Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Frisbeegolfviha  (Read 18385 times)

Offline oojii

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 129
    • View Profile
  • Oikea nimi: Osmo Reinikka
Frisbeegolfviha
« on: 21.08.14 - klo:12:43 »
Oletteko törmänneet ilmiöön, jota voisi luonnehtia vihaksi frisbeegolfia tai -golfaajia kohtaan?
1) Millaista ja miten se on vaikuttanut frisbeegolfin harrastamiseen?
2) Mitä asialle voisi tehdä?


Offline putthand

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 090
    • View Profile
Vs: Frisbeegolfviha
« Reply #1 on: 21.08.14 - klo:13:52 »
Mökkiläiset urputti eenokin kutos väylästä että kiekkoja tulee heidän pihalleen. Joku väitti löytäneensä pihaltaan 20 kiekkoa. Heidän takiaan kutosväylän avauspaikka jouduttiin muuttamaan. Ratkaisu: En tiedä itse en sinne pihalle yhtään kiekkoa onnistunut saamaan. Täytyisi varmaan tehdäkaksi tiitä ne jotka uskovat heittävänsä väylälle avaavat mäen päältä ne jotka eivät, alhaalta.

Offline oojii

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 129
    • View Profile
  • Oikea nimi: Osmo Reinikka
Vs: Frisbeegolfviha
« Reply #2 on: 21.08.14 - klo:14:01 »
Aloitin aiheen, koska itselleni kävi tänään näin.

Olin heittämässä Kuopion Haapaniemessä isolla nurmialueella (n. 50 m x 150 m), joka on rannan ja kerrostalojen välissä. Mielestäni siinä oli hyvin tilaa heitellä puttereilla kevyitä siivuja ja lähäreitä. 3. kerroksen parvekkeelle tuli iäkäs nainen ja mies valittamaan, että on erittäin huono paikka heitellä siinä. Äkäinen mies sanoi, että se on heidän taloyhtiön takapihansa eikä siinä saa harrastaa yhtään mitään. Kysyin, kuuluuko se taloyhtiön tonttiin. Mies alkoi solvata minua, eikä suostunut keskustelemaan asiallisesti - häipyi sitten sisälle. Selvitin asian ja nurmialueet ovat kaupungin omistamaa puistoaluetta, tarkoitettu kuntalaisten virkistyskäyttöön. Että näin.

Luulen, että tällä vanhalla pariskunnalla oli jotain aiempia huonoja kokemuksia frisbeegolffareista, kun olivat niin vihaisia. Tuli mieleeni, että asiasta pitäisi enemmän käydä keskustelua. Monet fribaajat ovat varmasti asiallisia, mutta sitten on niitä huonosti käyttäytyviä, jotka pilaavat kaikkien maineen.
« Last Edit: 21.08.14 - klo:14:03 by oojii »

Offline Jussijii

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 483
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jussi J.
  • Seura: Jyväskylän Liitokiekkoilijat Ry / Albatrossit
Vs: Frisbeegolfviha
« Reply #3 on: 21.08.14 - klo:14:30 »
Luulen, että tällä vanhalla pariskunnalla oli jotain aiempia huonoja kokemuksia frisbeegolffareista

Itse kuvittelisin kyseessä olleen puoli-ammattilaisuuden saavuttaneita mielensäpahoittajia. Se että mielipahan aiheuttaja oli - tällä kertaa - fribaaja, oli varmaan puhdasta sattumaa.

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Frisbeegolfviha
« Reply #4 on: 21.08.14 - klo:17:14 »
Mökkiläiset urputti eenokin kutos väylästä että kiekkoja tulee heidän pihalleen. Joku väitti löytäneensä pihaltaan 20 kiekkoa. Heidän takiaan kutosväylän avauspaikka jouduttiin muuttamaan. Ratkaisu: En tiedä itse en sinne pihalle yhtään kiekkoa onnistunut saamaan. Täytyisi varmaan tehdäkaksi tiitä ne jotka uskovat heittävänsä väylälle avaavat mäen päältä ne jotka eivät, alhaalta.

Eli kaikki avaisivat mäen päältä. Mun mielestä jos kiekolla on mahdollisuus mennä toisen pihalle, on väylä väärässä paikassa.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 551
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Frisbeegolfviha
« Reply #5 on: 27.08.14 - klo:09:05 »
On käsittämättömän vaikea itsellekin ymmärtää miten sitä kiekkoa voi heittää ihan minne sattuu. Sitten taas toisaalta hyvillekin pelaajille tulee griplockeja ja muita vahinkoja. Valitettavasti väylää suunniteltaessa pitäisi ottaa huomioon, että kiekot lentävät oikeastaan joka suuntaan siitä tiiltä.
Se on ikävää, koska aika paljon olisi makeita paikkoja joihin saisi hyvän väylän, mutta jos ottaa huomioon että tiille tulee ihmisiä jotka eivät ihan vielä osaa muuta kuin heittää aina täysillä niin suunnat on mitä sattuu.

