Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Apuja avaukseen / draiviin  (Read 1080681 times)

Offline AMA

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 192
    • View Profile
  • Oikea nimi: Markus Mäntylä
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #105 on: 20.04.12 - klo:08:20 »
Steadyrockabillyn ohjeet on olleet ihan hyviä, kannattaa kuunnella, eikä ottaa heti itkupotkuraivareita. Kyllä, todennäköisesti Leevinkin tekniikka on päkiä-kantapää-päkiä-tekniikka ja kyllä, snapillä tarkoitetaan monessa yhteydessä jotain ihan muuta kuin kuuluvaa napsahdusta, kuten steadyrockabillykin selitti. Kuuluva napsahdushan saattaa olla jopa huono juttu, kuten Feldbergkin monessa videossa selittää, mutta loppuvedon "terävyys" on lähes poikkeuksetta hyvä juttu, heitettiin sitten lähelle tai kauas.

Offline jyrmy

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 408
  • Noili3
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jyri Salminen
  • Seura: 7k
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #106 on: 20.04.12 - klo:08:31 »
Ai että oli kiva herätä aamulla ja alkaa lukemaan tätä ketjua :) (Y)

Offline Leevi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 462
    • View Profile
  • Oikea nimi: Leevi Liitti
  • Seura: 7k
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #107 on: 20.04.12 - klo:08:44 »
Steadyrockabillyn ohjeet on olleet ihan hyviä, kannattaa kuunnella, eikä ottaa heti itkupotkuraivareita. Kyllä, todennäköisesti Leevinkin tekniikka on päkiä-kantapää-päkiä-tekniikka ja kyllä, snapillä tarkoitetaan monessa yhteydessä jotain ihan muuta kuin kuuluvaa napsahdusta, kuten steadyrockabillykin selitti. Kuuluva napsahdushan saattaa olla jopa huono juttu, kuten Feldbergkin monessa videossa selittää, mutta loppuvedon "terävyys" on lähes poikkeuksetta hyvä juttu, heitettiin sitten lähelle tai kauas.
En siis ole mitenkään lytännyt näitä ohjeita koittanut vain saada selityksen ihmettelemiini asioihin. Esimerkiksi ensimmäisessä viestissä steadyrockabilly puhui päkiäpöyrähdyksestä koska oli unohtanut laittaa kantapään sinne perään ja koitin korjata asian ettei tule mitään virheitä.

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #108 on: 20.04.12 - klo:08:52 »
snapillä tarkoitetaan monessa yhteydessä jotain ihan muuta kuin kuuluvaa napsahdusta
Snap on frisbeegolftermistön toiseksi eniten väärässä merkityksessä käytetty termi heti poolin jälkeen. Steadyrockabillyn selityksiin snapista sisältyi lähestulkoon koko rystyheitto, mutta ihan yhtä hyvin voisi sitten kutsua sitä vaikka foreksi tai putiksi, jos kerran on ihan sama mitä sanaa käyttää, kunhan hieman selittää mitä tarkoitti. Omasta mielestäni olisi vain paljon selkeämpää jos osattaisiin puhua asioista niiden oikeilla nimillä ja merkityksillä, ettei joutuisi arvailemaan että mitä kukin foorumisti milläkin termillä tarkoittaa.

Offline jyrmy

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 408
  • Noili3
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jyri Salminen
  • Seura: 7k
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #109 on: 20.04.12 - klo:09:22 »
snapillä tarkoitetaan monessa yhteydessä jotain ihan muuta kuin kuuluvaa napsahdusta
Snap on frisbeegolftermistön toiseksi eniten väärässä merkityksessä käytetty termi heti poolin jälkeen. Steadyrockabillyn selityksiin snapista sisältyi lähestulkoon koko rystyheitto, mutta ihan yhtä hyvin voisi sitten kutsua sitä vaikka foreksi tai putiksi, jos kerran on ihan sama mitä sanaa käyttää, kunhan hieman selittää mitä tarkoitti. Omasta mielestäni olisi vain paljon selkeämpää jos osattaisiin puhua asioista niiden oikeilla nimillä ja merkityksillä, ettei joutuisi arvailemaan että mitä kukin foorumisti milläkin termillä tarkoittaa.
Toi

Offline AMA

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 192
    • View Profile
  • Oikea nimi: Markus Mäntylä
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #110 on: 20.04.12 - klo:09:29 »
Jep, koko snap-sanan käyttö tulis lopettaa. Pooliakin voitais kutsua mieluummin heittueeksi  :)

