Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Rakkaudesta lajiin  (Read 806520 times)

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 551
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1395 on: 18.01.18 - klo:22:48 »
Hei Janne.

En varsinaisesti haluaisi tästä palstasta kenttää jossa lähettelen sinulle viestejä.
En ole ihan varma onko minulla luetun ymmärtämisen ongelma kun kovin usein olen tilanteessa jossa en ihan tiedä mistä puhutaan kun luen viestejäsi.
Nytkin pitkä teksti aukeaa vain osittain enkä tiedä onko siinä lopussa mistä en tajunnut oikein mitään jotain sellaista joka olisi muuttanut ymmärrystäni. Osaisitko lyhentää lauseita?

Jos ymmärsin oikein kysyit tiesinkö miten paljon paskaa sataa niskaan liiton puheenjohtajana?
Joillakin ihmisillä on tärkeää ulkoistaa omat ongelmansa lajin sisällä. Jos se helpottaa, että pj on perseestä niin sitten se on niin :)
Lajissamme ollaan jo senverran pitkällä, että erilaiset päätökset ja valintatilanteet pääosin ovat sellaisia ettei kaikkia voi miellyttää. Olen mielestäni välttynyt henkilökohtaisuuksilta vaikka varmasti kahvipöytäkeksusteluissa nimeni on ajoittain mainittu negatiivisessakin mielessä.
Yhteydenotot jäsenistöltä ovat pääosin asiallisia, joten voin iloiten sanoa lajin harrastajien osaavan käyttäytyä. Erinomaista.

Sääntöjen noudattaminen on se tapa jolla voimme pitää lajimme sellaisena jossa voidaan puhua frisbeespiritistä. Frisbeespirit kuitenkin tarkoittaa sitä, että otetaan toiset huomioon.
Tämä on varmasti haaste kun kisat kasvavat ja voittamisen merkitys samalla.

Reilun pelin merkitys on kahvipöytäkeskusteluissa varmasti kaikkien mielestä tärkeää. Sitten kun kilpaillaan niin osalla meistä kilpailuhenki nousee reilun pelin edelle vaikka suoranaisesta huijaamisesta ei olisi kyse. Tämä ei ole vain frisbeegolfin juttu vaan nousee lajissa kuin lajissa.
Sama asiahan on kaikessa muussakin, säännöt on rehellisiä varten.

Tätä samaa diipadaapaa olen hokenut aiemminkin. Mielestäni kuitenkin tätä lajia on mahdollista pelata toista ihmistä kunnioittaen. Vaatii vain vähän rehellisyyttä ja pikkuisen nöyryyttä.



Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1396 on: 20.01.18 - klo:19:53 »
Ymmärsit täysin, mitä ajoin takaa. Tuskin Suomessa kyetään ratkaisemaan globaalisti lajissa sääntöjen noudattamattomuuden, mutta olisi kova juttu, jos edes jotain best practicejä saataisiin aikaan ja levitettyä. Turhan usein ja turhaa kähinää tulee edelleen epäselvästä toimintatavasta noudatetaanko sääntöjä, vai pelätäänkö sääntönatsiksi haukkumista. Ei olisi pelkoa, jos aina ja joka paikassa poikkeuksetta noudatettaisiin sääntöjä. Ja jos joku urputtaa courtesy warning. Urputa lisää tai riko sääntöjä ja katso säännöistä, mitä tehdään.

Keskustelua, onko säännöt olemassa rikottavaksi, noudatettavaksi, erilaisiksi eri ihmisille, muutettavaksi? Ei pitäisi olla vaikeaa, mutta niin vaan jotkut tekevät selvästä asiasta ongelman. Eli kuuluuko lajin henkeen ja kehityskohteisiin sääntöjen noudattaminen? Kaikkien osalta aina.