Frisbeegolfareissa on ihan sama % urpoja kuin muissakin ihmisissä ja valitettavasti nämä urpot saavat tämän vihan nousemaan. Ajoittain näkee kentällä tulevan vastaan kävelijöitä jotka vähän nyrpeän näköisenä tuijottavat.
Iloisesti tervehtimällä näitä nyrpeitä ohikulkijoita ei saa aikaan ainakaan mitään huonoa. Yksikään ei ole alkanut urputtamaan mistään kun olen iloisesti sanonut päivää.
Kyllä me sinne mahdutaan niiden muiden kanssa, mutta vaatii se meiltäkin jotain. Pelkästään frisbeegolfin pelaamiseen tarkoitettuja alueita ei Suomesta montaa löydy. Muualla joudutaan mahtumaan muiden käyttäjien sekaan.

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: Frisbeegolfviha
« Reply #6 on: 27.08.14 - klo:10:34 »
Itse en ole frisbeegolfvihaan törmännyt... aika paljon tulee käytyä treenailemassa jalka- ja pesäpallokentällä, puistoissa jne. hyvät puitteet treenaamiselle tarjoavilla alueilla. Aina koitan valita semmosen paikan että vaikka maailman hirvein grippari sattuis niin ei olis ihmiset, autot tai rakennukset vaarassa. Mutta melkein joka paikassahan liikkuu ihmisiä, varsinkin lenkkeilijöitä, pyöräilijöitä ja koiranulkoiluttajia jotka pitää ottaa huomioon, ja jos ei oteta niin kyllä alkaa frisbeegolfvihaajia löytymään.

Monesti kuulee ohikulkijan huutavan jotain tyyliin "hienosti lentää" tai vastaavaa positiivista. Todella moni, junnuista vanhuksiin on tullut kiinnostuneena juttelemaan ja kyselemään, lähinnä positiivista läppää. Mutta kukaan ei ole tullut valittamaan, asiahan saattais olla eri jos heittelis vaikka jonkun pihalle/pihalla tai keskellä pyörätietä... Muutaman kerran on esim. koiraharrastaja tullut ja laittanut temppuradan keskelle "mun väylää" tai jotkut on jäänyt ns. vaaravyöhykkeelle pällistelemään tai muuten vaan pasteeraamaan, jolloin joko odotetaan tai vaihdetaan paikkaa/heittosuuntaa. Vaikeaa on välillä löytää "vapaata" ja turvallista tarpeeksi isoa aluetta jossa kiskoa distancea, mutta onneksi on paljon rauhallisia puistoja ja muita joissa voi kontrolliheittoja ja pelinomaisia lyhyempiä heittoja treenata.

Eiku joo, on sitä "vihaa" joskus tullut radalla; kun random sauvakävelijä tai maastopyöräilijä on ilmestynyt kirjaimellisesti puskista väylälle, heiton ollessa ilmassa. Siinä ei paljoa fore-huudot ja sorittelut auta, ja niille kun nätisti koittaa sanoa että täällä olis tämmönen rata missä heitellään frisbeetä niin tulee lähinnä pahaa silmää ja mussutusta.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Frisbeegolfviha
« Reply #7 on: 27.08.14 - klo:10:48 »
Toi on kyllä joskus hienoo kun latoo draivia menemään kentällä ja jotkut kävelee suoraan tulilinjalle. Totta kai silloin lopetetaan ja venataan eikä yks heittäjä nyt voikaan varata 100x100 aluetta vain yhdelle harjoittelijalle jos reilun pelin periaatetta kannatetaan, mut kun on iso kenttä mihin mahtuis muuallekin kuin siihen mihin niitä kiekkoja just sataa, niin olishan se kiva että pidettäis ne simmut auki... no, first world problems  ::)
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline napati

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 348
    • View Profile
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Frisbeegolfviha
« Reply #8 on: 27.08.14 - klo:15:14 »
Siinä epilän radan "kentällä" treella draivailin pari kktta sitten. Joku muija tuli ihan keskelle sitä kenttää ottaan aurinkoa :) oli jotenki huvittavaa kun se raahautu tosiaan maantieteelliseen keskipisteeseen sitä nurmikenttää ja laittoi viltit siihen. Aika varma olen, että teki tarkotuksella. Mutta ei siinä, keräsin kiekot ja siirryin vain draivailemaan 5m päähän siitä muijasta, toki toiseen suuntaan. Maisemat oli ihan hyvät.

