Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Rakkaudesta lajiin  (Read 802102 times)

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1680 on: 18.10.18 - klo:18:31 »
Arvon herrasväki. Kiitos kommenteista.
Kommenteista näkee, että ainakin tällä otoksella enemmistö lukijoista on tavoittanut sen mitä yritin sanoa.

Kilpailupuolella nykyään pitää pelata paremmin pärjätäkseen. Itse en enää ylläty jos sijoitus on ok pelillä toisella kymmenellä. Jos laji kasvaa niin kehitys on normaalia. Mitä se pärjääminen sitten on?
Jos alan treenaamaan puttia saatan siinä hieman kehittyä, jos heitän enemmän saatan löytää sieltä selkärangasta enemmän tasaisuutta. Onko mulla välttämättä yhtään sen kivampaa kentällä vaikka olisinkin ollut SM:issä mitaleilla? Voisi olla, mutta vaikka panostaisin en välttämättä olisi siellä :)
Asian tarkistaminen vaatisi todennäköisesti enemmän vaivaa kuin olen valmis näkemään.


Uskoisin olevani senverran sinut asian kanssa, että tuskin kiikkustuolissa manailen menetettyä mahdollisuutta. Mielestäni on hienoa, että harjoittelusta on hyötyä ja suon sen heille jotka viitsivät sen vaivan nähdä.
Eikä sitä tiedä jos vaikka joskus saa jonkun kohtauksen ja alkaakin treenaamaan. Ei kannata pidättää hengitystä. :)

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1681 on: 19.10.18 - klo:07:02 »
Rajalliset resurssit ovat kaksisuuntainen tie, kun ei nappaa treenata tai muuttaa toimintaa tai uskoa muita sen verran, että kokeilisi, vaan suoraan epäillään, ettei tuo mitään tiedä sekä ei vaivaudu dataa hankkia todisteeksi, ettei toinen todella mitään tiedä... Yksikään valmentaja ei ikinä ole törmännyt tuollaiseen valmennettavaan, joka rakensi itselleen lasikaton kehitykseen nakkisuojaksi, ettei tarvitse kuunnella valkkua. Ei se mitään tiedä, enkä jaksa reenaa. Käsi ylös, kuka on nähnyt tuon tai tehnyt itse :-)

Näin palkkaamattomana on helppoa säästää omia rajallisia resursseja ja sijoittaa sellaiseen toimintaan ja henkilöön, joka saa hyötyä.

Sulle on kerrottu, että olet pysähtyneen kehityksen tilassa ja et usko. Niksejä edistykseen annettu>roskikseen. Mitäpä tässä enemmän tekemään, kun se vain ahdistaa sua, ei se ja vittuilu ole tarkoitus. Vapaasti tarjottu, vapaasta tahdosta hylätty, vapaasta tahdostani käytän jatkossa aikaani muuhun. Yksinkertaista asiapohjaista, ei tässä mitään tunteille ja itkun väännölle ole sijaa. Jos asiat eivät vaikuta uskottavilta ja tuntuvat uhkaavan omaa mukavuuden haluasi ja maalaan synkkiä ennusteita kehityksen hitaalle tai olemattomalle kasvulle työnteko- muutos- ja ymmärryshaluttomuudelle tarjotun tiedon suhteen, olet missannut faktapitoisuuden.

Tunnereaktiot ovat omiasi ja ymmärrettäviä, ahdistaahan se, jos tykkää edistyksestä ja ei tule sitten vielä kyseenalaistetaan. Vielä ikävämpää on se, jos epäilijä heittää dataa, eikä lokaa, saattaa kuulostaa niin todelliselta, että rupeaa epämukavuusalue tuomaan defenssireaktion.

Mutku mun maailmankuva ja halu on kehittyä ilman työn (väitetyn lisätarpeen ja kohteen muutoksen myös) tekoa. Ristiriitahan siitä syntyy väittäjän ja helppouteen pyrkivän maailmankuvan välillä, joten yksi kolmesta psykologisesta perusdefenssimekanismeista on reflektio. Tavan kansa voisi kutsua hyökkäykseksi. En se minä ollut, joka ei viitsi tehdä työtä Janne prkl vittuilee asiatta tunteisiin perustuen. Eikä tiedä mitään mitätöinti varmuudeksi päälle.

Ettei vain tarvitsisi tehdä mitään muutoksia ja nähdä vaivaa on pikkuongelma maailmankuvan haasteelle. Minäkö en muka olisi niin tietävä ja lahjakas, että pitäisi työtä tehdä? Amatöörit treenaa, en minä.

On vain aika monelle muulle selvä asia, ettei työtä tekemättä tule edistystä. Jäi yksi positiivinen asia povauksesta, jos on ikä miinustekijä, vapaammin itsenäsi kisatessa ilman liiton työtehtäviä voi auttaa kunnollisen verryttelyn tekemistä ja siten tulosta voi tulla. Usein yksi muutos oikeassa paikassa tuo isoja etuja, kun ketjun heikoin lenkki...

