Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet  (Read 212963 times)

Offline Vesa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 132
    • View Profile
  • Oikea nimi: Vesa H
Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« on: 25.04.12 - klo:19:53 »
Tampereen epilän radalla pariin otteeseen ollut itsellä aika ikäviä läheltä piti -tilanteita... Esim juuri heiton lähdettyä kädestä (tietty vähän vika suuntaan) mutkan takaa ilmestyykin jalankulkija lastenrattaiden kanssa. Eikä siinä varoitushuudolla kamalasti enää ole tehtävissä, lähinnä vaan toivoo että elä nyt vaan osu, ethän?!

Eikä ole vielä osunutkaan sivullisiin... Mutta, tuossakin tilanteessa tuli käytyä keskustelua tämän jalankulkijan kanssa näistä tilanteista, ja hän esitti aika kinkkisen kysymyksen:
"Mitäs sitten, jos kiekko olisi osunut muksua otsaan? Sanotko vaan että "SORI" ja minä lähden muksua viemään lääkäriin?"

Onko jollakulla jo kokemusta (toivottavasti ei) tämmöisistä sivullisiin kohdistuvista ikävistä vahingoista? Kuka vastaa? Miten menettelitte/menettelisitte?
« Last Edit: 25.04.12 - klo:19:58 by Vesa »

Offline AMA

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 192
    • View Profile
  • Oikea nimi: Markus Mäntylä
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #1 on: 25.04.12 - klo:21:02 »
Heittäjä vastaa aina itse aiheuttamistaan vahingoista. Aiheutti ne sitten kiekolla tai millä vaan. Siitä ei pääse mihkään.

Offline Vesa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 132
    • View Profile
  • Oikea nimi: Vesa H
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #2 on: 25.04.12 - klo:21:15 »
Mitäs mieltä ootte näistä väylistä jotka on rakennettu vieri-viereen jalankulkuväylän kanssa, tai jopa sen yli?
Toki heittäjän pitää AINA varmistua siitä, ettei aiheuta heitollaan vaaraa sivullisille jne jne jne, mutta todellisuudessa näitä vahinkoja ja läheltäpiti -tilanteita vaan tapahtuu. Ajan kysymys vaan koska kolahtaa pahemmin.
Joskus on myös "alueella pelataan frisbeegolfia" -tiedoitus vähän kehnoa. Parhaimmillaan oon bonganut porukkaa pitämässä piknikkiä heittopaikan tekonurmella eikä porukalla tietoakaan mitä ympärillä tapahtuu.

Offline Tee8mu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 148
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Malmelin
  • Seura: Tallaajat
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #3 on: 25.04.12 - klo:23:03 »
Mitäs mieltä ootte näistä väylistä jotka on rakennettu vieri-viereen jalankulkuväylän kanssa, tai jopa sen yli?
Toki heittäjän pitää AINA varmistua siitä, ettei aiheuta heitollaan vaaraa sivullisille jne jne jne, mutta todellisuudessa näitä vahinkoja ja läheltäpiti -tilanteita vaan tapahtuu. Ajan kysymys vaan koska kolahtaa pahemmin.
Joskus on myös "alueella pelataan frisbeegolfia" -tiedoitus vähän kehnoa. Parhaimmillaan oon bonganut porukkaa pitämässä piknikkiä heittopaikan tekonurmella eikä porukalla tietoakaan mitä ympärillä tapahtuu.

Tämän vuoksi en käytä Epilää, vaikka lähellä onkin. Mun mielestä siellä on epämiellyttävää kiertää, juurikin jalankulkijariskien vuoksi. Pitäisi siirtää se rata sieltä johonkin muualle...

Offline napati

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 348
    • View Profile
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #4 on: 25.04.12 - klo:23:15 »
Sain itse kiekosta joskus vihiojan 5.n tiillä. Jotkut jannut heitti nelosväylää, ja sieltä se wraitti tuli sääreen että poksahti. Ei "forea" eikä oikeen mitään sympatiaan liittyvää tullut ennen eikä jälkeen osuman. Annoin tuntuvan (henkisesti) palautteen nuijalle. Olis pitäny heittää kiekko jittuun, mutta en huomannu.

Ite heitin joskus julkujärvellä autonkylkeen siinä viimeisellä väylällä, jossa siis osa ihmisistä parkkeeraa tielle, korin kohdalle. Autojonossa oli yksi vapaa paikka, ja siihen alkoi joku sovittaa autoaan, kun samalla avasin tiiltä. Taisi olla vastatuulta tjms ja heitto haukkas pientä annukkaa, ja paukahti ko. auton takalokariin, auton vielä taskuttaessa. Kaveri siirsi autonsa toisaalle. Kävin heti katsomas tuliko jälkiä, mutta ei näillä pulkan naruilla nirhaumaa vakavampaa.. Kaveri otti tosi tyynesti tilanteen, ja meinas, että tähän ei varmaan kannata pysäköidä.

