Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Putterit puttaamiseen  (Read 217626 times)

Offline jauza

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 433
    • View Profile
  • Seura: 7k
Vs: Putterit puttaamiseen
« Reply #30 on: 13.06.12 - klo:05:49 »
onko perus dx aviarissa ja glow aviarissa muuta eroo ku näppituntuma?

Eri muotti; glowissa san marino. Glow matalampi ja helmen tuntuinen.

Offline Dragenta

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 49
    • View Profile
  • Oikea nimi: Sami Kalliokoski
  • Seura: Rovaniemen Rolffarit
Vs: Putterit puttaamiseen
« Reply #31 on: 13.06.12 - klo:10:30 »
Soft Magnet, se on sopinut käteen alusta asti  8)
http://www.youtube.com/user/dragenta?ob=0&feature=results_main

Täältä löytyy joitain vanhempia tekniikka videoita, uusia tulee varmaan kesällä. Saa kommentoida ja antaa vinkkejä :)

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Putterit puttaamiseen
« Reply #32 on: 13.06.12 - klo:11:48 »
onko perus dx aviarissa ja glow aviarissa muuta eroo ku näppituntuma?

Eri muotti; glowissa san marino. Glow matalampi ja helmen tuntuinen.

Onko glow pehmeä vaiko kovantuntuinen?

Offline jauza

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 433
    • View Profile
  • Seura: 7k
Vs: Putterit puttaamiseen
« Reply #33 on: 13.06.12 - klo:16:38 »
Siltä väliltä  ;)
Kyllä kai se enemmän kovan tuntuinen on, ei mikään JK. Kai niissäkin on niitä kuuluisia erien välisiä eroja, mutta mun mielestä ne on parhaimman tuntuisia Aviareja. KC:jen jälkeen.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Putterit puttaamiseen
« Reply #34 on: 13.06.12 - klo:19:48 »
Kai sitä pitää muutama ostaa.. meinasin noita DX:iä aluks ku neki tuntuu pirun hyviltä. KC:t ny on omaa luokkaansa.

Offline SamuliKL

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 308
    • View Profile
  • Oikea nimi: Samuli Lintula
  • Seura: 7k, Bear Disc Golf
Vs: Putterit puttaamiseen
« Reply #35 on: 13.06.12 - klo:20:42 »
Mä olen opetellut puttaamaan JK Aviareilla, joiden lentoarvoiksi ilmoitetaan 2, 3, 0 ja 2. Tänään huomasin, että P1:n lentoarvot ovat 2, 3, 0 ja 0. Onko noiden kahden putterin feideissä kuinka suuri ero ihan oikeasti silloin, kun puttaa?
PA4 | PA1 |  M2 | M? | Jackal | F?? | Valkyrie | Beast | PD | D4

Offline jauza

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 433
    • View Profile
  • Seura: 7k
Vs: Putterit puttaamiseen
« Reply #36 on: 13.06.12 - klo:21:04 »
Riippuu etäisyydestä. Spinniputtaajat suosivat ilman feidiä, jotta saa pidemmältäkin menemään suoraan. Jos putissa on korkeutta tai nokka on ylhäällä, niin 2:n feidin omaavat feidaavat sen mukaisesti. Tämä siis oman tyylin pohjalta. Kai kiekkoja saa lentämään melkein miten vain, jos manipuloi lentorataa..

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Putterit puttaamiseen
« Reply #37 on: 13.06.12 - klo:22:14 »
Mä spinputtaan, mutta puttaan roikolla haarasta. Mun putterin täytyy kyl feidata..

Offline Ekku

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
Vs: Putterit puttaamiseen
« Reply #38 on: 13.06.12 - klo:22:20 »
Moi!

Ensimmäiseksi putteriksi erehdyin ostamaan liian painavan ja kovan. Ajattelin ostaa itselleni paremman putterin, joka olisi aikas kevyt, pehmeää muovia ja kohtuu helppo hallinta. Mitä suosittelette nuorelle hennolle aika kokemattomalle miehelle? Spinputtia olisi tarkoitus putata.

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Putterit puttaamiseen
« Reply #39 on: 13.06.12 - klo:23:00 »
Putterin kovuus/pehmyys/jäykyys/löysyys löytynee parhaiten, kun testailee eri kiekkoja. Jos ei kunnon myymälää ole käsillä, niin kyselee radalla, että millä puttaat ja koittaa mikä on itselle "se putteri". Oma mielipiteeni painon suhteen on, että 175g alusta asti. Tuulessa puttaaminen tuplasti vaikeampaa, jos opettelee puttauksen 150g:llä.

