Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Vammoja, vaivoja tai muita kipeytymisiä  (Read 51338 times)

Offline Pohjoistuuli

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 270
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karhu
  • Seura: OFS
Vs: Vammoja, vaivoja tai muita kipeytymisiä
« Reply #30 on: 26.03.14 - klo:13:06 »
Mielenkiintoista lukea juttua kohtalotovereilta. Oma olkapään loukkaantuminen ja siitä toipuminen on mennyt näin. Olen oikeakätinen ja loukkaantuminen kohdistui tietenkin oikeaan käteen.

Olkapää meni aikoinaan yli 10 vuotta sitten pois sijoiltaan jääkiekossa. Vastustaja taklasi minua selkään maalin edessä ja en sillä kertaa nähnyt että sieltä on joku tulossa. Olkapää kävi sijoiltaan niin että se palasi takaisin paikalleen, eikä jäänyt roikkumaan. Myöhemmin useampi lääkäri on kertonut että jos minulla ei olisi ylikääntyviä "löysiä" niveliä, jälki olisi ollut paljon pahempaa. Tapahtuman jälkeen luonnollisesti lääkäriin, magneettikuvaan ja sairaslomalle. Silloin lääkäri päätti että olkapäätä ei leikata.

Olkapää kuntoutui hiljalleen taas suhteellisen hyvään kuntoon, joskin se ei ole enään ikinä tuntunut samalta kuin ennen vammaa. Lähinnä tarkoitan että sen tuntuu nykyäänkin hieman irralliselta. Ainoastaa kerran käsi tuntui samalta kuin se oli ennen vammaa ja silloin se oli puuduttettuna. Pidin taukoa jääkiekosta ja frisbee golffia en silloin vielä harrastanut. Olkapää oireili sen verran että olin joka vuosi kerran tai kahdesti parin viikon sairaslomalla kun olkapää kipeni niin paljon. Olkapää myös välillä "lumpsahteli" hieman pois paikaltaan palaten takaisin ilman suurempia vammoja joka vuosi kerran tai kaksi. Ongelma ja sairaslomien syy oli kipeä olkapää ja liikeratojen rajoittuminen sitä mukaa mitä kipeämpi käsi oli. Yhdessä vaiheessa juurikin ennen leikkaukseen johtanutta sairaslomaa en voinut nostaa kättä ylös, enkä esim. käyttää hiirtä oikealla kädellä.

Viime vuonna vihdoinkin minulla meni hermo kun olin ollut 3 viikkoa sairaslomalla ja kysyin lääkäriltä voiko olkapäätä leikata. Menin ortopedin kautta leikkausjonoon ja koska olen työikäinen ja töissä pääsin nopeasti leikkaukseen. Olkapää leikattiin Helmikuussa 2013, lähinnä puhdistus ja kiristys meiningillä. Leikkauksesta toipuminen ja edes työkuntoon pääseminen kesti kaksi ja puoli kuukautta seuranani aluksi kuminauha, myöhemmin kevyt kahvakuula. Frisbee golffin aloitin kesällä 2013. Pidän nykyään paljon tarkempaa huolta jäsenistäni niin etten ala heti repimään maksimia irti vaan lämmittelen ensin. Muutin myös heittotekniikkaa paremmaksi ja kevyemmäksi. Mitat ovat pysyneet samana. Leikkauksen jälkeen ainoa kipu olkapäässä on hauiksenpitkän jänteen tulehtuminen joka vaatii burana kuuria ja joskus kortisooni piikkiä taipuakseen. Jänne ongelmia ei ollut ennen leikkausta tai niitä ei huomannut kun käsi oli niin kipeä.

Heitän lähes kaikki heittoni rystyllä sillä olkapäässä on jokin este (rusto?) joka estää foren heittämisen edes hiljaa kivuttomasti. Olan yli heittämisestä ei kannata edes puhua, se on mahdotonta. Toivottavasti käsi paranee paremmaksi lähemmäs entistä tai edes pysyy tässä kunnossa missä se on nyt...  8)
« Last Edit: 26.03.14 - klo:13:11 by Pohjoistuuli »
DP2 | Rhyno | ROC3 | Gator | Volt | Fireball | Tesla | Octane | Nitro

Offline jugi

  • Juniori
  • **
  • Posts: 77
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jukka
  • Seura: TT
Vs: Vammoja, vaivoja tai muita kipeytymisiä
« Reply #31 on: 26.03.14 - klo:13:42 »
Aika vähillä selvitty tähän asti, mitä vertaa muihin kiekon nakkelijoihin.