Offline mykey

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 710
    • View Profile
  • Oikea nimi: miikka saturi
  • Seura: Team Hippo Ry / Melkein onnistujat
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1397 on: 20.01.18 - klo:21:26 »
Täytyy aloittaa ajoissa Pappa penttalan lätsän uhkaaminen.. TYYNI.. perästä tullaan ja ainoa tavoite on olla maalissa Arin edellä 🤓, tosin mulle tuttu juttu. Laita tavoitteen rima niin korkealle että pystyt kävelemään riman ali... Taitaapi olla niin että ainoa kierros ikinä Arin kanssa samassa ryhmässä on edelleen Veikkolasta jääkarhun etsintä talvisarjasta ja mikäli muistan oikein ari painoi 49 heittoa ja mä 60.. Eli sama reilu 10 heittoa tulee kuokkaa aina.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 551
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1398 on: 23.01.18 - klo:09:39 »
Olen pelannut golfia nyt kymmenisen vuotta. Mielenkiintoinen huomio sielläkin on se, että ihmiset soveltavat sääntöjä ja ihmettelevät kun joku sitten yrittää pelata sääntöjen mukaan. Oma pelaaminen golfin puolella on nykyään ihan pelailua, kilpailut jätin aika vähään niitä kokeiltuani.
Ihan vain sellaisia pikkukisoja testailin. Jäi siihen.

Samahan se on tässä meidän lajissa. Yksittäinen harrastaja voi ja jättääkin sääntöjä noudattamatta joko tietoisesti tai tietämättään. Eikä siinä mitään, harva kaveriporukka pelaa futista paitsioilla.
Uskoisin, että jos mennään sitten kilpapelaajien puolelle niin suurin osa meistä yrittää varmaankin pelata sääntöjen mukaan treenikierroksellakin.
Itse omalla kohdalla saatan pelata ilman markkeria joskus, mutta yleensä markkerin kanssa ja ns. oikeilla säännöillä.

Filosofia-puolen kysymyksiä onkin sitten se, että miten tulkitaan frisbeespiritiä. Kovin usein tuntuu olevan tässä asiassa erimielisyyttä ja olenkin saanut asiasta kuulla. Kuten olen jo aiemminkin sanonut, mielestäni frisbeespirit ei ole sitä että ei pidetä säännöistä kiinni. Frisbeespirit on juuri sitä että pidetään säännöistä kiinni ilman omaa hyötymistarkoitusta ja uskalletaan huomauttaa kaverille siitä tehdystä virheestä. Molemminpuolinen kokemus frisbeespiritistä tarkoittaa että se kohdekin osaa ottaa sen huomautuksen vain pelin sääntöihin liittyvänä huomiona eikä henkilökohtaisena loukkauksena joka pitää kostaa.
Kilpailutilanteessa on varmasti ajoittain vaikea tunnistaa näitä, joten vaaditaan hieman asennoitumista ja miettimistä. Osa meistä on niin kilpailuhenkisiä että sääntöjen tulkinta saattaa riippua hieman pelitilanteestakin. Näinhän ei tietenkään pitäisi olla, vaan automaattisesti pidettäisiin säännöistä yhteisesti kiinni.

Tämä on varmasti asia josta ei voi puhua liikaa.

Miikka kun jatkaa tuota huutelua niin saattaa olla, että pitää jossain vaiheessa aloittaa treenaaminen :)
Eilen oli jo mielessä että voisi mennä seuran vuorolla vähän puttailemaan, mutta kohtaus meni sitten ohi ja unohdin koko jutun.
Taidan tyytyä hetkeksi nyt mielikuvaharjoitteluun vaikka sunnuntainakin oli aika lähellä lähteä kiusaamaan Väykkää Nurmijärvelle.

Tyyneen on tosiaan tullut ilmoittauduttua. Katsotaan tuleeko tästä sellainen perinne jota on mukava ylläpitää. Hieman sain helpotusta ilmoittautumiseenkin niin ei tarvinnut sedän Thaimaassa keskellä yötä herätä :) Kiitos siitä.

Tiedoksi itsellekin, että liiton uusi toiminnanjohtaja aloitti eilen.

