Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Rakkaudesta lajiin  (Read 802343 times)

Offline mykey

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 710
    • View Profile
  • Oikea nimi: miikka saturi
  • Seura: Team Hippo Ry / Melkein onnistujat
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1785 on: 11.02.19 - klo:16:41 »
Tervetuloa takaisin Suomen olosuhteisiin Ari!!
Paljon mukavia muisteloita tänne on kertynyt. Itsehän en muista mitään! Jaanin kirjoitus kuitenkin sai minut muistamaan, että minähän liityin vasta 2007 ameriikan liittoon. Se ei tosiaan ollut pakollista silloin aikaisemmin, ja minähän en ymmärtänyt alkuunkaan miksi Suomalaisten pitäisi liittyä johonkin jenkki juttuun.
Enkä olisi PDGA jäsen varmaan vieläkään, ellei se olisi tavallaan pakko.

Kiitos Jaanille NDGE sanoista! Te suurenmoiset pelaajathan sen lämpimän tunnelman teette. Osittain varmaan senkin takia, että siellä on muuten yleensä aika kylmää!!
Onneksi nykyään ei tarvitsekkaan muistaa mitään. PDGA tietojen mukaan SM-tour Nokia open oli Väykän ensimmäinen rating kilpailu ja ura alkoi 898 pamautuksella jota seurasi 907 ja 944 ratin kierrokset antaen ensimmäisestä virallisesta kilpailusta keskiarvon 916pistettä.. ihan kelpo meininki siis.

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1786 on: 11.02.19 - klo:19:20 »
Edit: meni niitä lättyjä sinne jokeen kyllä monta muutakin. Ne unohtaen, Helmi on kyllä sellainen rata ja kisa, että näin jälkikäteen helposti ymmärtää miksi kiekko- ja kisakärpänen puraisi entistä lujempaa. Aloittelijalle sopivan vaikea, ja hemmetin nättiä.

Helmi oli kyllä hieno! Joskus mietin, että vähän semmonen mini-beast. :)

Offline tumi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 885
  • McPathetic
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
  • Seura: KFG Karkkila / NFS Nummela
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1787 on: 12.02.19 - klo:12:41 »
Edit: meni niitä lättyjä sinne jokeen kyllä monta muutakin. Ne unohtaen, Helmi on kyllä sellainen rata ja kisa, että näin jälkikäteen helposti ymmärtää miksi kiekko- ja kisakärpänen puraisi entistä lujempaa. Aloittelijalle sopivan vaikea, ja hemmetin nättiä.

Helmi oli kyllä hieno! Joskus mietin, että vähän semmonen mini-beast. :)
Tuo on ihan hyvä vertaus, amatööri-beast.  Nättejä maisemia, hienosti hoidettu puisto, vettä ja aika kuumottavia korinpaikkoja. Metsäpätkä häviää kyllä arboretumille 100-0, mutta ei ehkä ihan reilu vertaus.

En ole ihan viimeisiin vuosiin päässyt siellä pelaamaan, mutta esim. viisi vuotta sitten olin jo liki samaa tasoa (ratingilla mitattuna) kun nykyisin, niin eipä ne väylät enää samalla lailla kuumottaneet enää kuin ekalla kertaa, kun heittopituus ja -tarkkuus olivat jo ihan toista luokkaa. Silti siellä oli mukava pelata, ja saa nyt nähdä jos pappasarjassa pääsisi joskus tulevaisuudessa siellä pelaamaan taas :)

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1788 on: 13.02.19 - klo:12:09 »
Jotta totuus ei unohtuisi muistelujen takia niin kävin eilen kuntosalilla. Reilun viikon taukohan siihen tuli kun piti rekkailla niiden hevosten kanssa, mutta ilmeisesti se on välillä sellaista.

Hieman kyllä mietitytti sen ensimmäisen kerran jälkeen, että eihän tässä ole mitään järkeä jos päivätolkulla on kipeänä salilla käymisen jälkeen.
Eilen sitten hieman keskusteltiin asiasta ja käytiin sama ohjelma läpi. Jostain syystä se meni jo paremmin enkä ole ollut yhtään niin kipeä kuin eka kerralla. Ehkä ne lihaksen paikat oli jotenkin liikahtaneet niin etteivä kipeytyneet enää niin pahasti. Mutta kuitenkin siis parempi tunnelma tämän jälkeen. 45 minuuttia, keskisyke 132 ja maksimi 165. Eli hakkaa se.

Tein päätöksen. En jaa ohjelmaani tänne enkä oikeastaan muuallekaan. Huomasin jo että aika monenlaisia näkemyksiä on näistä kuntosaliasioista ja haluan nyt edetä yhden opettajan taktiikalla. Haluan luottaa siihen, että hänellä on paras tieto tarpeista enkä halua tähän alkuun alkaa epäillä toimintamalleja siksi että joku muu tekee erilailla. Olen varsin hentoisessa alussa tämän jumpan kanssa ja uskon, että pystyn paremmin suoriutumaan kun pidän ohjaajani kertomaa ikäänkuin Jumalan sanana jota totellaan.
Saattaa toki olla, että jokin muu tapa olisi parempi mutta koska oma arviointikykyni on näissä asioissa nolla niin en halua alkaa nyt leipomaan.

Itse en siis ole hakeutunut mihinkään frisbeegolf-heittokurssille vaan nostamaan ihan peruskuntoa. Katsotaan sitten kesää kohti lähdetäänkö säätämään.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1789 on: 14.02.19 - klo:18:41 »
Tänään kävin kunnantalolla istumassa palaverissa. Aiheena frisbeegolf. Hienoista vaihtuvuutta kunnan henkilöstössä ja tällä kertaa oikeastaan kaikilla oli kokemusta fribasta vanhojen pierujen loistaessa poissaolollaan.
Paljon kehuja, omaakin kehua ja hienoista kehittämisen hinkua.

