Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet  (Read 208358 times)

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #30 on: 18.06.12 - klo:10:25 »
Auton kylkeen saa ihan rehdisti suoralla heitolla heittää kovaa ennenku jää pysyvä jälki tai lommo. (itse en ole heittänyt mutta oon nähny ihan vierestä) Mutta A1:sellä saa olla kyllä varovainen, itse en kyllä heitä ennenku tie on tyhjä suurimpiirtein heiton pituuden verralta.

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #31 on: 18.06.12 - klo:15:36 »
Mutta A1:sellä saa olla kyllä varovainen, itse en kyllä heitä ennenku tie on tyhjä suurimpiirtein heiton pituuden verralta.
Misi tarvii spotterin sillalle asti et uskaltaa heittää...  ;D

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #32 on: 16.07.12 - klo:01:56 »
Oltiin Mynämäen ykkösväylällä lämmittelemässä eilen. Heittelin rollereita siinä ja yksi kiekko karkasi sivuun puurivin taakse. Etsin sitä hetken siellä, eivätkä muut nähneet minua puun takana, enkä minä heitä. Astuin puun takaa väylälle ja boom! Wraithi tuli kovaa ja osui kaulaani. En edes ehtinyt nähdä sitä ennen osumaa. Kiekko osui onneksi pehmeään kohtaan solisluun yläpuolelle ja hieman sivulle, että otti kimmokkeen ja jatkoi hyytyneenä matkaa etuvasemmalle. Tuntui aika häijyltä isku! Suora osuma johonkin kovaan kohtaan olisi varmaan tehnyt avohaavan. Omaa hölmöilyä, kun kävelin väylälle päin ja huonoa tuuria, kun kaverin kiekko lähti sinne sivuun. Onneksi ei mitään pahempaa sattunut kuin palohaavan tyyppinen viiru kaulassa ja puoli tuntia kolotusta. Säikähdin kyllä ihan hiivatisti. Pysytään siellä kiekon takana eiks je!

Offline butti-78

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 212
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Salonen
  • Seura: DGC Fat Discs
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #33 on: 24.07.12 - klo:15:34 »
Omakohtaista kokemusta osumasta ei ole...eikä toivottavasti tulekaan...enkä ole itse osunut kehenkään, mutta kerran Epilässä todistin melkoista sattumaa.
Olimme veljeni ja poikani kanssa heittämässä ja seuraamme liittyi eräs heittäjä joka oli ekaa kertaa ko paikassa joten kysyi voisiko kiertää kanssamme ekan kiepin. No mikäs siinä ei kun mukaan vaan. Tulimme kakkostiille joka menee kentän poikki. Juuri mukin läheisyydessä oli tälläinen piknik porukka. Vaikka kuinka koitimme ystävällisesti sanoa että tässä olisi rata ja olette todellakin tulilinjalla niin eivät suostuneet siirtymään vaan sanoivat väistävänsä kyllä. No minä ekana heittämään ja ei mennyt lähelle, sitten poikani joka jäi kauemmas, veli joka myös kauemmas ja kun tuli tämän kanssamme kiertämässä olleen vuoro niin eikös se kerrankin lähyenyt paremmin ja huudoista huolimatta suoraan sinne missä tämä väki piti piknikkiään....ja totta kai hyssepommi lasten rattaisiin....kaikilla pala kurkussa ja kauhea paniikki ilmassa. Vauva 3 viikon ikäinen!!! No nyt oli onnea matkassa sillä se osui jalkopäähän vauna ja tyhjään kohtaan vauvan ollessa vielä niin lyhyt.....tämän jälkeen porukka tietysti tuli " päälle" kuin yleiset syyttäjät, minkä toki ymmärään, mutta vastuu oli myös heillä sanottuaan että he katsovat heitot...
No onneksi tuosta selvittiin ja tämän jälkeen en ole heittänyt vaikka kuinka on lupa annettu ylimääräisten toimesta!!!