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1399 on: 23.01.18 - klo:10:04 »
Hamassa historiassa majorissa ulkomaalaisten eliittipelaajien suusta kuultua ilman tietoa taustoista, joten huumorin osuutta en osaa arvioida: Jos rupeat mulle sääntöjä pilkuntarkasti tiiraamaan, mä teen saman takaisin niiiiiiiin kovaa... Hmm.

Jatko oli sellainen, että oli ilmeisesti luettu sääntöjä piru ja raamattu meiningillä, jotta voi kostaa itseensä kohdistuvat säännöistä kiinnipitotarvevaatimukset. Kovaa menoa vuosia sitten.

En tiedä, onko maailmalla ajan kuluessa asenneilmasto muuttunut, mutta eihän se auta koko lajia, kun keihään kärjellä on ollut tuollainen meno ja yleisön vieressä seisoessa tuollaista lauotaan. Helposti alemman ratingin tyypit vetoavat siihen, etteivät halua antaa muutenkin paremmille lisää etua pelaamalla eri tavoin, ehkä joskus itsell haitallisesti. Huomioimatta sitä, että sattuu sitä muillekin.

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1400 on: 23.01.18 - klo:10:47 »
Olisit tullut vaan! Keli oli mainio, ja rata hyvässä kunnossa. Kisa itsessään oli hurjan tasainen ja yllättäviä käänteitä täynnä. Heitin ensimmäisen kierroksen 2 päälle, ja se riitti sijaan 7. Kärjessä Johannes -4 tuloksella.
Toisella kierroksellakin -4 oli paras tulos, ja tällä kertaa minun tekemänä. Tasaisessa kisassa se riitti nostamaan miut kakkoseksi, pinnan päähän loistavasti pelanneeseen Ilpoon. Johannes repi +4 toisella kiekalla ja se pudotti hänet muistaakseni viidenneksi.
Pelattiin pitkästä aikaan väylä missä on Suomen suurin saari, mutta silti eräs hyvä tasoinen pelaaja tykitti ensimmäisellä kierroksella kyseisellä väylällä kohtuulliset 13 pistettä.

Tervetuloa jos joskus ehdit, ja muutenkin nappaa.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 551
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1401 on: 24.01.18 - klo:19:41 »
Osa pelaajista jotka ovat kovia pelaajia ovat varmastikin kovia pelaajia osittain siksi, että ovat päämäärätietoisia ja röyhkeitä. Motivaation löytäminen treenaamiseen huipulle vaatii jotain sellaista jota itsellä ei ole. Toki olisi hyvä olla lahjakaskin, mutta sen päälle pitää tietää mitä haluaa ja miten sinne pääsee. Onko se sitten pakollista treenaamisen ja muun lisäksi vielä uskaltaa ajaa vähintään harmaalla alueella sääntöosastolla? Jäätävää menoa on joissakin tapauksissa ollut fribassakin kun kuuntelee juttuja joita pelaajat toisilleen kertovan.

Moni on varmaan on huomannut miten olympialaisiin naisten taitoluistelussa jaettiin Suomessa paikkoja. Ainakin lehdistön perusteella jos asiaa päättelee niin näiden kahden tytön välit ovat jäätävän viileät. Asiaa ei varmaankaan helpota valitsemisjärjestelmä josta seurasi tällä kertaa se, että toinen ansaitsi maapaikan Suomelle ja toinen sitten lähtee sinne kilpailemaan. Asia oli toki etukäteen ilmoitettu joten ei siinä mitään, mutta jos tuollaiset lausunnot pääsevät julkisuuteen asti niin jäähallien pukukopeissa on ollut varmasti jäätävä tunnelma.
Frisbeegolfissa en ole ihan tällaiseen törmännyt. Kerran tosin tiedän yhden pelaajan denffanneen SM-kisoissa kun olisi joutunut silloisen hallituksen pj:n kanssa pelaamaan viimeisen kierroksen. Silloin syy oli se, että silloinen pj ei olisi antanut juoda kaljaa kierroksella.
Nimiä mainitsematta  kyse ei ollut herra Kotamäestä.

