Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Vammoja, vaivoja tai muita kipeytymisiä  (Read 51353 times)

Offline Mikael Häme

  • Juniori
  • **
  • Posts: 75
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikael Häme
  • Seura: Lahden FrisbeeClub
Vammoja, vaivoja tai muita kipeytymisiä
« on: 06.03.14 - klo:10:55 »
Minkälaisiin ootte itse heitellessä törmänneet? Vinkkejä ym. kuinka hoitaa tai parantaa vaiva?

Mulla ainakin keskisormen keskivaiheilla tommonen kovettuma tai jopa viime kesän lopulla haavaksi asti kehittynyt. Rystydraivissa kiekon rimmi raapasee monesti juuri tuosta kohdasta aiheuttaen kipeytymisen. Onko otteessa vikaa vai johtuuko vaan liiasta heittämisestä? Onko teillä muilla samaa vaivaa, ja miten ootte hoitaneet? Mä käytän tavallista urheiluteippiä välillä kovettuman kohdalla, mutta sen vaikutus heittoon (varsinkin puttaamiseen) on melkoisen suuri.
« Last Edit: 06.03.14 - klo:11:10 by Mikael Häme »

Offline hece

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 376
    • View Profile
  • Oikea nimi: Henrik Martikainen
  • Seura: Jyväskylän Liitokiekkoilijat
Vs: Vammoja, vaivoja tai muita kipeytymisiä
« Reply #1 on: 06.03.14 - klo:11:04 »
Välillä on samaa vaivaa. Kuten viime viikolla kun heitti tauon jälkeen monena päivänä paljon. Käytin ennen myös urheiluteippiä, mutta se on joustamattomana todella vaikea laittaa niin ettei haittaa. Ostinkin sitten rullan kallista kinesioteippiä apteekista. 5m rulla oli luokkaa 18e. Sitä kuluu kuitenkin vain 5cm pätkä per käyttökerta joten on todella riittoisaa. Siinä on myös liimapuolella suojapaperi ja olenkin pätkinyt sopivan mittaisia pätkiä muovipussiin bagiin mukaan. En ole huomannut että haittaisi heittämistä.

Offline Mikael Häme

  • Juniori
  • **
  • Posts: 75
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikael Häme
  • Seura: Lahden FrisbeeClub
Vs: Vammoja, vaivoja tai muita kipeytymisiä
« Reply #2 on: 06.03.14 - klo:11:10 »
Okei, pitänee kai testata :) Onkohan olemassa mitään ainetta, mitä kannattaa tohon laittaa?

Offline ymme

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: mika koskikallio
  • Seura: disc golf vikings
Vs: Vammoja, vaivoja tai muita kipeytymisiä
« Reply #3 on: 06.03.14 - klo:11:13 »
varsinkin innovan kiekoissa usein on rimmissä tehtaalta peräisin oleva leikkausjälki, joka tekee rimmistä erittäin terävän. tällaisia kiekkoja en uskalla enää heittää ollenkaan etusormi rimmillä, vaan perinteisellä power gripillä, kun rupesi keskisormi sun tapaan verestämään viime kesänä. koitin laastaria ja teippiä, mutta tatsihan siinä lähtee ihan kokonaan. koitin myös tylsyttää näitä rimmejä maahan hinkkaamalla, mutta star ja champ ovat muoveina sen verran kestäviä, että kuluminen on vähän pidempi prosessi.

ite muljautin nilkan pari kertaa viime kesänä metässä korien perässä seikkaillessa. Lukuisia kertoja tämän aiemminkin kokeneena voin sanoa, että rauhallinen kävely on tähän paras hoitokeino. heittäminen nilkan taittamisen jälkeen kyllä jää ainakin viikoksi, varsinkin jos  kyseessä on tukijalka, mutta viikossa-parissa saa nilkan takaisin juoksukuntoon, kun ei vaan jää kotiin lepäämään. tietenkin nämäkin vammat ovat suhteellisia ja iästä riippuvaisia, mutta niin kauan kuin nilkka ei murru, niin suosittelen kävelemistä sen minkä ei kovin pahalta tunnu