Offline öre

  • Juniori
  • **
  • Posts: 92
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ari Lehtinen
  • Seura: Rauman Frisbee
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #111 on: 20.04.12 - klo:10:33 »
Täytyy sanoo et tää foorumi on ollu" vanhal" ain semmonen huippujuttu. Tääl on kyl aivan mahtavaa jengii. Nää jutut on aivan omaa luokkaansa jos haluu jotain pientä vinkkii heiton parantamiseen tai välineisiin. Mut eka kerran on ruvennu tuntuu et tänne on eksyny jotain suomi24 tasost tyyppii. Toivottavasti tää homma pysyy tällasena asiallisena keskustelufoorumina. Ja mitä tohon Leevin opastukseen tulee ni ainakin se lätty lentää! Et varmaan asiasta ainakin jotain tietää. Olin viime kesänä Leevin kans samas poolis Jämil ja Kankaanpääs. Voin kertoo et jos" vanha" sais jostain tommosen käden ja tekniikan ni vot!  :) Mut kyl täytyy tyytyy tähän mitä luoja on suonu. Snäpil tai ilman.  ;)

Offline Lepostara

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 33
    • View Profile
  • Seura: Kirkkonummen Disc Golf Club ry
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #112 on: 20.04.12 - klo:11:21 »
Itsekkin aloin eilen illalla miettimään että olenkohan jo liian vanha opettelemaan hirmudraivia! Alkaa paikat jo hidastua...  :P (28w)

Kaikkien neuvoja kuuntelen ja otan vastaan ja kokeilen ja alan etsimään niiden avulla apuja tuohon omaan tekemiseen. Pitäisi varmaan palkata yksityisopettaja tuohon hommaan...
Eiköhän lopulta heittotyylejä ole niin monta kuin heittäjääkin.  :)

Offline Sarimaa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 244
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Sarimaa
  • Seura: Tampereen frisbeeseura
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #113 on: 20.04.12 - klo:11:23 »
Täytyy sanoo et tää foorumi on ollu" vanhal" ain semmonen huippujuttu. Tääl on kyl aivan mahtavaa jengii. Nää jutut on aivan omaa luokkaansa jos haluu jotain pientä vinkkii heiton parantamiseen tai välineisiin. Mut eka kerran on ruvennu tuntuu et tänne on eksyny jotain suomi24 tasost tyyppii. Toivottavasti tää homma pysyy tällasena asiallisena keskustelufoorumina. Ja mitä tohon Leevin opastukseen tulee ni ainakin se lätty lentää! Et varmaan asiasta ainakin jotain tietää. Olin viime kesänä Leevin kans samas poolis Jämil ja Kankaanpääs. Voin kertoo et jos" vanha" sais jostain tommosen käden ja tekniikan ni vot!  :) Mut kyl täytyy tyytyy tähän mitä luoja on suonu. Snäpil tai ilman.  ;)

Amen

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #114 on: 20.04.12 - klo:11:43 »
Joo-o. Hieman erikoista inttämistä vaikka siellä niitä helmipointteja olikin välissä. Onneks tuli isi (T.Aulu) paikalle ja lopetti tappelun jota kumpikaan ei muista kumpi alotti. \o/  ;D 

Oli mulla asiaakin. Oonko ihan metsässä, mutta mua ihmetyttää kun puhutaan "irrotushetkestä". Mä oon (tai ainakin luulen olevani) pyrkiny siihen että etenki täyslaidallisissa draiverilla päinvaistoin pidän siit kiekosta vedon lopussa kiinni nii kovaa kun pystyn, kunnes se irtoaa kädestä. Irrottamisella mulla oo mitään sarkaa tässä. Lähärissäkin sama, mut sillon puristaminen/käden nopeus vedon lopussa ovat pienempiä mutta niiden välinen yhteistulos on sama = kiekko edelleen irtoaa kädestä, haluamaani suuntaan (sillon kun kaikki menee niinkun youtubevideoissa). Putti on ehkä ainoo millon kädellä teen jotain aktiivista kiekon irrottamiseksi. Ja silloinkin se on aika pieni liike, ja silti kiekon pitää nappasta ittensä irti kädestä että tulee spinniä.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Leevi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 462
    • View Profile
  • Oikea nimi: Leevi Liitti
  • Seura: 7k
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #115 on: 20.04.12 - klo:12:04 »
Joo-o. Hieman erikoista inttämistä vaikka siellä niitä helmipointteja olikin välissä. Onneks tuli isi (T.Aulu) paikalle ja lopetti tappelun jota kumpikaan ei muista kumpi alotti. \o/  ;D 

Oli mulla asiaakin. Oonko ihan metsässä, mutta mua ihmetyttää kun puhutaan "irrotushetkestä". Mä oon (tai ainakin luulen olevani) pyrkiny siihen että etenki täyslaidallisissa draiverilla päinvaistoin pidän siit kiekosta vedon lopussa kiinni nii kovaa kun pystyn, kunnes se irtoaa kädestä. Irrottamisella mulla oo mitään sarkaa tässä. Lähärissäkin sama, mut sillon puristaminen/käden nopeus vedon lopussa ovat pienempiä mutta niiden välinen yhteistulos on sama = kiekko edelleen irtoaa kädestä, haluamaani suuntaan (sillon kun kaikki menee niinkun youtubevideoissa). Putti on ehkä ainoo millon kädellä teen jotain aktiivista kiekon irrottamiseksi. Ja silloinkin se on aika pieni liike, ja silti kiekon pitää nappasta ittensä irti kädestä että tulee spinniä.
eli ei tarvitse "irroittaa" kiekko kyllä irtoaa itsellään heiton lopuks.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #116 on: 20.04.12 - klo:12:23 »
Itsekkin aloin eilen illalla miettimään että olenkohan jo liian vanha opettelemaan hirmudraivia! Alkaa paikat jo hidastua...  :P (28w)

