Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Annukka vaikeudet  (Read 15325 times)

Offline EdwardTK

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 494
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tommi Kenttä
  • Seura: OFS
Annukka vaikeudet
« on: 03.07.13 - klo:01:01 »
Uutena harrastajana olen saanut neuvoja paljon, ja yrittänytkin treenata paljon. Alkaa olemaan ihan tyydyttävällä tasolla bäkkäri ja fore, mutta Anta/Annukka on mulle todella vaikea heittää. En tiedä oikein miten se pitäisi lähteä heittämään. Olen yrittänyt katsella videoita ja testannut erilaisia kiekkoja siihen, mutta tuntuu ettei se ikinä lähde tarpeeksi oikealle ja palautuu aika roimasti vasemmalle.

1. Vinkit?
2. Millä kiekolla?

En nyt suoraan vastaavaa topikkia löytänyt, mutta jos sellainen jo on niin mun moka.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Annukka vaikeudet
« Reply #1 on: 03.07.13 - klo:07:52 »
Antsaa säädetään selällä.

Offline mambo

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 470
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne Uggeldahl
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Annukka vaikeudet
« Reply #2 on: 03.07.13 - klo:08:54 »

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Annukka vaikeudet
« Reply #3 on: 03.07.13 - klo:10:49 »
Itse heitän antsat, joiden haluan kääntävän koko matkan oikealle, Valkyriellä tai kuluneella Teebirdillä.

Offline amyggs

  • Juniori
  • **
  • Posts: 92
    • View Profile
  • Oikea nimi: Aku Mykkänen
  • Seura: Disc Golf Varkaus ry
Vs: Annukka vaikeudet
« Reply #4 on: 03.07.13 - klo:11:17 »
Antsaa säädetään selällä.

aamen. Tämä on se tärkein pointti. Kiekko voi olla melkein mikä vaan, kunhan ukko on oikeassa kulmassa veto on suora.
I don't always throw hyzers, but when I do I throw them from the deep and hairy valleys of my armpit.

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Annukka vaikeudet
« Reply #5 on: 03.07.13 - klo:11:29 »
Antsaa säädetään selällä.

aamen. Tämä on se tärkein pointti. Kiekko voi olla melkein mikä vaan, kunhan ukko on oikeassa kulmassa veto on suora.
Kannattaa muistaa myös se että ottaa viimeisen askeleen juoksulinjasta oikealle (siis oikean käden rystyllä), jolloin selän taivuttaminen taakse on helpompaa.

Offline llaine

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 28
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lauri Laine
Vs: Annukka vaikeudet
« Reply #6 on: 03.07.13 - klo:11:56 »
Itellä on auttanu se, että veto tehdään hieman normaalimpaa korkeammalla.. syytä en tiedä. Mahtako selkä sitten pakonomaisesti taipua oikeeseen asentoon

Offline SamuliKL

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 308
    • View Profile
  • Oikea nimi: Samuli Lintula
  • Seura: 7k, Bear Disc Golf
Vs: Annukka vaikeudet
« Reply #7 on: 03.07.13 - klo:12:18 »
Mä välttelin rystyanukkaa kuin ruttoa todella pitkän aikaa. Vasta nyt kevään lopussa otin sen käyttöön kunnolla ja olen ihan tyytyväinen. Yhtäkkisestä muutoksesta mä saan todennäköisesti kiittää Turun Urheilupuiston 2-väylää, johon ainoa järkevä heitto on 50-metrinen annukka. Oikeastaan missään muualla en heittänyt rystyantsaa, mutta tuolla tuli monta kertaa viikossa usein heitettyä putterilla tai joskus midarilla, ja pikkuhiljaa sitä oppi toistoista jotain. Mä luulen, että treenin kannalta oli erityisen hyvä heittää juuri puttereilla. Se kun ei tuollaisessa heitossa feidaa, huomasi helposti, miten kaikki riippuu lähtökulmasta ja sitä tuli säädeltyä.

Tämä on vain mun kokemus, mutta sen perusteella voisin suositella etsimään lyhyenpuoleisen antsaväylän ja heittämään sitä puttereilla. Uskoisin, että siinä löytyy oikeat kulmat.
PA4 | PA1 |  M2 | M? | Jackal | F?? | Valkyrie | Beast | PD | D4

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Annukka vaikeudet
« Reply #8 on: 03.07.13 - klo:13:41 »
Antsaa säädetään selällä.

aamen. Tämä on se tärkein pointti. Kiekko voi olla melkein mikä vaan, kunhan ukko on oikeassa kulmassa veto on suora.
Kannattaa muistaa myös se että ottaa viimeisen askeleen juoksulinjasta oikealle (siis oikean käden rystyllä), jolloin selän taivuttaminen taakse on helpompaa.

Jos näin tekee nii kannattaa huomioida se vauhdin suunnan otossa ettei eka puu oikealla kopise.

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Annukka vaikeudet
« Reply #9 on: 03.07.13 - klo:14:10 »
Antsaa säädetään selällä.

aamen. Tämä on se tärkein pointti. Kiekko voi olla melkein mikä vaan, kunhan ukko on oikeassa kulmassa veto on suora.
Kannattaa muistaa myös se että ottaa viimeisen askeleen juoksulinjasta oikealle (siis oikean käden rystyllä), jolloin selän taivuttaminen taakse on helpompaa.