Lähinnä aiemmat vammat häirinneet omaa heittämistä. Alkuvuosina heitin tosi paljon upsia (heitän vieläkin kun vain paikka tulee) pitkän pesäpallotaustan takia. Pesäpallosas 13-14 vuotiaana pelasin kopparia ja käsi kipeytyi välillä muutamien heittojen jälkeen. Lääkärin puheille ja todettiin, että lihasta ei ole käytännössä ollenkaan tukemassa olkapäätä ja jokasen heiton aikana olkapää muljahti hieman pois paikoiltaan ja palasi takaisin, josta kipu tuli. Punttireeniä ja olkapää oli kunnossa talven jälkeen. Upsia tosiaan on nyt viljelty iha kiitettävästi uran aikana jo ja vähän sama ongelma on vaivannut. Nyt ei tosin ole ollut lihasten puutteesta johtuvaa vaa muutama eka vuos lähti upsi vähän epäpuhtaasti. Viime vuodesta lähtien keskityin enemmän upsin tekniikkaan, kuin täysillä riuhtomiseen ja kivut kadonneet ja mitta lisääntynyt heitoissa.

Muutama vuosi takaperin onnistuin muljauttamaan miekkailun alkulämmittelyssä polvesta yli. Tietenkin kyseessä oli tukijalan polvi ja viime kesänä vasta selvisi, että polvesta oli eturistiside katkennut ja kierukka revennyt pahasti. Kyllä se jalka toimi ton muutaman vuoden tossa välissä, mutta vähän aikasemmin toi tieto olisi myös ollut ihan kiva. Tossa muutaman vuoden aikana 5-8 kertaa polvi pettänyt alta ja ei se kovin mukava fiilis ole rojahtaa täyellä painolla tukijalan yli tiille tai sen eteen. Toivottavasti tätä en enää tulisi kokemaan ja paikat kestäisi!


Offline ymme

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: mika koskikallio
  • Seura: disc golf vikings
Vs: Vammoja, vaivoja tai muita kipeytymisiä
« Reply #32 on: 26.03.14 - klo:15:42 »
Punttireeniä ja olkapää oli kunnossa talven jälkeen. Upsia tosiaan on nyt viljelty iha kiitettävästi uran aikana jo ja vähän sama ongelma on vaivannut. Nyt ei tosin ole ollut lihasten puutteesta johtuvaa vaa muutama eka vuos lähti upsi vähän epäpuhtaasti

mulla ollu samankuulosta vikaa heittokäden olkapäässä viime vuodet. Talven aikana vasta on alkanut tuntumaan hyvältä ekaan kertaan yli viiteen vuoteen. Fysioterapeuttikaveri suositteli sellasta kevyttä keilapainoa (mulla 2 kg), josta lyöntimäinen ote yhdellä kädellä ja pyörittelyä pään ympäri. Vahvistaa hyvin olkapään pieniä lihaksia, joihin ei voimaharjottelu pahemmin kohdistu, mutta jotka tukee heittoa

Offline mikse

  • Juniori
  • **
  • Posts: 67
    • View Profile
  • Oikea nimi: mikko
Vs: Vammoja, vaivoja tai muita kipeytymisiä
« Reply #33 on: 31.03.14 - klo:16:08 »
Itselläni meni ulkomaanmatkalla polvi solmuun. Varmaankin johtui siitä, kun tuli käveltyä kilometritolkulla huonot tennarit jalassa.

Eli vasemman polven ulkosyrjä kipeytyy pienenkin rasituksen jälkeen, ja vasuri kun olen niin sehän on tukijalka bäkkärissä joten heittelyt on jäänyt nyt haaveeksi jo muutaman viikon ajan.

Ilmeisesti pelkkä rasitusvamma ja pitäisi malttaa levätä, mutta saa nähdä kauanko :E Onko muilla ollut rasitusvammoja ja kauanko olette joutuneet niiden kanssa himmailemaan?

Offline napati

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 348
    • View Profile
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Vammoja, vaivoja tai muita kipeytymisiä
« Reply #34 on: 31.03.14 - klo:17:59 »
Tullut heiteltyä kämmeniä muutamia satoja(?) lähiaikoina. Jostain syystä oikean käden (heittokäsi) ojari tulee aika kipeäksi kun toistoja on takana useampia. Samaten oikean jalan takareisi. Backhändiä saa kiskoo paljon enemmän, että alkaa joku paikka kipeytyä.

Olkapää on myös kypsä siihen malliin, että rintalihas edellä tapahtuvat olan yli heitot, esim upsi, on aika heikolla. Laji oli paljon helpompi joku vuosi sitten kun voi heittää 100m upsilla. Nyt maks 60m pelkällä kyynärvarrella suurinpiirtein. Nyt täytyy siis pysytellä pois puskista. En oikeastaan tiedä missä/miten olkapää on mennyt. Nuijana tullut heiteltyä monenmoista paljon, ja yhtäkkiä on olkapää paskana. Kai mä oon vanha ja huono.

