Frisbeegolf-keskustelu > Frisbeegolf

Frisbeegolfin fysiikkaa

(1/2) > >>

Gini:
Frisbeegolfhan perustuu periaatteessa täysin fysiikkaan (no okei, kaikki perustuu). Miten heiton vauhdin saa siirrettyä kiekon vauhdiksi, miten maa vetää kiekkoa puoleensa ja miten ilmanvastus vastustaa kiekon etenemistä. Tälläsen pikkualustuksen jälken itse pääpointtiin: miten kiekkojen ominaisuudet saadaan aikaiseksi? Nopeus on aika selkee, mutta miten liito, turn ja fade saadaan kiekkoihin? Oman järkeilyni perusteella veikkaan jonkilaisia painotuksia, mutta en keksi miten tapahtuu käytännössä. Missään ei tästä tietoa ole vastaan tullut vai onko valmistajien salaisuuksia? Asiasta enemmän tietävät valistakaa  ;D

HAH:
Pienellä nettisurffailulla aiheesta löytyy hyviä selkokielisiä artikkeleita (englanniksi). Oisko hakusanana ollut Disc golf physics. Osa tiedosta on sellaista, jonka ymmärtämisestä on ihan pelillistä hyötyä. Itselleni gyroskooppi-efekti oli tuttu hyrrästä, mut en koskaan yhdistänyt sitä frisbeeseen ennen frisbeegolf-harrastuksen alkua.

VVH:

--- Quote from: Gini on 22.03.12 - klo:17:09 ---Frisbeegolfhan perustuu periaatteessa täysin fysiikkaan (no okei, kaikki perustuu). Miten heiton vauhdin saa siirrettyä kiekon vauhdiksi, miten maa vetää kiekkoa puoleensa ja miten ilmanvastus vastustaa kiekon etenemistä. Tälläsen pikkualustuksen jälken itse pääpointtiin: miten kiekkojen ominaisuudet saadaan aikaiseksi? Nopeus on aika selkee, mutta miten liito, turn ja fade saadaan kiekkoihin? Oman järkeilyni perusteella veikkaan jonkilaisia painotuksia, mutta en keksi miten tapahtuu käytännössä. Missään ei tästä tietoa ole vastaan tullut vai onko valmistajien salaisuuksia? Asiasta enemmän tietävät valistakaa  ;D

--- End quote ---

Näin fyysikkona ainakin minulle tuo "nopeus" ei todellakaan vaikuta kovin selkeältä. Siis eihän se nyt kai suoraan ole ilmanvastuksen suuruus, vaikka ehkä voisikin olla, vaan enemmänkin vaadittava lähtönopeus jolla turn ja fade ovat sitä mitä kiekossa lukee. Liito taas voisi olla selvästi kiekon luoma noste jollain vakionopeudella taikka sitten kiekon omalla nopeudella, mutta pitäisikö sekin skaalata ilmanvastuksen suhteen? Turn ja fade ovat periaatteessa vielä suht hyvin määriteltävissä siten että miten nopeasti kiekko kääntyy jos vauhti on yli tai alle sen nopeuden missä se kulkee suoraan, tuossa on vaan se ongelma että spinnin määrä vaikuttaa kääntymisnopeuteen jne.

Disc Golf reviewin puolella oli varsin mielenkiintoinen keskustelu tästä asiasta (joku oli mm tehnyt kiekkosimulaattorin jolla testasi MVP:n "gyrokiekkojen" mahdollisia etuja) ja siellä oli ilmeisesti myös suomalaisia jotka ovat yrittäneet kiekkojen ominaisuuksia määritellä (voisivat eksyä tähänkin otsikkoon). Se mitä tuosta ketjusta sai selville on että kiekon ominaisuuksia on vaikea määrittää neljällä numerolla kovinkaan täydellisesti. Lisäksi havaitsin että joku noista englanninkielisistä artikkeleista oli ihan päin prinkkalaa tehty (nosteen keskipiste ei todellakaan liiku sivulle kiekon keskeltä kierteen takia vaan sivusuunnan kallistus tapahtuu etu-taka suuntaisen väännön takia), vaikkakin useimmat on tosi hyviä. Hämäävintä tuossa kiekon lennossa varmaan on tuo että pyörivän kiekon keulan ylöspäin tökkääminen aiheuttaakin keulan nousun sijaan toisen laidan nousemisen pyörimismäärän säilymisen takia.

