Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Hei, olen uusi frisbeegolf-forum.fissä (Esittele itsesi tässä, jos haluat)  (Read 106542 times)

Offline Kirai

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
Morjens!

Uusi käyttäjä ilmoittautuu. Tai olen mie täällä lueskellut jo varmaan muutaman kuukauden satunnaisesti, mutta ajattelin nyt tunnuksen sitten tehdä.

Olen siis kiekkojen viskelyyn hurahtanut, nyt 2 vuotta täysin omaksi riemuksi heitellyt. Hyvä en ole, mutta pidän lajista silti ja kehityn koko ajan, joten se riittää minulle. Lähin rata löytyy kirjaimellisesti naapurista niin tullee aika paljon vietettyä siellä vapaa-aikaa. Ongelmani on kiekkojen liika hamstraus, bagissa on nyt n. 12 kiekkoa ja tuntuu että pitäisi ehkä ensin opetella heittelemään ennen kuin lähtee laajentamaan repertuaaria liikaa. Paljon olen turhia ostoksia myynytkin, mutta heräteostoksena tullee aina uusia hankittua. Tein myös sen aloittelijan virheen että ostin ensimmäisiksi kiekoiksi tietysti ne nopeimmat lätyt joita en osaa heittää.

Ikää on 27 vuotta, idässä asun ja huollettavana myös reilu 3-vuotias poika, jonka kanssa innolla käydään kiekkoja heittelemässä. Ja nyt kun tuo emäntä kaikkosi niin nytpä sitä vasta joutaakin heitellä (haha ;D). Omalle pihalle tuli myös harjoituskori hommattua, ehkä lähinnä pojan takia niin ei tarvitse tien tukkeena väylillä olla.

No eipä tässä. Intoa ja kiinnostusta on myös kiekkojen värjäykseen ja heittokierrosten videointiin, ehkä siis niitäkin näytille tullee jossain välissä.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Varmaan 95% aloittaneista on sama, eli liikaa ja liian nopeita kiekkoja. No problem. Kyllä se siitä lutviutuu. Oppirahojen makselua.  ;)
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Larzi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 362
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lauri Tuominen
  • Seura: WDGC
Ja uusien kiekkojen kokeilu on vain yksi lajin viehätyksistä. Aina joka vuosi tulee joku itselleen täysin uusi lätty ostettua, vaikka sitä ei mihinkään tarvitsisikaan.  :D

Mutta, mutta... Parhaiten kehittyy kun opettelee heittämään hitaita kiekkoja suoraan ja ilman väpätystä. Etenkin putterien heittämistä kannattaa treenata, sillä niitä kun osaa viskoaa, tykkää tuloskortti siitä ihan eri tavalla ja draiveritkin saavat lisäpotkua.
« Last Edit: 06.05.15 - klo:12:01 by Larzi »
Grip EQ A14: Xt Aviar | Soft Pure | Premium Jokeri | FLX Buzzz | Glow,Ch MD3 | Ch Firebird | 2nd run FD | C-FD2 | Ch Valkyrie | C,S,P-PD | Star Destroyer

Offline Kirai

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
Niinpä, onhan se yksi lajin viehätys juurikin uusien kiekkojen hankinta. Viime kesänä pelit parani paljonkin kun hankin noita hitaampia lättyjä, esim. Rush ja Jackal oli erittäin helppoheittoisia ja aloittelijaystävällisiä. Siitä sitten pikkuhiljaa eteenpäin. :)

Offline Jussijii

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 483
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jussi J.
  • Seura: Jyväskylän Liitokiekkoilijat Ry / Albatrossit
Niinpä, onhan se yksi lajin viehätys juurikin uusien kiekkojen hankinta. Viime kesänä pelit parani paljonkin kun hankin noita hitaampia lättyjä, esim. Rush ja Jackal oli erittäin helppoheittoisia ja aloittelijaystävällisiä. Siitä sitten pikkuhiljaa eteenpäin. :)

Jeps, onhan nuokin tavallaan hitaita, toki. Ja Jackal nimen omaan juuri helppoheittoinen. Eli korjaa virheitä.
Larzi tuossa viittasi kuitenkin _oikeasti_ hitaiden kiekkojen nakkeluun, eli 2-3 nopeusluokan putteria kouraan ja draivaamaan sillä. Se ei itse asiassa ole kovin helppoa, mutta siinä oppii.