Asioita nykyään uskalletaan hieman paremmin jo käsitellä ja uskoisin enemmistön pelaajista haluavan pelata reilua peliä. Reilun pelin käsite on toki jokaiselle henkilökohtainen ja asettaa meidät pelaajina viivalle jossa toinen saattaa hieman saada hyötyä jos uskaltautuu itsekkäisiin ratkaisuihin muiden ollessa reiluja ja solidaarisia.
Vaikeista asioista asiallinen puhuminen tuo lisää perspektiiviä asioihin vaikka aloittaminen saattaakin olla hankalaa. Säännöistä puhuminen on yksinkertaista kun niiden kohdalla ei pitäisi olla kovin paljon tulkinnanvaraa. Sitten onkin toinen asia jos kokee toisen toimineen epäreilusti eikä tämä toinen joko tunnista tai tunnusta asiaa. Viesti menee silti perille, asia on huomattu.

Facebookissa päästiin taas keskustelemaan säännöistä. Koska kiekko on korissa ja koska ei. Sääntö hieman muuttui ja oikeastaan ajatus on se, että kiekon pitää mennä koriin ylä- ja alapannan väliseltä alueelta. Jos se menee ketjujen läpi ja päätyy korin ulkopuolelle roikkumaan niin se on sisällä kunhan kori sitä kannattelee. Tässä tapauksessa siis jopa se, että se menee ketjujen läpi ja päätyy katolle on sisällä.
Tästä asiasta saatiin Facebookissa piiitkä keskustelu jossa itse asia oli puhuttu jo aika nopeasti. Sitten alettiin vääntää sanamuodoista ja erikoistapauksista. Jo se, että kiekko menee korin läpi ja jää silti korin kannattelemaksi on niin epätodennäköistä etten siihen näkisi kovin paljoa vaivaa. Jos halutaan sitten vielä vääntää asioita epätodennäköisempään suuntaan niin se on onnistuu varmasti, mutta on mielestäni ihan turhaa.
Jos pelaajille on epäselvää oliko kiekko korissa, asian ratkaisee TD kierroksen jälkeen jos paikalletulo ei nopeasti ole mahdollista. Sitten on aikaa kaivaa se sääntökirja esille ja miettiä kyseistä asiaa. Yleisesti ottaen 99.8% tapauksista on hyvin selvää onko kiekko mennyt koriin säännönmukaisella tavalla.
Tämä on juuri niitä asioita joiden sopiminen yksinkertaisesti olisi tärkeää. Vielä tärkeämpää olisi että me pelaajat emme alkaisi kyselemään erilaisista mahdollisuuksista joiden toteutumistodennäköisyys on lähellä nollaa. Jos kaikki nämä erilaiset mahdollisuudet (joita on lähes loputtomiin jos niitä aletaan kaivaa) lisätään sääntökirjaan niin se ei mielestäni ole tarkoituksenmukaista.

Ei ole myöskään frisbeespirittiä jatkossa väittää että korin katolle jäänyt kiekko olisi mennyt sinne ketjujen kautta vaikkei kukaan sitä nähnytkään. Ei vaikka se periaatteessa olisi mahdollista. Ollaanpa rehellisiä siellä näistä mahdollisuuksista.
Sama asia on ollut jo aiemmin korin alaosaan puoliksi jääneen putterin kanssa. Jos se putteri on siinä korin etupuolella niin miten todennäköisenä voidaan pitää sitä, että se olisi tullut korin sisältä ja painunut siihen paikalleen. Ei mielestäni kovinkaan todennäköistä vaikka se onkin mahdollista. Tässä kohtaa toivoisin että ei olisi pakko alkaa kirkua omista oikeuksistaan. Ei ole frisbeespirittiä vaatia kanssapelaajia todistamaan että kiekko ei ole tullut sieltä tolpasta.