Kaikkien neuvoja kuuntelen ja otan vastaan ja kokeilen ja alan etsimään niiden avulla apuja tuohon omaan tekemiseen. Pitäisi varmaan palkata yksityisopettaja tuohon hommaan...
Eiköhän lopulta heittotyylejä ole niin monta kuin heittäjääkin.  :)

Et takuulla ole liian vanha. En ainakaan suostu uskomaan, koska itse olin 28 kun ekan kerran edes koskin frisbeegolfkiekkoon, ja kyllä mä aion vielä joskus siivuttaa pitkälle ja tarkasti. =D

Kuten tässäkin keskustelussa on käynyt ilmi, tyylejä on tosiaan melkein yhtä paljon kuin heittäjiä - ja mielipiteet voivat olla varsin voimakkaitakin. Biomekaanisesti olemme yksilöitä ja osa heittotekniikoista voi olla toiselle erinomaisia ja toiselle jopa mahdottomia.

Keskustelussa pitää muistaa, että mitään absoluuttisia totuuksia ei ole, vaikka Mr. Feldberg väittäisikin.

Kaikkien keskustelijoiden kannattaa myös muistaa, että veljellinen kuittailu on ok, mutta tosissaan ei aleta toista nimitellä. Aina tietysti linjanveto ei ole helppoa, kun ei välttämättä olla samalla aaltopituudella.

Mielestäni kaikilla kirjoittajilla on ollut asiallisia vinkkejä ja näkemyksiä, mutta niiden perustelussa ja erityisesti esityksessä olisi itse kullakin parantamisen varaa - sikäli mikäli haluaa viestinsä menevän perille edes suurin piirtein niin kuin se omasta päästä näppäimistön kautta lähtee. Mutta ei tässä vielä lapasesta ole pahasti lähtenyt, vielä on runsaasti vapaata pudotusta ennen kuin vajotaan suomi24n tasolle  :D

Offline steadyrockabilly

  • Juniori
  • **
  • Posts: 68
    • View Profile
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #117 on: 20.04.12 - klo:19:10 »
noh saitpahan säkin tapanote sopivasti ujutettua omat mielipiteet totuutena naamioituna isällisten neuvojen lomassa  ;)

ja jam-o - tosiaankin olin epähuomiossa katsonut sinun vastanneesi viestiini vaikka se todellisuudessa olikin  Leevi.. Sori!

mä olen jokatapauksessa nyt done tän topikin suhteen.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #118 on: 20.04.12 - klo:21:02 »
noh saitpahan säkin tapanote sopivasti ujutettua omat mielipiteet totuutena naamioituna isällisten neuvojen lomassa  ;)


No hö, aattelin, että sitä ei huomattaisi  ;)

Mutta joo, näköjään sorruin ite ihan samaan. Eli siis mun mielipiteet on tietysti vaan mielipiteitä. Ja mä en tosiaankaan ole häävi rystydraivaaja. Luultavasti kaikki muut tässä ketjussa ovat parempia.

Älä steadyrockabill luovuta noin vähästä. Olet selvästi perehtynyt asioihin ja varmasti pystyt auttamaan aloittelijoita ja pidemmällekin ehtineitä. Kuitenkin suurin osa meistä on lukenut melko vähän tai ei ollenkaan noita ameriikan poikien juttuja. Esim minä en ole lukenut discgolfreviewiä ollenkaan. 

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #119 on: 20.04.12 - klo:23:05 »
Täytyy sanoo et tää foorumi on ollu" vanhal" ain semmonen huippujuttu. Tääl on kyl aivan mahtavaa jengii. Nää jutut on aivan omaa luokkaansa jos haluu jotain pientä vinkkii heiton parantamiseen tai välineisiin. Mut eka kerran on ruvennu tuntuu et tänne on eksyny jotain suomi24 tasost tyyppii. Toivottavasti tää homma pysyy tällasena asiallisena keskustelufoorumina. Ja mitä tohon Leevin opastukseen tulee ni ainakin se lätty lentää! Et varmaan asiasta ainakin jotain tietää. Olin viime kesänä Leevin kans samas poolis Jämil ja Kankaanpääs. Voin kertoo et jos" vanha" sais jostain tommosen käden ja tekniikan ni vot!  :) Mut kyl täytyy tyytyy tähän mitä luoja on suonu. Snäpil tai ilman.  ;)

Amen

Asiallinen foorumi ja pidetään se sellaisena
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland