Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Eri muovien kuluminen  (Read 17980 times)

Offline buzzisti

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 28
    • View Profile
Eri muovien kuluminen
« on: 24.07.13 - klo:08:49 »
Hei kaikille, jälleen kysymässä tyhmiä enkä ollut täysin varma kuuluuko tekniikan vai välineitten puolelle mutta enivei...

Elikkäs miten eri valmistajien muovit kuluvat ja miten ne vaikuttavat eri kiekkoihin? Kuluvatko kaikki muovit samalla tavalla ja miten ne vaikuttavat putterien/midareitten/draiverien lentoratoihin? Usein ihmiset puhuvat suurella rakkaudella tahalleen kulutetuista/"hakatuista" kiekoista ja monilla kokeneemmilla pelaajilla on bägeissään samoista kiekkomalleista eri kulutusasteen kiekkoja.

Miten vaikuttaa esim. täysin iskemätön uusi draiveri sanotaan nyt vaikka Valkyrie vs. paljon kulutettu ja käytetty kiekko. Onko vaikutus koko lentoradan vai esim. loppufeidi/turni? Jos olen täysin oikein ymmärtänyt niin kulutetut kiekot olisivat alivakaampia ja ilmeisesti putterit feidaisivat vähemmän? Kuinka paljon tässä on mutua ja kuinka paljon faktaa?

Itse huomannut toki joidenkin kiekkomateriaalien kuluvan todella nopeasti (esim. Tuonelan Joutsen eco1-muovilla kului todella nopeasti, oikeastaan yhdessä isommassa putti/lähäriharjoituksessa ja näytti treenin jälkeen samalta kuin erittäin paljon käytössä ollut lajitoverinsa) kun taas jotkut tuntuvat kestävän paljon osumia puihin ja jopa kallioon.
Basistille tuubakin on lyömäsoitin

Offline dppedro

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 166
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Alander
  • Seura: FGCK
Vs: Eri muovien kuluminen
« Reply #1 on: 24.07.13 - klo:10:20 »
Itselläni on oikeastaan bägissä vain yksi kulutettu kiekko muut lähes uusia vastaavia. P-PD on kulutettu siten että loppufeidi alkaa olemaan mitätön ja kiekko lentää aika suoraan, toki vastatuuleen sitä ei enää kannata heittää. Itse tuntemistani muoveista helpoiten kuluu Innova DX, Discmania D, Westside BT ja Prodiscus Basic.

Useinhan kiekkoja kulutetaan annukkakiekoiksi (feidi katoaa ja lähetävät helpommin kippaamaan) sekä rollerikiekoiksi. Joskus pelasin enemmän kuluneilla kiekoilla kunnes täällä foorumeilla hengailun jälkeen koin että haluan pelata enemmän uusilla. Silloin ei ota päähän jos se kauan kulutettu lempparikiekko katoaa.

Offline keep_it_real

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 148
    • View Profile
    • Treeniblogini
  • Oikea nimi: Ville Uurainen
  • Seura: DGH Hyvinkää
Vs: Eri muovien kuluminen
« Reply #2 on: 24.07.13 - klo:10:35 »
Itellä on kanssa vain kaksi hakattua kiekkoa bägissä. Toinen on Flick. Mulla on bägissä kolme Flickiä ja hakattu versio lentää suorimpaan pisimmälle. Eli aina ei välttämättä hakata antsa/rollerikiekoksi, vaan ylivakaita kiekkoja voidaan hakata suoremmiksi & pidemmälle lentäväksi. Toinen hakattu on heittoputteri KC Aviar, joita niitäkin mulla on kaksi bägissä: suoraksi hakattu & uusi, joka on ylivakaa

Itsekin olen tehnyt kuin dppedro, eli pelasin aikasemmin enemmän kulutetuilla kiekoilla, mutta olen nyt siirtynyt uudempiin juuri tuon hukkumisvaaran takia. Jonkun heittoputterin hakkaa melko nopeasti sopivan suoraksi, mutta kovien draivereiden hakkaamisessa meneekin sitten oma aikansa. KC Aviar kulu suoraksi metsäradalla parissa viikossa, mutta kovamuovista draiveria olen kouluttanut lähes koko kauden.