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Vammoja, vaivoja tai muita kipeytymisiä
« Reply #35 on: 01.04.14 - klo:06:19 »
Itselläni meni ulkomaanmatkalla polvi solmuun. Varmaankin johtui siitä, kun tuli käveltyä kilometritolkulla huonot tennarit jalassa.

Eli vasemman polven ulkosyrjä kipeytyy pienenkin rasituksen jälkeen, ja vasuri kun olen niin sehän on tukijalka bäkkärissä joten heittelyt on jäänyt nyt haaveeksi jo muutaman viikon ajan.

Ilmeisesti pelkkä rasitusvamma ja pitäisi malttaa levätä, mutta saa nähdä kauanko :E Onko muilla ollut rasitusvammoja ja kauanko olette joutuneet niiden kanssa himmailemaan?

Ei löydy alan koulutusta ja tietoa taustoistasi. Kuitenkin voisit yrittää muita samaan paikkaan vaukuttavia kivun lähteitä. Tuo on tyyppivika pyöräilujöillä ja juoksijoilla. Ristiselän etu ja takareiden pakaran it jänteen ja reiden lähentäjän venyttely voi auttaa. Kyllä kivut voivat tulla jäykistä lihaksista kahden nivelen takaa! Jos olet raahannut painoja se voi rassata myös.

Napati olisiko tauon paikka ja vähemmän heittoja per kerta hyvästä?
« Last Edit: 01.04.14 - klo:06:24 by JanneRäsänen »

Offline TomiV

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 279
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi Vuori
  • Seura: Rauma Frisbee ry
Vs: Vammoja, vaivoja tai muita kipeytymisiä
« Reply #36 on: 10.04.14 - klo:21:17 »
Otti hieman nilkka kipiää. Metsäväylä ja eka heitto osui oksaan josta kimposi syvälle metsään. Toine heitto pienellä vauhdilla. Tällä kertaa kroppa ja jalka kyllä pyörähti mut nilkka ei. Jäi jalkaterä jumiin puujuureen joka pinnalla. Teki makiaa kun ei jalkaterä pyörähtänytkään kropan mukana.
Team Trilogy

Offline willee

  • Juniori
  • **
  • Posts: 57
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Listala
  • Seura: DiscGolf Hyvinkää
Vs: Vammoja, vaivoja tai muita kipeytymisiä
« Reply #37 on: 11.04.14 - klo:00:06 »
En tiiä voiko tätä ihan vammaksi laskea mutta laitetaan kuitenkin.
Olin kavereiden kanssa viime kesänä hyvinkäällä kiertämässä rataa ja peli ei vaan oikeen suostunut kulkemaan. Viimeisen niitin tälle antoi väylällä 16 avaus ekaan puuhun. No siitä sitten vi*tuutuksessani kävin vähä fudasemassa sellasta pientä kuusta, lopputuloksena oikean jalan polvi sijoiltaan...

Offline Tsss

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 284
    • View Profile
  • Oikea nimi: Timo
  • Seura: WDGC
Vs: Vammoja, vaivoja tai muita kipeytymisiä
« Reply #38 on: 11.04.14 - klo:08:55 »
En tiiä voiko tätä ihan vammaksi laskea mutta laitetaan kuitenkin.
Olin kavereiden kanssa viime kesänä hyvinkäällä kiertämässä rataa ja peli ei vaan oikeen suostunut kulkemaan. Viimeisen niitin tälle antoi väylällä 16 avaus ekaan puuhun. No siitä sitten vi*tuutuksessani kävin vähä fudasemassa sellasta pientä kuusta, lopputuloksena oikean jalan polvi sijoiltaan...


 8) 8) 8)
Team Trilogy

Offline juhas89

  • Juniori
  • **
  • Posts: 62
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juha S.
Vs: Vammoja, vaivoja tai muita kipeytymisiä
« Reply #39 on: 11.04.14 - klo:18:36 »
En tiiä voiko tätä ihan vammaksi laskea mutta laitetaan kuitenkin.
Olin kavereiden kanssa viime kesänä hyvinkäällä kiertämässä rataa ja peli ei vaan oikeen suostunut kulkemaan. Viimeisen niitin tälle antoi väylällä 16 avaus ekaan puuhun. No siitä sitten vi*tuutuksessani kävin vähä fudasemassa sellasta pientä kuusta, lopputuloksena oikean jalan polvi sijoiltaan...

Polvilumpio varmaankin?

