Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Rakkaudesta lajiin  (Read 802063 times)

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1755 on: 27.01.19 - klo:23:24 »
Olen tässä vähän mietiskellyt. Motivaatio kuntosalilla käyntiin on ollut rajallinen.
Joskus omakotitaloasujana olen huijannut itseäni että koko ajanhan mä teen jotain joka käy jumpasta.
Lumitöitä tehdään nykyään ehkä kolme kertaa vuodessa niinkuin ihan jumppamielessä, muuten se on se sellaista laahustamista.
Pääsin saunapalaverissa niin pitkälle, että nyt joutuu nöyrtymään jo etukäteen. Tajusin, että kun en siellä salilla ole käynyt niin en periaatteessa osaa siellä mitään tehdä. Pitää siis osata myöntää, että lihaksia ei ole enkä näitä vehkeitä osaa käyttää. Vaikka se on jo ennakkoon noloa niin sen kanssa pitää nyt vain sitten elää. Jotenkin tuntuu aika tärkeältä osata asettua realismiin vaikka joutuu varmaan vähän vaikeana lattiaan katsellen myöntämään etten ole ollut reipas enkä osaa sanoa olenko jatkossakaan...
Tämä saattaa olla jännittävintä mitä tällä hetkellä on. Toisaalta taas pikku sattumusten jälkeen olen lähdössä ensi perjantaina viemään hevosia Espanjaan kun tyttäreni lähtee treenaamaan ja kisareissulle. Sekin on aika jännittävää kun vuonna 1990 olen saanut ajokortin ja silloin yhden kesän ajellut kuorma-autoa...sen jälkeen on ollut aika hiljaista. Mutta pitäähän ne sinne saada.
Hain piirturikortinkin.

Tänään pidettiin oman seuran hallituksen kokousta. Nummelan frisbeeseura suuntaa uuteen kauteen isoin haastein. Seuran sisällä löytyi porukka joka halusi organisoida Mastereiden SM-kisat Kaatiksella.
Kisat saatiinkin (puheenjohtaja oli hakuasioissa jäävi enkä tiedä vieläkään mitkä muut seurat olivat hakeneet). Nyt sitten organisoidaan ja luotto organisaation kykyyn valmistaa kunnon kisat on kova.


Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1756 on: 28.01.19 - klo:09:46 »
Itse olen käynyt viimeiset 15 vuotta keskimäärin 4 kertaa viikossa salilla tekemässä jotain. Melkein joka viikko tulee opittua jotain uutta jo tuttujen liikkeiden tekniikoista, ja uusia liikkeitä voisi opetella vaikka joka päivä. Ego kandee jättää kotiin ja myöntää, ettei osaa - vain siten voi oppia. Itse satsasin viime vuonna 10 treenikertaan PT:n kanssa, vaikka mukamas "tiesin jo kaiken". Kannatti, avasi ihan uuden polun omaan treenifilosofiaan.

Kaiken edellisen voi siirtää myös frisbeegolfiin. Aina voi oppia jos kehtaa kysyä.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1757 on: 28.01.19 - klo:11:46 »
Aika monelle lienee tuttu asia että menee tekemään jotain mikä pitäisi jo osata. Tai siis omasta mielestä pitäisi osata koska kaikki muut osaa paitsi itse. Sitten menee pöljänä sanomaan, että juu olen mää ennenkin.
Ajattelin kokeilla uutta linjaa ja katsoa uskallanko sanoa että en osaa. Nyt jo tiedän, että se vaatii valmistautumista koska onhan se (omassa päässä) kummallista että vanha mies ei ole kuntosali-ihmisiä. Saattaa tosin olla ettei olekaan :)
Nyt vain se sitten katsotaan.

Eiköhän tuon friban kanssakin ole vielä maailmoja joihin ei ole osannut kurkata.

Taidan olla vähän kummallinen, mutta mua kiinnostaa tässä kovin psykologia. Samalla lailla kuin fribassa, jälkikäteen on mielenkiintoisinta miettiä miten sieltä synkästä epäonnistumisten rotkosta nousi ylös (jos nousi). Olen tässä etuoikeutettu. Katselin juuri viime viikolla ehkä viidennen kerran viime kesän SM-kisojen viimeisen kierroksen videon (siis etuoikeutettu siksi, että on mahdollisuus analysoida videolta). Olen yrittänyt nähdä mitä tapahtuu väylän 9 jälkeen. Tulkita omaa kehonkieltä ja tekemistä. Sielläkin pääsin muutaman huonon väylän jälkeen kiinni tekemisestä.

Tämän kuntosalihomman kanssa siis oikeastaan kiinnostaa se, saanko motivoitua/pakotettua itseni sinne salille säännöllisesti vai käykö minulle niinkuin aika monelle että se sitten vain hiipuu.
Osallistun siis henkilökohtaiseen ihmiskokeeseen ;)

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1758 on: 28.01.19 - klo:11:58 »
Tärkeintähän on seurata sellaista treeniohjelmaa, että salille meneminen ei vituta. Samoin pitää löytää sellainen motivaatio, että salille menemistä ei joka kerta tarvitse perustella itselleen. Tavoitteiden asettamisen sijaan pitää kysyä itseltään "miksi haluan mennä?"