"Jos olen täysin oikein ymmärtänyt niin kulutetut kiekot olisivat alivakaampia ja ilmeisesti putterit feidaisivat vähemmän?" Tämä riippuu ihan putterista. Jos suoraanlentävän putterin hakkaa, niin se kovaa heittäessä joko kippaa tai kääntää hitaasti antsasta lähes koko matkan. Ylivakaat putterit taas ensi menee suoremmaksi ja joskus aikanaan alkaa tekemään saman kuin edellämainitut suorat putterit.

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Eri muovien kuluminen
« Reply #3 on: 24.07.13 - klo:11:37 »
Joskus pelasin enemmän kuluneilla kiekoilla kunnes täällä foorumeilla hengailun jälkeen koin että haluan pelata enemmän uusilla. Silloin ei ota päähän jos se kauan kulutettu lempparikiekko katoaa.

Ymmärrän hiukan tätä, mutta eivät ne uudetkaan välttämättä kovin samanlaisia ole (Discraftilla ehkä luotettavimmin). Todella vaikea esim. löytää samanlaisia dessuja kuin ne, joita ostin pari vuotta sitten. Lisäksi uudet muokkautuvat paljon nopeammin toisenlaisiksi, kuin kuluneet, joten vähän arpapeliä on. Jos todella haluaisi tämän toimivan, ostaisi kymmenen kiekkoa samaa runia samaan aikaan ja ottaisi aina pakasta uuden, kun edellinen kuluu liikaa. Jotkut tekevät näin, mutta kalliiksi tulee...

Offline nukkumasa

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 375
    • View Profile
  • Oikea nimi: Joel M
  • Seura: PuskaPuttaajat
Vs: Eri muovien kuluminen
« Reply #4 on: 24.07.13 - klo:12:14 »
Tästä kulumisesta herääkin itselle muutama kysymys, johon joku ehkä osais vastata tarkemmin. Liittynee siis suoraan siihen, mikä aiheuttaa kiekon alivakaistumisen osumien myötä.

Huhua olen kuullut siitä, että osumista kupu "kasvaa", aiheuttaen kiekon alivakaistumisen. Tätä en pidä hirveän uskottavana?

Toinen juttu on se, että kiekon nokka tylpistyy puuosumista. Aahmm, en tiedä tästäkään varmaksi sanoa.  ::)

Sen mitä itse olen käytännössä saanut selville on se, että kiekot löystyy puuosumista. Se taas meinaa sitä, että kestävät vähemmän voimaa kovempaan muoviin verrattuna. Mut ei tuokaan mitään kiekkoa flipperiksi tee...

 Joka tapaukses, joku osaa varmasti vastata oikeasti hyvin tähänkin :)
P2 / Roc / PD / Firebird / Destroyer / PD2

@ Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi

Offline vto

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 105
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville
  • Seura: OFS
Vs: Eri muovien kuluminen
« Reply #5 on: 24.07.13 - klo:12:24 »
Uskon että suurin syy on se että kiekon siipi taipuu osumista alaspäin. Joissakin kiekoissa sen huomaa ihan selvästi että osumakohdasta siipi on taittunut alaspäin, ja kuten tiedämme, matalampi siiven reuna meinaa alivakaampaa kiekkoa. Ja kenties siksi siipi taipuu aina alaspäin, koska kiekon yläosassa on kupu antamassa lisätukea siiven yläreunalle, kun alareunaa ei tue mikään.

Offline keep_it_real

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 148
    • View Profile
    • Treeniblogini
  • Oikea nimi: Ville Uurainen
  • Seura: DGH Hyvinkää
Vs: Eri muovien kuluminen
« Reply #6 on: 24.07.13 - klo:12:58 »
Jos todella haluaisi tämän toimivan, ostaisi kymmenen kiekkoa samaa runia samaan aikaan ja ottaisi aina pakasta uuden, kun edellinen kuluu liikaa. Jotkut tekevät näin, mutta kalliiksi tulee...

Ite teen tollee, että kun löytyy hyvä kiekko, ni hamstraan niitä pienen määrän kerralla samaa erää. Otan vielä samaa väriä, jos mahdollista, niin varmuus identtisistä kiekoista olisi mahdollisimman taattua. Tosin en ihan kymmentä osta kerralla, vaan puhutaan 1-3kpl. Riippuu kuinka tärkeä kiekko kyseessä.