Pehmeitä/löysiä ovat ainakin, P1, r-pro aviar, jk-aviar, omega supersoft jne

Offline Ekku

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
Vs: Putterit puttaamiseen
« Reply #40 on: 13.06.12 - klo:23:15 »
Ok. Kun kokeilin tänään päivällä koululaiskiekoilla putata, tuntui uppoavan aika hyvin. Pihapuuhun P1 175g D-linellä heitellessä osuminen taas tuntui paljon vaikeammalta. Kiekko on muuten hyvä mutta vain turhan painava, mutta kai sitä saa reenattua painavallakin kiekolla sihdin kuntoon... Vai kannattaako?

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Putterit puttaamiseen
« Reply #41 on: 13.06.12 - klo:23:49 »
Kannattaa.

Offline jauza

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 433
    • View Profile
  • Seura: 7k
Vs: Putterit puttaamiseen
« Reply #42 on: 14.06.12 - klo:01:41 »
Mä spinputtaan, mutta puttaan roikolla haarasta. Mun putterin täytyy kyl feidata..

Eiks roikotus ole yleensä push puttausta, vrt. Locastro? Vai onko se hybridiä? Roikotatko syvältä haara-asennosta? Olen pohtinut haaraputtiin vaihtamista kun kierroksilla joutuu usein puttamaan ei niin suorasta linjasta ja täten se helpottais arpomista.. Tai sitten vois vaihtoehtoisesti heittää väylälle, ei esteiden taakse.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Putterit puttaamiseen
« Reply #43 on: 14.06.12 - klo:08:24 »
Mä spinputtaan, mutta puttaan roikolla haarasta. Mun putterin täytyy kyl feidata..

Eiks roikotus ole yleensä push puttausta, vrt. Locastro? Vai onko se hybridiä? Roikotatko syvältä haara-asennosta? Olen pohtinut haaraputtiin vaihtamista kun kierroksilla joutuu usein puttamaan ei niin suorasta linjasta ja täten se helpottais arpomista.. Tai sitten vois vaihtoehtoisesti heittää väylälle, ei esteiden taakse.

Riippuu vähä matkasta et kuinka syvältä. En ollu varma et onko push puttausta niin siks jätin sanomatta. Kyllä haarasta hyvä olis putata jos osais pitemmällek samalla varmuudells putata.

Offline Roottori

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 48
    • View Profile
  • Oikea nimi: Casper Liukkonen
  • Seura: Mikkelin Frisbeegolf
Vs: Putterit puttaamiseen
« Reply #44 on: 15.06.12 - klo:20:35 »
Ennen puttailin Medium Eclipse Ioneilla. Kiekko oli mukavan jäykkä, ei kuitenkaan kivikova, ja se tuntui muodoltaan hyvälle kädessä. Sen pinta oli kuitenkin aivan liian liukas meikäläisen kuiville käsille, joten piti vaihtaa putteria, kun alkoi hermot mennä alaraudan kolinaan kiekon lipsahtaessa kädestä ennen aikojaan.

Näin alkoi täydellisen putterin metsästys. Halusin kohtalaisen jäykän putterin, koska olen push-puttaaja ja saan paljon puhtaamman irroituksen jäykemmällä kiekolla (uskon, että jäykemmällä putterilla saisivat myös spin-puttaajat puhtaampia irroituksia, jostain syystä he näyttävät kuitenkin suosivan pehmeähköjä puttereita. Parempi grippikö siinä on takana?) Kiekon pinnan piti kuitenkin olla pitävä, jotta itsevarmuus pysyy kohdillaan eikä tarvitse pelätä lipsahduksia. Jäykät kiekot kuitenkin tuppaavat olemaan yleensä myös liukkaampia kuin pehmeämmät, eli piti löytää täydellinen suhde hyvän gripin ja jäykkyyden välillä. Kotipaikkakunnallani Mikkelissä ei ole hirveästi mahdollisuuksia testailla puttereita omassa kourassa, joten käännyin Powergripin puoleen, josta sainkin hyvää apua muovilaadun ja näin putterin valintaan. He suosittelivat Gatewayn Super Soft -muovia, joka on (ainakin tietyissä erissä :P) mukavan jäykkää, mutta silti pitävyydeltään lähellä Gatewayn Super Stupid Softia, joka on todella pitävää.

Niin sitten päädyin Gatewayn Super Soft -muoviin. Serkultani kuulin, että hänen tutullaan olisi muutama SS Voodoo myynnissä. No, niitähän piti mennä testaamaan ja nehän tuntuivat kädessä loistavalle. Pito on hyvä jopa meikäläisen käsissä, mutta muovi on silti mukavan jäykkää ja mahdollistaa hyvät irroitukset. Voodoon malli on myös lähellä Ionin mallia, mukavan pyöreä ja pieni bead, joten vaihto sujui sujuvasti ilman sen kummempia totutteluja. Itse asiassa puttini vain parani heti vaihdon jälkeen parantuneen pidon myötä. Voodoo ei myöskään feidaa ihan niin paljon kuin Ion, joten saan nykyisin pitempiä putteja liitämään mukiin.

Kyllä kannatti vaihtaa!