Offline ChoMix

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 5
  • Entinen tunnukseni oli Mfisbee.
    • View Profile
    • deviantArt
  • Oikea nimi: miika
Hei. Olen aijemmin liikkunut foorumilla Mfisbee nimi merkin suojin mutta kun tein uuden tiillin ajattelin esitellä itseni täällä kunnolla.
Olen ajokortin vasta saanut ammmattikoululainen. Ennen kuin leimataan tyypilliseksi amikseksi
 haaluan sanoa että olen hyvin epätyypillinen amis :D yläasteelta pääsin 8.5 keskiarvolla (ilman lukemista) ja menin amikseen koska lukeminen ei kiinnosta :)
Frisbeegolf on kesäsin minun ykkös harrastus huolimatta siitä seikasta että koti kunnassa eii ole rataa ollenkaan ja lähimmälle radalle yli 50 kilometriä matkaa. Tämä rajottaa hiukan kehittymis mahollisuuksia ikävä kyllä.
Muita harrastuksiani on piirtäminen joka on talvisin minun ykkös juttu, jos kiinnostaa mitä olen tuhertanu niin linkki deviantArtiin on kommentin signaturessa. Lisäksi tykkään pelata joitain pelejä. Olen 100% pokemon fani ja laulan myös karaokea :)
Frisbeegolfista kiinnostuin ammatti koulun alussa eli miltei kaks vuotta sitte. En muista tarkkaan mikä siinä viehätti mutta lajiin olen hurahtanut ja saanut mukaan myös lähi omaisia :)
Tälläinen amis ilmottautuu foorumille :)
Everyone is beginer at some point.
http://chomix97.deviantart.com

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
laulan myös karaokea :)

Hei, parantumisen ensi askel on ongelman myöntäminen  ;D

No ei tosissaan. Tervetuloa takasin, sinnikäs radaton fribaaja.  :)
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline armangeddon

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 112
    • View Profile
    • Tarkemman tiedot kiekoistani
  • Oikea nimi: Juha-Matti Huhtala
Niinpä, onhan se yksi lajin viehätys juurikin uusien kiekkojen hankinta. Viime kesänä pelit parani paljonkin kun hankin noita hitaampia lättyjä, esim. Rush ja Jackal oli erittäin helppoheittoisia ja aloittelijaystävällisiä. Siitä sitten pikkuhiljaa eteenpäin. :)

Jeps, onhan nuokin tavallaan hitaita, toki. Ja Jackal nimen omaan juuri helppoheittoinen. Eli korjaa virheitä.
Larzi tuossa viittasi kuitenkin _oikeasti_ hitaiden kiekkojen nakkeluun, eli 2-3 nopeusluokan putteria kouraan ja draivaamaan sillä. Se ei itse asiassa ole kovin helppoa, mutta siinä oppii.

Juu, on se huomattu mitä putteri aiheuttaa. Käytiin kavereiden kanssa alkukesästä heittämässä ja yhdellä oli arsenaalissaan vaan putteri. Heitti kiekon pidemmälle mitä minä distancen (okei mä heitin distancea eka kertaa ja frisbee:kään ei ollut vielä kovinkaan montaa kertaa lentänyt fg-radalla eteenpäin). Toki hauskaa asiassa on se, että tää tyyppi osti väylän nyt joku aika sitten ja se saa sen väylän lentämään ehkä metrin pidemmälle mitä putterinsa. (heittänyt liikaa putteria ja eipä se draiveri lennäkkään samalla tapaa paiskottuna... ;) )
Pitäähän sitä johonkin taulukoida muovit. ;)

Offline armangeddon

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 112
    • View Profile
    • Tarkemman tiedot kiekoistani
  • Oikea nimi: Juha-Matti Huhtala
Varmaan 95% aloittaneista on sama, eli liikaa ja liian nopeita kiekkoja. No problem. Kyllä se siitä lutviutuu. Oppirahojen makselua.  ;)

juu, ja pari menin ostamaan jopa sen takia, että oli niin hieno kuva.... ;)

toki itselläni taisi olla enemmän se ongelma, etten ostanut vakaita tai alivakaita kiekkoja. Joten sinnehän ne vasemmalle käänty ja kivasti. Pahin moka melkeen oli ostaa kevyt ylivakaa lätty. Eka heitto ja melkeen piti jo kavereiden varoa takaisin päin palaavaa kiekkoa.
Pitäähän sitä johonkin taulukoida muovit. ;)

Offline DJSigma

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 127
    • View Profile
Uusi täällä. Lajista riippuen ikämiessarjaikä saavutettu, siinä sivussa kertynyt vaimoa, lapsia, eläimiä, taloa, autoja jne. Harrastus käynnistetty muutama kuukausi sitten, muutama vuosi sitten ostetuilla halpiskiekoilla. "Oikeitakin" kiekkoja on toki kesän mittaan tullut hankittua, bägissä tällä hetkellä 8 kiekkoa joista viisi on oikeastaan semmoinen peruspaketti joilla pärjään hyvin, kolme muuta eivät välttämättä ole mukana.

