Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Iiron reenit.  (Read 49851 times)

Offline izos

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 206
  • Kisattu on ja kisataan vielä.
    • View Profile
  • Oikea nimi: Iiro Lönnqvist
  • Seura: KFG
Iiron reenit.
« on: 07.01.14 - klo:16:13 »
Terve.
Joo päätin nyt sitten aloittaa oman blokin kirjoittamisen kun niitä jos lueskellut. Kirjoitan tän varmaan muitten iloksi ja itseä muistuttamaan tulevaisuudessa kehityksestä. Tietenkin kommentointi on tosissaankin suotavaa ja ohjeita otetaan vastaan.

Siis olen aloittanut fribaamisen elokuun lopussa muistaakseni 23 päivä elokuuta. Olen siis aivan aloittelijan tasolla.
Aloitin fribaamisen iso ja pikkuveljen kannatuksen johdosta ja siitä se sitten lähti. Irti ei varmaankaan pääse enään ikinä kun on miehen mennessään vienyt.

Olen pääsääntöisesti heitellyt karkkilan ja hyvinkään radoilla. Karkkilan rata kun sattuu olemaan takapihalla. 1 Tiille on matkaa 250m ja 18 on matkaa kotiin 50m. karkkila toimii pääsääntöisesti mun omaaloitteisena yksin heittely paikkana. Hyvinkäällä käyn sitten isoveljen kanssa heittelemässä todella usein tai siis silloin kun sinnepäin pääsen ja on valoisa aika. Liityin hyvinkään discgolffiin ja hankin b-lisenssin nyt alkuvuodesta ja olisi tarkoitus ruveta kiertämään joitain kisoja että saisi sitä kisa kokemusta ja jännitystä vähemmälle. 

Ensimmäiset kisat tuli heitettyä tuossa meilahden milleniumeissa. Lähettiin sinne isoveljen kanssa ihan hubailee ja kattelemaan meininkiä ja kivaahan siellä oli kun jännityksestä pääsi eroon :) Noh sijoitus ekoissa kilpailuissa ei päätä tietenkään huimannut kun jäin viimeiselle jaetulle sijalle :D eihän tuo haittaneen kun on vasta 4kk takana ja taisi melkein olla kuukauden taukokin tuossa loka marraskuun taittuvilla työkiireiden takia. JA ratahan oli täysin uusi tuttavuus minulle. Ja eihän tuosta ole kuin suunta ylöspäin :)

Joo siis tavoite tälle vuodelle on kehittyä huomattavasti koska tämänhetkinen taso ei ole kovinkaan kummoinen ja tahtoisihan sitä kehittyä että ei tule turhautumisen tunnetta. :D

Joo sitten vähän "saavutuksia" :D

Karkkila (20)+3
Hyvinkää +2
Hyvinkää 0 (Talvi)(10)
Nummela harju +8
Kivikko +14
Meilahti +11 (Millenium molemmat kierrokset samalla tuloksella) (17)
Keinukallio +11

Tässä vähän vielä tietoa Heitoista.

Putteri:  50-80m
Midari:   60-90m
Draiverit: 95-105m

Eli kehitystä heittoihin :D
Tavoite nyt kevät talvella on saada heittoon pituutta ja tarkkuutta. Putteri nyt menee jo jotenkin 7m sisään.
Heittojen kehitystä suoritan putterilla ja midareilla draiverit vain käytössä erikoisemmissa heitoissa.

Saa kommentoida en muista koska viimeksi oisin kirjoittanut jotain koneella taikka ylipäätään :D

« Last Edit: 11.07.14 - klo:22:01 by izos »
Putti... Tärkeintähän se on.

Offline izos

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 206
  • Kisattu on ja kisataan vielä.
    • View Profile
  • Oikea nimi: Iiro Lönnqvist
  • Seura: KFG
Vs: Iiron reenit.
« Reply #1 on: 07.01.14 - klo:19:31 »
Joo tänään tuli sit käytyä tossa karkkilan radalla vähän harjoittelemassa puttia ja sen jälkeen tuli heiteltyä aloituksia 7 väylällä. Nyt vasta tajuaa et miten noi kiekot oikeestaan käyttäytyy. sain 4 kiekosta nyt sitten hysseflippi kiekkoja. ennen ne tuppas vaan kaatumaan ja mietin et missä vika kun midarit ja putteri kummiskin suht suoraan lentää et onks tää se outti? mut vissiinkin on vaan niin ylivakaita kiekkoja et tahtoo mennä sinne oikeelle kunnolla :D nooh nyt sitten sain ne lentämään niinkuin kuuluu. Lähtee hyssellä ja taittaa oikeellepäin ja kaartaa pikkasen oikeelle ja sit pikkuisen takasin ja sain pituutta näillä jo 80-85m :D