Offline hece

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 376
    • View Profile
  • Oikea nimi: Henrik Martikainen
  • Seura: Jyväskylän Liitokiekkoilijat
Vs: Eri muovien kuluminen
« Reply #7 on: 24.07.13 - klo:13:15 »
Uskon että suurin syy on se että kiekon siipi taipuu osumista alaspäin. Joissakin kiekoissa sen huomaa ihan selvästi että osumakohdasta siipi on taittunut alaspäin, ja kuten tiedämme, matalampi siiven reuna meinaa alivakaampaa kiekkoa. Ja kenties siksi siipi taipuu aina alaspäin, koska kiekon yläosassa on kupu antamassa lisätukea siiven yläreunalle, kun alareunaa ei tue mikään.
Olen tämän teorian kannalla. Mullakin oli muutama P-linen DD2, joissa näkyi todella selvästi siiven taipuminen alaspäin osuman jälkeen.

Offline buzzisti

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 28
    • View Profile
Vs: Eri muovien kuluminen
« Reply #8 on: 24.07.13 - klo:13:53 »
Tästä herää myös jatkokysymys:
Miten eri muovit palautuvat?
Meinaan, että ensimmäinen midarini ikinä, peruspommi-buzz elitex muovia eli sitä huonointa tai letkuinta muovia flexiä lukuunottamatta, törmäsi isäntänsä huonon suuntavaiston avittamana likipitäen täysiä parin metrin etäisyydeltä koivuun ja taittui selkeästi toiselta puolelta alaspäin. Tämä kiekko sitten jäi sattuneesta syystä pois bägistä kunnes vähän aikaa sitten lainasin kiekkoa kaverille ja huomasin, ettei tätä toispuoleisuutta pystynyt enää edes havaitsemaan. Eikä näyttänyt vaikuttavan heittelyssäkään yhtään. Aika kummallista koska kiekko oli aivan kiero pitkään (tai mistäs tiedän, hyllyllähän se on lähinnä lojunut) tämän osuman seurauksena.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen, onko muovin kulumisella erilaisia merkityksiä onko kyseessä draiveri, midari tai putteri? Muovin kovuus selvästi vaikuttaa siihen kuinka nopeasti kuluu mutta vaikuttaako muovin kuluminen koko kiekon lentorataan, eniten alkuvaiheeseen/loppuvaiheeseen? Oma mielikuva tuntuu olevan, että esim. piikkisuoraa vajaatehoista heittoa on suhteellisen helppo heittää kuluneella buzzilla kun taas pakasta otettu uusi tuntuu feidaavan enemmän tai oikeastaan aiemmin kuin hakattu lajitoverinsa.
Basistille tuubakin on lyömäsoitin

Offline Eemeli137

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 303
    • View Profile
Vs: Eri muovien kuluminen
« Reply #9 on: 24.07.13 - klo:14:46 »
Muovin kovuus selvästi vaikuttaa siihen kuinka nopeasti kuluu mutta vaikuttaako muovin kuluminen koko kiekon lentorataan, eniten alkuvaiheeseen/loppuvaiheeseen?
.Tämä riippuu ihan mallista. Mutta tohon kuluminen=alivakaus juttuun niin jossain oli että rimmiltä lähtee painoa jolloin flight platen painon osuus kasvaa ja myös alivakaus lisääntyy. Näin käy myös kun laittaa ledin kiekon keskelle niin kiekosta tulee alivakaampi. Ylivakaissa kiekoissa painoa on enemmän rimmillä esim beadin muodossa. Mutta kyllä toi siiven taipuminenkin vaikuttaa kiekon vakauteen. Ja esim jos kiekko osuu kallioon niin rimmistä rimmistä voi lähteä muovia mutta kiekko ei taivu ja siitä tulee silti alivakaampi
Force/Nuke/F2/Leopard/Sentinel/Buzzzzzzz/M4/A1/Pure/Magnet