Kotirata oikeastaan Laune Lahdessa, sinne pääsee fillarilla nopeasti, vaikka toki mielenkiinnon vuoksi muilla radoilla onkin kivempi käydä, Orimattilassa tulee käytyä eniten. Laune on kyllä harjoituspaikkana todella hyvä, moni sitä dissaa sen takia että väylät ovat avoimia, lyhyehköjä ja helppoja, mutta aloittelijalle toimii oikein hyvin, kun ei tarvitse koko ajan varoa puita (Orimattila) tai palkata kirjanpitäjää pitämään lukua rangaistuksista (Mukkula). Enkä minä sitäkään vielä pääse alle par:n, kun ei tekniikan taso ole vielä sellainen että voisi odottaa samaan kierrokseen tarpeeksi montaa onnistunutta heittoa.

Laji on kyllä koukuttanut pahasti, noin 2,5kk:ssa on tullut heitettyä yhteensä 77 kierrosta, joista toki 40 Launeen kuusiväyläisellä, kokonaisuudessaan olen heittänyt 840 väylää. Joka päivä tekisi mieli heittämään, mutta välillä joutuu asettamaan perheen harrastusten edelle, ja käsikin meinaa välillä ilmoitella tauon tarpeesta. Loppukauden aikana jos ehtii tuon heitetyn määrän vaikkapa tuplaamaan (vähemmillä heitoilla toki...  ;) ), ja siinä sivussa monia uusia ratoja koluamaan, olisi se kiva.

Offline talviPOS

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 16
    • View Profile
  • Oikea nimi: Petri Talvinen
Heps,
Uusi rekisteröitynyt käyttäjä esittäytyy.

Bongasin forumin tuossa jokunen viikko sitten, mutta rekisteröidyin vasta eilen. Nyt onkin kulunut pari päivää mukavasti forumia kahlaten ja erilaisiin aiheisiin tutustuen.

Minä:

Syntynyt -86.

Lajia harrastanut enemmän tai vähemmän loppuvuodesta 2012. Käytännössä siis kolmas täysi kesä menossa. Kehitystä on tapahtunut säännöllisesti. Pituutta heittoihin tulee noin 10-15 metriä vuodessa lisää lähtötason ollessa siinä 60 metrin hujakoilla (driver). Myös ratatulokset on parantuneet muutamalla heitolla / kausi. Keski-Suomen ja Pirkanmaan rajalla asustelen. Kotiratana Mänttä-Vilppulan 9 väyläinen. Muut lähiradat (100 km säteellä) on Kuhmoinen, Keruun Iso-Kirja, Vilppulan Parikkivuori (josta ei ole vieläkään fgr-sivuilla infoa, vaikka rata ollut pystyssä pari vuotta) ja Oriveden rata. Heittelyporukka asustelee Tre - Hml välillä, joten kaikki radat tuolta väliltä on myös tuttuja.

Kiekkoja on bägissä tällä hetkellä noin 20, auton peräkontissa varakiekkoja saman verran. Joka kesä tulee hankittua noin 10 uutta kiekkoa ja samalla myytyä pois itselle sopimattomia kiekkoja. Vasta viimeisen kuukauden aikana olen onnistunut siirtymään enemmän midari/fairway puolelle. Aikaisemmin kaikki heitot putteja lukuunottamatta draivereilla. Tuloksissa ei vielä varsinaisesti muutoksia ole näkynyt, mutta heittotreenit lupaavat hyvää jahka tottuu. Ratojen kiertäminen vähän hidastunut aikataulujen takia. Parin viikon päästä helpottaa ja pääsee palaamaan vanhaan 3-4 iltaa viikossa radoilla.

Tähän astiset kohokohdat:
Mänttä, väylä 2 - holari
Vitapolis, väylä 2 - holari
Orivesi, rovastinkangas, par 27 = tulokseen 21.
 

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Mänttä for life!  8)
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline armangeddon

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 112
    • View Profile
    • Tarkemman tiedot kiekoistani
  • Oikea nimi: Juha-Matti Huhtala
Kai tässä vois itsekkin esitellä nyt itsensä....


Niin tällänen -84 syntynyt ukkeli täällä hei.


Viime elokuussa synttärien aikoihin näin paikallisessa kirjastossa lainattavana frisbee-gofl kiekkoja. Lähettiin sisarusparvella heitteleen kiekkoja paikalliseen lähirataan. Eihän sen tunnin aikana kerennyt hirveästi heitellä, ja parhaimmat heitti vieressä minimarkkeriakin pitemmälle mitä me omia "laina"kiekkojamme.