Itse olen tyhmän rehellinen. Jos seison puskassa niin se jalka on siellä missä sen pitää olla. Vaikka kukaan ei näkisi. Tässä kohtaa saattaa jopa harmittaa jos kukaan ei tule katsomaan koska tulee sellainen olo että joku saattaa epäillä. Tästä katsantokannasta on ajoittain vaikea ymmärtää miten joku voi surutta laittaa sen jalan väärään paikkaan (luullessaan ettei kukaan näe tai puutu).
Itselle on kuitenkin tärkeää voida seistä omien tulosten ja tekemisten takana. Vaikka sitten ainoana ihmisenä.
Olen onnistunut pariin kertaan olemaan tilanteessa kisoissa josta on itselle jäänyt sellainen olo, että nyt joku saattoi epäillä minun yrittäneen pelata väärästä paikasta. Ikävää on se, että asia on jäänyt mieleen.
Jos sitten käy niin että häviän siksi, että olen rehellinen niin sittenpä häviän. En haluaisi voittaa siksi että olen huijannut. Edes vähän.

Heti kun näitä alkoi miettimään niin tuli mieleen Finnish Open 2012 Oulussa. Siellä keskellä metsää oli pitkä väylä jossa keskellä väylää oli puhelinpylväs. Virpiniemessä. Ei mitenkään merkityksellistä se tolppa, mutta taisin 50m päästä maalata siihen tolppaan. Yritin siis osua siihen koska en todennäköisesti osuisi, mutta jos menee läheltä niin hyvä. Osuin tietenkin siihen tolppaan ja kiekko metsään.
Ei liity tuokaan mitenkään tähän asiaan, mutta en vieläkään ole varma oliko lopputulokseni siltä väylältä 6 vai 7.
Tämä aina välillä tulee mieleen. Todennäköisesti aivan turhaan koska varmaankaan kukaan ei muista edes koko kisaa. Paitsi ehkä Malon Make.


Offline JaskaT

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 481
    • View Profile
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1402 on: 24.01.18 - klo:21:09 »
Erittäin hyvä kirjoitus jälleen, näitä sääntöpohdintoja lukee mielellään etenkin kaltaisesi "auktoriteetin" kirjoittamana.

Tuo vääntäminen "entäs jos" -pohjalta lienee turhaa tai ainakin turhauttavaa seurattavaa mutta toisaalta itsekin kyllä kaipaan selkeät säännöt, jotta tulkinnanvaraa on mahdollisimman vähän (menin tässä syksyllä kyselemään kisoissa muurahaispesistä, vaikka niihinkin heittämisen todennäköisyys on aika pieni :) ). Tässä uudessa väylän hyväksytyssä suorittamisessa nuo mainitsemasi esimerkit on sitten vielä epätodennäköisempiä, joten toivottavasti niistä ei tule kisatilanteissa vääntämistä. Netissähän monilla on sitten aikaa sekä intoa väitellä ja jossitella.

Kaksi vikaa kappaletta kuulostaakin sitten huvittavan paljon omalta tekemiseltä. Minä olen myös se, joka toisinaan menee sinne metsään kaverin perään, vaikka toisen heittäessä minulle periaatteessa onkin ihan sama, että onko se jalka oikeassa kohdassa vai 10cm sivussa kun edessä on kuitenkin iso kuusikko...

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 551
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1403 on: 25.01.18 - klo:10:41 »
Itse olen sitä mieltä, että frisbeegolfin säännöt ovat pääosin selkeät jos pelaajat eivät ala miettimään liikaa eri vaihtoehtoja.
Henkilökohtaisesti on aina säännöissä harmittanut eniten OB-linjan ylimenokohdan määrittely. Tässä on mielestäni (henkilökohtainen mielipide) liian paljon varianssimahdollisuuksia.