Offline PeeHoo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 137
    • View Profile
  • Oikea nimi: Petteri H.
Vs: Eri muovien kuluminen
« Reply #10 on: 24.07.13 - klo:18:24 »
Mulla kiertää DX rocit ja tiipparit, ja jossain määrin star wraithit. Teebirdistä saa feidittömän parilla täysiä heitetyllä puuosumalla, mutta sen jälkeen ne pitääki sen saman vakauden aika pitkään, taittelee vaan takas suoraksi. Rocit taas kuluu vähä hitaammin eikä välitä vaikka tacoksi joskus vääntyyki--> takas muotoon ja lentää ku ennen osumaa. Rumiahan molemmista tulee, mutta tarpeeksi ku heittelee ni luotto kiekkoihin pysyy hyvin, itehän oot ne kuluttanu. Star wraithit taas kestää puoli vuotta puuosumia ennenku ne muuttaa lentoaan, niistä katoaa ensin kans se iso feidi ja sitte alkaa näkyä vakaudessaki. Alivakaat ja kaikkein ylivakaammat kiekot on sitte paremmilla muoveilla(Champ,Z,Opto jne.), ku niitten toivooki pitävän sen lentoradan.

Joku jossain sano että kiekon naarmuuntuminen/kuluminen parantaa kiekon liitoa(vrt. golfpallo).
Reeniä.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Eri muovien kuluminen
« Reply #11 on: 24.07.13 - klo:22:52 »
Mä oon enimmäkseen kulutuksen puolella. Musta vaan sopivasti kulutettu kiekko, vaikka nyt ykköskiekko PD on niin upee lätty kun se alkaa suoristua. Joku sano et Saint olis vastaavanlainen uutena, ehkä, mut entä sit kun se kuluu? Kuluneet pitää mielestäni sen ei-bräninkä-mut-ei-liian-alivakaa vaiheen sopivan pitkään. Toki pitää sit olla varalla niitä kulutettuja jos se ykkönen hukkuu, mut nehän on sopivasti ylivakaampia tuuliversioita ykköskiekosta ne jotka on vasta kulumassa sweet spottiin.

Syistä en tiedä, mutta feidihän siinä tuntuu ensin lähtevän, sitten tulee turniakin.

Mutta ihan miten kukin tykkää, uusia kiekkoja sitä joutuu ostaan kummallakin tavalla, ja kiekkokauppiaat kiittää.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline ij

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
  • Oikea nimi: I J
Vs: Eri muovien kuluminen
« Reply #12 on: 25.07.13 - klo:01:31 »
Tästä kulumisesta herääkin itselle muutama kysymys, johon joku ehkä osais vastata tarkemmin. Liittynee siis suoraan siihen, mikä aiheuttaa kiekon alivakaistumisen osumien myötä.

Huhua olen kuullut siitä, että osumista kupu "kasvaa", aiheuttaen kiekon alivakaistumisen. Tätä en pidä hirveän uskottavana?

Toinen juttu on se, että kiekon nokka tylpistyy puuosumista. Aahmm, en tiedä tästäkään varmaksi sanoa.  ::)

Sen mitä itse olen käytännössä saanut selville on se, että kiekot löystyy puuosumista. Se taas meinaa sitä, että kestävät vähemmän voimaa kovempaan muoviin verrattuna. Mut ei tuokaan mitään kiekkoa flipperiksi tee...

 Joka tapaukses, joku osaa varmasti vastata oikeasti hyvin tähänkin :)

Kulumisen aiheuttaman alivakautumisen syyksi väittivät nosteen vaikutusten lisääntymistä vastuksen kasvaessa sekä rimmin vaurioiden aiheuttamia muutoksia ilman virtaamisessa ("flow separation") [1]. ...Ei sinänsä etteikö myös muitakin syitä voisi olla.

--
 i.

[1] http://www.odgc.ca/files/dg-flightphysics-mkIV.pdf

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Eri muovien kuluminen
« Reply #13 on: 26.07.13 - klo:11:23 »
Itsellä on bägin tärkeimmistä kiekoista (Roc, Tiipari, TD) jokaisesta 2-3 kpl eri kuluneisuusasteilla aina mukana. Eli tyyliin kulunut, kulutettava, uusi. Rocit on siitä mainioita, että kun yks on käyttökelvottoman alivakaa, niin siirtää vaan kaikkia jäljellä olevia pykälän eteenpäin ja ottaa pakasta uuden sinne vakaimmaksi.
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline jamas

  • Juniori
  • **
  • Posts: 59
    • View Profile
Vs: Eri muovien kuluminen
« Reply #14 on: 06.03.16 - klo:10:52 »
Uusi Star Destroyer on 12 5 -1 3 ja jos oletetaan että kulunut Star Xcaliber on jossain vaiheessa tuo sama 12 5 -1 3 niin kumpi näistä pitää nämä arvot kauemmin?