Jos näin tekee nii kannattaa huomioida se vauhdin suunnan otossa ettei eka puu oikealla kopise.
Sen takia oikeekätinen ottaaki antsavauhdin oikeelta vasemmalle viistoon.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Annukka vaikeudet
« Reply #10 on: 03.07.13 - klo:15:25 »
Täytys ottaa vähä enemmäv viä.

Offline Kiardon

  • Juniori
  • **
  • Posts: 95
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jouni Haaraniemi
  • Seura: OFS
Vs: Annukka vaikeudet
« Reply #11 on: 03.09.13 - klo:01:32 »
Itsekin tänä kesänä aloittaneena tuskailin alkuun antsaheittojen kanssa. Nykyään sujuu ongelmitta ja tässä jokunen vinkki mitä mun mielestä kannattaa tehdä ja mitä ei.

Alussa kiekoksi kannattaa valita alivakaa ja vähän feidaava, eikä liian nopea. Ite heitin ekat antsat 150g painosella Jackalilla joka on todella alivakaa. Voi olla järkevämpää silti lähteä aluksi putterilla tai midarilla koska tarviivat vähemmän vauhtia pysyäkseen antsassa. Draiverit ja varsinkin vakaat tuppaa alussa oikenemaan aivan liian nopeasti.

Ja heittoon jotain vinkkejä.

1. Ei kannata säätää antsaa pelkällä ranteen käännöllä. Aluksi tein itse näin. Heitosta lähtee heti voimaa pois jos ranne on tilttiasennossa ja samalla kun tekniikka on pielessä niin kiekot ei lähde niinkuin haluaa.
2. Alussa treenaa ilman vauhtia.
3. Itse heitän annukat heittokäsi jonkin verran ylempänä kuin flätissä. Tämä tosin johtuu osaltaan kohdasta 4 joka täällä on jo mainittu mutta jota ei voi liikaa korostaa, eli:
4. Selkä! Selkä siis taipuu annukkaheitoissa taaksepäin ja tällä säädetään sitä kuinka kovassa antsakulmassa kiekko lähtee, samalla kun selkää vähän taivuttaa niin heittokäsi nousee ylemmäs ja kiekon lähtökulma muuttuu. Selkää ei toki pidä mitenkään överimutkalle taittaa vaan kevytkin annukkakulma riittää kun kiekko suhteessa lähtönopeuteen on sopiva. Alivakaa kiekko tuppaa kääntymään itsestään lisää ja sopivan vakauksinen pitää hyvin annetun lähtökulman.
5. Suora veto. Antsaheitossa vedosta tulee selän taivutuksen vuoksi herkästi kaareva jolloin lähtösuunnan tarkkuus kärsii. Keskittymistä siis myös vedon suoruuteen.

Sitten kun perus annukka on hallussa niin onkin aika alkaa kokeilla samaa temppua vähän jyremmillä kiekoilla. Sopivasti heittokorkeutta kun on niin saa ihania pitkästä annukasta takaisin palautuvia ässäheittoja joilla selvittää mutkasemmatkin väylät.  8)




« Last Edit: 03.09.13 - klo:15:43 by Kiardon »

Offline AriFerra

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 196
    • View Profile
Vs: Annukka vaikeudet
« Reply #12 on: 04.09.13 - klo:12:31 »
Miten tuo seläntaivutus ja antsa kuulostaa aloittelijasta jotenkin epäloogiselta?

Minä heitän kyllä lyhyen annukan super-kevyellä Diamondilla, tekniikasta ei tosin ole mitään ymmärrystä miten sen teen, sinne oikealle se vaan aina kaartaa.

Ainoa asia, joka minulle on aiemmin auennut (foorumilta joskus sen muistaakseni luin), on se, että kiekon kulmaa säätämällä antsaksi lähtee. Nokka alaspäin? Olenko ihan hakoteillä?

Jos en, niin eikö nokan painaminen alaspäin ole vaikeampaa kun selkä on kaarella taaksepäin?
Tai sitten noiden sopiva yhdistäminen on vaan se juju, jonka minäkin ehkä alitajuisesti teen?

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Annukka vaikeudet
« Reply #13 on: 04.09.13 - klo:13:32 »
Kyllä se mun logiikkaan vaan menee. Tavallaan hartialinja ja käden saatto pysyy sinänsä samana, mutta menee uuteen kulmaan kun taivutetaan lantiosta. Samaten, päinvastoin kuin annukassam, kun heitän hysseä, helpoiten se sujuu lantiosta eteenpäin taittamalla.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline EdwardTK

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 494
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tommi Kenttä
  • Seura: OFS
Vs: Annukka vaikeudet
« Reply #14 on: 04.09.13 - klo:17:11 »
Kun topikin perustin oli antsan heittäminen todella, todella vaikeaa. Suoraansanoen en ymmärtänyt miten sitä heitetään. Täältä saaduilla vinkeillä hoksasin hyvinkin nopeasti tämän heiton, ja nyt kuuluu lemppari heittoihin. Kiitoksia siis jälleen foorumin kokeneille, jotka viitsivät aloittelijaa opastaa.  8)