Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Rystyn ja foren suhteellisuus  (Read 23489 times)

Offline alessii

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 181
    • View Profile
  • Oikea nimi: Aleksi Salonen
  • Seura: TFS
Rystyn ja foren suhteellisuus
« on: 12.11.13 - klo:17:11 »
Viime vuonna lajin aloitin ja sillon tuli vaan kierrettyy ratoja hupimielessä kavereiden kanssa. Tossa vaiheessa heitin pelkästään forea ja putit, rysty ei onnistunu niin mentiin sillä mikä tuntu helpoimmalta. Tän vuoden alkukesästä pääsin pelkällä forella todella pitkällä kun pysty heittää kaikenlaiset heitot forella. Kesän aikana alotin rystyn harjottelun ja nyt pystyn pelaamaan kaikki väylät kohtalaisesti ilman forea, joka ei nyt rystyheittojen jälkeen luonnistu ei sitten millään. Heitot lähtee minne sattuu, voiman ja spinnin saaminen on todella hankalaa. Ootteko huomannu tällästä että toisen vahvistuessa toinen heikkenee? Foresta ois monilla väylillä apua ja haluisin opetella sitä uudestaan, onko  mahdollista siis osata molemmat hyvin, tai edes toinen välttävästi et pystys joitakin heittoja sillä heittämään.

Offline Lyy99

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 343
    • View Profile
  • Oikea nimi: Luka Penttinen
  • Seura: HaFG
Vs: Rystyn ja foren suhteellisuus
« Reply #1 on: 12.11.13 - klo:17:50 »
Viime vuonna lajin aloitin ja sillon tuli vaan kierrettyy ratoja hupimielessä kavereiden kanssa. Tossa vaiheessa heitin pelkästään forea ja putit, rysty ei onnistunu niin mentiin sillä mikä tuntu helpoimmalta. Tän vuoden alkukesästä pääsin pelkällä forella todella pitkällä kun pysty heittää kaikenlaiset heitot forella. Kesän aikana alotin rystyn harjottelun ja nyt pystyn pelaamaan kaikki väylät kohtalaisesti ilman forea, joka ei nyt rystyheittojen jälkeen luonnistu ei sitten millään. Heitot lähtee minne sattuu, voiman ja spinnin saaminen on todella hankalaa. Ootteko huomannu tällästä että toisen vahvistuessa toinen heikkenee? Foresta ois monilla väylillä apua ja haluisin opetella sitä uudestaan, onko  mahdollista siis osata molemmat hyvin, tai edes toinen välttävästi et pystys joitakin heittoja sillä heittämään.

Mulla on aivan sama! Loppukesästä kun opettelin rystyä nin heti tippui foresta noin 15metriä mittaa pois...
#66832

Offline Discboy_99

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 094
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jesse
Vs: Rystyn ja foren suhteellisuus
« Reply #2 on: 12.11.13 - klo:18:51 »
En osaa ylipäätäänkään forea, joten olkaa tyytyväisiä ::)
Viimeistään viiminen putti uppoaa.

Offline Hage

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
Vs: Rystyn ja foren suhteellisuus
« Reply #3 on: 13.11.13 - klo:13:53 »
Totta kai se toinen osaalue kärsii jos alkaa painottaan reenaamista toiseen alueeseen mutta kyllä se taito on siellä jossain selkäytimessä varmasti tallessa.. Itsellä ainakin koko kesän on vaihdellut että kumpi kulkee ja kumpi ei mutta toivottavasti se tasapaino joskus tulee löytymään. 

Offline Strikee

  • Juniori
  • **
  • Posts: 93
    • View Profile
Vs: Rystyn ja foren suhteellisuus
« Reply #4 on: 13.11.13 - klo:22:23 »
Mielenkiintonen aloitus, en tiedä tosiaan ketään jolla fore ja rysty olisi täysin tasavahvoja. Aina se tuntuu painottuvan jompaan kumpaan.

Itekin alotin forella, joka tuntu alkuun paljo helpommalta. Pari kesää tuli heiteltyä hupikierroksia ja fore toimi, mutta rysty oli epävarma. Pari vuotta sitten rupesin ihan reenaamankin lajia ja rystyä tuli opeteltua ja käytettyä forea enemmän. Selvästi huomasin minäkin, että tekniikka rupes takkuaan foressa kun sitä ei niin käyttäny.