"rauha maassa ja dessu puussa"

www.fatdiscs.com

Offline napati

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 348
    • View Profile
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #34 on: 24.07.12 - klo:16:26 »
Omakohtaista kokemusta osumasta ei ole...eikä toivottavasti tulekaan...enkä ole itse osunut kehenkään, mutta kerran Epilässä todistin melkoista sattumaa.
Olimme veljeni ja poikani kanssa heittämässä ja seuraamme liittyi eräs heittäjä joka oli ekaa kertaa ko paikassa joten kysyi voisiko kiertää kanssamme ekan kiepin. No mikäs siinä ei kun mukaan vaan. Tulimme kakkostiille joka menee kentän poikki. Juuri mukin läheisyydessä oli tälläinen piknik porukka. Vaikka kuinka koitimme ystävällisesti sanoa että tässä olisi rata ja olette todellakin tulilinjalla niin eivät suostuneet siirtymään vaan sanoivat väistävänsä kyllä. No minä ekana heittämään ja ei mennyt lähelle, sitten poikani joka jäi kauemmas, veli joka myös kauemmas ja kun tuli tämän kanssamme kiertämässä olleen vuoro niin eikös se kerrankin lähyenyt paremmin ja huudoista huolimatta suoraan sinne missä tämä väki piti piknikkiään....ja totta kai hyssepommi lasten rattaisiin....kaikilla pala kurkussa ja kauhea paniikki ilmassa. Vauva 3 viikon ikäinen!!! No nyt oli onnea matkassa sillä se osui jalkopäähän vauna ja tyhjään kohtaan vauvan ollessa vielä niin lyhyt.....tämän jälkeen porukka tietysti tuli " päälle" kuin yleiset syyttäjät, minkä toki ymmärään, mutta vastuu oli myös heillä sanottuaan että he katsovat heitot...
No onneksi tuosta selvittiin ja tämän jälkeen en ole heittänyt vaikka kuinka on lupa annettu ylimääräisten toimesta!!!

Melkosia vatipäitä, varsinkin jos vielä pienempiä mukana. Ei siinä mitään jos omaa tyhmyyttään ottaa kiekon päähän, mutta se 3 viikkoinen voi helposti kuolla tollases touhus.

Offline butti-78

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 212
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Salonen
  • Seura: DGC Fat Discs
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #35 on: 24.07.12 - klo:16:44 »
Juuri näin...
Jälkeen päin kun asiaa on pohtinut niin mielessä on käynyt useasti että henki olis lähtenyt.

90 metrin heitto ja suoraan sisään...koppa tuossa kohtaa ja ei tod.näk olis ollut lähelläkään.
"rauha maassa ja dessu puussa"

www.fatdiscs.com

Offline dppedro

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 166
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Alander
  • Seura: FGCK
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #36 on: 27.07.12 - klo:22:24 »
Lueskelin tuota butti-78:sin tarinaa muutama päivä sitten. Tänään menin 1.5 vuotiaan poikani kanssa kiertämään Jokelan aloittelijatason kenttää. Minä heittelin ja hän istui rattaissa kasvot eteenpäin. Pari väylää meidän edessä pelasi arviolta 10-vuotiaita poikia, kolmen hengen ryhmässä. He näyttivät heittävän hyvin, ainakin Jokelan lyhyillä väylillä nakuttivat puttietäisyyksille heittonsa. Itse pelasin rauhassa, en halunnut lähteä odottelemaan heidän perään. Pari väylää jätin väliä ennen aloittamistani ykköseltä. Väylällä #3 (pieni metsäväylä) avasin vajaaksi ja rattaiden vuoksi lähin kiertämään hiekkatietä pitkin, väylän vasenta puolta. Poikia ei näkynyt, tosin väylän #4 tiille ei hiekkatieltä näy (tiiauspaikka on korkemmalla). Kävellessäni hämmästyin: "tuleeko tuolta kiekko?". Sekuntia myöhemmin se tippui maahan, otti skipin ja osui rattaiden laitaan. 10cm ylemmäksi kiekko olisi ollut poikani mahassa tai kaulassa. Yleensä olen hyvin diskreetti ja en turhaa huomauttele ryhmäni ulkopuolisille pelaamisesta mitään. Tällä kertaa huusin niin kovaa kuin pystyin. Kehoitin poikia huutamaan jos kiekko tulee kohti ja opettelemaan lajisääntöjä. Hieman lohtua toi ärjynnän jälkeen saatu anteeksipyyntö. Poikani ei ollut moksiskaan, ei edes säikähtänyt. Oma pelini meni aivan sekaisin tuon jälkeen.

