Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa  (Read 1271684 times)

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #30 on: 23.02.12 - klo:09:41 »
Kappas ku sattu. On tässä nyt muutamia tuhansia heittoja heittäny ja tasan yhden hyzerflipin saanu aikaseksi ja nimenomaan valkyriella. Se lepää nyt Vantaajoessa.

Viime viikonlopun Kauhajoen karviksessa oli parhaissa puuskissa 20-30m/s vastatuulta, jolloin PD2lla sai kivoja hyzerflippejä. Onnistuin heittämään 100m väylällä 70-80 m oikealta ohi.
« Last Edit: 23.02.12 - klo:09:43 by Tapanote »

Offline upsala

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 24
    • View Profile
  • Seura: ei vielä...
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #31 on: 23.02.12 - klo:09:43 »
oho.

menippä lainaukset sviduiksi...

Offline Juhanuha

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 974
  • Natural Born Disc Golfer
    • View Profile
    • Natural Born Disc Golfer
  • Oikea nimi: Juha Kytö
  • Seura: Sipoon Discstroyers ry
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #32 on: 23.02.12 - klo:09:47 »
Pistetään omaa kyssäriä kun tämän suhteen olen täysin aloittelija.

Eli forella (sidearm) heittäessä kiekko väpättää aivan jumalattomasti, mistä se johtuu ja miten voisin sen välttää? Lisää voimaa? Lisää spinniä?

Huono ote ja sitä myöten epäpuhdas irrotus on varmasti pääsyy kaikkeen väpätykseen. Voima tai spinni ei juuri vaikuta, koska voithan heittää vaikka metrin mittaisen kierteettömän heiton ilman väpätystä.

Tutkailin hiukan ja taisinkin löytää syyn, pitääpä kokeilla ensi kerralla eri otetta. Tähän asti olen heittänyt samalla tapaa kuin tomahawk-upsin eli etusormi on ollut rimmillä, näyttäisi opetusvideolla olevan keskisormi rimmillä ja etusormi lepäili tuolla jossain kiekon keskellä. Tuota "powergrip" versiota täytynee myös kokeilla.

« Last Edit: 23.02.12 - klo:09:52 by Juhanuha »
Are you Natural Born Disc Golfer? https://nbdg.fi

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #33 on: 23.02.12 - klo:09:53 »
Tutkailin hiukan ja taisinkin löytää syyn, pitääpä kokeilla ensi kerralla eri otetta. Tähän asti olen heittänyt samalla tapaa kuin tomahawk-upsin eli etusormi on ollut rimmillä, näyttäisi opetusvideolla olevan keskisormi rimmillä ja etusormi lepäili tuolla. Tuota "powergrip" versiota täytynee myös kokeilla.

Eli heitätkö upsin yhden sormen otteella? Suosittelen siinäkin kahden sormen otetta, pysyy paremmin näpeissä. Itse heitän tomot ja foret täysin samalla otteella. Tosin putteriforea heitän kolmen sormen otteella.

Offline Juhanuha

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 974
  • Natural Born Disc Golfer
    • View Profile
    • Natural Born Disc Golfer
  • Oikea nimi: Juha Kytö
  • Seura: Sipoon Discstroyers ry
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #34 on: 23.02.12 - klo:09:56 »
Tutkailin hiukan ja taisinkin löytää syyn, pitääpä kokeilla ensi kerralla eri otetta. Tähän asti olen heittänyt samalla tapaa kuin tomahawk-upsin eli etusormi on ollut rimmillä, näyttäisi opetusvideolla olevan keskisormi rimmillä ja etusormi lepäili tuolla. Tuota "powergrip" versiota täytynee myös kokeilla.

Eli heitätkö upsin yhden sormen otteella? Suosittelen siinäkin kahden sormen otetta, pysyy paremmin näpeissä. Itse heitän tomot ja foret täysin samalla otteella. Tosin putteriforea heitän kolmen sormen otteella.

Kyllä, johtunee myös tuosta että upsitkin ovat onnettomia ja soveltuvat lähinnä kitukasvuisten katajien ylittämiseen. Tälle kesälle onkin tavoite saada nekin heitot edes jonkunlaiseen kuntoon niin ei ihan jokaisesta paikasta tarvi rystyllä heittää :)
Are you Natural Born Disc Golfer? https://nbdg.fi

Offline Hans Wäkevä

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 645
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Laihonen
  • Seura: 7k
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #35 on: 23.02.12 - klo:09:57 »
Quote
Lainaus käyttäjältä: Tapanote - tänään kello 09:33

    Lainaus käyttäjältä: Juhanuha - tänään kello 09:30

        Pistetään omaa kyssäriä kun tämän suhteen olen täysin aloittelija.

        Eli forella (sidearm) heittäessä kiekko väpättää aivan jumalattomasti, mistä se johtuu ja miten voisin sen välttää? Lisää voimaa? Lisää spinniä?


    Huono ote ja sitä myöten epäpuhdas irrotus on varmasti pääsyy kaikkeen väpätykseen. Voima tai spinni ei juuri vaikuta, koska voithan heittää vaikka metrin mittaisen kierteettömän heiton ilman väpätystä.


Tutkailin hiukan ja taisinkin löytää syyn, pitääpä kokeilla ensi kerralla eri otetta. Tähän asti olen heittänyt samalla tapaa kuin tomahawk-upsin eli etusormi on ollut rimmillä, näyttäisi opetusvideolla olevan keskisormi rimmillä ja etusormi lepäili tuolla. Tuota "powergrip" versiota täytynee myös kokeilla.