Offline wakabunga

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 399
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juho Väisänen
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Vammoja, vaivoja tai muita kipeytymisiä
« Reply #4 on: 06.03.14 - klo:14:04 »
Oon todennut muutaman kaverin kanssa tuon keskisormen ja etusormen "haavautumisen" kohdalla sen asian, että ei kannata teippejä yms käyttää. Kun heität vain tarpeeks niin se nahka kovettuu siitä ja ei vaivaa enään. Itsellä etusormessa ja keskisormessa tollanen kova kohta molemmissa, aluksi haittasi heittämistä ja oli kipeä mutta enään ei oo haittaa ollu pariin vuoteen kun iho tottunut ja kovettunut tuosta.
Itsellä isoksi ongelmaksi on muodostunut kipeytynyt kyynärpää liiasta foren heittämisestä. Heitin aluksi pelkästään pari vuotta pelkkää forea, mutta oli pakko bäkkäri opetella kunnolla kun ei käden takia pystynyt forea heittämään enään.
Nykyään bäkkäri paljon parempi kuin fore, ja foren pituus ottanut takapakkia varmaan n. 40-50 metriä draiveissa.
Kyynärpää kestää sen n. 20-30 fore heittoja päivässä tällä hetkellä ettei kipeydy liikaa ja kipu sietämätöntä.
Se oli tosiaan niin kipeä että meinas itku tulla kun foren heitti.. ei kiva.

Offline tuomasv

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 880
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomas Virtanen
  • Seura: FGSMH & TT
Vs: Vammoja, vaivoja tai muita kipeytymisiä
« Reply #5 on: 06.03.14 - klo:14:12 »
Vähän sama juttu kuin kitaran tai muun kielisoittimen kanssa, sormien nahka kyllä sopeutuu käytön myötä.

Offline Mikael Häme

  • Juniori
  • **
  • Posts: 75
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikael Häme
  • Seura: Lahden FrisbeeClub
Vs: Vammoja, vaivoja tai muita kipeytymisiä
« Reply #6 on: 06.03.14 - klo:14:20 »
No mullakin se nyt on ehtinyt jo kovettua aika hyvin, mutta silti kipeä jos sattuu muutamana peräkkäisenä päivänä heittämään. Ehkä se ei vielä vaan niin hyvin kovettunut, että häväis tuo kipu kokonaan.

Foressa oon juu mäki huomannu ton kyynerpään kipeytymisen, ei kyllä niin paljon ettei heittää pystyis. Onkohan tämäkin sitten vaan totuttelukysymys, paitsi jos sä nyt oot pari vuotta pelkkää foree heittäny nii kai se nyt siinä ajassa ois tottunu.. :o Mulla kans rystyn kanssa oman harrastamisen alkuvaiheilla ongelmia käden kanssa; saattoi olla koko käsivarsi ihan hajalla muutamien heittojen jälkeen, mutta käsi sopeutui aika nopeesti.

Offline Maikkari

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 814
    • View Profile
  • Oikea nimi: Miikka Lajunen
Vs: Vammoja, vaivoja tai muita kipeytymisiä
« Reply #7 on: 06.03.14 - klo:15:02 »
No mullakin se nyt on ehtinyt jo kovettua aika hyvin, mutta silti kipeä jos sattuu muutamana peräkkäisenä päivänä heittämään. Ehkä se ei vielä vaan niin hyvin kovettunut, että häväis tuo kipu kokonaan.

