Frisbeegolf-forum.fi

Kirjoittaja Aihe: Vihattu ja rakastettu Mukkula  (Luettu 39011 kertaa)

Poissa Sebu

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 41
    • Profiili
    • Valokuvat kiekkoihin
  • Oikea nimi: Sebastian Ratu
  • Seura: LFC
Vihattu ja rakastettu Mukkula
« : 31.01.14 - klo:08:27 »
Terveisiä täältä Lahdesta!

Haluaisin tähän kerätä kaiken rakentavan palautteen Mukkulaan liittyen. Tänä vuonona radasta on tarkoitus tehdä entistä parempi ja toki haluamme palvella kaikkia pelaajia tasapuolisesti. (Ei tarkoita, että helpommaksi tehtäis ;))

Bongasin tuolta toisesta ketjusta ainakin sen, että loppupäässä ob-kepit voisi värjätä väyläkohtaisesti eri väreillä, joka voisi kyllä helpottaa erottamista. Väylän #14 sokkoa on hankala korjata, koska väylä lähtee alaspäin bunkkerin jälkeen, joka estää näkyvyyttä. Ehkä ainoa ratkaisu lienee väylän leventäminen, mutta katsotaan miten asian kanssa tullaan toimimaan.

Eli lisää ajatuksia!
« Viimeksi muokattu: 31.01.14 - klo:08:36 kirjoittanut Sebu »
www.discdesigner.fi - Valokuvat kiekkoihin

Poissa Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 818
  • Discmania
    • Profiili
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Vihattu ja rakastettu Mukkula
« Vastaus #1 : 31.01.14 - klo:11:06 »
Enemmän metsäväyliä, ne mitä on, on ihan perkeleen hienoja kaikki.
Discmania Media Partner 2017&2018
Wizard | P3X | MD3 | MD4 | Gator | FD | FD2 | FD3 | CD2 | PD2 | Rampage
Päiväkirja
http://www.instagram.com/Flick_Maniac
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Poissa Sebu

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 41
    • Profiili
    • Valokuvat kiekkoihin
  • Oikea nimi: Sebastian Ratu
  • Seura: LFC
Vs: Vihattu ja rakastettu Mukkula
« Vastaus #2 : 31.01.14 - klo:11:37 »
Metsässä on ollut viime vuoden ajan 4 väylää raivattuna ja vaikuttaa siltä, että kevääksi ne vihdoin tullee kuntoon.
www.discdesigner.fi - Valokuvat kiekkoihin

Poissa Humpparitari

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 195
    • Profiili
  • Seura: PuskaPuttaajat
Vs: Vihattu ja rakastettu Mukkula
« Vastaus #3 : 31.01.14 - klo:12:53 »
Koko laji tuli aloitettua Mukkulan rataa hinkatessa monta tuntia päivässä. Alussa ensimmäiset kierrokset olivat luonnollisesti siellä +100 osastoa.  ;D

