Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Mikä frisbeegolfissa ketuttaa?  (Read 78062 times)

Offline Mi3ttin3n

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 45
    • View Profile
Vs: Mikä frisbeegolfissa ketuttaa?
« Reply #105 on: 29.07.18 - klo:08:16 »
Moneen viikkoon kun ei taas ole käynyt heittämässä, niin tuntuu että kaikki alkaa taas alusta. Ei minkäänlaista kontrollia heitoissa ja pituudetkin tuntuu taas jäävän kymmeniä metrejä parhaasta. Eilenkin varmaan kymmeniä puu kontakteja tuli otettua ja sitten ei lähäritkään onnistuneet. Masentaa hiukan kun haluais kehittyä ja sit tulee näitä hetkiä.
Tuleekohan oltua itselleen liian ankara. >:(

Offline Vesa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 132
    • View Profile
  • Oikea nimi: Vesa H
Re: Mikä frisbeegolfissa ketuttaa?
« Reply #106 on: 04.08.22 - klo:10:07 »
Viime vuosina valitettavasti mennyt maku koko lajiin, pääosin yhdestä/kahdesta syystä.
Ratoja ja harrastajia on vain liikaa. Ratoja kasvanut kuin sieniä sateella vähän joka pöpelikköön, ja harvassa on nykyään ne kokemukset kun hyvällä radalla saisi rauhakseen pelata. Kaikkea aikansa.

Offline jussi32

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 829
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jussi Sutti
  • Seura: Ylöjärven Ryhti
Re: Mikä frisbeegolfissa ketuttaa?
« Reply #107 on: 05.08.22 - klo:18:37 »
Itekkin oon palljon eri ratoja kiertänyt ja oon kyllä huomannut, että on tehty vähän turhiakin ratoja .  Tyyliin antaa kasvien vaan kasvaa.  Kaupungista kun lähtee  pois pienempiin kaupunkeihin tai pitäjiin saa heittää  aika rauhassa ilman ruuhkia, mutta sitten taas jossain pikku pitäjissä ei se radan ylläpito tunnu kiinostavan oikein ketään. Muutama poikkeus toki on eli on tullut vastaan eli muutamista  pikkukaupungeista olen bongannut  hyvin ylläpidettyjäkin  ratoja.  6-väyläiset mini radat ei tunnu myöskään edeniä lukuunottamatta okein ketään kiinostavan niissä olen ollut aina tyyliin ainoa pelaaja. Eli tälläiset mini radat on vähän turhia. Poikkeuksena koulujen pihat tai lähistöt.   18 väyläset taas kiinnostaa ihmisiä ja niissä on aina hyvin porukkaa jopa vähän  syrjemmässäkin ja isoissa kaupungeissa joskus  jopa ihan liikaa ruuhkaa. Kesällä  onnkes pääsi pelaan ihan joskus 21.00 vielä ja siihenaikaan alkoi ruhhkainen  rata jo vähän tyhjentyä.

Eli siis  juuri isoihin kaupunkeihin  pitäs saada lisää ratoja, mutta tilan löytäminen radalle voi olla taas hankalaa.


« Last Edit: 05.08.22 - klo:19:15 by jussi32 »

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Re: Mikä frisbeegolfissa ketuttaa?
« Reply #108 on: 01.09.22 - klo:11:12 »
Itse olen ollut frisbeeasioissa kuntaan yhteydessä seuran puheenjohtajana. Maailma on muuttunut jo aika paljon kymmenessä vuodessa. Kymmenen vuotta sitten oli vaikea perustella uuden radan tarvetta kun kukaan ei tiennyt koko lajista mitään.
Oli vähän samantyyppinen asia kuin se että menee Tupperware-kutsuille ja miettii etten tarvitse toista tällaista samaa kuppia kun vanhakin on ihan hyvä. Nykyään sitten voi jo vedota harrastajamääriin jotka on ihan tutkittuja ja tosia.

Uskon ja luotan siihen, että ammattilaiset suunnittelevat sellaisia ratoja kuin pystyy suunnittelemaan. Toivottavasti joka kunnassa osataan siirtää vastuu sinne minne se kuuluu eikä kuulla jotain toissaviikolla pelaamaan alkanutta harrastajaa.

Meillä on tosiaan siirrytty jo uuteen vaiheeseen lajin kasvussa. Meillä on kenttiä jotka on "kuluneet puhki" ja vailla peruskorjausta, samaten kuin meillä on kenttiä joilla ei kukaan käy koska kukaan ei niitä ylläpidä ja kun pujoa pukkaa tarpeeksi nokkosten seasta niin ei sinne pidä mennäkään. Eli ne innokkaat touhailijat jotka joskus aloittivat lajin innoissaan ja tekivät kaiken ovat kadonneet tai väsähtäneet loputtomaan työhön. Nyt kun meitä on paljon niin saadaan varmasti useammin sellaisia kenttiä joiden ylläpito tapahtuu kunnan puolesta. Riittääkö se harrastajille on sitten toinen asia :)

Koulujen ympäristöön tarvitaan loputtomasti muutaman korin väyliä jotta lajiin tutustuminen on liikuntatunnilla helppoa ja on edes jotain mihin niitä kiekkoja vippailla. Turvallisesti suunniteltuna tietenkin.