Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa  (Read 1300130 times)

Offline Maikkari

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 814
    • View Profile
  • Oikea nimi: Miikka Lajunen
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2490 on: 01.09.15 - klo:20:52 »
Kun nopeita kiekkoja heitetään nokka pystyssä, niin ne nousevat ylös, hidastuvat ja sakkaavat nopeasti. Tulevat feidissä oikeastaan takaisinpäin. Siitä (tai sitten vain heitot lähti taivaalle ja sama lopputulos) johtui sinulla, että osa heitoista putosi jyrkästi ja nopeasti vasemmalle.
Hmm... eka kerta kun luen sakkaamisesta frisbeegolfin yhteydessä, ei tosin mitenkään väärä termi :)
"Paras oppitunti on epäonnistuminen. Pyrkikää saamaan siitä hermoja raastavasta triplabogistakin hyöty irti." -Pasi Koivu

Offline DJSigma

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 127
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2491 on: 01.09.15 - klo:21:06 »
Kysymys tai oikeastaan vahvistuksen hakeminen tänään koetulle ahaa-elämykselle:

Tuli tuossa alkukesästä ostettua aloittelijalle hippasen liian nopea kiekko (yllätys  ::) ) , elikkäs Tuonelan Lautturi. No sehän asui sitten aika pitkään poissa bägistä, kunnes viikonloppuna sen sinne palautin. Ja tänään havaitsin, että tekniikka kun on kehittynyt sen verran, niin tuohan onkin mulle forelle jo oiva kiekko, fore kun lähtee sen verran lujempaa kuin bäkkäri. Tässä olenkin jo kummastellut, kun Tiippari ja Sotakirves kääntää yli kun heittää kovempaa, mutta tuo Lautturi lentää juuri niinkuin pitääkin kun heitto onnistuu.

Eli, olenko mä oikeilla jäljillä?

Offline Larbis

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 365
  • Opiskelija TTY:llä
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lari Leino
  • Seura: TFS - Tampereen Frisbeeseura
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2492 on: 01.09.15 - klo:22:07 »
Jos tiippari kääntää yli ja lautturi toimii, niin vaikuttaisit olevan oikeilla jäljillä. Onko tiippari miten kulunut, sillä sekin saattaa selittää ylikääntämistä. Sotakirveshän on muutenkin aika alivakaa kiekko.
Innova Competition Bag:
2* 300s Pa1, Soft Kannel
2" Supercolor Esp Buzzz, Ti Buzzz OS
Proton & Neutron Crave, 4* Star Teebird, Ch. & Luster Fd3
4* S-Pd, 2* S-Dd
PDGA #82633

Offline Maxitors

  • Juniori
  • **
  • Posts: 96
    • View Profile
  • Oikea nimi: Joonas
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2493 on: 01.09.15 - klo:22:21 »
Kun nopeita kiekkoja heitetään nokka pystyssä, niin ne nousevat ylös, hidastuvat ja sakkaavat nopeasti. Tulevat feidissä oikeastaan takaisinpäin. Siitä (tai sitten vain heitot lähti taivaalle ja sama lopputulos) johtui sinulla, että osa heitoista putosi jyrkästi ja nopeasti vasemmalle.
Pitää harjoitella heittoja. Tnä taas hiekkakentällä jackall kiekolla sai heittää täydellä voimalla ja lentää hienosti suoraan, mutta manalalla ongelma jatkuu. Voimaa kun vähentää jackall alkaa kaartaan vasemmalle ennemmin ja enemmän kun taas manalalla saa heitettyä S kurvin.

Lähetetty minun Nexus 6 laitteesta Tapatalkilla

Pelatut Radat | Kiekot | Lajin helppous viehättää!

Offline ghorkki

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 324
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Könönen
  • Seura: Deep in the Forest
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2494 on: 02.09.15 - klo:05:22 »
ihan normaaliahan tuo on. Pistä vähän hysseä kompensoimaan manalan alivakautta tai jätä pois treenatessa. Mullakin riveri lähtee oikealle, kun muut kiekot meneet suoraan.