Kiekot on:
Innova- Star sidewinder 172g
innova- factory second x-out 175g
Innova- valkyrie 150g
Discraft - Wildcat (x) 155g

Jotkin Midaritkin sain menemään hysseflippiin kun annoin kunnolla kenkää :D

Kiekot:
latitude64 - Core (optoline) 173g
innova - o-roc 180g
Discmania - MD2 piiroinen. 168g
discmania - first run 171g

Tästä on hyvä jatkaa harjoituksia :D Huomenna uudestaan veljen kanssa treenaamaan näillä näkymin :)
« Last Edit: 18.06.14 - klo:10:42 by izos »
Putti... Tärkeintähän se on.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Iiron reenit.
« Reply #2 on: 07.01.14 - klo:19:42 »
Kato sieltä kiekon pohjasta joku tunnuskirjain mikä toi factory second kiekko on. Siinä keskellä pitäs olla joku kirjain/kirjaimet.

Offline Parsa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 191
    • View Profile
  • Oikea nimi: Pasi Nurminen
Vs: Iiron reenit.
« Reply #3 on: 07.01.14 - klo:20:06 »
Hitto, olispa itelläkin rata noin lähellä! :D

Offline izos

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 206
  • Kisattu on ja kisataan vielä.
    • View Profile
  • Oikea nimi: Iiro Lönnqvist
  • Seura: KFG
Vs: Iiron reenit.
« Reply #4 on: 07.01.14 - klo:22:02 »
siinä luki siinä pohjassa VL 175g mikäs se sit on :D?

Joo oon aikas onnekas :D tosin ois voinut tajuta et se on siinä kun muutin tähän 2009 xD ois voinut aloittaa jo silloin ton fribailun kuis ois tajunnut :D
« Last Edit: 07.01.14 - klo:22:04 by izos »
Putti... Tärkeintähän se on.

Offline izos

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 206
  • Kisattu on ja kisataan vielä.
    • View Profile
  • Oikea nimi: Iiro Lönnqvist
  • Seura: KFG
Vs: Iiron reenit.
« Reply #5 on: 07.01.14 - klo:22:10 »
Huomenna mennäänkin nyt sitten veljen ja yhen tutun kanssa heittämään keinukallioon pari rundia kun puhetta oli että osallistutaan 18 päivä pienimuotoisiin kisoihin siellä.
Toivotaan että menee hyvin. Huomenna sitten kirjoittelen että menikö :D Veli sano et mun pitää draivata hyvin? ei onnistu keinarissa :D pitkät ja kapeet väylät on myrkkyä mun haulikko tyylille :D
Putti... Tärkeintähän se on.

Offline yannara

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 486
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mika S
  • Seura: NFS, FGC Hyrylä
Vs: Iiron reenit.
« Reply #6 on: 07.01.14 - klo:22:12 »
VL = valkyrie
Perustekniikkani mukaan kiekko lähtee hyssessä liiallisella voimalla jonka alivakaus korjaa

Offline izos

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 206
  • Kisattu on ja kisataan vielä.
    • View Profile
  • Oikea nimi: Iiro Lönnqvist
  • Seura: KFG
Vs: Iiron reenit.
« Reply #7 on: 07.01.14 - klo:22:14 »
ok :D kiitos tiedosta :) nyt mulla on niitä siis kaksi :) jeee!! xD
Putti... Tärkeintähän se on.

Offline fobba

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 015
    • View Profile
  • Oikea nimi: Kai Törmi
  • Seura: fgck
Vs: Iiron reenit.
« Reply #8 on: 07.01.14 - klo:22:56 »
Huomenna mennäänkin nyt sitten veljen ja yhen tutun kanssa heittämään keinukallioon pari rundia kun puhetta oli että osallistutaan 18 päivä pienimuotoisiin kisoihin siellä.
Toivotaan että menee hyvin. Huomenna sitten kirjoittelen että menikö :D Veli sano et mun pitää draivata hyvin? ei onnistu keinarissa :D pitkät ja kapeet väylät on myrkkyä mun haulikko tyylille :D

Ennätyksesi +19 paranee varmasti jos vaan pelaat järkevästi. Älä heitä täysiä aina vaan pelaa varman päälle. Niillä väylillä missä on tilaa niin voi pommittaa.