Offline dppedro

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 166
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Alander
  • Seura: FGCK
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #5 on: 25.04.12 - klo:23:35 »
Itse pelaamissani Rajamäellä, Tuusulassa, Järvenpäässä ja Siltamäessä näitä tapahtuu. Kyseessä on puistokentät (no Tuusula enemmän lenkkeily maastoa). Järvenpäässä on kerran tullut heitetty auton alle ja Siltamäessä frisbeeni on menty nostamaan (väylä 9, auringonottaja halusi heittää takaisin kiekkoni). Aloittelijavuoteni jälkeen olen aina pyytänyt pelikavereista jota kuta menemään spotteriksi about sinne mihin heitän. Tällä tavalla itse uskaltaa heittää ja sivulliset ovat ainakin enemmän turvassa kuin ilman spotteria. Joskus tosin väyliä on vain pakko jättää väliin kun esim autoja on parkissa aivan väylän reunassa.

Fore-huudosta ei sivullisille ole kyllä oikeastaan mitään apua. Sama on koettu perinteisen golfin osalta. Yleensä juoksen sivullisen luokse ja huomautan että seisovat esim keskellä väylää ja kiekko voi sattua todella paljon. Aina ovat siirtyneet pois ja ymmärtäneet tilanteen. Puistokentät kysyvät hermoja ja aikaa.

Offline Chukie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 238
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jukka Teräs
  • Seura: TT
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #6 on: 26.04.12 - klo:09:45 »
Itse pelaamissani Rajamäellä, Tuusulassa, Järvenpäässä ja Siltamäessä näitä tapahtuu. Kyseessä on puistokentät (no Tuusula enemmän lenkkeily maastoa). Järvenpäässä on kerran tullut heitetty auton alle ja Siltamäessä frisbeeni on menty nostamaan (väylä 9, auringonottaja halusi heittää takaisin kiekkoni). Aloittelijavuoteni jälkeen olen aina pyytänyt pelikavereista jota kuta menemään spotteriksi about sinne mihin heitän. Tällä tavalla itse uskaltaa heittää ja sivulliset ovat ainakin enemmän turvassa kuin ilman spotteria. Joskus tosin väyliä on vain pakko jättää väliin kun esim autoja on parkissa aivan väylän reunassa.

Fore-huudosta ei sivullisille ole kyllä oikeastaan mitään apua. Sama on koettu perinteisen golfin osalta. Yleensä juoksen sivullisen luokse ja huomautan että seisovat esim keskellä väylää ja kiekko voi sattua todella paljon. Aina ovat siirtyneet pois ja ymmärtäneet tilanteen. Puistokentät kysyvät hermoja ja aikaa.
Samaa tapaa olen käyttänyt itsekin. Viimeksi pari viikkoa sitten Munkassa kävin mainitsemassa auringosta nauttivalle, puuhun nojailleelle mummolle, että hän seisoo keskellä väylää. Lopulta päädyin pitämään melkein 10 minuutin esittelyn frisbeegolfista ja mummeli seuraili mun tekemisiä parin väylän verran. Useimmissa tapauksissa, kun olen käynyt varoittamassa etukäteen, on tapahtunut melkein samoin. Ihmiset eivät tiedä lajista mitään ja heitä kiinnostaa miksi porukka heittelee kiekkoja niin innolla. Joskus nämä kiinnostuneet jopa päätyvät kokeilemaan lajia, kun heille on antanu pikaisen "peruskurssin".

Mutta on näitä läheltä piti tilanteitakin sattunut. Puistoissa ja muilla jaetuilla alueilla harvemmin, koska siellä katsoo tilanteen tarkemmin. Viimeksi Lausteella, kun viimeisen väylän avaus painui pieneen vastatuuleen annukaksi ja päätyi 1. väylän tiille, missä yksi heittäjä oli juuri ottamassa vauhtia. Onneksi kyseessä oli "Fore"-huutoa totteleva vastaanottaja.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #7 on: 26.04.12 - klo:10:12 »
Kyllähän pelaajat tietty FORE!n tietää. Muille huutelen ennemmin vaikka "VAROKAA!". Se on ihan kiva huutaa vaikka eksperttinä näkiskin että lentorata ei tule osumaan liikkuviin tauluhin, saattaa sitä ihminen silti säikähtää.

Useammin mullakin tullut vastaan kiinnostusta kuin pahastusta.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Peksi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 216
    • View Profile
  • Oikea nimi: Peksi Luoma
  • Seura: Jyli
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #8 on: 26.04.12 - klo:10:50 »
Ite heitin joskus julkujärvellä autonkylkeen siinä viimeisellä väylällä, jossa siis osa ihmisistä parkkeeraa tielle, korin kohdalle. Autojonossa oli yksi vapaa paikka, ja siihen alkoi joku sovittaa autoaan, kun samalla avasin tiiltä. Taisi olla vastatuulta tjms ja heitto haukkas pientä annukkaa, ja paukahti ko. auton takalokariin, auton vielä taskuttaessa. Kaveri siirsi autonsa toisaalle. Kävin heti katsomas tuliko jälkiä, mutta ei näillä pulkan naruilla nirhaumaa vakavampaa.. Kaveri otti tosi tyynesti tilanteen, ja meinas, että tähän ei varmaan kannata pysäköidä.