Offline arkkeri

  • Juniori
  • **
  • Posts: 82
    • View Profile
  • Oikea nimi: PM
  • Seura: RFG
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2495 on: 02.09.15 - klo:07:55 »
Kun nopeita kiekkoja heitetään nokka pystyssä, niin ne nousevat ylös, hidastuvat ja sakkaavat nopeasti. Tulevat feidissä oikeastaan takaisinpäin. Siitä (tai sitten vain heitot lähti taivaalle ja sama lopputulos) johtui sinulla, että osa heitoista putosi jyrkästi ja nopeasti vasemmalle.
Pitää harjoitella heittoja. Tnä taas hiekkakentällä jackall kiekolla sai heittää täydellä voimalla ja lentää hienosti suoraan, mutta manalalla ongelma jatkuu. Voimaa kun vähentää jackall alkaa kaartaan vasemmalle ennemmin ja enemmän kun taas manalalla saa heitettyä S kurvin.

Lähetetty minun Nexus 6 laitteesta Tapatalkilla

Eli molemmat kiekot toimivat ominaisuuksiensa mukaan, tästä syystä on erilaisia kiekkoja. :) Ja kuten ghorkki tuossa sanoi, niin sillä manalalla voi kokeilla heittä "hysseflippejä" eli heitetään hyzerkulmaan ja alivakaus nostaa kiekon suoraksi ja kiekon pitäisi tällöin suoristumisen jälkeen lentää suoraan pitkään. (jos kääntyy kovasta hyssekulmastakin yli, niin sitten kiekko on niin alivakaa, että sitä vaan pitää heittää hiljempaa/rauhallisemmin/paremmalla tekniikalla. )

Offline Maxitors

  • Juniori
  • **
  • Posts: 96
    • View Profile
  • Oikea nimi: Joonas
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2496 on: 02.09.15 - klo:10:06 »
Kun nopeita kiekkoja heitetään nokka pystyssä, niin ne nousevat ylös, hidastuvat ja sakkaavat nopeasti. Tulevat feidissä oikeastaan takaisinpäin. Siitä (tai sitten vain heitot lähti taivaalle ja sama lopputulos) johtui sinulla, että osa heitoista putosi jyrkästi ja nopeasti vasemmalle.
Pitää harjoitella heittoja. Tnä taas hiekkakentällä jackall kiekolla sai heittää täydellä voimalla ja lentää hienosti suoraan, mutta manalalla ongelma jatkuu. Voimaa kun vähentää jackall alkaa kaartaan vasemmalle ennemmin ja enemmän kun taas manalalla saa heitettyä S kurvin.

Lähetetty minun Nexus 6 laitteesta Tapatalkilla

Eli molemmat kiekot toimivat ominaisuuksiensa mukaan, tästä syystä on erilaisia kiekkoja. :) Ja kuten ghorkki tuossa sanoi, niin sillä manalalla voi kokeilla heittä "hysseflippejä" eli heitetään hyzerkulmaan ja alivakaus nostaa kiekon suoraksi ja kiekon pitäisi tällöin suoristumisen jälkeen lentää suoraan pitkään. (jos kääntyy kovasta hyssekulmastakin yli, niin sitten kiekko on niin alivakaa, että sitä vaan pitää heittää hiljempaa/rauhallisemmin/paremmalla tekniikalla. )
Niin vähä aikaa vasta heitellyt, ettei tekniikka ole vielä hyvä, eikä noi hyzer ja unhyzer kulmat oikein vielä onnistu, mutta treeniä treeniä. Taitaa heitot mennä pääsääntöisesti Jackallilla kun onnistuvat huomattavasti paremmin. Kiitokset kaikille neuvoista!

Lähetetty minun Nexus 6 laitteesta Tapatalkilla

Pelatut Radat | Kiekot | Lajin helppous viehättää!