1. Se joka ensimmäisenä ehtii karjaista että tuosta se meni on yleensä oikeassa. Ei tokikaan oikeassa välttämättä mutta aika harva alkaa asiasta vääntämään. Tässä kohtaa pääsee mieleen väkisinkin salaliittoteoria siitä, että se paikka sattuu välillä olemaan hankalassa paikkaa.
Useimmitenhan tämä menee suht oikein eikä vaikuta juurikaan peliin, mutta tämä on se paikka jossa nopea ja röyhkeä kaveri saa pelikaverilla rankkarin lisäksi hankalan heittopaikan. Ei tapahdu läheskään joka kisassa, mutta useita kertoja kesässä.

2. Ota joku hyvä paikka. Kertoo juuri päinvastaisesta. Tämä tapahtuu sitten taas oikeastaan joka kisassa. Ei koeta merkittäväksi ylimenokohdan määrittelemistä ja annetaan heittäjälle mahdollisuus valita itse paikka vähän sieltä päin. Itse en tähän suostu vaan pyydän pelikumppaneita määrittämään paikan josta jatketaan. Sääntökirjassa ei lue että saa jatkaa jostain hyvästä paikasta.
Liian usein käy vielä niin, että keskustelussa paljastuu ettei koko ryhmä ole edes seurannut kiekon lentorataa.

3. OB-linjan ollessa edes vähän samansuuntainen kuin kiekon lentoradan, väitän että on lähes mahdotonta määrittää missä kohtaa kiekko on ylittänyt linjan. Saati sitten jos oikeakätisellä heittäjällä linja on vasemmalla ja heitetään loivaa annukkaa. Menikö kiekko ulos jo tuosta vai kävikö se tuolla sisällä mennäkseen taas ulos on mahdoton keskustelu jossa on hyvä mahdollisuus siihen, että joku on päätöksen jälkeenkin sitä mieltä ettei mennyt oikein tämä.

Nyt sitten uusissa säännöissä on mahdollisuus mennä korin linjassa taaksepäin ilman lisärankkareita. Tämä helpottaa hieman pelaajan ratkaisuja jos ollaan vaikka lähellä aitaa tai pusikkoa. Aina ei tietenkään ole mahdollista peruutella, mutta tämä on hyvä muistaa.
Jos unohdetaan se, että on mahdollisuus olla ilkeä ja voitto mielessä hankkia kaverille lisähankalaa niin ulosmenopaikan määrittely oikein on merkittävä osa peliä. Meillä on velvollisuus seurata kiekon lentorataa ja velvollisuus osallistua keskusteluun siitä mistä se meni ulos. Ihan samalla lailla kuin meillä on velvollisuus olla jotain mieltä siitä onko kiekko ulkona vai ei. Jos kiekko on ulkona niin se on ulkona. Tässä kohtaa jokainen voi itse olla myös rehellinen ja todeta kiekon olevan ulkona jos se siellä on. Ajoittain huomaa joidenkin heittävän pientä epäilystä ilmaan kavereiden määrittäessä asiaa.
Itse ainakin kunnioitan pelaajia jotka osaavat itse todeta kiekon olevan ulkona eivätkä jätä asiaa turhaan kavereiden päätettäväksi toivoen kädet ristissä että joku ei halua toiselle pahaa mieltä ja väittäisi sen olevan sisällä. Tämä on oikeasti yksinkertainen asia ja todella harvoin on tarpeen todeta ettei tässä nyt oikein tiedä onko se sisällä vai ei. Rohkeasti vain.

Omalle kohdalle osuessa sitten on meistä monella opittavaa. Tuomio voi olla omasta mielipiteestä poikkeava ja silti pitäisi kyetä jatkamaan peliä.
Samalla pitäisi vielä kyetä luottamaan kavereiden rehellisyyteen eli siihen frisbeespirittiin mitä nostellaan ajoittain kuvaamaan lajiamme. Tämä tottakai rakoilee aina kun tuntuu että menee väärin.
Melkeinpä ajattelisin niin, että tämä laji nyt vain toimii ilman niitä tuomareita. Meillä saattaa olla pelaajia joille tällainen peli ei sovi. Toiset saattavat olla niitä jotka käyttävät tuomarittomuutta häikäilemättä hyväksi ja toiset sitten saattavat olla muiden armoilla ja kokea tuomarittomuuden epäreiluudeksi jolla poljetaan toisia pelaajia.
Jos itse kokisin tämän tuomarittomuuden oikeasti ongelmaksi niin vaihtaisin varmaankin lajia. Moni asia on varmasti muutoksessa, mutta vaikea kuvitella että meidän lajimme tarvitsee joka ryhmään tuomareita jos golfaritkaan eivät tarvitse ja siellä pelataan kuitenkin oikeasti isoista palkinnoista. Kyllä me pystymme tähän, mutta on mahdollista että kaikki meistä eivät pysty.

