Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Lajin aloittaminen pelkällä putterilla?  (Read 26504 times)

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Lajin aloittaminen pelkällä putterilla?
« Reply #30 on: 06.07.12 - klo:11:05 »
Itsehän olen jo draivereitakin viskonut jo tovin, että jäi minulta kokeilematta, miten olisi toiminut pelkästään putterilla pelaaminen esim. koko ensimmäisen kesän. Siinä kävi vieläpä niin, että en enää oikein osannut noita 50-60m putteriheittoja, kun rupesin draiveja treenaamaan.

Varmaan riippuu henkilöstä ja kehityskaaresta, mutta itsellä kyllä kiiluu silmissä toive pirkoista siinä määrin, että tarvii metrejä kiriä molemmista suunnista lähiradoilla (Epilä, Vihioja) ja draivereilla se tuntui luontevimmalta. (20m putit saa vielä odottaa.) Sais kai sen putterinkin lentämään 80-90m, mutta se vaatisi kai vielä kovempaa kättä ja parempaa tekniikkaa kuin saman heittäminen draiverilla.

Alussa kun heittelin tosiaan pelkällä putterilla, niin olihan kaikki paljon selvempää ja kontrolloidumpaa. Itse ajattelen nyt, että se putteridraivaaminen kannattaa pitää harjoitusmuotona, mutta draivereihin tutustuminen heti alussa tuo mielekkyyttä harrastukseen.

Kyllä siis draivereilla saa aloittelija viskoa, ei siinä mitään väärää ole. Se että ne olisi sopivia draivereita alottelijan lapaan ni se täytyy olla kunnossa. Ja se mihin täällä on yritetty neuvoa porukalla aloittelijoita, on se ettei kaapin pohja olisi heti täynnä Nuke OS:ää, jyriä dessuja ja yms. Koska siitä ei tuu mitään. Perustekniikkahan on parasta opetella putterilla, kun se menee suoraan ilman fläbätinläbätinlirbanlärbättiä sen 60m niin sitten on paljon helpompaa sen draiverinkin kanssa, saati ettei yhtään ole reenannut putterin kanssa.

Itsekkin kokenut tämän, paitsi mun nopein kiekko oli wraithi jota heitin sitten kämmeneltä. Rystytekniikkaa opettelin syksystä kevääseen ja jotenkin onnistuinkin. Putterin sekä midarinheittäminen on saakelin hienoa, koska ne liitää ja ei paljon skippaile + tarkkoja piruja.

Offline VeliLenteli

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 293
    • View Profile
  • Seura: Facepalm Frisbee
Vs: Lajin aloittaminen pelkällä putterilla?
« Reply #31 on: 06.07.12 - klo:14:11 »
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että distance draivi otti suuret harppaukset opittuani draivaamaan putterilla. Eikä sen putterikaan tarvitse välttämättä olla, sillä midaritekniikan hiomisessa on sama kehittymispotentiaali. Nekään eivät anna anteeksi virheitä. Kiertelin joskus Talia pelkkä Roc kainalossa ja hauskaa oli.
Mä olin vähän niin kuin tsuippaduippadui.

Offline lepispe

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
Vs: Lajin aloittaminen pelkällä putterilla?
« Reply #32 on: 22.07.12 - klo:09:57 »
Itse tutustuin lajiin juhannuksena ja viime viikolla ensimmäiset kiekot hain Oulusta powergripistä teidän opastuksella, kiitos teille hyvistä vinkeistä tuolla aloittelijaketjussa. (Ennen tämän palstan löytymistä hypistelin prismassa 12 nopeusluokan draiveria hymy korvissa) Onneksi tuota ei tullut ostettua, olisi varmaan tuska tullut sen kanssa. Nyt itsellä hyppysissä D-line Jackal, joka taitaa käsittääkseni olla midari / "lyhyen matkan" draiveri (vai?) ja toisena kiekkona putteri.
Tuohon pihalle tehnyt mittarataa ja ihan tarpeeksi näyttää olevan tekemistä, että saa väylää pitkin lentämään suoraan. Tällä hetkellä pituutta putterilla n.40m ja jackal lentänyt pisimmälle 55m... Hyvä noilla on harjoitella oikeaan suuntaan lähtöä, kun tahtoo välillä karata oikealle tai vasemalle lähdöt.

Eli itse kyllä näin todella noviisina suosittelen aloittelemaan noilla. Muutaman kerran olen "kunnon" draiverilla kokeillut ja se lentää mulla ehkä sen 50 metriä eteenpäin ja kymmenen metriä vasempaan, en tykännyt... Ehkä sitten vasta ensi keväänä sellaista itselle... (tai kuukauden päästä  ::))

Offline Kumis

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 36
    • View Profile
  • Oikea nimi: J-P Tammi
  • Seura: TT
Vs: Lajin aloittaminen pelkällä putterilla?
« Reply #33 on: 22.07.12 - klo:20:56 »
Kyllähän sitä jakaaliakin voi heittää pitkälle ja on siis täysverinen draiveri. Meresmaa taisi jossain videolla laittaa jakaalin päälle 150m  :)

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Lajin aloittaminen pelkällä putterilla?
« Reply #34 on: 22.07.12 - klo:21:07 »
Kyllähän sitä jakaaliakin voi heittää pitkälle ja on siis täysverinen draiveri. Meresmaa taisi jossain videolla laittaa jakaalin päälle 150m  :)
Eikös se deep in the game: monster distance-jaksos heittäny juuriki jakaalilla sen parhaillaan 174m...