No niin!
Tosiaan vasta eilen löysyn tämmöisen ketjun, ja koska tiedän ehkä enemmän kuin kukaan Nurmijärven radoista nyt ja lähitulevaisuudessa niin yritän tässä valoittaan asiaa.
RAJAMÄKI
Alkuperäinen ratahan oli ysireikäinen Jussi ja Janne Lindbergin suunnittelemana, minä ja Seve pitkälti rakentajina. Kunta tilasi korit Tuusulasta VePeltä. Silloin radalla oli tiettävästi Suomen ainoa katettu väylä! Väylät olivat lyhkäisiä, mutta ihan mukavia ja varsinkin siihen aikaan tarpeeksi haastavia. Rataa sitten muokattiin vuosien varrella, ja parhaimmillaan/ pahimmillaan rata oli 18 väyläinen sekametelisoppa. Toisin sanoen väyliä sikinsokin siellä sun täällä, sisältäen kuitenkin joitakin ihan oivallisia viritelmiä. Alue täysimittaiseen rataan oli hyvin pieni, koska isojen futiskenttien lähistölle väyliä en uskaltanut viedä.
Viime kesänä alkanut uimahallin laajennus pienentää pelialuetta entisestään kuin myös tuleva skeittipuisto. Sen takia sain ajatuksen suunnitella alueelle ysi väyläisen neppailuradan. Ajatuksena oli tehdä puhtaasti aloittelijoille, lapsille, lapsiperheille ja liikuntatunneille suunnattu rata. Ja koska lueelle ei mahdu kunnon pro rataa niin mihinkään välimuotoon en lähtenyt. Onneksi lähiseuduilla on paljon haastavia täysimittaisia ratoja, että sinne sitten kun haastetta halajaa.
Rajamäellä on pidetty aikoinaan joukkuegolfin SM-kisat, ja myös henk.koht. SM-osakilpailu johon DGC BATS teki valtavan työn. Silloin tein maankäyttö sopimuksen viereisen työtehoseuran kanssa, näin saatiin lisää tilaa, ja toisenkin lampi alueen käyttöön. Kunnan mittamiehen kanssa mittailtiin kaikki väylät kaiken maailman seteliitteja hyväksi käyttäen, joten uskallan väittää että radan väylämitat olivat tarkempia kuin missään ja koskaan on ollut. Millimetrin tarkkuudella pituudet ja korkeuserot......eihän mittauksista sinällään mitään hyötyä ollut mutta kuitenkin. Kartta mittauksineen on edelleenkin kunnan arkistoissa, eli teoriassa saman radan voisi tehdä uudestaan, millilleen!
MAANIITTU-IHANTOLA
Alkuperäistä muistaakseni 13 väyläistä rataa on sittemmin muokattu 18 väyläiseksi. Alkuun rata sai ansaittuakin kritiikkiä risteävistä väylistä, ja ojan ylityksistä. Kaikki eivät tiedä ( itseasiassa ei juuri kukaan) miten kunnan maat siellä menee. Minä tiedän, ja alueen kapeasta profiilista johtuen rata on se mikä on. Halusin sinne kuitenkin täysi mittaisen radan, mutta ilman kisa statusta. Jussilta tilattiin korit ja väyläkyltit, sekä iso opas taulu/kartta. Taulusta hävisi ennen asennusta tolpat, joten se laitettiin väliaikaisesti metonpesupaikan puoleiseen päätyyn, väylien 5 ja 9 tee paikkojen läheisyyteen pukukopin seinään. Ja siihen se on jämähtänyt
Syksyllä aloitin taas pienimuotoisia muutostöitä radalla. Väylä kolmosen teematto on viety lähemmäksi koria, ja keväällä sinne tulee vielä MANDO. Koria on taas viety kauemmaksi, eli pituus on sama kuin ennen. Tällä toimen piteellä yritän vähentää ihmisten pelllolle heittoja, ja sitä kautta kiekkojen hävittämisiä. Se pelto ei ole kunnan , eikä sen takia kunnalla ole mahdollisuuksia leikata sitä pitkää heinää.
Nelonen on hieman lyhentynyt. Väylä 11 on muuttunut täysin, ja tee löytyy vitosen ja 12 välistä. Se lyheni ja helpottui huomattavasti, mutta onpahan pari risteystä vähemmän samoin yksi ojan ja kävelytien ylitys vähemmän.
Keväällä kun maasto kuivuu niin myös 13 muuttuu kokonaan. Palaan aiheeseen keväällä uudestaan, mutta risteys nelosen kanssa poistuu uudistuksen kautta.
Radan heinät leikkaa yksityinen kelamurskaimella, minun ohjeiden mukaan. Mutta ei ehdi eikä saa leikata niin usein kun tahtoisin, väitän kuitenkin että aina leikkuun jälkeen noin kaksi viikkoa rata on hyvin siisti ja mukava pelata. Enkä usko etteikö kyynisimmitkään pelaajat löytäisi radalta muutamia helmiväyliä. Toisaalta hyvä ettei porukat ole rataa löytäneet, koska nyt siellä on vielä paikallisilla tilaa jopa treenata. Itse en pelannut siellä viime kesänä kertaakaan, vaikka ruohonleikkuuta lukuunottamatta teen kaiken työn radan kunnossa pitämiseksi.
Radalla on pidetty parigolfin SM-kisat.