Toistoistahan se varmuus kuitenkin tulee, joten forea käytän aina kun se on vähänkin rystyä järkevämpää. Kentällä heitellessä reeni painottuu yleensä aina distanceen ja lähäreihin, eikä forea tule juuri reenattua. Itsellä fore toimii kun käytän korkeintaan kahta eri kiekkoa. Jos ottaa kolmannen eri tyyppisen lätyn käyttöön, niin pienillä toistomäärillä tuntuu saavan heiton aika helposti sekaisin. Kierroksilla tulee käytettyä ehkä 1/4 heitoista forea. Tatsi pysyy ainakin itsellä paremmin hallussa kun ei heittele monenlaista eri kiekkoa kämmeneltä.

Offline ymme

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: mika koskikallio
  • Seura: disc golf vikings
Vs: Rystyn ja foren suhteellisuus
« Reply #5 on: 14.11.13 - klo:00:14 »
ite alottelin lajin tossa huhti-toukokuun paikkeilla tänä vuonna ja aluks suurin osa treenimotivaatiosta tuli just foren heittämisestä. oon samalla kyllä bäkkäriäkin heitelly ihan yhtä paljon, mutta mun kohdalla ei parin alkuoivalluksen jälkeen ole juurikaan foressa tapahtunu kehitystä. bäkkärissä taas on, vaikka käytän molempia avauksiin ja draiveihin ylipäätään aikalailla fiiliksen mukaan, mutta suht yhtä paljon. myös kentällä treenatessa on aina mukana kiekot kummallekin tyylille. silti on vähän jäänyt se foren taso junnaamaan ja riippuu lähinnä päivästä sujuuko yhtään :)

kieltämättä itsekin miettinyt tätä psykologista puolta aika paljon. johtopäätökseni tähän asti on ollut vain se, että kun bäkkäriä väkisinkin heittää vähän kiskomalla ja muutenkin uskaltaa repiä enemmän, kun bäkkäriheiton (ainakin) pitäisi ottaa enemmän spinniä matkaan. sitten, kun forea heittää vähän väliä sekaan niin voi pakka vaan mennä ihan sekaisin, kun ei enää osaa rauhottaa sitä heittoa oikein tai saada oikeeta rytmiä. sitten kun lähtee forella repimään niin tulee griplockeja ja ties mitä kun alitajuntaisesti ei ota huomioon kaikkea sitä mikä foreheitossa voi mennä pieleen, mutta bäkkärissä taas ei niinkään tule ilmi

Offline wakabunga

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 399
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juho Väisänen
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rystyn ja foren suhteellisuus
« Reply #6 on: 14.11.13 - klo:00:53 »
Itse en allekirjoita moniakaan näitä kommentteja kyllä. Forea nappailin ite 90% heitoista ensimmäisen vuoden, sen jälkeen aloin bäkkäriä kehittämään ja forea kuitenkaan unohtamatta, aina jos fore oli parempi vaihtoehto niin fore. Nyt bäkkäri lentää sen n. 90-110m ja fore 120m+ joka on ihan riittävästi. Voit saada molemmat tyylit kyllä ihan maailman huippu tasolle, otetaan nyt vaikka esimerkiksi avery jenkins, paul ulibarri, big jerm ... Kavereilla on jäätävät fore heitot, mutta bäkkäri lentää sen 150m+ myös hallitusti. Eli voit osata molemmat hyvin, mutta treeniä se vaatii todella paljon ja nimenomaan TASAPUOLISESTI.
« Last Edit: 14.11.13 - klo:00:55 by wakabunga »

Offline Strikee

  • Juniori
  • **
  • Posts: 93
    • View Profile
Vs: Rystyn ja foren suhteellisuus
« Reply #7 on: 14.11.13 - klo:01:22 »
Itse en allekirjoita moniakaan näitä kommentteja kyllä. Forea nappailin ite 90% heitoista ensimmäisen vuoden, sen jälkeen aloin bäkkäriä kehittämään ja forea kuitenkaan unohtamatta, aina jos fore oli parempi vaihtoehto niin fore. Nyt bäkkäri lentää sen n. 90-110m ja fore 120m+ joka on ihan riittävästi. Voit saada molemmat tyylit kyllä ihan maailman huippu tasolle, otetaan nyt vaikka esimerkiksi avery jenkins, paul ulibarri, big jerm ... Kavereilla on jäätävät fore heitot, mutta bäkkäri lentää sen 150m+ myös hallitusti. Eli voit osata molemmat hyvin, mutta treeniä se vaatii todella paljon ja nimenomaan TASAPUOLISESTI.


Tottahan ne huipulle voi molemmat saada, mutta mitä oon esim. tuota isoa jermua seurannu, niin heittää aina kun mahdollista forella ja useimmiten jos sössii, nii on heittäny bäkkärin. Averyllä on kyllä molemmat heitot aika tasavahvoja.