Toi sun sepitys tyhjästä revittynä, että mä muka ajattelen vain teorioiden ja keskiarvohenkilöiden perusteella on ilmentymä sinusta. Ei se osu minun kuvaukseeni, kun en tee noin. Jos olen jotain tuollaista kirjoittanut, se on vain kuvaus ilmiöstä (lukijan tulkinta, heikko kirjoitus osaltani?) ja miten se enemmistölle vaikuttaa, tiedän varsin hyvin ison vaihteluvälin ihmisissä. Päälle tulee sovellus henkilökohtaisesti. En tiedä, kuinka monta yksikölle räätälöityä ohjetta olen tehnyt. Mahdotonta laskea. Muistuuko usein toistamani pyyntö kaikille, eikä vain pitkälle jonolle edeltäviä asiapohjattomia väittäjiä, kokeilkaa itse, miten vaikuttaa pituuteen, tarkkuuteen ja toistettavuuteen? Ei ole ihan ekasta kerrasta kyse :-) Sillä kokemuksella voin sanoa, että tässäkin lajissa on monia luulijoita, jotka eivät luonnon lakeja kunnioita ja luulevat nousevansa niiden ylle ihan ilman työn tekoa. Kuten kokeilla eri tapaa niin usein, että oppivat toteuttamaan sen oikein, jotta näkee todellisen potentiaalin. Ei yleistä palautteen perusteella työn teko laajassa mittakaavassa, onneksi jotkut saavat sentään pikavoittoja välillä heti avustavista muutoksista.

Mukavuudenhalu, mikä ihana syy jättää kehittyminen väliin. Lajityypillistä ihmisille siten tyypillinen este kehittymiselle. Kyllähän helpon tien mieluummin valitsee kuin työn teon. Se on fine kehittymisen kustannuksella. Sen kun lepää vain, siinä on tunne-elämän paikka. Kun arvostaa itseisarvona itseään, ei ole tarve olla huippufribaaja oman arvon luojana, joten armeliaisuudella itseään kohtaan on täysin hyväksyttävää olla treenaamatta. Ei siihen muiden lupaa ja hyväksyntää tarvita, jokainen tekee niin kuin on oman elämän kokonaisuudelle hyvä.

Juuri tuota kokonaishyvää Arille olen ajanut takaa, kun harmia aiheuttaa tulos, kun haluaa parempaa, eikä ole kiinnostusta tehdä tarvittavaa työtä. Loppumaton kierre tuo. Pysyvältä vaikuttava noidankehä, joka jumittaa, jos ei ratkaista.

Pari ulospääsyä on ainakin. Tyytyy nykytasoon, kun se ei tee Arista huonompaa ihmistä. Tai reeniä, viisaammin tekemistä ellei molempia. Vapaa valinta tai joku muu tapa. Feel free, teet kuten hyvältä tuntuu, ei se muilta ole pois fribassa, treeniaika on pois perhe-elämältä, jos ei saa perhettä mukaan.

En ole insinööri, joka höpönlöpöartikkeleista lukee ja uskoo väitteen, että isosta vaihteluvälistä on vain joku piste totta, kun toimittaja niin kirjoittaa tai oppikirjan tekijä, noin keskiarvona :-) Huomasitko tahallisen vitsini? Tein kuten sinä lokeroin.

Tosin tuntemani monet inssit lankeavat tuohon yhden pisteen vaihteluvälin sijaan ajatusvirheeseen koko ajan toistuvasti huolimatta monesta virheen aiemmasta osoituksesta. Insinööritauti on oikea ilmiö valitettavasti, mä en kanna kyseistä tautia. Todiste kirjattu tänne eilen hakusana Colin Jackson kertoo, että tiedän vaihteluvälin olevan olemassa. 9x nopeimmin lihassolujen osuudesta lihaksessa hyvän ja geneettisesti huipun välillä. Yhdessä osassa ihmisyyttä, järjetön määrä muita esimerkkejä on olemassa. Kaikkea ei ole ihmiskunta tutkinut ja kollektiivisesti olemme ignorantteja ties kuinka paljosta.

Osaan jopa soveltaa käytännössä sitä, että vaihteluväli tarkoittaa epäselvyyttä. Kun sanon tehneeni maratonin pyörällä, liitän mukaan määreen yhden tutkimuksen mukaan, missä metabolinen kustannus juoksu 42, x km vastaa 180 km pyörällä. Kerron lisää, että tuollainen väite on fuulaa johtuen monesta tekijästä. Yleensä vain ilman vastuksella perustelen asiaa ja siitäkin vain osalla, kun tiedän, että muutkin kuin Ari saavat datasta ilma virtaa korvien läpi reaktion lyhyellä oppimäärälläkin.