Se on nimenomaan psykologiaa. Keho kyllä keksii aina syyn maata sängyssä, mutta mieli sen sieltä nostaa.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1759 on: 30.01.19 - klo:22:42 »
Kävin ensimmäisen kerran tänään.
Tykkäsin käynnistä. Sain kerrottua että en ole käynyt.
Sain hyvää palautetta ja väitti etten ole lihavakaan. Epäilin sokeaksi, mutta taisi vain haluta asiakkaan. No, onnistui. Onhan sitä kiva kun kehutaan reippaaksi vaikkei ole.

Ymmärrystä löytyi ajatukselleni siitä, että en ole valmis lopettamaan syömistä enkä toisaalta halua metriä leveämpiä hartioitakaan. Huomenna sitten katsellaan ohjelmaa ja tehdään sitä yhdessä.
Tässä saattaa olla jälleen enemmän järkeä kuin ennakkoluuloisena osasin ajatellakaan.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1760 on: 31.01.19 - klo:12:53 »
Toinen kerta takana ja sitten päästiin asiaan.
Sain lapun ja sitten kierrettiin laitteelta laitteelle kolme kierrosta.
Sille on varmaan nimikin.
Ensimmäinen kierros meni lämmitellessä ja sitten lisättiin vähän painoja. Alkoi realiteetit paljastua. Pulssi oli aika korkealla ja setä puuskutti aika kovaa.
Tuli ongelma. Kädet on niin löysät ettei meinaa jaksaa nostaa niitä hartialinjan yläpuolelle. Se ei ole ongelma vaan se, että en saanut sellaista mahtavaa euforista tunnetta. En saa sellaista avannostakaan. Ymmärrän tehneeni asioita oikein kun olen puhki, mutta nyt pitää moti keksiä jostain.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1761 on: 31.01.19 - klo:20:57 »
Ehkä se tulee, kun olo muuttuu kevyemmäksi ja distance-enkat paukkuu :)

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1762 on: 01.02.19 - klo:08:21 »
Pahoittelut jos tämä menee nyt tämän pyörittelyksi, mutta kyllä tässä tosiaan on nyt miettimistä.
Selkeää on että haittaa ei ole siitä, että on monipuolisesti kunnossa joten kyllä mä ajattelin tätä yrittää.
Juuri nyt sattuu ja joihinkin paikkoihin joihin voi kehittyä lihas on kehittynyt jopa särkyä, mutta sehän tarkoittaa että on rasitettu oikeita paikkoja. Ei ole euforiaa vieläkään, mutta mielenkiintoinen ihmiskoe indeed.


Offline mykey

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 710
    • View Profile
  • Oikea nimi: miikka saturi
  • Seura: Team Hippo Ry / Melkein onnistujat
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1763 on: 01.02.19 - klo:16:08 »
Tuossa tuli katsottua Ulibarri Paulin valmistautumista uuden kiekkovalmistajan edustamiseen ensimmäisessä kilpailussa ja kovasti huokasin siinä kohtaa kun herra lähti tunniksi viskomaan avauksia ja puttia lämmittely kentälle ennen kisakierrosta. Joten kyllä siitä fysiikan kunnossa olemisesta täytyy iso etu olla jotta saa lihakset lämpimiksi pelkäämättä ettei jaksa enää edes heittää mitään.
Kiinnostusta on kyllä tulosmielessä parantamisen suhteen hirveän vaikea hakea kun tunne on se että muutaman heiton tuloksen parantamiseksi pitäisi valloittaa vuoria.. tsemppiä ja koitahan löytää joku klassikko treeni biisi korvamadoksi salille ettei maistu puulta ja mene laitteiden nojailuksi.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1764 on: 02.02.19 - klo:12:58 »
Minäkin nyt jauhan.

En itse saa koskaan salilla euforiaa tai mitään sellaista riippuvuutta aiheuttavaa hormonipiikkiä, ulkoista saati sisäistä. Sen sijaan salilla käymisestä voi tehdä tavan, joka näkyy ja tuntuu koska sitä tekee niin säännöllisesti. Kuin hampaiden harjaaminen, ei siitä euforiaa tule mutta paskanmaku kylläkin jos ei sitä tee.

Offline letiss

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 132
    • View Profile
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1765 on: 05.02.19 - klo:14:55 »
Eihän tämä tänne kuulu, mutta ei oikeastaan mihinkään muuallekaan. Tämähän on Arin palsta, kuitenkin
taikapisteet on lähellä mestarin sydäntä ja bodaustakin on alettu harrastamaan, joten kevennetään hieman
takaisin sinne taikapistemaailmaan.
Talvi & jää, kuten Ismo A lauloi jo joskus reilu 20v sitten, niin on aikaa pelata paperilla ja uuden PDGA:n
toiminnon ansiosta pääsin käsiksi mun ekaan kisaan:

SM Tour - Vihti Open   B, 4-Aug to 5-Aug-2007,1   52   981

Kyseessä siis eka oma kisa ja sen 1. rundi. Harrastusta takana ei paljoa mitään ja 981 taikapistettä !