Foressa oon juu mäki huomannu ton kyynerpään kipeytymisen, ei kyllä niin paljon ettei heittää pystyis. Onkohan tämäkin sitten vaan totuttelukysymys, paitsi jos sä nyt oot pari vuotta pelkkää foree heittäny nii kai se nyt siinä ajassa ois tottunu.. :o Mulla kans rystyn kanssa oman harrastamisen alkuvaiheilla ongelmia käden kanssa; saattoi olla koko käsivarsi ihan hajalla muutamien heittojen jälkeen, mutta käsi sopeutui aika nopeesti.
Nyrkkisääntönä on pitäisin, että jos jokin paikka kipeytyy (tosi monella esim. kyynärpään seutu), niin tekniikassa on jotain vikaa. Oma kaveri valitteli aina että "Mikä siinä on, kun salilla nostelee isoja painoja, mutta kun tulee vähän heittämään frisbeetä niin on aina kyynärpää kipeä", neuvoin häntä loppusaatossa ja kipu katosi.
"Paras oppitunti on epäonnistuminen. Pyrkikää saamaan siitä hermoja raastavasta triplabogistakin hyöty irti." -Pasi Koivu

Offline wakabunga

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 399
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juho Väisänen
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Vammoja, vaivoja tai muita kipeytymisiä
« Reply #8 on: 06.03.14 - klo:15:09 »
Tekniikassa joo on tod näk foressa vika, mutta bäkkäri täl hetkellä sen verran hyvä foreen verrattuna et tuollainen 60-70m fore on ihan hyvä olla takataskussa. Ja forea kyllä melkeempä käytän ainoastaan pakosta, muuten aina bäkkäri.
Luulen että mun foresta kyynärpää kipeytyy sen takia koska se saatto jää paljon lyhyemmäksi kuin bäkkärissä, ja tavallaan töksähtää kesken kaiken se saatto. Itsellä ainakin, voi olla että korjaantuu pidemmällä saatolla mut tuntu että kippaa yli aina sillo.

Offline fobba

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 015
    • View Profile
  • Oikea nimi: Kai Törmi
  • Seura: fgck
Vs: Vammoja, vaivoja tai muita kipeytymisiä
« Reply #9 on: 06.03.14 - klo:18:44 »
Mulla nilkka sano poks lokakuun alussa kun astuin tiin yli. Turposi reilusti ja oli kipeä pitkään. Pari viikkoa piti ottaa fribatessa iisiä ettei satu. Juoksemista ei kestänyt moneen kuukauteen kunnolla eli jalkapallo jäi talveksi pois. Muutaman kerran yritin, mutta kivut oli hirveät. Nytten jalka on ok kunnossa ja kestää jalista taas.

Välillä tulee järkyttävää hermokipua edelleen kävellessä ja täysiä draivatessa jalkapöytään. Tuntuu siltä kuin luu kasvaisi lisää eli luultavasti rasitusmurtumia jalkapöytä täynnä. Tämä ei tosin johdu pelkästään frisbeen pelaamisesta, mutta on tämä aktiivinen radalla kiertely kyllä lisännyt kipuja. Intissäkin lääkäri sano näihin rasitusmurtumiin että ne lähtee sillä millä on tullut eli kävelemällä :)
Magic, pure, kannel, justice, m2, m4, orc, fire, dessu ja pd2

Offline jtrogen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 919
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Trogen
  • Seura: FGCK
Vammoja, vaivoja tai muita kipeytymisiä
« Reply #10 on: 06.03.14 - klo:19:10 »

Mulla nilkka sano poks lokakuun alussa kun astuin tiin yli. Turposi reilusti ja oli kipeä pitkään. Pari viikkoa piti ottaa fribatessa iisiä ettei satu. Juoksemista ei kestänyt moneen kuukauteen kunnolla eli jalkapallo jäi talveksi pois. Muutaman kerran yritin, mutta kivut oli hirveät. Nytten jalka on ok kunnossa ja kestää jalista taas.