Onhan se rata vaikea ja listaanpa tähän vaikka ite joka väylästä jotain

  • Mukava alamäkeen lennätettävä midari/putteri-draivaus. Tykkään kovasti ja selkeä OB alue korin ympäristössä. Varma par, pirkotukseen helppo
  • Vasemmalla "suota" oikealla ob-raja. Muistuttaa tavallaan Peurungan 4. väylää, mutta Mukkulassa on puita enemmän esteinä. Tähänkin hyssepommilla varmat par-paikat tai pirkot. Onhan tähänki se yks lahelainen kalju holarit heittäny.
  • Hankala väylä. OB-rajat molemmilla puolilla. Oikealla puolella kunnon vesioja ja sen takana taas se "suo". Matalalla kannattaisi kiekko pitää tai sitten suon puolelta hyssettämällä. Par pitäisi pelata mutta on jotenkin ahdas.
  • Kiva koivukuja. Tuplamando viimeisissä puissa. Parin saa seiftaamalla mutta pirkko on hankalampi. On melko kapea kuja... OB-rajat selvät korin takana.
  • Vitosella pääsee tykittämään täysiä. Hyvää lääniä paukuttaa ja oikealla muodostaa OB-alueen. Kiva väylä korin alueella mukavaa estettä puiden muodossa.
  • Ensimmäinen par 4. L-muotoinen väylä. Tämä on vähän mielipiteen jakaka. Molemmin puolin menee koko ajan OB-rajat ja hyvällä avauksella mennään ob-bunkkerin yli, josta sitten voi toisella hakea jo suoraan korille ilman että heittelee lähemmäs koria. Tähän on hyvä pelata par, helposti lähtee kuitenkin plussille, koska nämä OB:t. Tässä OB on kyllä vähän keinotekoisesti lätkäisty, mutta hyvät pelaajat on kahdella korilla riippumatta rajoista.
  • Muistaakseni ainoa ob on korin takana oleva oja... Varma par.
  • OB-tolpat kiertää koko matkalla väylältä korille. Etenkin vasemmalla puolella oleva OB raja on hieman keinotekoinen. Mutta hyvällä avauksella par tästäkin.
  • 151m par 3. Bunkkerit korin lähettyvillä ja pieneen ylämäkeen heitetään. Vaikea väylä ja OB-tolpat taas molemmin mpuolin "lähdöstä maaliin"
  • 155m par 4. Avataan ensin "pellolle" josta sitten lähtee väylä jyrkähköön ylämäkeen ja metsään. Par pitäisi pelata mutta monesti tulee kimmoteltua puista pois. On tähän alarautaputilla rollailtu alas astikin. JIBII! Hyvä väylä, vaikea.
  • Kolmas par 4. Metsässä ollaan ja mandopuu kierretään vasemmallta. Mandopuu alamäen reunalla. Kiekon lasketumispaikkaa ei näe. Kannattaa pysyä väylällä, jos oikoo läheltä mandopuuta, olet ongelmissa. Puskaa on paljon ja puita vielä enemmän.
  • Mandopuu kierretään taas vasemmalta. Avonainen väylä. Heitetään alamäkeen ja kori kivasti kalliolla joka sateella on liukas. Hankalahko paritus (hieno sana) jos avaus ei taita oikealle. Kämmenellä tai jyrkää antsaa Suoraa heittämällä heität metsään.
  • Lemppariväylä. Kiivetään ylös ja isoksi aukeavaa ränniä pitkin avataan kovaa ja korkealta. Pitkälle kannattaa heittää ja sitten luottaa kiekon feidiin. (jos siis RHBH-heitolla tempaiset) Vaikea par 3. Koko väylä yhtä alamäkeä.
  • Tämä 235m par 4 puhututtikin jo äsken. Avaus koivujen keskeltä ja bunkkeria on edessä ja OB-tolpat hukkuvat. Tosin en ymmärrä miten tässä voi sekoilla OB-rajoilla. Avaus mahdollisimman lähelle suoraa edessä näkyvää puuriviä, jotka menevät jyrkän ojan reunassa (tämä on OB), niin olet taatusti väylällä. Vasemmalla menee koko ajan OB-reuna. Kapea väylä heittää toista ja kolmatta heittoa.
  • Oliko tämä nykyään par 4? En ole varma, mutta hankala väylä. Avaus pieneen ylämäkeen ja mandopuutakin on nykyään. Kori metsässä mäen päällä. OB rajaa enemmän ja vähemmän.
  • 243m par 5. Kiva väylä. Heitetään alamäkeen ja OB-raja näkyy riittävästi siihen asti kun tarvitseekin. Koko matkan menee OB-raja molemmin puolin ja sitten kori keskellä saareketta. Toki OB-t korin ympärillä joka puolella.
  • Hauska lyhyt par 3. OB-rajat joka puolella. Onko tässä nyt sitten mandopuu joka pitää kiertää lammen puolelta? Tässä voi vetää upsilla puiden yli tai sitten kämmenellä lammen puolelta. Varman päälle jos vetää niin avaus 6m pudotus mandopuun tasolle (jos se nykyään on mando?) josta hyssellä korille
  • Viimeine väylä 141m par 3. Avaus pitää saada "suon yli" joka on OB tietenkin. Jos tuntuu ettei avaus lennä tarpeeksi pitkälle, voi heittää lyhyen avauksen suon reunaan ja sitten siitä suon yli. Tällöin tulee toki vähintään bogey korttiin... Kuinka pitkälle tässä pitäisi edes heittää että avauksen saa suon yli?