Harrastajamäärä on PK-seudulla tänä vuonna räjähtänyt. Tämä on hyvä asia lajille, ehkä frisbeegolf saa mediahuomiota ja tätä kautta kehittyy. Huolestuttava piirre on kuitenkin uudet pelaajat ja se varomattomuus mitä kentillä viljellään. Ylläolevassa tapauksessani oli kyseessä nuoret pojat, jotka todennäköisesti olivat aloittaneet lajin keskenään. Epäilen etteivät he ole vilkaissetkaan ykköstiin taulun sääntöjä. Iästä huolimatta näyttää kuitenkin olevan kovin yleistä että uudet pelaajat eivät huuda forea ja heittävät vaikka edessä on liikettä. Olen jo aiemminkin maininnut että se huutojen kuuntelu ei ärsytä yhtään. Omat "turvaoppinu" olen saanut perinteisen golfin kautta, siellä kun ei ilman etikettikoulutusta pääse kentällä pelaamaan. En nyt vaadi green cardia frisbeegolfiin, mutta vaikea on keksiä keinoja sääntöjen ja turvallisen pelin opettamiseen seurattomille pelaajille. Pelkään että joku sivullinen saa vielä pahaa osumaa ja laji ottaa negatiivista julkisuutta mediassa (eikös Simonmetsän osalta joskus ollut tällainen uutinen).

Offline tapioe

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 833
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapio Eskola
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #37 on: 27.07.12 - klo:23:22 »
Poikien etikettitaidoissa oli varmasti kehittämisen varaa, mutta minun mielestäni mukulat eivät kuulu golfradalle. Muutaman kerran olen ollut samaan aikaan pelaamassa, kun metsä on täynnä vaippaikäisiä ja muita päiväkotilaisia. Sen ikäiset sinkoilevat pitkin metsiä ja tekevät nyt kaikkea sellaista, mitä sen ikäisten kuuluukin tehdä. Ei se ole lapsen vika, jos se huomaa mielenkiintoisen kiekon maassa ja päättää viedä sen mukanaan tai päättää että kori onkin kiipeilyteline. Tuollainen homma kuuluu lapsuuteen, mutta ei kiekkoradalle. Vaikka kuinka vanhemmat yrittäisivät hallita mukuloitansa, niin kaikkihan sen tietää ettei se ole aina niin helppoa. Sitten kun päässä on jotain holttia niin kiekko kouraan vaan ja mukaan opettelemaan, sitä ennen pysykööt poissa.

Tämä ei ollut sitten kohdistettu mitenkään dppedrolle, vaan ihan yleisellä tasolla halusin tuoda asian esille.

Offline Jami Pasanen

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 138
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jami Pasanen
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #38 on: 27.07.12 - klo:23:26 »
Omaankin tarinaani liittyy pieni lapsi, joten jaetaan nyt se täällä.

Olin toissapäivänä heittelemässä Hattulassa yksin keskellä päivää pahimpaan ruuhka-aikaan. Edelläni kulki 5 heittäjän aloittelijaporukka, joiden heitot lensivät tasaisesti 25-35 metriä kerrallaan, ja yhdellä heittäjistä oli selkärepussa mukanaan pieni lapsi. He näkivät minut jo edellisellä väylällä kun tulin tutkailemaan matkan päähän väylän korille (jossa he vielä heittelivät), että koska minun on turvallista heittää oma heittoni.