Offline ghorkki

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 324
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Könönen
  • Seura: Deep in the Forest
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2497 on: 02.09.15 - klo:10:43 »
Itellä kans viides kuukausi rystyharjoittelua menossa ja nyt vasta kunnolla aloitin treenaaman. Itse sain vinkkiä, että kannattaa ihan suosiolla jättää noi kulmat pois ja heittää kaikki heitot vaan flättinä ja harjoittelee tuota samaa liikettä niin oppii nopeammin. Sit kun heitto lihasmuistissa niin voi alkaa enemmän soveltamaan. Kun kaikki kiekot menee suoraan/vasemmalle puolelle kenttää rystyltä niin olen itse tyytyväinen. Samalla jätin myös vauhdinoton pois ja pyrin saamaan joka avauksella kiekon just sinne minne, tähtään ettei jää  väylän ensimmäisiin puihin :) Tämä siis oma progressio ja mielipide.

Offline Maxitors

  • Juniori
  • **
  • Posts: 96
    • View Profile
  • Oikea nimi: Joonas
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2498 on: 02.09.15 - klo:11:37 »
Itellä kans viides kuukausi rystyharjoittelua menossa ja nyt vasta kunnolla aloitin treenaaman. Itse sain vinkkiä, että kannattaa ihan suosiolla jättää noi kulmat pois ja heittää kaikki heitot vaan flättinä ja harjoittelee tuota samaa liikettä niin oppii nopeammin. Sit kun heitto lihasmuistissa niin voi alkaa enemmän soveltamaan. Kun kaikki kiekot menee suoraan/vasemmalle puolelle kenttää rystyltä niin olen itse tyytyväinen. Samalla jätin myös vauhdinoton pois ja pyrin saamaan joka avauksella kiekon just sinne minne, tähtään ettei jää  väylän ensimmäisiin puihin :) Tämä siis oma progressio ja mielipide.
Tähän mennessä olen yrittänyt heittää flättejä. Vauhdin ottoa en ole edes vielä harjoitellut. Ihan paikoiltaan ja yrittänyt saada liikerataa oikeaksi ja vetoihin tarkkuutta ja tasaisesti voimaa. Maksimia kun yrittää nii Jackalin saa lentämään n.80m (+-5m). Tarkkuus jo kohtuullinen 60m. 8)

Lähetetty minun Nexus 6 laitteesta Tapatalkilla
Pelatut Radat | Kiekot | Lajin helppous viehättää!

Offline DJSigma

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 127
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2499 on: 02.09.15 - klo:15:02 »
Jos tiippari kääntää yli ja lautturi toimii, niin vaikuttaisit olevan oikeilla jäljillä. Onko tiippari miten kulunut, sillä sekin saattaa selittää ylikääntämistä. Sotakirveshän on muutenkin aika alivakaa kiekko.
Tiippari on jonkun verran kulunut, sen kyllä huomaa, mutta molemmat toimivat jokseenkin kuten kuuluukin rystyllä heitettäessä, Lautturi alkaa

Juuri eilisellä kierroksella sanoin alussa pelikaverille, että bägissä on aika vähän kiekkoja, mutta se johtuu siitä, ettei näin aloittelijana oikein edes tiedä mihin niitä muka enemmän tarvitsee. Mutta nythän mä tiedän, mä tarvitsen sinne forea varten eri kiekot kuin rystylle. Kaupan kautta siis...  :D

Offline ghorkki

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 324
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Könönen
  • Seura: Deep in the Forest
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2500 on: 03.09.15 - klo:17:20 »
Mistä tietää kiekon runin? Kun mulla on vaihdettu c-line fd ja ainakin huhujen mukaan se 2nd on vakain ja 5th ois suorempi. Ajattelin vaan kun westside joutsenessa on se 2. merkintä et onko näissä mitään? :)

Offline TaneT

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 830
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2501 on: 03.09.15 - klo:17:33 »
Riippuu ihan kiekosta. Millenium omegassa se on painettu stämppiin mutta se on harvinaista. C-FD 2run on pieniä ilmakuplia siiven sisällä. Muita runeja en tunnista, mutta 1run olisi kiva tunnistaa, osaako joku jeesata?
Judge Kruunu Slammer | Claymore Verdict Justice | Thief Culverin Felon Ahti | Trespass Enforcer

Offline Inkkari

  • Juniori
  • **
  • Posts: 95
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jukka M
  • Seura: MiFG ry
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2502 on: 05.09.15 - klo:16:34 »
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7690875/V%C3%A4rj%C3%A4ys/normi%20vs%203rd.JPG
Vanhemmasta c-muovista ei näe rimmin kohdalta läpi ja uudemmista (3rd-5th) näkee... linkistä löytyy kuva...