OB:ta on siis paljon ja osa tehty vain vaikeuttamaan väylää. Kuten mm. se väylä 6.
Toisaalta mulle Mukkula on Mukkula vain sen takia että siellä on sitä OBta ja vaikeutta riittää. Monipuolinen rata on puistoa, on metsää. Tykkään kyllä... Roskiksia on riittävästi ja odottelupenkkejä myös. Reenikorit on myös iso peukalo. On nimittäin avausrangea, että puttirangea.

http://frisbeegolfradat.fi/files/ratakartat/mukkula_scorecard.pdf Tuosta voit katsella ratakarttaa.
« Viimeksi muokattu: 31.01.14 - klo:13:06 kirjoittanut Humpparitari »
Ykkönen kakkonen, hevosmies Makkonen
Kolmonen nelonen, Makkosen hevonen.

Poissa Chukie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 237
    • Profiili
  • Oikea nimi: Jukka Teräs
  • Seura: TT
Vs: Vihattu ja rakastettu Mukkula
« Vastaus #4 : 31.01.14 - klo:12:54 »
Mä kuulun Mukkulan rakastajiin, tosin sieltä löytyy muutamia juttuja, jotka hieman nyppii:

- 8. Väylä: Todella pieni greeni. Mulle ei ole oikein avautunut, että miksi tästä outista on pitänyt tehdä niin älyttömän tiukka, että vähänkään epäonninen skippi (+rolli) vie outtiin? Jopa erittäin hyvälläkin heitolla voi tällä hetkellä päätyä ulos väylältä, jollei ole onni matkassa. Henk.koht siirtäisin korin oikealla puolella ja takana olevat kepit ojan reunaan, kauemmas korista. Se tuntuu muutenkin luonnollisemmalta & loogisemmalta paikalta niille. Tällöin kiekolla olisi jonkin verran tilaa kieriä/skippailla ja riskinottoa tiiltä kannustettaisiin. En ole vielä nähnyt yhtäkään birkkua otettavan kyseiseltä väylältä, par-tulos rankulla on tullut todistettua kylläkin. :)

- 15. Väylä: Loppupään rännistä ei löydy varsinaista väylää korille, jollei 2. tai 3. heittoa saa asetettumaan sentilleen oikeaan kohtaa. Useimmiten päätyy heittämään lähestymistä vain korillepäin ja toivomaan parasta. Voisiko sitä ränniä avata pikkuisen?

- 17. Väylä: Tässäkin greeni on aivan naurettavan pieni. Jos sitä saisi hieman suuremmaksi? Ilmeisesti tätä väylää ollaan muutenkin muuttamassa? (Pidennys?)

Eri väriset OB-kepit 16. väylälle on hyvä idis. Tosin tuonkin väylän outit hahmotti kun oli kerran pelannut väylän.

Muuten mulla ei ole mutisemista radasta, lukeutuu ehdottomasti omiin suosikkeihin. Noiden muutosten myötä se olisi mun kirjoissa lähes täydellinen. :)

Poissa Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 143
    • Profiili
    • Meikäläisen omat sivut
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Vihattu ja rakastettu Mukkula
« Vastaus #5 : 31.01.14 - klo:13:24 »
Mukkulassa kävin ihan lajia aloittaessani 2010 ja oli ihan hemmetin hieno rata. Onko tälle kaudelle kisoja suunnitteilla?

Poissa Danny

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 548
    • Profiili
  • Oikea nimi: Daniel
  • Seura: TFS
Vs: Vihattu ja rakastettu Mukkula
« Vastaus #6 : 31.01.14 - klo:13:30 »
Itse kuulun Mukkulan rakastajiin  ;) Vaikka tulokset ei päätä huomaa, niin enemmän metsäväylijä, jos on mahdollista?
Dagger - Pa1 - Nova - Challenger - Zone -  Drone - Wasp - Buzzz - Stalker - Predator - Force - Nuke

Poissa B_Spenser

  • Juniori
  • **
  • Viestejä: 94
    • Profiili
  • Oikea nimi: Thomas Mykkänen
  • Seura: Raaseporin korilla
Vs: Vihattu ja rakastettu Mukkula
« Vastaus #7 : 31.01.14 - klo:13:32 »
Minunkin mielestä mukkula on hyvä ja vaikea rata, pariin pääseminen on jo hyvä tulos mulle.
Muutama korjausehdotus, väylä 7 korin takana on ob muutaman metrin päässä alamäessä ojassa vois siirtää ob, tai siirtää koria vasemmalle tai molemmat(tuleeko siitä sitten pakko kakkonen).
En tiedä kuinka ajantasalla teidän ratakartta on frisbeegolfradat.fi  mutta tais olla 2012 amatööritourissa kun pelasin viimeksi niin väylä 15 oli doglegi vasemmalle(vai oliko se vain tähän kisaan tehty), onnistuin muistaakseni molemmilla kierroksilla avauksissa todella hyvin, mutta se heitto millä pitäis päästä korille on melkein tuurista kiinni kun siinä on aivan liikaa puita väylällä, vois poistaa että tulisi selvä väylä.
Ob keppien värjäys on hyvä idea. Teillä on hyvä rata ja enemmän kisoja.

