Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Ranne  (Read 8932 times)

Offline SamuliKL

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 308
    • View Profile
  • Oikea nimi: Samuli Lintula
  • Seura: 7k, Bear Disc Golf
Ranne
« on: 24.03.12 - klo:19:38 »
Miten se ranne rystydraiveissa käyttäytyy? En ymmärrä. Mun mielestä "ohjeet" on ristiriitaiset.
PA4 | PA1 |  M2 | M? | Jackal | F?? | Valkyrie | Beast | PD | D4

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Ranne
« Reply #1 on: 24.03.12 - klo:21:37 »
Valaiseppas hiukan, että millainen käsitys sulla on sen käyttäytymisestä tai mitä et ymmärrä. Helpompi jatkaa.

Offline SamuliKL

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 308
    • View Profile
  • Oikea nimi: Samuli Lintula
  • Seura: 7k, Bear Disc Golf
Vs: Ranne
« Reply #2 on: 24.03.12 - klo:21:45 »
Valaiseppas hiukan, että millainen käsitys sulla on sen käyttäytymisestä tai mitä et ymmärrä. Helpompi jatkaa.

Jostain olen ymmärtänyt, että ranne ei tee juuri mitään. Toisaalta olen ymmärtänyt, että ranne on ensin koukussa ja sitten se ojentautuu (mutta ei yliojentaudu). Tuoko ranne spinniä vai ei? Onko eri tyylejä, jotka molemmat ovat "hyväksyttyjä" (vrt. push put ja spin put)? Nimim. Hämilläni.
PA4 | PA1 |  M2 | M? | Jackal | F?? | Valkyrie | Beast | PD | D4

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Ranne
« Reply #3 on: 25.03.12 - klo:15:35 »
Valaiseppas hiukan, että millainen käsitys sulla on sen käyttäytymisestä tai mitä et ymmärrä. Helpompi jatkaa.

Jostain olen ymmärtänyt, että ranne ei tee juuri mitään. Toisaalta olen ymmärtänyt, että ranne on ensin koukussa ja sitten se ojentautuu (mutta ei yliojentaudu). Tuoko ranne spinniä vai ei? Onko eri tyylejä, jotka molemmat ovat "hyväksyttyjä" (vrt. push put ja spin put)? Nimim. Hämilläni.
Itse olen ainakin saanut sellaisen käsityksen, ettei rannetta tulisi aktiivisesti kääntää heiton lopussa, vaan antaa kääntyä ääriasentoonsa saranana sillä liike-energialla, mikä muulla kropalla on saatu aikaan. Toki lähtötilanteessa rannetta käännetään alas oikean nokkakulman saamiseksi kiekolle ja toiset vielä taittavat rannetta sisäänpäin maksimaalisen liikeradan saavuttamiseksi (--> lisää spinniä). Vaikein osuus tässähän on se, että ranne täytyisi saada mahdollisimman löysäksi ja vapaasti liikkuvaksi samalla kun sitä käännetään pois luonnollisesta asennosta + puristetaan kiekkoa sormilla, jotka molemmat tuovat jännitystä ranteeseen.

Offline SamuliKL

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 308
    • View Profile
  • Oikea nimi: Samuli Lintula
  • Seura: 7k, Bear Disc Golf
Vs: Ranne
« Reply #4 on: 27.03.12 - klo:22:24 »
Itse olen ainakin saanut sellaisen käsityksen, ettei rannetta tulisi aktiivisesti kääntää heiton lopussa, vaan antaa kääntyä ääriasentoonsa saranana sillä liike-energialla, mikä muulla kropalla on saatu aikaan.

Siis käännetään (tai annetaan kääntyä) yli suorasta linjasta eli yli kättelyasennon? Mä olen ehkä pitänyt rannetta liian jäykkänä.
PA4 | PA1 |  M2 | M? | Jackal | F?? | Valkyrie | Beast | PD | D4

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Ranne
« Reply #5 on: 27.03.12 - klo:23:00 »
Itse olen ainakin saanut sellaisen käsityksen, ettei rannetta tulisi aktiivisesti kääntää heiton lopussa, vaan antaa kääntyä ääriasentoonsa saranana sillä liike-energialla, mikä muulla kropalla on saatu aikaan.

Siis käännetään (tai annetaan kääntyä) yli suorasta linjasta eli yli kättelyasennon? Mä olen ehkä pitänyt rannetta liian jäykkänä.
Näin mä oon ymmärtäny. Löysällä ranteella kiekosta puristaminen on tosin helpommin sanottu kuin tehty...