Noin todisteena kun Ari heitti asiattoman epäilyn toiminnastani esitän maratoonariväitteeni kyseenalaisuuden todisteeksi osan vaihteluvälin selittävää fysiikan teoriaa: Vauhdin tuplaus vaatii 4x tehon tuottoa tyynellä säällä. Kun pyöräilijä kulkee maratoonaria nopeammin, tuuli vaatii suurempaa tehon lisäystä pyöräilijältä. Eli ei 180 km yleensä vastaa maratonjuoksun rasitusta.

Jos kerran pyörämaratonin pituuden noin straw man väitteeseen perustuu triathlonin kuningasmatkan 180 kmn pyöräosuus, ei ole ihme, että pyöräilijät epäilevät. Yleinen pyöräilijöiden kritiikki on, että perinteisesti 200 km pidetään pitkien matkojen aloituspisteenä. Mun pisin reissuni jää noiden kahden väliin. Yleensä en heitä sellaista lisämutkaa matkaan, mutta kun vääriä syytöksiä esitetään... ;-) Lukemani artikkeli pyörämaratonin mitan määrityksestä ei maininnut, laskettiinko soolona ajavaa, vai pyöräilijöille tyypillinen ryhmäajo. Niiden eron selvittäminen aiheuttaa monille silmien kynsimisen, annetaan armon käydä oikeudesta, kun olen lukenut niin ristiriitaisia mittaustuloksia, etten tiedä hittoakaan, missä mennään itsekään. Riittävän hyviä tutkimuksia en ole lukenut, joten näettepä tiedostukseni, etten tiedä kaikkea.

Vaan mihin perustuu Arin luulo, etten tietäisi frisbeegolfista niin, että piti epäillä? En halua vastausta, vaan pohdintaa syytösten heiton syystä, koska sieltä voi löytyä kehityksen avaimia fribaajana ja ihmisenä kasvuun. Voi olla vaikeaa löytää vastauksia ilman riittävää tietotaustaa psykologiasta, mutta on se kaikille sallittua pohtia. Arilla lienee keskivertoa parempi tietopohja päätelmien tekoon, joten hyvät mahdollisuudet tunnistaa tilanne, syyt ja korjaus.

Olisin jo halunnut aloittaa vähemmän kommentoinnin Arin ketjuun, mutta kun asiatta esitettiin tuulesta temmattuja syytteitä. Hyvä peruste sille miksi ennen moni valkku samassa tilanteessa on alentanut odotuksia tai ollut pakotettu takomaan järkeä päähän ja jos ei opi, ulos treeniryhmästä.  Palkatulla on moraalinen ja ammatillinen velvoite auttaa valmennettavaa eteen päin. Ei näin tälleen harrastuspohjalla varsinkaan ilman valmennussuhdetta. Siksi olen oikein tyytyväinen lähes tai täyteen radiohiljaisuuteen. En näe syytä kommentoida tässä ketjussa, jos ei kyseessä ole asiattomien väitteiden korjaus. Siis laajemmin kuin Arin vaikuttavien virhepäätelmien tai väärän datan korjaus. Eli paras tapa olla turvassa vastauksiltani on olla kommentoimatta mitään minusta, niin ei synny palautetarvetta.

Toivottavasti löydät tasapainon halujen, tulosten ja työn välttämisen välillä. Sopii toivoa, että kirjoituksistani olisi apua sinulle ja jos ei, niin edes jollekin muulle, ettei yritys ollut turha. Kaikkia ei voi auttaa Dr. Doolittle  8)
« Last Edit: 19.10.18 - klo:08:23 by JanneRäsänen »

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1682 on: 19.10.18 - klo:08:41 »
En jälleenkään löytänyt ajatuksiani tulkinnoistasi.
Muutamaan kertaan mainittu ”valkku” osui kyllä silmään.

En oikein osaa sanoa tähän mitään sellaista mikä ei vaikuttaisi itsestäkin tyhmältä. Olen jotenkin kuvitellut kykeneväni kohtuullisesti ymmärtämään toisia ihmisiä, mutta nyt tosiaan lienee parempi jättää tämä keskustelu tähän.

Toivottavasti löydät jonkun autettavan joka kokee haluavansa apua. Itsellä tämä kirjoittaminen ei avunhuuto ole koskaan ollut vaikka ongelmistani lajin kanssa olen avautunutkin.

Pyrin jatkossakin olemaan mainitsematta nimeäsi blogissani.

Ehkä joskus kasvotusten saamme selvennettyä tarkoitusperiä niin että väärintulkinnalle ei jää varaa.