Itse aloin kans viime kesänä hieman heittelemään välillä kämmentä, ja oli kyllä aluksi todella surkeeta.
Sain muutamia vinkkejä ja Seppo opetti mulle oman Powergrippinsä foreheittoon, en tiiä onko sama kun tossa opetusvideolla mut täs versiossa etusormi on rimmillä jä keskisormi tulee ikäänkuin etusormen päälle osittain, tällä gripillä ainakin omat forepituudet ovat kasvaneet paljon ja tuntumakin on omasta mielestäni parempi, perinteiseen grippiin verraten.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #36 on: 23.02.12 - klo:10:04 »
Sain muutamia vinkkejä ja Seppo opetti mulle oman Powergrippinsä foreheittoon, en tiiä onko sama kun tossa opetusvideolla mut täs versiossa etusormi on rimmillä jä keskisormi tulee ikäänkuin etusormen päälle osittain, tällä gripillä ainakin omat forepituudet ovat kasvaneet paljon ja tuntumakin on omasta mielestäni parempi, perinteiseen grippiin verraten.

Olen kans joskus pari kertaa koittanut jotain muuta, mutta ei sovi mun nakkisormille mikään muu kuin toi ihan perinteinen 2 sormea rimmille. Muuten ei saa puristettua kiekosta tarpeeksi kun heitetään kovaa. Venkulaotteilla sais ehkä enemmän kierrettä, mutta en ole jaksanut niitä treenailla. Tolla peruotteellakin tuntuu ihan asiallisesti lentävän.

Offline Hans Wäkevä

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 645
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Laihonen
  • Seura: 7k
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #37 on: 23.02.12 - klo:10:10 »
Oon pikkuhiljaa yrittänyt välillä käyttää tota normaalia kaks sormea rimmille ja sekin alkaa pikkuhiljaa tuntua suht normaalilta, aluks heittelin forea pelkkä etusormi rimmillä ja toi kaks sormee rimmillä tuntu sen jälkeen vähän hullulta.

Offline Vaahis

  • Tomoottajat
  • Seniori
  • *
  • Posts: 383
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juho Vähätalo
  • Seura: NoFS
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #38 on: 23.02.12 - klo:11:55 »
Quote
Miten hyzerflip heitetään, tää on täysi mysteeri mulle... Tarviiko jonku erityisen kiekon tai siis minkätyyppinen on paras? Tarviis alkaa treenaa tätäkin.

Youtubesta löytää varmasti myös vinkkejä lisää:)
Meinaaks hans nyt jonkun pro pelaajan vinkkiä ylämäkeen heitettävistä hyzerflipeistä? :D

Offline Hans Wäkevä

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 645
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Laihonen
  • Seura: 7k
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #39 on: 23.02.12 - klo:14:13 »
En kai nyt sentään :D

Offline AriFerra

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 196
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #40 on: 23.02.12 - klo:16:26 »
Siis onko UPS:kin kaksi eri tyyliä heittää? Kiekon yläpuoli heittäjään päin ja kiekon alapuoli heittäjään päin?

Kerrottakoon, ettette luule tätä täysin pilaviestiksi (voiko joku olla ettei tiedä miten UPS heitetään): Aloitin lajin viime kesänä. Yksin (ja parin yhtä noobie kaverin) kanssa olen käynyt heittelemässä. Videoista ja foorumeilta olen ainoat opit hankkinut.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #41 on: 23.02.12 - klo:16:33 »
Kyllä upsia voi heittää vaikka kuinka monella tyylillä ja otteella ja suunnalla. Mutta tosiaan kaksi tavallisinta on peukku-upsi eli thumber, ja sormiupsi eli tomahawk eli tomo. Tomossa ote niin kuin foressa ja peukku-upsissa toisin päin, eli peukku kiekon alla rimmillä.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #42 on: 23.02.12 - klo:16:42 »
Tossa on jotain hyzerflippiä viime keväänä hallissa. Tosin kiekko just kippas yli, mutta halli loppuu kesken. 175g Star Teebirdi.


Offline AriFerra

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 196
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #43 on: 23.02.12 - klo:16:53 »
Kyllä upsia voi heittää vaikka kuinka monella tyylillä ja otteella ja suunnalla. Mutta tosiaan kaksi tavallisinta on peukku-upsi eli thumber, ja sormiupsi eli tomahawk eli tomo. Tomossa ote niin kuin foressa ja peukku-upsissa toisin päin, eli peukku kiekon alla rimmillä.

Oukei. Kiitos hyvästä infosta.

Ilmeisesti kiekko käyttäytyy eri tavalla noissa otteissa?

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #44 on: 23.02.12 - klo:16:58 »
Kyllä upsia voi heittää vaikka kuinka monella tyylillä ja otteella ja suunnalla. Mutta tosiaan kaksi tavallisinta on peukku-upsi eli thumber, ja sormiupsi eli tomahawk eli tomo. Tomossa ote niin kuin foressa ja peukku-upsissa toisin päin, eli peukku kiekon alla rimmillä.

Oukei. Kiitos hyvästä infosta.

Ilmeisesti kiekko käyttäytyy eri tavalla noissa otteissa?

Thumberi kääntää päinvastoin kuin Tomahawki.