Offline pasi

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 21
    • View Profile
  • Oikea nimi: pasi puukko
  • Seura: LoFro
Vs: Rystyn ja foren suhteellisuus
« Reply #8 on: 21.11.13 - klo:17:07 »
Olen aloittanut kesällä heittämään ja en ole paljoa heitelly mutta sen olen huomannu että fore tuntuu/lähtee paremmin. Se mitä rystyyn tulee niin voi voi, heittoon paikaltaan en saa voimaa/spinniä ja vauhdin kanssa lätty lähtee mihin sattuu. Rysty heitolla vaudin kanssa huomasin että omasta mielestä grippi on se mikä mulla kusahtaa eli jää "käteen" tai sit lipee. Joten treenaan nyt forea paremmaksi ja alan keväällä miettiiä sitä rystyä.

Offline juhas89

  • Juniori
  • **
  • Posts: 62
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juha S.
Vs: Rystyn ja foren suhteellisuus
« Reply #9 on: 21.11.13 - klo:22:50 »
Olen aloittanut kesällä heittämään ja en ole paljoa heitelly mutta sen olen huomannu että fore tuntuu/lähtee paremmin. Se mitä rystyyn tulee niin voi voi, heittoon paikaltaan en saa voimaa/spinniä ja vauhdin kanssa lätty lähtee mihin sattuu. Rysty heitolla vaudin kanssa huomasin että omasta mielestä grippi on se mikä mulla kusahtaa eli jää "käteen" tai sit lipee. Joten treenaan nyt forea paremmaksi ja alan keväällä miettiiä sitä rystyä.

Jos näkisi videon heittotekniikasta niin sitten olisi helpompi lähteä neuvomaan parannettavia asioita. Millaista grippiä käytät rystyllä? Oletko kiinnittänyt huomiota siihen lähteekö veto suorassa linjassa vaiko vartalon takaa?

Offline pasi

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 21
    • View Profile
  • Oikea nimi: pasi puukko
  • Seura: LoFro
Vs: Rystyn ja foren suhteellisuus
« Reply #10 on: 22.11.13 - klo:17:02 »
Tässä on nyt tämän hetkinen rävellys yrityksiä... heittokertoja on tosiaan vaan n.10 kertaa.
Kokeilin tänään erillaisia grippejä ja totesi että tällähetkellä mukavin/luonnollisin grippi on 3 sormella eli pikkurilli on irti.

« Last Edit: 22.11.13 - klo:17:13 by pasi »

Offline juhas89

  • Juniori
  • **
  • Posts: 62
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juha S.
Rystyn ja foren suhteellisuus
« Reply #11 on: 22.11.13 - klo:20:45 »
Veto taitaa hieman lähteä vartalon takaa ja saatto jää vajaaksi. Näyttää vähän siltä että heität suurimmaksi osaksi käden kanssa ja muu vartalo jää sivurooliin.

Offline RistoS

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 365
  • Kääpiö
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Salonen
  • Seura: OFS
Vs: Rystyn ja foren suhteellisuus
« Reply #12 on: 22.11.13 - klo:21:50 »
Näyttää vähän siltä että heität suurimmaksi osaksi käden kanssa ja muu vartalo jää sivurooliin.

Tuossapa se on mikä vaivaa eniten. Kun saat vartaloon kiertoa ja heiton lähtemään kroppa edellä, niin se todennäköisesti korjaa Juhan mainitseman saatto-ongelman aika nopeasti :)
« Last Edit: 22.11.13 - klo:21:52 by RistoS »

Offline pasi

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 21
    • View Profile
  • Oikea nimi: pasi puukko
  • Seura: LoFro
Vs: Rystyn ja foren suhteellisuus
« Reply #13 on: 22.11.13 - klo:22:33 »
juu tiedän että toi mun veto ei ole mikään taidenäytös vaan ravellystä pitemminki, mut toistot ja ulkallusta kropan kanssa niin kyl se siitä joskus onnistuu. Mistä ton vedon sit olis paras lähtee? jos kerran liian takaa lähtee?

Offline juhas89

  • Juniori
  • **
  • Posts: 62
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juha S.
Vs: Rystyn ja foren suhteellisuus
« Reply #14 on: 22.11.13 - klo:23:08 »
juu tiedän että toi mun veto ei ole mikään taidenäytös vaan ravellystä pitemminki, mut toistot ja ulkallusta kropan kanssa niin kyl se siitä joskus onnistuu. Mistä ton vedon sit olis paras lähtee? jos kerran liian takaa lähtee?



Tuosta videosta itse ainakin sain ihan hyviä vinkkejä harjoitteluun. Ongelmanasi ei siis ole että veto lähtisi liian takaa vaan se että vedon linja ei ole suora vaan lähtee vartalon takaa ja näin ollen jos vetoa katsoisi suoraan ylhäältä niin se ei muodostaisi suoraa linjaa.