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1683 on: 21.10.18 - klo:09:21 »
Jos olisi muistunut englanninkielinen lause setting yourself up for failure, olisin selvinnyt lyhyemmällä kirjoituksella. Mikä olisi voinut auttaa ymmärtämään. Olen jo muutamaan kertaan kirjannut tarkoitusperäni. On se hankalaa viestiä, kun lukija ei ymmärrä, vaikka aloittaa lauseen kertomalla tässä on syy toiminnalle. En toista, kun on jo kirjoitettu.

Tuo Enkun lause viittaa siihen, että kun asettaa riman ylös pienen kiessien välisten vaihteluiden osalta 960+ ratingilla ja ei huvita treenata nykyistä enemmän, epäonnistumiset uhkaavat. Koska tavoitteen saavutuksen ja tehdyn työn määrä eivät kohtaa. Olet siis asettanut itsellesi ristiriidan, mikä on vielä halujesi vastainen. Setting yourself up for failure. Mielipahaa tavoitteista jääminen aiheuttaa ja sitä tässä yritin auttaa välttämään. Siksi olen kirjoittanut.

Mielestäni sinulla on vaje lajin vaikeuden arvostuksessa. Ehkä myös tässä yhteydessä raakaa työtä kohtaan, mitä tarvitaan tavoitteisiisi pääsyyn. Sikäli epäilyttää, ettei sinulle aukea oikein, miten järjettömän paljon ja kovaa huippupelaajat treenaavat. Aliarviointia muita pelaajia kohtaan?

Frisbeegolfissa on tyypillistä kuulla lajin ulkopuolisilta vähättelyä, ettei tuo laji ole urheilua. On ihan sama, miten pitkälle heittää, tampiot arvelevat urheilullisuuden olevan samaa luokkaa kuin kokemansa kopittelu 10 m päästä :-\ On vähän pelko persiis, ettei PJ pysty laittamaan faktoja päähän epäileville Tuomaksille, kun on vierasta omakohtainen huippujen tapaan riehuminen, miltä pohjalta voi kertoa kokemuksesta, mitä laji vaatii ja miltä treeni tuntuu.

Älkää sekoittako puuroja ja vellejä, on helppoa luulla, että vaatisin puheenjohtajaksi pyrkiviltä huippupelaajan tasoa. En todellakaan ja miksi haitata eliitin peliä organisaatiorasituksella, mutta olisi hyvä olla yksityiskohtaista tietoa, treenitavoista, määristä ja vaikutuksista terveyteen, jotta voi korjata tuulesta temmattuja vääriä käsityksiä lajista.

Heittolajit ovat rajuja terveydelle piste. Jopa frisbeegolf ja se olisi hyvä takoa päähän yleisölle. Itse asiassa hyvä anekdootti oli keski-ikäinen keihäänheittäjä, joka halusi kokeilla keihästreenin päälle kiekkojani. Varoitin keveydestä ja keihäänheittäjän voimin nopeasti liikkuvasta kädestä, sattumisvaarasta ja siitä johtuvasta tarpeesta heittää ekat heitot naurettavan vähällä teholla.

Uskoiko? Ai kommentin ja etudeltoidin painamisesta koko ajan, kun irvistäen hitaasti varoen käveli pois päätellen ei. Edes heittäjäveteraani ei varoituksesta huolimatta uskonut edes terveysvaaraa jo lämmiteltyään  ::)

Meillä on kollektiivisesti tarve levittää oikeaa tietoa lajist. Varsinkin ei niin terävät kohkaajat, joille oikea tieto ei kiinnosta ennakkoasenteiden sijaan, on tavallista tarkemman tiedon tarpeessa. Ei se kaikkia auta, kun kaikkia ei voi auttaa, mutta edes joku voisi lopettaa aliarvioinnin. Ja toivottavasti asiatta lajimme mollaamisen muille tietämättömille.

Joillakin on naama venähtänyt, kun olen kertonut maamme olevan kansainvälistä kärkeä ja useiden parhaiden junnujen sekä monien aikuisten vaurioittaneen heittokäden jänteitä. Tenniskyynärpään ollessa yhden lajityypillisistä vaivoista.

Olen pyrkinyt karkoittamaan ennakkoasenteita pyytämällä porukan käyttämään aivojaan kysymällä, kuulostaako vammautuminen frisbeegolfissa treenaamalla kuin kopittelu bensa-asemafriboilla? On sen verran kontrastia, että epäilevä ilme on yleensä muuttunut ahaa elämykseksi pienellä prosessoinnilla.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1684 on: 22.10.18 - klo:22:36 »
Olisiko kenelläkään mitään ajatusta edellisen viestinvaihdon pohjalta että mitä tuohon voi vastata?