Offline Mfisbee

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 154
  • hups! piti olla Mfrisbee mutta kirjotin Mfisbee
    • View Profile
Vs: Frisbeegolfviha
« Reply #9 on: 04.10.14 - klo:23:13 »
En tiedä voidaanko puhua ihan vihasta mutta äkäslompolon radasta tuli viime vuonna melkoinen kohu kun jotkut mökkiläiset alkoivat tosi äänekkäästi vastustamaan.
Itse en ota tälläisiä tapauksia kovin raskaasti koska luulen että suuri osa valittavista ihmisistä ovat niitä jotka ovat periaatteesta kaikkea uutta vastaan.
joskus huomaan olevani heiton jälkeen kauempana korista kuin ennen sitä. ;)

Offline tapioe

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 833
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapio Eskola
Vs: Frisbeegolfviha
« Reply #10 on: 04.10.14 - klo:23:21 »
Miten tuossa Äkäslompolon tapauksessa sitten loppujen lopuksi kävi?

Offline Mfisbee

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 154
  • hups! piti olla Mfrisbee mutta kirjotin Mfisbee
    • View Profile
Vs: Frisbeegolfviha
« Reply #11 on: 04.10.14 - klo:23:38 »
Tilanne on sittemmin rauhoittunut.
Muistaakseni jotain pieniä muutoksia rataan tehtiin siinä mökkiläisten vaatimusksesta.
joskus huomaan olevani heiton jälkeen kauempana korista kuin ennen sitä. ;)

Offline TatuN

  • Juniori
  • **
  • Posts: 88
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tatu Nokelainen
  • Seura: DGH
Vs: Frisbeegolfviha
« Reply #12 on: 13.10.14 - klo:11:46 »
En ole törmännyt vihaan mutta seuraava on tapahtunut Hyvinkäällä:
Lentokentän maastot ovat olleet hyvin suosittuja koirien ulkoiluttajien kesken. Sitten tuli Hyvinkäälle rata lentokentän maastoon ja pikkuhiljaa radan kohdalta on koirien ulkoiluttajat väistyneet. No, nyt tuli sitten toinen rata lentokentän toiselle puolelle ja kun kävin rataa pari kierrosta jo testailemassa niin siellä oli useampiakin koirien ulkoiluttajia ja heidän harmikseen he joutuvat kyllä sieltäkin väistymään. Ei ole heidän kannaltaan varmaan mukava tilanne ja ymmärrän jos friba-vastaisuus siinä porukassa lisääntyy.

Toinen juttu joka ärsyttää ihmisiä on ketjujen kilinä. Tästä ei ole meilläpäin haittaa mutta pikkuiset puistoradat, esim. Jokela, on ihan asutuksen vieressä ja jossain lehtijutussa olikin jo yleisökirjoitus jossa kehoitettiin ihmisiä vastustamaan fg-rataa joka tulisi asutuksen viereen. Ketjujen jatkuva kilinä ottaa varmaan helposti aivoon jos ei lajista itse välitä.
Uskon että tullaan näkemään kehitystä noissa korien ketjuissa niin että ne ei enää pidä niin kovaa ääntä. Joku suomalaisvalmistaja voisi olla edelläkävijä ja napata markkinoita?

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Frisbeegolfviha
« Reply #13 on: 13.10.14 - klo:12:23 »
Eiköhän Päivi Räsänen ja/tai AVI kiellä lasten äänet, skeittauksen kolinan, koirien haukkumisen ja kaiken muun tässä vielä.

Oikeesti... joo voi häiritä mutta jotain toista taas voi häiritä joku muu ääni. Metsään asumaan jos ei kestä.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Arttu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 136
    • View Profile
Vs: Frisbeegolfviha
« Reply #14 on: 14.10.14 - klo:21:07 »
Oispa masentavaa, jos tuo ketjujen kilinä poistettaisiin. Mistä sitä tietäis, että holari napsahtaa piilossa olevaan koriin, jos ei ääntä kuulis?  ;)

Itsellä kanssa lähinnä positiivisia kokemuksia ohikulkijoista jne. Yleensä aina tulee joku hassunhauska lajiin liittyvä kommentti, kun kiekkojen kanssa kulkee.