:21:46 »
Noniin sainpas videonkin tuosta omasta viskomisesta. Kauheaa itse katsoa kun näyttää ihan erilaiselta kuin luulisi...
Nyt saa tuomita!  ;D

Omaan silmään osuneita virheitä:
-Veto suuntautuu väärin kohti kello 11:sta, silti kiekko lähtee suurinpiirtein oikeaan suuntaan
-Kroppa vedon edessä
-Ihmeellinen höntyilevä vasen jalka... (Juuri rakennettu heittopaikka oli kyllä kieltämättä liukas)
-Heitto karkasi korkeuksiin