Viikonloppu meni Liitopäivillä. Kehitettiin frisbeegolfia liitto-näkökulmasta ja valittiin hallitukseen jäseniä syyskokouksessa. Hieman ehdittiin perinteisesti pelaillakin.
Itselle jäi viikonlopusta käteen hyvä mieli ja pj:n nuija seuraavaksi kahdeksi vuodeksi.
Hyvä mieli siksi, että paikallaolijat olivat sitoutuneet hienosti kehittämään ja saatiin jälleen paljon keskustelua juuri niistä asioista jotka mietityttivät. Erinomaista.
Aikamoinen viikonloppu, mutta ehdittiin siinä yksi podcast nauhoittaa sivutuotteena.

Nyt sitten näyttää aika viileältä ja sateiselta joten ensi viikon Drava Forester alkaa kuulostaa houkuttelevalta. Sitä kohti siis.

Offline mykey

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 710
    • View Profile
  • Oikea nimi: miikka saturi
  • Seura: Team Hippo Ry / Melkein onnistujat
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1685 on: 22.10.18 - klo:22:44 »
Onnittelut nuijan haltijan vastuusta, ehkäpä kaksi vuotta riittää että kipuan taikapiste portailla niin että kohdataan jos maltat pysyä paikallaan.. Toki vaatisi treeniä ja hoh hoijaa, ehkäpä se on parasta kaikille että pitäydytään vastekin nauttimaan lajista ja tekemään niitä asioita joissa ollaan hyviä.

Offline letiss

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 132
    • View Profile
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1686 on: 23.10.18 - klo:09:20 »
Olisiko kenelläkään mitään ajatusta edellisen viestinvaihdon pohjalta että mitä tuohon voi vastata?



Aika vaikea on mitään käänteentekevää loihtia, kun jo hieman lupailtiin.....

Tapani aikoinaan kirjoitti:

"Ihan hyväkin idea tehdä asiantuntijoille "omia" ketjuja, tyyliin "kysy jiiärrältä".

Iso ongelma, tuon aika moukkamaisen tekstin lisäksi on, että alkuperäinen palsta/kirjoittaja jää
jyrätyksi pitkien sepustusten alle.

En usko, että palstan idea on kenellekään jäänyt epäselväksi, johan nimikin sen kertoo. Korjataan senverran, ettei pitäisi
jäädä kenellekään epäselväksi.

Janne, tähän ei tarvita vastausta, mutta ei kai se nyt niin maailmanloppu ole, jos sinun neuvojasi ei haluta tällä palstalla.
Uskon, että palstan isäntä ja/tai lukijat lähettävät kysymyksensä sinulle suoraan, jos vastauksia toivovat. Toinen vaihtoehto
on tuo oma ketju ja sinne voi raapustaa tekniikasta ihan niin paljon, kuin ikinä jaksat.

Tämä kaikki pelkällä lämmöllä ja rakkaudella.

Offline Mikavain

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 297
    • View Profile
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1687 on: 23.10.18 - klo:18:38 »
Olisiko kenelläkään mitään ajatusta edellisen viestinvaihdon pohjalta että mitä tuohon voi vastata?



Aika vaikea on mitään käänteentekevää loihtia, kun jo hieman lupailtiin.....

Tapani aikoinaan kirjoitti:

"Ihan hyväkin idea tehdä asiantuntijoille "omia" ketjuja, tyyliin "kysy jiiärrältä".

Iso ongelma, tuon aika moukkamaisen tekstin lisäksi on, että alkuperäinen palsta/kirjoittaja jää
jyrätyksi pitkien sepustusten alle.

En usko, että palstan idea on kenellekään jäänyt epäselväksi, johan nimikin sen kertoo. Korjataan senverran, ettei pitäisi
jäädä kenellekään epäselväksi.

Janne, tähän ei tarvita vastausta, mutta ei kai se nyt niin maailmanloppu ole, jos sinun neuvojasi ei haluta tällä palstalla.
Uskon, että palstan isäntä ja/tai lukijat lähettävät kysymyksensä sinulle suoraan, jos vastauksia toivovat. Toinen vaihtoehto
on tuo oma ketju ja sinne voi raapustaa tekniikasta ihan niin paljon, kuin ikinä jaksat.

Tämä kaikki pelkällä lämmöllä ja rakkaudella.
Tämä erittäin hyvä. Mielelläni Arin päiväkirjassa lukisin Arin tekstiä. Lyhyitä kommentteja muiltakin toki, mutta vain muutamille harvoille ymmärrettävät romaaninpituiset purkaukset ja ohjeiden tuputtamiset eivät ole ainakaan lukumukavuutta nostavia tekijöitä. Arin juttuja lukee mielellään
« Last Edit: 24.10.18 - klo:17:07 by Mikavain »

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1688 on: 24.10.18 - klo:20:10 »
Otetaan siis osaa empiiriseen tutkimukseen siitä onko puheenjohtajuudella vaikutusta ratingiin :)

Pyrin jatkamaan kirjoittamista, kommentointi on suotavaa ja toivonkin haastavia näkökulmia jotka saavat ajattelemaan eri lailla. Samanmielisten hymistely on aika hassua luettavaa.

Miten tämä sitten poikkeaa siitä mitä Janne on tuottanut? Mielestäni jonkinlainen valmennussuhde perustuu kahdenväliseen sopimukseen ja luottamukseen. Jannen kommentit jostain syystä useammin luettuna alkoivat vaikuttaa siltä, että meillä olisi jonkinlainen yhteinen sopimus että minä toimin niinkuin Janne sanoo. Yritin kaivaa Jannen kommenteista sellaista joka pistäisi minut ajattelemaan uudelleen, mutta joko tyhmyyteni tai sitten Jannen monisanaisuuden aiheuttama sokeutuminen itse asialle ei tuonut toivottua lopputulosta. Janne ainakin oman kirjoituksensa perusteella ymmärsi lopettaa ennenkuin tulee turhaa sotkua joten kiitos Janne siitä. Muistelisin että joskus aiemminkin ollaan päädytty samaan lopputulemaan.

Pientä kuumotusta on jo ensi viikon kisahommista. http://www.dravaforester.com/en/drava-forester/courses.html
Kysyisinkin nyt että kiinnostaako arviot yksittäisistä väylistä vai mennäänkö raporttimielessä yleisemmällä tasolla kun suurimmalla osalla ei ole mitään hajua radasta. Käsitykseni mukaan radan pitäisi olla paljolti sama.
Ykkösväylän erikoissääntö on jo mielenkiintoa herättävä. Mando, mutta ei dropparia vaan täytyy vain kiertää mando oikein. Eli heittämällä palata takaisinpäin jos menee mando väärin.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1689 on: 24.10.18 - klo:20:25 »
Whaaat? Onko PDGA kisa ja voiko tuollaiseen saada Tour Managerilta poikkeusluvan? Minä jotenkin karsastan näitä tämmösiä. Eikö jossain brittien EM-kisassa tms. ollut että jos osuu taloon, se on rankku. Ei noita voi keksiä tolleen vaan. Mieluummin rakennuksen ympärille 5m suuntaansa outtia niin että se rankku tulee siitä ihan normisääntöjen mukaan (ellei nyt sit käy munkki ja ota liitokimmoketta pois outista).
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Fattom

  • Juniori
  • **
  • Posts: 98
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tom Andberg
  • Seura: Nummelan frisbeeseura ry
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1690 on: 24.10.18 - klo:21:32 »
Mielenkiinnosta lukisin tekstiä yksittäisistä väylistä, tietenkin siks,i kun itse ollut tuolla kolmesti.

Muistaakseni tuohon 1 väylän stargeittiin on ihan lupa haettu korkeammalta taholta (pdga) joka vuosi. Itse tykkään siitä väylästä ja radasta muutenkin paljon.

Tsemppiä kisaan!!

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1691 on: 25.10.18 - klo:04:55 »
Joo on se niin kaaaauhean moukkamaista kertoa, mitä tieteilijät allekirjoittavat. Tieto lisää tuskaa, mutta auttaa myös välttämään tulevaa mokien aiheuttamaa tuskaa. Siksi on hyvä karkaistua ja kehottaa muita karkaistumaan. Parempi oppia etukäteen kuin kantapään kautta.

Ei kaikkia voi auttaa ja vielä vaikeampaa on, kun ei pysty lukemaan lyhyempää tekstiä kuin pitkä lehtiartikkeli, puhumattakaan läksyistä ylemmällä tasolla. Read a book guys. On meinaan aika pieni päivittäinen lehti, mikä on lyhyempi :-) Jos sen sanominen ja faktojen ja niistä tulevien analyysien kertominen on moukkamaista> smell the coffee ja on valitettava lukemisen vaikeudesta lyhyessä tekstissä, palautan moukkamaisuusmääritelmän. Katsokaapa peruskoulutason, eli lakisääteisen oppivelvollisuuden päivittäisen läksyn luettavaa pituutta. Kumpi on selvästi pidempi, viestini vai läksy?

Aikuiset ihmiset eivät selviä lakisääteistä läksyjä lyhyemmästä lukemisesta ja kehtaavat itkeä muille siitä hyi teitä  :o On ilo olla kirjoittamatta ja säästää aikaansa tuollaisella kohdeyleisöllä.

Eri mieltä olen myös kysy minulta palstasta, kun kaikki eivät sitä älyä tehdä. Parempi on kommentoida kommenttia tarvitsevalle. Mutta eiköhän ihmisten auttaminenkin tuomita ihan kauheaksi viime viestien perusteella. Voidaanko sopia olevamme eri mieltä?

Mulle ihan sama, mitä mieltä olette siitä, koska te ette sensuroi sitä, tarvitseeko joku apua ja saako vastauksia kysymyksiin, joita ei ole julkisesti kysynyt tai tiedä edes kysyä.

Menettekö myös kouluihin kieltämään opettajia opettamasta?

Tiedon jakoa yritätte rajoittaa,eli sensuroida. Tykkäisittekö teidän sensuroimisestanne? Syytätte vielä moukkamaiseksi, vaan osuuko oma syyte omaan nilkkaan enemmän kuin apua tarjoavaan?

Yleistetäänkö toimintatapanne heti kaikkeen muuhunkin lajissa tapahtuvaan vapaaehtoistoimintaan?

Käskittekö juuri valittaa enemmän asiatta kisajärjestäjille? Tai liiton jäsenille.

Missä on frisbee spirit ja sen vähentäminenkö on tavoite epävirallisissa yhteyksissä kuten tämä foorumi? Entä virallisesti liiton tapahtumissa? Joku roti sentään lajissa, missä säännöt vaativat "courtesy". Isot miehet... Huoh.

Onneksi ei jäänyt faktojen ja analyysin, eli avun tarjoaja haukkumatta ja syöttävä käsi purematta. Hip hei joku älyn vei. Ei hyvää päivää.

Mitäpä muuta odottaa, kun ei ymmärrä lukemaansa ja tai asioita. Sitä sattuu, ette ole ainoita tuossa, älkää liikaa ahdistuko, vaikka olette huonossa seurassa. Sellaista elämä on, kaikkea ei voi ymmärtää.

Sääli että se, mitä ei tiedä, voi haitata. Kuten ilmaston muutos oli koko ihmiskunnalta piilossa ja edelleen löytyy epäilijöitä. Ja maa on pannukakku.

Ignoblet jakoon ja totuuden jälkeisyys on niin ohi, pitää kehittää pahempaa. Miten olisi straight up totuudenvastaisuus ja sen jälkeen mielisairaus ja olemme takaisin 1930-luvulla, kun kaikki eivät ole oppineet mitään jo tehdyistä virheistä. Joten samat virheet kuin ennen on pakko toistaa, eihän se maksanut kuin noin 50 miljoonaa kuollutta ja nyt on nuket jne. Nerous on tappavaa yök  :-\

Jos kerran rupeatte virheellisesti haukkumaan, haluatteko kuvaavan adjektiivin vastineeksi, vai luuletteko olevanne totuuden yksinvaltaisia määrittäjiä ja hyökkääjiä, joita vastaan ei voi hyökätä takaisin? Kuten marsalkka Harris kertoi natsien luulleen naiivisti ennen toista maailmansotaa. Harrisin johdolla yli miljoona sakua oppi karvaasti viimeisenä toimenaan virhepäätelmien hinnan. Dresden 1945 ja perseilyn hinnaksi on heitetty eroavia lukuja 200-500k kuollutta yhdessä yössä. Nerokasta, ei kannata välttää perseilyä, ei se mitään haittaa.

Mitä teidän nimeämisenne auttaisi, joten jätetään väliin ja oman pohdinnan aiheeksi.

On se ihan kamalaa, kun joku kehtaa kyseenalaistaa toimintanne ja järjen juoksun, se voi pistää epäilemään täydellisyyttä ja siten vaatia ristiriidan ratkaisua illuusion ja faktojen välillä. Mikä  vaatisi kasvua ja työtä henkisesti.

Kamalaa iik, hameen helmat ylös ja kauhusta karkuun  juoksu työn teolta ja tavan ihmiseksi kasvulta karkuun, pelastukoon ken voi -sarkasmia.

Kasvakaa pojat miehiksi. Ei työn teko niin pahasta ole henkisellä puolella, auttaa lopun elämää ja ette ole liian vanhoja oppiaksenne ja hyötyäksenne. Urheilu ei riitä opettajaksi elämän perustiedoille ja samanmielisten oppimisen välttäneiden kuplassa elo ei auta hankkimaan riittävää perustason ymmärrystä. Pressaa lainaten: "Tarttis varmaan tehdä jotain".

Olen jo kirjoittanut, että mielelläni en vastaa tänne ja kun ette levittele fuulaa minusta, ei tarvitse vastata. Vinkki: Kun ette kykene alkeelliseen ymmärrykseen, ei onnistu minun arvioiminen, joten kommentit ovat ehkä vain tuurilla asiallisia, joten minusta kirjoittamattomuus estää valeiden levityksen. Ei tarvitse sitten vastata ja radiohiljaisuus on melkein saavutettu. Älkää kirjoittako minusta niin en luultavasti kirjoita tänne. Toiseen kertaan sanottu, ekalla kerralla ette oppineet. Figures.

Varaan oikeuden kommentoida tärkeitä juttuja, kuten liiton tasolla sääntöjen ja frisbee spiritin rikkominen ja asiatta ihmisten mollaamista jne. Kuten tähän astikin. Niille kommenteille paikka on kaikkialla, myös tässä ketjussa. Ei kannata toivoa muualla selän takana kommentointia, jos on sössinyt. Ei tapahdu. Sössijä riskeeraa syylliselle tulevaa palautetta.

Kannattaako ottaa riskiä palautteestani, kun se ei kelpaa? Jos ei kiinnosta, älkää antako syytä. Kolmannen kerran kirjoitettu, joko toden sanoo?

Parempaa onnea ymmärtämiselle jatkossa, toivottavasti lajille tärkeissä asioissa ymmärrys riittää paremmin kuin olette tässä ketjussa osoittaneet. Kaikkien edun vuoksi.

Tsemppiä jätkät, kyllä te opitte, kun vain hyväksytte faktojen merkityksen ja hankitte faktatietoa sekä käännätte faktat rationaaliseksi toiminnaksi. Ei ole sen vaikeampaa  :) Onnea lopulle elämälle.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1692 on: 25.10.18 - klo:09:05 »
Tuo Drava Foresterin ykkönen on aika mielenkiintoinen. Jos siinä olisi droppari niin sen sijoittamisesta riippuen pääsisi joko yrittämään kolmosta puttaamalla tai sitten kauempaa nelosta.
Nyt jos missaa mandon ja kiekko jää sopivasti voi päästä puttaamaan kolmosta tai sitten pelaamaan nelosta ellei mokella lisää. Eli oikeastaan lopputulema mandomissistä on todennäköisesti sama.
Onko sitten erityistä riemua tuosta erikoissäännöstä? Jos jotakin niin jänniä yrityksiä päästä puttaamaan sitä kolmosta mahdollisimman läheltä :) pikku rollereita tai jotain antsayrityksiä :)

Lopputuleman kannalta ei isompaa merkitystä. Väylä on senverran lyhyt että jos ei hae kakkosta niin siitä tulee vähän tylsä. Nelosen välttelyyn sopii siis pikku hysse sinne johonkin ja putti alle. Helppo kolmonen. Väylä on kuitenkin aika sopivan mallinen vasurille tai forelle...

Väylät 1-9 menevät kuitenkin joen rannassa aika aukealla alueella joten pientä kikkaa täytyy kehittää ettei tule liian yksinkertaista pelattavaa. Ja onhan tuolla mandoa, hazardia ja kaikenlaista. Ei kuitenkaan oikeastaan ahdistukseen asti.
« Last Edit: 25.10.18 - klo:09:08 by Ari »

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1693 on: 25.10.18 - klo:09:11 »
Hetken jo elättelin toivoa että Janne ei vastaa mitään, nielee ylpeytensä ja säilyttää ainakin minun silmissäni viimeisen rippeen kunnioitusta.

Mutta kun ei. Täyslaidallinen holhoavaa holier than thou purkausta. Huoh.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline letiss

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 132
    • View Profile
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1694 on: 25.10.18 - klo:09:37 »
Tuo Drava Foresterin ykkönen on aika mielenkiintoinen.

Siis toi Drava Forester on mielenkiintoinen ! Siellä aika hienosti käy ilmi, että rakkaalla lajillamme
on hieman poikkeava kehityssuunta meillä täällä härmässä vs. keskieuroopan harrastepiirit.

Meillähän pyritään kokoajan viemään lajia kohti urheilua, kun taas toi toinen skene, ainakin
joiltain osilta pysynee enemmän sosiaalisen harrastamisen ja yhdessäolon ehdoilla.

Molemmilla toki on sijansa ja paikkansa ja kyllähän Villekin saa pää märkänä siellä jatkuvasti
kertoa kuinka tämä ja tämä tilanne noin niinkuin oikeasti menisi :)
T.s. esim. "vahingossa" tehdyt "pikkuvirheet" ei kyllä aiheuta juurikaan rangaistuksia pelaajille.

Itsehän pelasin täällä finaalikierroksella hienon 1015 ratingin rundin ja rinta rottingilla palkitsin
itseni oluella siinä ravintola-alueella rundin jälkeen. Juteltiin niitä näitä ja seurailtiin tuloksia. 20min
kuluttua aloin jo huolestumaan, kun mun tulosta ei näkynyt vieläkään listalla.
No, niinhän siinä kävi, että tuloskorttini oli jo matkalla Budabestiin kilpakumppanini bagissä ja taas
Villeä tarvittiin :) No, Budabestin sankari auto parkkiin ja kuva scorecardista viestinä TD:lle.
Parilla rankulla siis selvisin ja melkein 1000 rundi tuli silti :)

Siellä siis kaikki on mahdollista, mutta hyvässä hengessä :)
« Last Edit: 25.10.18 - klo:09:38 by letiss »