Pelasin väylän läpi ja kävelin seuraavan väylän tiille odottamaan vuoroani pelata seuraava väylä. Ihmettelin jo vähän tässä vaiheessa, mikseivät he päästäneet minua jo tiillä ohi vaan aloittivat tuon 150-metrisen par 4-väylän pelaamisen tietäen, että yksin pelaava nopeampi pelaaja on tulossa takaa. Jäin tiille seisoskelemaan ja odoteltuani sen pari minuuttia, yksi porukasta alkoi viittoilemaan minulle, että saa heittää. Levitin käsiäni sivuille koska ei missään tapauksessa näyttänyt siltä, että kaikki porukan jäsenet olisivat ollenkaan kiinnostuneita väistämään, jos kiekkoni lipsahtaisi heitä kohti (kävelivät eteenpäin, etsivät kiekkojaan jne). Mies kuitenkin viittoili uudestaan ja huusi "heitä vaan!", joten heitin avaukseni ~95 metriin. Näin heti, että se menee lähelle näitä harhailijoita, jotka eivät seuranneet ollenkaan, ja ryyditin heittoani kovalla "FORE!" -huudolla. Joku porukasta huuteli perään "joo joo!".

Tilanne meni yhä kummallisemmaksi kun asettuasseni heittämään toista heittoani ylämäkeen pienen metsän takaa, porukan pelaajat jatkoivat pelaamistaan ja menivät tuon metsän taakse valmiiksi ylämäkeen minun näkymättömiin. Pyysin jälleen heittolupaa ja jälleen yksi porukasta vastasi "heitä vaan!". Joten heitin sokkona metsän yli luottaen tämän vastanneen miehen harkintakykyyn siitä, että porukka oli tosiaan tietoinen minun heitostani.

Heittoni meni pitkälle mäkeä ylös ja ohittaessani porukkaa, kiitin normaalisti siitä, että he päästivät minut ohi. Kun sitten tämä lastaan selässä kantanut mies sanoi erittäin närkästyneesti "voisit vähän kattoo miten heittelet, meillä on tässä pieniä lapsia mukana!", olin kuin puulla päähän lyöty. Sain soperrettua takaisin, että pyysin kyllä heittolupaa ja joku porukastanne vastasi, että saa heittää. Tähän en enää saanut vastausta.


Mikä on foorumin mielipide tapahtumaketjusta? Olisiko minun pitänyt olla heittämättä kehotuksista huolimatta? Olisiko luvan antaneen miehen pitänyt olla paremmin muusta porukastaan selvillä? Mikä oli muiden porukassa pelanneiden pelaajien vastuu?

Onko alle 2-vuotiaan lapsen paikka ylipäänsä frisbeegolf-radalla?
P1 // MD2 // FD // PD

Offline Ypyä

  • Juniori
  • **
  • Posts: 85
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jari
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #39 on: 27.07.12 - klo:23:52 »
Omaankin tarinaani liittyy pieni lapsi, joten jaetaan nyt se täällä.

Olin toissapäivänä heittelemässä Hattulassa yksin keskellä päivää pahimpaan ruuhka-aikaan. Edelläni kulki 5 heittäjän aloittelijaporukka, joiden heitot lensivät tasaisesti 25-35 metriä kerrallaan, ja yhdellä heittäjistä oli selkärepussa mukanaan pieni lapsi. He näkivät minut jo edellisellä väylällä kun tulin tutkailemaan matkan päähän väylän korille (jossa he vielä heittelivät), että koska minun on turvallista heittää oma heittoni.