Pari kertaa vielä käytiin heittämässä, niin että se kärpänen alko pörräämään jotenkuten päänpäällä.
En kuitenkaan huitonut sitä kärpästä pois, vaan kävin sitten ostamassa samanlaisia kiekkoja mitä niissä lainakiekoissa oli (itselleni parhaiten sopineet.)
Ne oli sellaiset mukavat DX muoviset Shark ja Wedge.

Kiekkojen ostamisen jälkeen meidän paikallinen oma peliporuukkamme alkoi sitten syksyllä jatkamaan omaa peliharrastustamme ja keväällä jatkettiin samaa rataa (lajina siis sulkapallo). Keväällä alettiin sitten miettimään, että eihän me nyt aleta lämpimässä kesäsäässä mennä sisälle läiskimään sulista, joten alettiin miettimään mitä voisi koettaa. Peliporuukastamme kaksi oli aiemmin pelannut fg:tä ja itsellä oli jo ne kiekot, joten ajatus siirtyi sitten siihen, että mitäs jos kokeiltaisiin sitä.

Ensimmäistä kertaa käytiin kokeilemassa parin kaverin kanssa toukokuun keskivaiheilla sitten peliä. Ja siittä se sitten lähti.
Näiden vähän yli 2 kuukauden aikana käyty kiertämässä pari kertaa Kokkolan Köykäri (paikallinen kisarata), sekä reippaasti yli 30 kertaa lähiratani Meripuiston leirintäalueella (9 väylänen).

Kiekkoja on ostettu kaiken kaikkiaan sitten näiden vuoden aikana (joista kaksi siis viimevuoden puolella) muutamaa vaille 30, josta tällähetkellä enään 19 on bägissäni.
Myyntikiekot on kaikki tällähetkellä 3 pelikaverin omistuksessa, jotka kaikki kuului tähän meidän sulkapalloporukkaamme. Ja nämäkkin kaikki oli alkanut nyt tänä kesänä pelaamaan frisbee-golfia. Peliporuukkamme siis tämän suhteen on ollut parhaimmillaan jopa 10 hengen kokoinen, joista suurin osa oli aloittanut koko lajin vasta nyt kesällä.

Köykärillä en ole toki nykyisten kiekkojen kanssa käynyt, joten siellä par tulos on jäänyt johonkin +60 luokkaan (ja eipä silloin ollutkaan käytössä muutakuin midari ja putteri)
Mutta meripuistossa olen saanut pudotettua nyt tämän kahden kuukauden aikana noin 12 heittoa pois, joten tulokseni on jo nyt siis +6. Samalla myös olen peliporuukkamme parhaimman par tuloksen suhteen neljäntenä (ja niistäkin kaksi oli niitä jotka olivat jo aikaisemmin pelanneet). Vaikka en olekkaan se tasaisin heittäjä, eli välillä tulee alle +10 ja välillä yli....
Toki siinä, missä itse saan viimeinkin distancen lentämään "edes jonkun verran pitkälle", itselläni on selvästi vielä puutteita väylän suhteen. Aivan liian usein tulee heitettyä liian heikosti. Midarit taasen lentää jotenkuten eteenpäin, mutta niihinkään ei saa vielä ihan niinpaljoa vauhtia, jotta niillä voisi korvata väylän tajoaman hyödyn. Nykyään itselläni nuo väylä-draiverit onkin vaan korvaamassa midarit sellaisissa radoissa missä ei halua heittää "arvokkaampaa" midaria. (oikeastaan luetaan radat jossa liian lähellä esim. sijaitsee jorpakko)



Tälläisenä uuten muokkauksena menin homaamaan nuo kiekon värjäys pakeit, joten saapa nähdä tuleeko siittä mitään ideaa tehtyä.
« Last Edit: 28.07.15 - klo:19:25 by armangeddon »
Pitäähän sitä johonkin taulukoida muovit. ;)

Offline Kallexy

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
  • Oikea nimi: Kalle Eksymä
  • Seura: TT
Hoi
Vähän kun on ollut pimennossa, niin kaikea sitä löytää

Offline Kallexy

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
  • Oikea nimi: Kalle Eksymä
  • Seura: TT
Saatana tätä foorumia. Pitkät kertomukset meni roskiin, kun ei tää heitti mut ulos.
Mutta joo... mä aloitin lajin 2001. Kotirata oli munkka. Kiekot ostettiin hämiksen takakontista. Lilli pyys taliin heti alkumetreillä ja sillä tiellä ollaan. Mun kilpailuviettiä riitti about vuoteen 2007. Sittemmin musta ei ole kovin usein kuultu. No nyt vanha ukko on taas aktivoitunut ja heittäynyt jopa pari hyvää rundia! Tää meininki on vaaan niin siistii!  ;D
« Last Edit: 01.08.15 - klo:12:26 by Kallexy »