Mielestäni kiekkojen ominaisuuksien miettiminen on yksi asia jonka vuoksi tämä laji on niin mielenkiintoinen. Toisin kuin useimmissa muissa "välineurheilulajeissa" frisbeegolfissa ei varsinaisesti ole "huonompia ja parempia" välineitä vaan erilaisia välineitä jotka sopivat eri pelaajille eri tilanteisiin. Eri asia toki että liika välinefriikkailu on varmasti pois heittotekniikan osaamisesta, mutta mitä väliä sillä on kunhan on hauskaa.

Gini:

--- Quote from: VVH on 22.03.12 - klo:18:37 ---Näin fyysikkona ainakin minulle tuo "nopeus" ei todellakaan vaikuta kovin selkeältä.

--- End quote ---
Lähinnä tuolla selkeydellä tarkoitin juurikin, että kiekoista huomaa ulkoisesti mitkä ovat nopeampia kuin toiset ja sen miten kiekkoihin tämä ominaisuus saadaan. Muita ominaisuuksia ei niinkään pysty ulkoapäin päättelemään enkä vieläkään ole löytänyt/saanut vastausta siihen, miten kiekot "erilaistetaan" muilta ominaisuuksiltaan.

E: Ja olen lueskellut noita lontoonkielisiä artikkeleita vaikuttavista ilmiöistä, mutta niissäkään ei lukenut mitään miten ominaisuudet tehdään.Disc golf physics

Sarimaa:
Mm. rimmin leveyshän vaikuttaa kiekon nopeuteen. Leveämpi rimmi=nopeampi. Nopeampi kiekko voi lentää saman matkan matalamalla heitolla  lyhyemmässä ajassa kuin hitaampi.

Siiven muoto vaikutta kiekon vakauteen. Kovera siipi tekee kiekosta ylivakaamman ja suora tai kupera siipi suuntaa kiekkoa yleensä alivakaammaksi.

Siiven alareunassa saattaa olla ns. Bead, jonka koko ja muoto vaikuttaa kiekon vakauteen. Bead on pieni harju tai näpykkä tms. siiven reunassa, esim Rocissa on selvä bead.

Kiekon nenän muoto vaikuttaa kiekon vakauteen.

Mm. Domen koko vaikuttaa kiekon liitoon, Glideen(kuten muutkin asiat, joista en ole tietoinen). Samassa kiekkomallissa erikokoinen/muotoinen Dome saattaa vaikuttaa myös kiekon vakauteen. Joissain malleissa domekkaampi kiekko on vakaampi, joissain alivakaampi.

Saman kiekkomallin kiekkojen vertailua saattaa helpottaa ns. Plh (eli parting line height). Plh on siiven "nenässä" oleva pieni viiva tai jälki, jossa on muotin ylä ja alaosan välinen pieni valuraja. Tämä vaikuttaa siiven muotoon. Alempana oleva plh tekee kiekosta alivakaamman ja ylempänä oleva ylivakaamman. Esim jos laitan pöydälle kaksi Star Teebirdiä rinnakkain, plh eroista näen todennäköisen eron kiekkojen vakaudessa. Plh yleensä eroaa varsinkin saman kiekon eri muovilaatujen välillä johtuen ilmeisesti muoviseosten erilaisesta vetäytymisestä jäähtyessä. DX kiekossa plh on yleensä alempana, kuin Champion muovisessa. Mm. tästä johtuu vakauero eri muovilaatujen välillä.

Tälläsiin olen törmännyt foorumikyttäilyssä ja omana kokemuksena myös. Ei pitäisi olla ihan kauheita asiavirheitä ainakaan.

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version