Pelasin väylän läpi ja kävelin seuraavan väylän tiille odottamaan vuoroani pelata seuraava väylä. Ihmettelin jo vähän tässä vaiheessa, mikseivät he päästäneet minua jo tiillä ohi vaan aloittivat tuon 150-metrisen par 4-väylän pelaamisen tietäen, että yksin pelaava nopeampi pelaaja on tulossa takaa. Jäin tiille seisoskelemaan ja odoteltuani sen pari minuuttia, yksi porukasta alkoi viittoilemaan minulle, että saa heittää. Levitin käsiäni sivuille koska ei missään tapauksessa näyttänyt siltä, että kaikki porukan jäsenet olisivat ollenkaan kiinnostuneita väistämään, jos kiekkoni lipsahtaisi heitä kohti (kävelivät eteenpäin, etsivät kiekkojaan jne). Mies kuitenkin viittoili uudestaan ja huusi "heitä vaan!", joten heitin avaukseni ~95 metriin. Näin heti, että se menee lähelle näitä harhailijoita, jotka eivät seuranneet ollenkaan, ja ryyditin heittoani kovalla "FORE!" -huudolla. Joku porukasta huuteli perään "joo joo!".

Tilanne meni yhä kummallisemmaksi kun asettuasseni heittämään toista heittoani ylämäkeen pienen metsän takaa, porukan pelaajat jatkoivat pelaamistaan ja menivät tuon metsän taakse valmiiksi ylämäkeen minun näkymättömiin. Pyysin jälleen heittolupaa ja jälleen yksi porukasta vastasi "heitä vaan!". Joten heitin sokkona metsän yli luottaen tämän vastanneen miehen harkintakykyyn siitä, että porukka oli tosiaan tietoinen minun heitostani.

Heittoni meni pitkälle mäkeä ylös ja ohittaessani porukkaa, kiitin normaalisti siitä, että he päästivät minut ohi. Kun sitten tämä lastaan selässä kantanut mies sanoi erittäin närkästyneesti "voisit vähän kattoo miten heittelet, meillä on tässä pieniä lapsia mukana!", olin kuin puulla päähän lyöty. Sain soperrettua takaisin, että pyysin kyllä heittolupaa ja joku porukastanne vastasi, että saa heittää. Tähän en enää saanut vastausta.


Mikä on foorumin mielipide tapahtumaketjusta? Olisiko minun pitänyt olla heittämättä kehotuksista huolimatta? Olisiko luvan antaneen miehen pitänyt olla paremmin muusta porukastaan selvillä? Mikä oli muiden porukassa pelanneiden pelaajien vastuu?

Onko alle 2-vuotiaan lapsen paikka ylipäänsä frisbeegolf-radalla?

Ihan oikein mun mielestä toimit, noiden edellä kulkeneiden sankareiden omaa tyhmyyttähän tuo on. Luulisi porukan tajuavan katsoa mihin se heitto tulee, jos pariin kertaan kehottavat heittämään. Toisaalta vaikeaan saumaan siinä kuitenkin heittäjä joutuu, vaikka olisi luvan heittoon saanutkin, jos kiekko ihmiseen osuu.

Pari kertaa omallekkin kohdalle käynyt, että edellä menevä porukka antaa luvan heittää, ja sitten osa porukasta haahuilee etsimässä omaa kiekkoaan, vaikka varmasti kuulivat että heitto tulossa. Useamman kerran sai varmistaa, että kaikki varmasti katsoo heittosuuntaan..

Offline dppedro

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 166
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Alander
  • Seura: FGCK
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #40 on: 28.07.12 - klo:00:09 »
Poikien etikettitaidoissa oli varmasti kehittämisen varaa, mutta minun mielestäni mukulat eivät kuulu golfradalle. Muutaman kerran olen ollut samaan aikaan pelaamassa, kun metsä on täynnä vaippaikäisiä ja muita päiväkotilaisia. Sen ikäiset sinkoilevat pitkin metsiä ja tekevät nyt kaikkea sellaista, mitä sen ikäisten kuuluukin tehdä. Ei se ole lapsen vika, jos se huomaa mielenkiintoisen kiekon maassa ja päättää viedä sen mukanaan tai päättää että kori onkin kiipeilyteline. Tuollainen homma kuuluu lapsuuteen, mutta ei kiekkoradalle. Vaikka kuinka vanhemmat yrittäisivät hallita mukuloitansa, niin kaikkihan sen tietää ettei se ole aina niin helppoa. Sitten kun päässä on jotain holttia niin kiekko kouraan vaan ja mukaan opettelemaan, sitä ennen pysykööt poissa.

Tämä ei ollut sitten kohdistettu mitenkään dppedrolle, vaan ihan yleisellä tasolla halusin tuoda asian esille.

Hyvin todettu. Itsekään en ajatellut pientä lastani ottaa enää sen jälkeen mukaan kun rattaissa ei viihdytä. Jos antaisin hänen tallustaa vapaasti ei pelaamisesta tulisi yhtään mitään. En myöskään hyväksy leikkimistä tai muuta lajin ulkopuolista radalla tapahtuvaa toimintaa. Lapsille toki lajia voi tutustuttaa mutta ehkä "lasten fribakouluille" on oma paikkansa kentän ulkopuolella tai erikseen rauhoitettuna aikana ohjaajien kera. Jokela on siitä ongelmallinen että kyseessä on yleiseen puistoon tehty kenttä. Lähes kaikki Jokelan väylät menevät yleisten hiekkateiden viertä. Aurinkosena päivänä koiran ulkoiluttajat ja teitä pitkin kulkevat sivulliset tauottavat omaa pelaamista useaan otteeseen kierroksen aikana.

Itse otin tosiaan muksun mukaan koska muuten en pääsisi pelaamaan. Vastuu pojan turvallisuudesta on toki lopulta minun, yleensä yritänkin ehkäistä vaaratilanteita sijoittamalla hänet turvallisiin paikkoihin. Kommenttini sanoma oikeastaan oli tuossa turvallisessa pelissä, aikuisetkin pelaajat joutuvat vaaratilanteisiin suljetuillakin (lajille pyhitetyillä) kentillä nykyään liian usein.
« Last Edit: 28.07.12 - klo:00:21 by dppedro »

Offline dppedro

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 166
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Alander
  • Seura: FGCK
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #41 on: 28.07.12 - klo:00:15 »
Omaankin tarinaani liittyy pieni lapsi, joten jaetaan nyt se täällä.

...

Mikä on foorumin mielipide tapahtumaketjusta? Olisiko minun pitänyt olla heittämättä kehotuksista huolimatta? Olisiko luvan antaneen miehen pitänyt olla paremmin muusta porukastaan selvillä? Mikä oli muiden porukassa pelanneiden pelaajien vastuu?

Onko alle 2-vuotiaan lapsen paikka ylipäänsä frisbeegolf-radalla?

Mielestäni myös toimit oikein. Jos ryhmästä yksi antaa luvan ohittaa/heittää niin pitäisi hänen olla varma että muukin ryhmä ymmärtää tilanteen. "Hei toi pyytää päästä lupaa ohi, annan sille luvan. Varautukaas vähän". Ei sen pitäisi vaikeaa olla.

Tuo lapsen mukaan ottaminen on kinkkistä. Tottakai lapsi hidastaa ja mutuna vaaratilanteessa riski vammautumiselle on suurempi. Vanhempi ottaa sen vastuun lopulta, kuten aiemmassa postauksessa totesinkin. Oma tilanteeni on vain sellainen että en pääse kentälle jollen ota lasta mukaan, aina ei ole helppoa saada lapselle hoitajaa. Onko se sitten ahneutta lajia kohtaan vai ei? En kyllä ottaisi lastani mukaan esim Hyvinkään kentälle, Jokelassa ollaan pari kertaa oltu.