Korostan nyt tässä kohtaa kuitenkin että niillä säännöillä pelataan jotka ovat voimassa. Vaikka kuinka tuntuisi tyhmältä että se kiekko pitää pudottaa sinne koriin siitä ihan vierestäkin niin kilpailuissa niin täytyy tehdä. Jos aikoo kilpailla niin suosittelen pelaamaan ns. oikein aina kun pelaa ettei sitten tule kisoissa pelattua väärin kun menee treenirutiinilla vaikka sitten nuo lyhyet putit ketjuja kilistellen.

« Last Edit: 25.01.18 - klo:10:52 by Ari »

Offline ville

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 263
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Kotamäki
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1404 on: 25.01.18 - klo:12:00 »
Minun mielestäni nuo kaksi edellistä Arin tekstiä pitäisi julkaista liiton sivuilla. Erittäin painavaa asiaa ja hyvää pohdintaa.
Turha jättää pelkästään tänne vain harvojen luettavaksi vaan jakaa ihan virallisesti pj:n omana mielipiteenä.
« Last Edit: 26.01.18 - klo:05:48 by ville »

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 551
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1405 on: 25.01.18 - klo:19:31 »
Pitää varmaan lukea mitä on suoltanut :D

Offline Rockatansky

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 419
    • View Profile
  • Oikea nimi: Henry Liukkonen
  • Seura: LDG
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1406 on: 26.01.18 - klo:15:15 »
Täältä myös iso peukku Arin teksteille  8)

Offline mykey

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 710
    • View Profile
  • Oikea nimi: miikka saturi
  • Seura: Team Hippo Ry / Melkein onnistujat
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1407 on: 26.01.18 - klo:21:59 »
taisi olla kuitenkin tuo peruuttelu vain ob rajan ylittäessä ilman rankkua tai ennalta ilmoitetun esteen takana ollessa, muutenhan lisätään edelleen tuo rankku lisää heittoon?

Offline Fattom

  • Juniori
  • **
  • Posts: 98
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tom Andberg
  • Seura: Nummelan frisbeeseura ry
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1408 on: 26.01.18 - klo:23:59 »
Pelkkä OB. Muut säännöt erikseen. Muutenhan veikkolassa peruuteltaisiin maalin asti.. ;) :o

Offline mykey

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 710
    • View Profile
  • Oikea nimi: miikka saturi
  • Seura: Team Hippo Ry / Melkein onnistujat
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1409 on: 27.01.18 - klo:06:30 »
Antaa silti mielenkiintoisen mausteen ns ison kuusen ongelmaan tulkittaessa vähiten rataa liikuttavaan heittopaikkaan.
Otettaessa heittoasentoa kun ei saa koskea lien edessä olevaan asiaan, joten puunjuurelle päätynyt kiekko jossa pitää seisoa puun oksien sisällä aiheuttaa melkein varmasti kosketuksen lien eteen. 
Yleensä kukaan ei tästä valita vaikka heittoasento tulisikin ottaa polvelta työntämällä vain jalka puun alle minin taakse.. Nyt td voi määrittää myös tälläiset isot kuuset haitoiksi joiden takia voi pelilinjaa siirtää puun oksien taakse. Tai ainakin itse asian näin ymmärsin. Paras lisämauste on kuitenkin hazard säännön vapaa käyttö ja sen tuomat mahdollisuudet kilpailu väylien toteuttamiseen.