Tähän melkein vois sanoa, että Julkujärvellä jos jättää autonsa siihen tielle, tokavipan/vipan korin lähelle, niin kyllä itseään saa syyttää jos kolahtaa.  ::)
Paikka on kuitenkin selkeää friba-aluetta ja tien "päässä" on iso(hko) parkkipaikka jonne voi autonsa jättää.

Itellä ei ole liiemmin käynyt läheltä piti juttuja, Nokian kolmosella joskus kiekko liukunut bussin ali, tms. Muttei mitään kunnon vaaratilanteita, ainakaan en muista. Tai no, emäntä heitti kerran 20 metristä täysiä selkään kiekolla, olin ilmeisesti linjalla. Mutta 150g Tiippari ei aiheuttanut vaaratilannetta, vain mustelman. :P
QMEGA|P1|P2|RHY|ATLAS|FB|SOLF|PD|PD2|DSTR

Offline VVH

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 211
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #9 on: 26.04.12 - klo:10:56 »
Tuo fore huudon tehokkuus on tosiaan vähän kyseenalainen. Hyvinkin voisi käydä niin että huudon kohde kääntyy katsomaan kohti kiekkoa ja saa sen naamaansa. Jos taa shyppää sivulle niin yhtä hyvin voi hypätä kiekon tielle kuin pois sen tieltä. Toki kokeneemmat pelaajat osaavat huutoon reagoida fiksummin. Oma refleksi on käden nosto pään suojaksi ja kääntyminen kuikuilemaan SergioBusqetsmaisesti kohti huutoa.

Offline Hans Wäkevä

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 645
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Laihonen
  • Seura: 7k
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #10 on: 26.04.12 - klo:11:16 »
Fore-varoitushuudon tehokkuus on täysin pelaajista itsestään kiinni ja frisbeegolfradoilla kuultavat forehuudot ovat yleensä melko säälittäviä, hyvä kun sen huudon juuri ja juuri kuulee. Tämä johtunee enimmäkseen siitä, että ennen ensimmäistä frisbeegolfkentälle menoa ei pelaajille anneta minkäänlaista etiketti tai turvallisuusopastusta. Golfin puolella forehuudot kyllä todellakin toimivat ja ihmiset huutavat herkemmin ja kovaa sen forehuudon. Samaa toivoisi kaikilta frisbeegolfareilta myös kun kiekko lähtee väärään suuntaan kannattaa aina varmuuden vuoksi huutaa täysillä se forehuuto, niin että se oikeesti kuuluu(turisteille kannattaa kyllä huutaa ennemmin se varokaa!) ja ei pelkästään heiton heittänyt pelaaja vaan koko ryhmä yhtäaikaa. Itse kun kuulen forehuudon menen yleensä kyykkyyn ja suojaan käsillä päätäni.

Offline Hans Wäkevä

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 645
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Laihonen
  • Seura: 7k
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #11 on: 26.04.12 - klo:11:25 »
Viimeeksi Ei-Pääsiäikisoissa Kankaanpäässä oltiin väylän 12 tiillä ja kiekko lensi päänkorkuisena mun ja Mäkelän ja Aulujen välistä n. 15cm päästä ???. Ilman forehuutoa tietty 8)

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #12 on: 26.04.12 - klo:11:30 »
Viimeeksi Ei-Pääsiäikisoissa Kankaanpäässä oltiin väylän 12 tiillä ja kiekko lensi päänkorkuisena mun ja Mäkelän ja Aulujen välistä n. 15cm päästä ???. Ilman forehuutoa tietty 8)

Tuliha se huutoki sieltä. Tosin kiekko oli jo mennyt.

Offline Hans Wäkevä

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 645
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Laihonen
  • Seura: 7k
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #13 on: 26.04.12 - klo:11:35 »
Viimeeksi Ei-Pääsiäikisoissa Kankaanpäässä oltiin väylän 12 tiillä ja kiekko lensi päänkorkuisena mun ja Mäkelän ja Aulujen välistä n. 15cm päästä ???. Ilman forehuutoa tietty 8)

Tuliha se huutoki sieltä. Tosin kiekko oli jo mennyt.

Ok ::)

Parempi myöhään ku ei milloinkaan.. Toi ei taida tässä yhteydessä kyl oikeen toimia 8)

Offline Hextall

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 233
    • View Profile
  • Oikea nimi: Kalle Savonen
  • Seura: 7k
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #14 on: 26.04.12 - klo:11:50 »
Viimeeksi Ei-Pääsiäikisoissa Kankaanpäässä oltiin väylän 12 tiillä ja kiekko lensi päänkorkuisena mun ja Mäkelän ja Aulujen välistä n. 15cm päästä ???. Ilman forehuutoa tietty 8)


Kiekko kääntyi pienestä annukasta isoon annukkaan ihan vidusti heti kun meni vähän puiden taakse ja sit kun kiekon seuraavan kerran näin se oli jo niin lähellä teitä et jos oisin huutanut vähän aiemmin olisitte kuitenkin kääntyneet katsomaan mistä se tulee ja olisi ollut suurempi vaara osua naamaan :D