Välillä tulee järkyttävää hermokipua edelleen kävellessä ja täysiä draivatessa jalkapöytään. Tuntuu siltä kuin luu kasvaisi lisää eli luultavasti rasitusmurtumia jalkapöytä täynnä. Tämä ei tosin johdu pelkästään frisbeen pelaamisesta, mutta on tämä aktiivinen radalla kiertely kyllä lisännyt kipuja. Intissäkin lääkäri sano näihin rasitusmurtumiin että ne lähtee sillä millä on tullut eli kävelemällä :)

Tai sitten sulla venähti/revähti nivelside. Siihen ei kävely auta.

Offline fobba

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 015
    • View Profile
  • Oikea nimi: Kai Törmi
  • Seura: fgck
Vs: Vammoja, vaivoja tai muita kipeytymisiä
« Reply #11 on: 06.03.14 - klo:19:24 »

Mulla nilkka sano poks lokakuun alussa kun astuin tiin yli. Turposi reilusti ja oli kipeä pitkään. Pari viikkoa piti ottaa fribatessa iisiä ettei satu. Juoksemista ei kestänyt moneen kuukauteen kunnolla eli jalkapallo jäi talveksi pois. Muutaman kerran yritin, mutta kivut oli hirveät. Nytten jalka on ok kunnossa ja kestää jalista taas.

Välillä tulee järkyttävää hermokipua edelleen kävellessä ja täysiä draivatessa jalkapöytään. Tuntuu siltä kuin luu kasvaisi lisää eli luultavasti rasitusmurtumia jalkapöytä täynnä. Tämä ei tosin johdu pelkästään frisbeen pelaamisesta, mutta on tämä aktiivinen radalla kiertely kyllä lisännyt kipuja. Intissäkin lääkäri sano näihin rasitusmurtumiin että ne lähtee sillä millä on tullut eli kävelemällä :)

Tai sitten sulla venähti/revähti nivelside. Siihen ei kävely auta.

Hyvinkin mahdollista. Mutta en malta olla montaa päivää tekemättä mitään joten kävelin tukisiteellä tovin.
Magic, pure, kannel, justice, m2, m4, orc, fire, dessu ja pd2

Offline jtrogen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 919
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Trogen
  • Seura: FGCK
Vammoja, vaivoja tai muita kipeytymisiä
« Reply #12 on: 06.03.14 - klo:20:20 »
Niin kauan liikutaan kun siihen jotenkin pystyy. Pää kainalossa sitten lääkäriin.

Offline juhas89

  • Juniori
  • **
  • Posts: 62
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juha S.
Vammoja, vaivoja tai muita kipeytymisiä
« Reply #13 on: 06.03.14 - klo:20:28 »

Niin kauan liikutaan kun siihen jotenkin pystyy. Pää kainalossa sitten lääkäriin.

Itse oon kyllä pyrkinyt vaivat hoitamaan heti vaikka sitten lyhyellä levolla. Muuten voi äkkiä tulla pitkä tauko eteen jos ei vammoja hoida heti alussa.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Vammoja, vaivoja tai muita kipeytymisiä
« Reply #14 on: 06.03.14 - klo:20:29 »
Tekniikassa joo on tod näk foressa vika, mutta bäkkäri täl hetkellä sen verran hyvä foreen verrattuna et tuollainen 60-70m fore on ihan hyvä olla takataskussa. Ja forea kyllä melkeempä käytän ainoastaan pakosta, muuten aina bäkkäri.
Luulen että mun foresta kyynärpää kipeytyy sen takia koska se saatto jää paljon lyhyemmäksi kuin bäkkärissä, ja tavallaan töksähtää kesken kaiken se saatto. Itsellä ainakin, voi olla että korjaantuu pidemmällä saatolla mut tuntu että kippaa yli aina sillo.

Niin sen pitääkin jäädä. Foressa ei pitäis olla saattoo juuri ollenkaan.

Itellä ei oo kipeytyny muutakuin olkapää paskoista upseista. Tai ei ne upsit paskoja oo, mutta en saa mitään hyötyä niistä muutakuin trabolsseista ulos. Ja muutenkin heitän ennemmin rolleria kuin upsia, jos vaan pystyy.