Poissa Sebu

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 41
    • Profiili
    • Valokuvat kiekkoihin
  • Oikea nimi: Sebastian Ratu
  • Seura: LFC
Vs: Vihattu ja rakastettu Mukkula
« Vastaus #8 : 31.01.14 - klo:15:37 »
Meillä on tuo hallitus juuri vaihtumassa, joten siitähän ne kisat on kiinni. Uskoisin kuitenkin, että tullaan ryhdistäytymään tulevana kesänä sen suhteen. 17 väylän pidennettyä versiota ollaan koitettu viime kesänä ja toivon ainakin itse, että se vakinaistetaan. Toivottavasti uudet metsäväylät saadaan keväällä kuntoon.
www.discdesigner.fi - Valokuvat kiekkoihin

Poissa Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 531
  • HÖYYYYY
    • Profiili
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Vihattu ja rakastettu Mukkula
« Vastaus #9 : 31.01.14 - klo:17:23 »
Ei kai siihen hallitusta tarvi että saa kisat järkättyä jos löytyy yksikin kenellä riittää mielenkiintoa hommaan...  :o

Poissa Juhanuha

  • Yleisvalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 974
  • Natural Born Disc Golfer
    • Profiili
    • Natural Born Disc Golfer
  • Oikea nimi: Juha Kytö
  • Seura: Sipoon Discstroyers ry
Vs: Vihattu ja rakastettu Mukkula
« Vastaus #10 : 31.01.14 - klo:18:11 »
Juu ei siihen mitään hallituksia tarvi.

Ellei tietty ollu kysymys kotiväestä. Jos siellä on hallitus tiukkana niin jää kyllä kisat pitämättä tai ei ole kotiin asiaa.
Are you Natural Born Disc Golfer? https://nbdg.fi

Poissa OttoJ

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 8
    • Profiili
  • Oikea nimi: Otto Järvinen
  • Seura: FGCK
Vs: Vihattu ja rakastettu Mukkula
« Vastaus #11 : 31.01.14 - klo:19:19 »
Omasta mielestäni Mukkula on yksi Suomen parhaista ja hienoimmista radoista! Todella monipuolinen ja haastava kokonaisuus, varsinkin avoimet väylät ovat suosikkejani. Muokkaisin ainoastaan väylää 15 ottamalla pari risua pois keskeltä rinnettä, jotta siinä olisi edes jonkinlainen ränni.  :)

Koittakaa saada pari kisaa järjestettyä tänä vuonna!  8)

Poissa Jani

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 216
    • Profiili
  • Oikea nimi: Jani Nevantausta
  • Seura: NFS
Vs: Vihattu ja rakastettu Mukkula
« Vastaus #12 : 31.01.14 - klo:20:34 »
Minä ehdotan, että auttikeppejä karsitaan rankalla kädellä ja puita istutetaan tilalle.

Poissa lliuhto

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 125
    • Profiili
  • Oikea nimi: Lauri Liuhto
  • Seura: TT
Vs: Vihattu ja rakastettu Mukkula
« Vastaus #13 : 31.01.14 - klo:21:00 »
Haluaisin tähän kerätä kaiken rakentavan palautteen Mukkulaan liittyen. Tänä vuonona radasta on tarkoitus tehdä entistä parempi ja toki haluamme palvella kaikkia pelaajia tasapuolisesti. (Ei tarkoita, että helpommaksi tehtäis ;))

Minulla on yksi kierros viime kesältä Mukkulassa. Mieleen jäi inhimillinen alku (ekalta väylältä jopa pirkko!) ja sen jälkeen melko armoton vaikeustaso. Ei toki ole radan vika jos heittäjä ei osaa heittää (esim. koivukujaväylä oli mielestäni hauska, vaikka siitä tulikin otettua kutonen), mutta jo moneen kertaan mainittuja tiukkoja OB-rajauksia sinänsä avoimilla niittyväylillä en aina ymmärtänyt. Tietysti radan hoito on helpompaa kun riittää että ajelee kapeat rännit auki ;)