« Last Edit: 07.01.14 - klo:23:05 by fobba »
Magic, pure, kannel, justice, m2, m4, orc, fire, dessu ja pd2

Offline izos

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 206
  • Kisattu on ja kisataan vielä.
    • View Profile
  • Oikea nimi: Iiro Lönnqvist
  • Seura: KFG
Vs: Iiron reenit.
« Reply #9 on: 08.01.14 - klo:07:02 »
Jep näin teen niin saan varmuutta peliini :)
Putti... Tärkeintähän se on.

Offline izos

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 206
  • Kisattu on ja kisataan vielä.
    • View Profile
  • Oikea nimi: Iiro Lönnqvist
  • Seura: KFG
Vs: Iiron reenit.
« Reply #10 on: 08.01.14 - klo:20:01 »
Nooh ei tullut ainakaan keiniksellä parannettua kun mentiin sinne ja oli heitetty eka väylä ja heiteltiin 2 väylää niin tajuttiin et 2 ja 18 korit viety poies. Nooh sit luultiin et on muualtakin otettu koreja poies niin ei viittitty jäädä sinne Lähettiin sit hyvinkäälle heittelemään 5 rundia proidin ja yhen rikun kanssa. Nooh siellä meni sit reenatessa ja paras päivän tulos oli sit +5. ei niin hyvin kun ois voinut kuvitella mutta laitetaan vähän sään piikkiin kun oli märkää ja räntää pitkin rataa. :D nooh reenin kannaltahan se on otettava :) Olihan siellä hyviäkin hetkiä ja heittoja. Monta puuta otettiin myös välillä mutta ei se masenna onneksi kun niin otti muutkin niitä :D Nooh lauantaina uudestaan sinne sitten kokeilemaan. Huomenna vois kävästä taas vetäsemässä aloitus reeniä karkkilan radalla. :)
Putti... Tärkeintähän se on.

Offline izos

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 206
  • Kisattu on ja kisataan vielä.
    • View Profile
  • Oikea nimi: Iiro Lönnqvist
  • Seura: KFG
Vs: Iiron reenit.
« Reply #11 on: 08.01.14 - klo:20:02 »
jaah noohta oon taas viljellyt XD
Putti... Tärkeintähän se on.

Offline izos

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 206
  • Kisattu on ja kisataan vielä.
    • View Profile
  • Oikea nimi: Iiro Lönnqvist
  • Seura: KFG
Vs: Iiron reenit.
« Reply #12 on: 09.01.14 - klo:15:56 »
Ja taas on käyty viskelemässä kiekkoa. Voisin tähän nyt sit sanoo et irrotus ja heitto asento on todella hakusessa kun 16 heitetystä kiekosta 4 ehkä meni sinne minne piti. forella harjottelin heittämään kans vähän sellaisia fore väyliä. forelle toimii selvästi ainakin kolme mun kiekkoa jotka meni aika lailla sinne minne piti. Westsidediscin Maailma prototype, innova champion Monarch ja discraftin x nuke. pari se llaista yllätystäkin tuli kun sain ton monarchin lentämään rystyltäkin todella pitkälle omassa mittakaavassa jonnekkin 85m paikkeille. Nyt huomasin että sillä rykäsyllä ja loppu saatolla on tosipaljon merkitystä tossa kiekon vauhdissa ja spinnissä. vielä kun sais siihen sitä tarkkuutta siihen irrotukseen. kroppa oli kans välillä tosi oudosti ennen heiton lähtöä. en tiiä mistä johtuu mutta mun pitää olla silleen niinku et kroppa osottaa vähän vasemalla päin kun heittää et se kiekko menee ees vähänkin sinnepäin mihin haluun onkohan toi ihan normaalia. En tosiaan ota ollenkaan vielä vauhtia kun ei ole vielä ihan kasassa tää heittäminen. Karkkilan ykkösväylä kyllä tuottaa ongelmia meikäläisellä kun ainut kiekko joka lentää suoraan on buzzz. kaikki muut kiekot feidaa ihan sairaasti metsään ja sieltä ei oikeen enää seivata. Oon myös ihmetellyt mikä on kun kaikki muut midarit kääntää yli paitsi buzzz. oon nyt sit heittänyt niitä siten että heitän ne hysseflipillä et jotenkin voi järkevästi heittää. jos jollain on jotain kiinnostavaa teoriaa ni saa sanoa :D
Putti... Tärkeintähän se on.