Offline roopeqz

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2503 on: 05.09.15 - klo:20:31 »
Moikka!

Käytiin ensin koulun kanssa frisbeegolffaamassa ja innostuin siitä kovasti. Olen käynyt nyt 4 kertaa kiekkoa heittelemässä ja pari asiaa askarruttaa. Omistan 3 innovan dx kiekkoa, Aviar 2/3/0/1 (172g), Shark 4/4/0/2 (176g) ja Valkyrie 9/4/-2/2 (171g). Pituutta löytyy 160 cm ja ikää 14 vuotta. Mutta itse asiaa: kavereille häviän useimmiten lähinnä heiton pituudessa (varsinkin avausheitto) ja kävinkin tänään radan ulkopuolella pituutta kokeilemassa. Kokeilin eri variaatioita, otteita ja tekniikoita, mutta kaikki kiekot (putteri ja midari mukaanlukien) lensivät parhaimmillaan noin 40 metriä. Vähiten lensi kuitenkin tuo driveri (valkyrie) vaikka senhän pitäisi lentää pisimmälle. Shark ja aviar lensivät todella vakaasti, mutta valkyrie kääntyi liian nopeasti vasemmalle, eikä lentänyt kovin pitkälle. Olen katsonut tutorialeja  ja ohjevideoita, mutta mikään ei tunnu auttavan, mikä neuvoksi? Olen myös miettinyt ostavani fairway driverin, todennäköisesti innovalta. Olen ajatellut eaglea, teebirdiä tai leopardia. Mikä olisi paras vaihtoehto? Ja mitä muovia? Kiitos jo etukäteen!

Offline ymme

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: mika koskikallio
  • Seura: disc golf vikings
Vs: Aloittelijan kysymykset / kysy mitä tahansa, joku vastaa
« Reply #2504 on: 05.09.15 - klo:20:52 »
Moikka!

Käytiin ensin koulun kanssa frisbeegolffaamassa ja innostuin siitä kovasti. Olen käynyt nyt 4 kertaa kiekkoa heittelemässä ja pari asiaa askarruttaa. Omistan 3 innovan dx kiekkoa, Aviar 2/3/0/1 (172g), Shark 4/4/0/2 (176g) ja Valkyrie 9/4/-2/2 (171g). Pituutta löytyy 160 cm ja ikää 14 vuotta. Mutta itse asiaa: kavereille häviän useimmiten lähinnä heiton pituudessa (varsinkin avausheitto) ja kävinkin tänään radan ulkopuolella pituutta kokeilemassa. Kokeilin eri variaatioita, otteita ja tekniikoita, mutta kaikki kiekot (putteri ja midari mukaanlukien) lensivät parhaimmillaan noin 40 metriä. Vähiten lensi kuitenkin tuo driveri (valkyrie) vaikka senhän pitäisi lentää pisimmälle. Shark ja aviar lensivät todella vakaasti, mutta valkyrie kääntyi liian nopeasti vasemmalle, eikä lentänyt kovin pitkälle. Olen katsonut tutorialeja  ja ohjevideoita, mutta mikään ei tunnu auttavan, mikä neuvoksi? Olen myös miettinyt ostavani fairway driverin, todennäköisesti innovalta. Olen ajatellut eaglea, teebirdiä tai leopardia. Mikä olisi paras vaihtoehto? Ja mitä muovia? Kiitos jo etukäteen!

moro. se pointti draiverien/nopeiden kiekkojen kanssa on se, että niissä on potentiaalia lentää pisimmälle. vaatii kuitenkin tarpeeksi kovan lähtönopeuden, että nämä kiekot saa lentämään niiden tarkoituksen mukaisesti. (lähempänä sadan metrin heiton mittaa). putterit/hitaat kiekot ovat kaikin puolin parhaita kuvaamaan heittotaitoja, sillä niissä puhdas tekniikka merkitsee eniten

suosittelen alkuun ehdottomasti leopardia, ja sitä nopeammat kannattaa jättää hyllyyn kunnes heittopituudet alkavat lähestyä 100 m