Visiittipäivä oli kuuma, ja takana oli samalta päivältä pari kierrosta Hyvinkäältä ja pari sataa kilometriä ajamista. Oli siis ihan helpotus kun lopulta pääsi pois auringonpaahteesta kymppiväylälle joka oli aika mahtava kokemus - harvoin bogi tuntuu noin hyvältä onnistumiselta.  Tosin ysiväylän yli 150-metrinen par3 oli jo antanut viimeistään vahvistuksen sille että Mukkula ei ole helppo aloittelijarata...

Seuraan monen muun jo suorittamaa metsäväylien ihastelua. Mielestäni onnistunut kokonaisuus jossa on muutamaan väylään saatu kivasti vaihtelua kunnon mäenkiipeämisestä alkaen. Metsästä poistullessa tuli jotenkin valheellinen helpotuksen tunne kun oli taas avointa. No, kapeaa ja avointa. Pikainen paluu hieman ryteikköiseen metsään väylällä 15 oli sekin aika eksoottista - varsinkin kun kori ei ollutkaan siellä missä kartta sanoi, vaan aika reippaasti pidemmällä. No, radat elää ja kartat joskus perässä. Viidennentoista väylän ryteiköissä seikkaillessani hieman edistyneempi pariskunta saavutti minut, ja loppukierroksella sainkin hienoa mallia kiekonliidätyksestä. On se komean näköistä kun sen osaa... Itse en osannut. Kuudestoista väylä taisi nimittäin antaa kaikkien aikojen huonoimman väylätulokseni ikinä, en muistaakseni ole koskaan tehnyt missää yhdellä väylällä huonompaa kuin 12 (huh!) Enää en muista miten tuollaiseen hirviölukuun tarkkaan päädyin, mutta oletettavasti tuli muutaman kerran tutustuttua OB-alueisiin.

Toiseksi viimeisellä väylällä oli hieno kiekkomagneetti (joka tosin taisi olla epäkunnossa koska oma kiekkoni EI päätynyt lampeen), mutta muuten väylä jätti jotenkin ikävän kuvan. Viimeinen väylä oli taas aika railakas pituutensa suhteen, sillä täytyi olla ihan tyyväinen bogiin. Kokonaistulos niinkin hurja kuin 98. OB:t 2x3, 1x4, 3x16, 1x17.

Lainaus käyttäjältä: Sebu
Bongasin tuolta toisesta ketjusta ainakin sen, että loppupäässä ob-kepit voisi värjätä väyläkohtaisesti eri väreillä, joka voisi kyllä helpottaa erottamista.

Tämä olisi kyllä hyvä. Olisin ollut aika hukassa loppupäässä ilman kokeneempia Mukkulankävijöitä.

Yhteenvetona: Hieno rata, mielestäni välillä turhan tiukat väylät, tarkoitus olisi käydä uudestaankin.

Poissa jussi32

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 616
    • Profiili
  • Oikea nimi: Jussi Sutti
  • Seura: FGR-Ylöjärvi
Vs: Vihattu ja rakastettu Mukkula
« Vastaus #14 : 31.01.14 - klo:22:32 »
Ekalla kerralla 15 väylän korissa oli vähän hakemista kun väylä oli muutettu par3 par 5  ja opaste oli vanha ja ratakartassakin vanha par3.

 Joten opasteen  ja ratakartan korjaus oli ihan hyvä. Varsinkin sitten jos enempi tulee muutosta.

 Toki sen korin löytää, mutta hieman piti miettiä ekalla kerralla, että mihinkäs tässä pietäs heittää.  Muuten rata oli hyvin opastettu.  Eikä ratakarttaa juuri tarvinnut. Ekaa kertaa radalla kävijällä toi 15 väylä voi siis tuottaa hieman hakemista.


Hieman myös valkoisia op-keppejä vois leventää. Tuntuu olevan vähän liian tiheessä.  Harrastepelaajille ja aloittelijoille ihan  liian vaikea rata, mutta pitäähän sitä pro pelaajilekkin ratoja olla ja voihan tätä rataa huonommatkin pelaajat pelata. Tulosta vaan tulee liikaa.

« Viimeksi muokattu: 31.01.14 - klo:22:43 kirjoittanut jussi32 »