Usein kuulee, että ennen oli taikapisteiden saanti aika paljon helpompaa, jota se eittämättä olikin, mutta
en muistanutkaan, että näin iso ero. Toki, paransin enkkaa jotain 4 heittoa Harjulla tms., mutta kuitenkin.
Suoraan siis kylmiltään SM osakisaan (näin ennen pelattiin) kylmin ilmein.

Mikä oli mestarin eka rundi ja mihin se päättyi ?

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1766 on: 06.02.19 - klo:15:47 »
Piti käydä katsomassa.

Nokia Open vuonna 2007 SM-tour eli saman tien syvään päähän. Toisaalta ei tuolloin ollut mitenkään merkittävästi erilliskisoja joissa olisi käyty treenamassa kilpailemista.

Ei minkäänlaista muistikuvaa, mutta kai sitä Beastia on pelattu. Epilähän on Tampereella, joten en muista että olisin Nokialla muutakaan pelannut.
73 heittoa eka kiessillä ja 943 taikapistettä. Kolmen rundin kisassa näköjään alamäkeä sitten loppupäässä ja sijoitus 40/60.

Vihdissä sitten kotikentällä mentiin jo 970+ keskiarvolla, joten kyllä pelaaminen on helppoa.
Tästä on muistikuvia. En nyt muista mutta oli toisella tai kolmannella kierroksella niin, että olin jossain kolmoskortissa selvästi itseäni parempien kanssa. Nummelanharjun nelonen oli silloin vielä selkeä metsäväylä, jossa korille pääsi ihan vain siitä suoraan. Itse yritin uittaa kiekkoa sieltä oikean kautta kun se kuitenkin feidaa lopussa. Siinä lämmitellessä isot pojat näytti kuinka painettiin siitä suoraan putterilla väylää pitkin. Muistan ihmetelleeni toisten osaamista. Itsehän en sitä putteria osaa vieläkään heittää kovaa. Jäi siis mieleen.
Nykyäänhän Nummelanharjun nelonen on meidän ainoa peltoväylä, joten lentokentän suoja-alueen muutostyöt ovat muokanneet väylää merkittävästi.

Kiitos Jone. Hyvä keskustelunavaus. Nyt ei muuten ole enää lihasten paikat kipeänä.

Offline ville

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 263
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Kotamäki
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1767 on: 07.02.19 - klo:07:50 »
Pakko minunkin lainata Arin blogia, että pääsen setien mukaan avautumaan ekasta PDGA-kierroksestani.

Taisi olla sama kisa kuin Arilla. Nokian SM-osakilpailu 2007.

Muistan hyvin sen jännityksen ennen ensimmäistä virallista kisaheittoani. Aloitusväylänä nykyisen Beastin #18, tiipaikka siinä alhaalla mutkassa.

Ensimmäinen heitto lipsahti early-releasinä vasemmalle ob:lle. No siitä suivaantuneena puristin vähän kovemmin ja kunnon gripparilla sinne oikealle melkein parkkipaikalle saakka ob:lle.

Silloin kävi mielessä, että tämäpä kiva laji, 2 heittoa takana ja molemmat ob:lle. Tilastot näyttävät, että taikapisteitä neitsytkierrokselta tuli ruhtinaallisesti 831 ja sijoitus Master-luokassa yllättäen viimeinen.

Että sillä lailla

Offline letiss

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 132
    • View Profile
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1768 on: 07.02.19 - klo:14:26 »
Tästähän voimme vetää mutkat suoriksi ja todeta, että Ville on harjoitellut oikein ja palkintona 100p nousu. Itselläni harrastuksen aloituksesta tähän päivää lähes 30p pakkasta, joten pitääkin tarkasti beesata Villea harkkakentällä. Arilla demari linja välissä eli mitään ei ole 10v tapahtunut.

Offline mykey

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 710
    • View Profile
  • Oikea nimi: miikka saturi
  • Seura: Team Hippo Ry / Melkein onnistujat
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1769 on: 07.02.19 - klo:15:29 »
Aika raakalaisvertaus tuo 10v ja mitään ei ole tapahtunut.. itse aloitin ns seuraavien friba sukupolvien aallolla 2015 huhtikuussa kilpailussa Kivikon munajahti ja väylältä 7 avaus kippasi oikealle mörriin ja sieltä sitä kiekkoa sitten  etsittiin..bogey korttiin ja tunne ryöpyn jälkeen 4par tulosta ja kuvitelma että kyllä se tästä murskautui sitten kahteen tupla bogeyyn ja toivo eli parin Pirkon jälkeen.. 833 ensimmäisen kisa kierroksen rating ja se on nykyistä 30pistettä perässä.