Offline RistoS

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 365
  • Kääpiö
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Salonen
  • Seura: OFS
Vs: Iiron reenit.
« Reply #13 on: 09.01.14 - klo:16:23 »
Ja taas on käyty viskelemässä kiekkoa. Voisin tähän nyt sit sanoo et irrotus ja heitto asento on todella hakusessa kun 16 heitetystä kiekosta 4 ehkä meni sinne minne piti. forella harjottelin heittämään kans vähän sellaisia fore väyliä. forelle toimii selvästi ainakin kolme mun kiekkoa jotka meni aika lailla sinne minne piti. Westsidediscin Maailma prototype, innova champion Monarch ja discraftin x nuke. pari se llaista yllätystäkin tuli kun sain ton monarchin lentämään rystyltäkin todella pitkälle omassa mittakaavassa jonnekkin 85m paikkeille.

Ylivakaat draiverit on hyviä forekiekkoja. Kämmenheitossa on vähemmän kierrettä kuin rystyheitossa, joten ylivakaus usein auttaa luotettavuuden kanssa pidemmissä draiveissa. Monarch taas on alivakaa draiveri, mikä helpottaa pituuden kanssa kun voimaa on vähemmän.

Quote
kroppa oli kans välillä tosi oudosti ennen heiton lähtöä. en tiiä mistä johtuu mutta mun pitää olla silleen niinku et kroppa osottaa vähän vasemalla päin kun heittää et se kiekko menee ees vähänkin sinnepäin mihin haluun onkohan toi ihan normaalia. En tosiaan ota ollenkaan vielä vauhtia kun ei ole vielä ihan kasassa tää heittäminen.

Pyrin itsekin jossain määrin samaan. Tällä tavoin kroppa on ikään kuin pois siltä suoralta linjalta, jota pitkin kiekko pitäisi vetää rystyheitossa.

Quote
Karkkilan ykkösväylä kyllä tuottaa ongelmia meikäläisellä kun ainut kiekko joka lentää suoraan on buzzz. kaikki muut kiekot feidaa ihan sairaasti metsään ja sieltä ei oikeen enää seivata. Oon myös ihmetellyt mikä on kun kaikki muut midarit kääntää yli paitsi buzzz. oon nyt sit heittänyt niitä siten että heitän ne hysseflipillä et jotenkin voi järkevästi heittää. jos jollain on jotain kiinnostavaa teoriaa ni saa sanoa :D

Epäpuhdas irrotus. Tästä seuraa kiekon väpätys, mikä alivakauttaa lentoa (ja silloinhan kiekko menee oikean käden rystyheitossa oikealle). Draiverit antavat tätä anteeksi enemmän kuin midarit ja putterit. Kun kerran Buzzz lähtee paremmin kuin muut niin taisit löytää luottomidarin :) Ja kun kerran Monarch lentää kohtuullisesti, niin joku vähän hitaampi draiveri (esim. Jackal) vois olla riittävän suora jos pituutta tarvii lisää.
« Last Edit: 09.01.14 - klo:16:27 by RistoS »

Offline izos

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 206
  • Kisattu on ja kisataan vielä.
    • View Profile
  • Oikea nimi: Iiro Lönnqvist
  • Seura: KFG
Vs: Iiron reenit.
« Reply #14 on: 09.01.14 - klo:16:50 »
Okkeih :D Näistä on varmasti apua ens kerralla kun kiekkoa valitsen :D ja kiitos neuvoista. Voisin kiinnittää joo huomiota siihen heiton ensimetreille et näkee miten se lähtee ja sit sitä parantamaan. heitän tosiaa midaritkin powerilla kun muut otteet ei tunnu luonnollisilta paitsi putatessa. Joo buzzz on ollut aina mun luotto midari :) sillä onnistuu melkein mikä vaan. :D
Putti... Tärkeintähän se on.