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #42 on: 28.07.12 - klo:01:12 »
Autokoulussa annettiin hyvä ohje: Jos et ole 100% varma ehditkö kiihdyttää johonkin väliin, niin älä kokeile. Minusta tätä voisi soveltaa hyvin tuohon esitettyyn kysymykseen. Vaikka saisi luvan joltain edellä olevista heittää, mutta ei ole täysin varma, että on turvallista pistää menemään, niin minusta silloin ei pitäisi heittää. "Heittäjällä on aina vastuu heitostaan", lukee melkein jokaisen radan opastaulussa, eikä pitäisi ottaa riskejä, joissa on se pieni mahdollisuus käydä huonosti. On parasta ottaa edellä oleva pooli kiinni ja pyytää saada heittää heidän kanssaan yksi väylä ja mennä sitten seuraavalla ohi. Tämä on paljon parempi tapa kuin tuo, että osa juoksee jo väylällä, kun joku lähtee painamaan ohi.

Valitettavasti aloittelijat eivät useinkaan tajua, että nopeammat olisi syytä päästää ohi ja hiihtävät mielellään sinne kiekkojen eteen. Tilanteen saa korjattua vain näyttämällä hyvää esimerkkiä ja puhumalla yleiset käytännöt ääneen. Jos pelaa heidän kanssaan sen yhden "ohitusväylän", siinä ehtii vähän opastamaan käytäntöjä samalla kun kiittelee, että pääsee etenemään. Näissä kohtaamisissa saattaa käydä hassusti, kun synkkaakin hyvin ja pelataan koko rata loppuun yhdessä. Jokusen kaverin olen näin saanut. :)

Lapsia radalle. Totta kai. Kunhan tuntevat käytössääntöjen ja turvallisuuskäytäntöjen perusteet. Tiedä vaikka innostuisivat harrastamaan fribailua! Aikuinen on vastuussa lapsestaan, heittäjä kiekostaan. Urpoja nyt vaan täytyy sietää... ;)

Offline HS

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 146
    • View Profile
  • Oikea nimi: Heikki Saunanen
  • Seura: Ähtärin Urheilijat
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #43 on: 28.07.12 - klo:21:08 »
Pakko kommentoida, kun 80% treenikiesseistä heitän 4,5v ja 1,5v poikain kanssa. Isompi kiertää yleensä kiekkojen kanssa (annan 5 heittoa tasotusta/väylä ja köniin tulee lähes joka kerta, tarvis vähentää neljään:)), joskus hengailee muuten vain. Pienempi kulkee vielä rattaissa omaa kiekkoa kantaen. :) Toki en treenaa kovin ruuhkaisilla radoilla, mutta perussäännöillä on selvitty ilman ongelmia ja vaaratilanteita. Ei heittoja ennen kuin väylä on tyhjä, ei jälkikasvua heittojen eteen ja kauimpana oleva heittää eka.

Ainoa ongelma, mikä itseä ärsyttää on niskaan heittävät pelaajat, mutta se ei suoranaisesti liity siihen, onko mukana lapsia vai ei. Yleensä niskaanheittäjät uskoo yhdellä huomautuksella, ettei heitä kun väylällä on väkeä -lapsia tai aikuisia.



Offline tapioe

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 833
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapio Eskola
Vs: Tapaturmat / Läheltä piti -tilanteet
« Reply #44 on: 10.08.12 - klo:19:31 »
Tänään katsottiin kaverin kanssa kauhuissamme, kun yksi pojan koltiainen lähti kiipeämään puuhun kiekkoa hakemaan. Nuoren pojan innokkuudella se sinne kuiten kiipesi, ei paljoa haitannut vaikka oksat natisi alla. Alas tullessa piti sitten alkaa vielä kikkailemaan ja eihän ne oksat sitä enää kestäneet. Jamppa tuli jostain reilusta kolmesta metristä makiasti selälleen, onneksi oli reppu hieman pehmentämässä. Onneksi tästäkin selvittiin säikähdyksellä, joku pikku haava sille tuli käteen ja ilmat lähti pihalle. Toivottavasti poika oppi jotain.