Offline Pyhis

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 15
    • View Profile
  • Oikea nimi: M. Pyhäjärvi
  • Seura: Rolffarit
Vs: Vammoja, vaivoja tai muita kipeytymisiä
« Reply #40 on: 19.05.14 - klo:21:58 »
Mjoo, vuonna 2012 syksyllä paikallisten päätöskisojen aikoihin taisin saada käden ekaa kertaa oikeasti kipeäksi. Kisat oli kaks päiväset, 3 kierrosta 18-väylästä ja finaali päälle. Olen aina heitelly forella avaukset ja lähestymiset, joten kisoissa tottakai myös pelkkää forea lukuunottamatta putteja :) Kierrosmäärä oli sitten keholle liikaa, en muista oliko samana päivänä kyynärpää jo kipeä vai seuraavana päivänä, mutta siitä lähtien olen kärsiny enemmän ja vähemmän kyynärpääkivusta forea heittäessä.

Yrittäny tässä sitten rystyltä opetteleen heittään, päässä meinaa kyllä kiehua välillä kun tiedät että forella saisi heitettyä niin paljon paremmin tarkasti ja pitkälle. Tekniikkaa pitäis foressa saada paremmaksi, kai se sillä kivut katoais. Nyt oli alkukausi ihan hyvä fiilis, heittäny rystyä ja kämmentä harjoitusmielessä heittopaikoilta eikä ole käynyt kyynärpäähän kipeää.

Eilen kävin ekaa kertaa uudella radalla mikä meillä on avattu, ja pitihän se päästä forella pommittamaan väyliä. Hyvältä tuntui, mutta...
Tänään sitten jo alkuväylillä kierrosta alkoi tuntumaan kyynärpäässä foren heittely, eli se siitä taas. Sen jälkeen kun kyynärpään on saanut kipeäksi, on ihan sama heittääkö rystyä vai puttia niin tuntuu joka tapauksessa.   

Pari välipäivää vois nyt pitää ja pakottaa ittensä olemaan heittämättä sitä pirun forea, ainakaan avauksissa.

Offline tapioe

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 833
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapio Eskola
Vs: Vammoja, vaivoja tai muita kipeytymisiä
« Reply #41 on: 19.05.14 - klo:22:28 »
Itse kärsin vähän samasta vaivasta, liika forettelu kipeytti kyynärpään pitkäksi aikaa. Nyt pari viimeistä treeniä on mennyt täysin tuskitta, vaikka kovia foreja tulee normaaliin treeniin useampi kymmenen. Tekniikka on saattanut parantua, mutta veikkaisin että suurempi kiitos kuuluu sille, että lisäsin punttitreeneihin paljon hammerkääntöjä ja myötäotteella tehtäviä hauiskääntöjä. Nämä liikket vahvistavat hyvin brachioradialista ja brachialista, jotka ovat kumpikin kyynärpäätä tukevia lihaksia.

Kannattaa kokeilla nuita, ei siitä ainakaan mitään haittaa ole.

Offline Axtre

  • Juniori
  • **
  • Posts: 63
    • View Profile
Vs: Vammoja, vaivoja tai muita kipeytymisiä
« Reply #42 on: 04.06.14 - klo:16:25 »
Keihäänheittoa harrastaneena golfkyynärpää ja olkapäävamma ovat tuttuja juttuja. Frisbeegolfissa ei ole haitannut, kunnes tossa pari päivää sitte revähti tosta olkapään ja lapaluun välistä. Johtu varmaan siitä, kun salireenin jälkeen menin vielä kiekkoa heittelee. Pitääpä lämmitellä tästä lähtien paremmin ennen kierrosta...

Offline Danny

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 548
    • View Profile
  • Oikea nimi: Daniel
  • Seura: TFS
Vs: Vammoja, vaivoja tai muita kipeytymisiä
« Reply #43 on: 06.06.14 - klo:22:15 »
Tänää tuli niskat jumiin. Ei pysty kääntää päätä oikealle. Tullu heiteltyä liikaa. No lepoa vain.
Dagger - Pa1 - Nova - Challenger - Zone -  Drone - Wasp - Buzzz - Stalker - Predator - Force - Nuke

Offline Longi

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 17
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jere Lång
Vs: Vammoja, vaivoja tai muita kipeytymisiä
« Reply #44 on: 21.01.15 - klo:18:02 »
Onneksi kaverilleni ei tullut minkäänlaisia vammoja, mutta oli kyllä melkoinen vaaratilanne. Heitin kyseistä kiekkoa ja se lipesi kaveria päin. Kaveri siis seisoi vähän edempänä minua. Kiekko olisi osunut suoraan kaulaan, mutta onneksi osasi katsoa minne kukin heittää.


First Run Proto Star Destroyer