VAU:n kanssa projekti etenee ja Pajuniitun kentän virittely alkaa olla hyvällä mallilla. Asiassa on vielä muutamia mutkia ja prosesseja mutta tie kohti esteettömämpää frisbeegolfrataa etenee. Ajatuksena on siis tehdä projektina yhteistyössä liikuntarajoitteisten kanssa mahdollisimman toimiva paketti.
Tästä tulee vielä hyvä juttu.

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1790 on: 15.02.19 - klo:07:08 »
Suosittelen tuota kuntosali treeniä!
Teet sen omaan tahtiin PeeTeen turvallisessa ohjauksessa. Kun et tee siitä itsellesi pakkomiellettä, niin kohta saatat huomata että siitä on muodostunut pakkomielle.

Itsekin innostuin, tai ainakin siitä on tullut hyvä tapa. Mä käyn siellä liikkuvuuden, ja jonkinlaisen lihaskunnon ylläpitämiseksi. Maaliskuun puolivälin paikkeilla kuitenkin lopetan siellä käynnin ilman omantunnon tuskia. Ulkona liikkuminen on niin paljon mukavampaa kuitenkin.

Tsemiä!

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1791 on: 17.02.19 - klo:13:27 »
Lupaan vältellä aktiivista kuntosalituulettelua. Senverran kuitenkin pitää tuuletella, että tänään olin eka kertaa yksin salilla. Ohjelmaa luin lapusta ja suunnistin numeroiden mukaan kun ei niitä vielä osaa.
Ensin kotona aamupalan ääressä olin reippaana, mutta vessassa käydessä yhtäkkiä huomasin miettiväni että jos ei tänään menisikään. Otin itseäni kuitenkin niskasta kiinni ja autolla salille.

Seuraava huomio oli, että siellä oli pari autoa. Jaaha. Siellä on siis muitakin.
Taas piti vähän nykiä. Onhan se nyt noloa mennä sinne kun ei osaa eikä jaksa mitään painavaa nostaa.
Sisälle mennessä huomasin, että siellä polkee fillarilla joku mummeli ja kolme nuorta kundia pumppaa jotain rautaa yhdessä nurkassa. Onneksi ei ollut vaatteet vielä päällä niin ehti hakea rohkeutta pukuhuoneesta.
Pukuhuoneessa muistin kuinka olin pitänyt hyvänä neuvona Antti Holman Auta Antti-podcastissa kertomaa neuvoa. Oikeastaan se on aika lyhyt. ”Ei ketään kiinnosta”
Tämän jälkeen oli helpompi marssia lappu kädessä ja Tupperware-juomapullo kädessä ihmettelemään laitteita. Kiersin omaa tahtia laitteet ohjelman mukaan ja vedin vähän fillaria ennen ja jälkeen.
Onnistuin olemaan välittämättä junnuista ja menin yhteen laitteeseen niiden vieressä ja asettelin siihen ne säälittävän pienet painot ähisten aikani jatkaen sitten matkaa.

Olen oikeastaan ylittänyt itseni. Menin yksin enkä ollut henkisesti valmistautunut siihen että siellähän voi tosiaan olla muitakin.

Jumppaaminen ei ole vieläkään varsinaisesti kivaa, mutta uskoisin tässä kohtaa kykeneväni tähän jonkinlaisella velvollisuusajattelulla. Katsotaan nyt.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1792 on: 18.02.19 - klo:14:17 »
Hyvä ohjenuora elämässä. Ei ketään kiinnosta. Se on hyvä muistaa salilla aina, koska liika egoilukin tappaa treenit. Ei niitä kiinnosta. Ei edes, vaikka seisoisit yhdellä kädellä ja punnertilisit siitä jalat kattoon. Ja jos jotakuta kiinnostaakin, niin hän tuhlaa vain kallista treeniaikaansa muita tuijotellessaan.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1793 on: 18.02.19 - klo:23:29 »
Salilla on muutama sellainen laite joihin en edes tietäisi miten päin siihen mennään joten pitää vaivihkaa yrittää katella jos joku joskus niitä käyttää :)

On tässä kyllä sellainen asia, että helpottaa käymistä kun selkeästi on tiedossa että ei tästä ainakaan haittaa ole. Jos Jaanikin lupaa että lihaksilla menee pitemmälle niin NDGE:ssä sitten riuhdotaan kausi käyntiin :)

Vein puttikorin mökille viime kesänä enkä jaksanut enää sitä kotiin tuoda vaan ikäänkuin joululahjaksi hankin uuden. Pitänee hiljalleen lumien sulaessa alkaa kasata puttikoria asvaltille niin pääsee hinkkaamaan puttia. Ei välttämättä oikeasti mutta jos kori on osina varastossa niin ei ainakaan ;)

Offline letiss

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 132
    • View Profile
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1794 on: 20.02.19 - klo:08:30 »
Ehkä se tulee, kun olo muuttuu kevyemmäksi ja distance-enkat paukkuu :)

Oliko tämä Jaani "huoleton heitto" vai onko mielestäsi pohjaa ? Kun katsoo noita
pitkälle heittävien ruuminrakennetta, niin kyllä kuntosali on kaukaa kierretty. Lizotte ja
Eagle on varmaan mitoissa siellä ihan kärjessä ja miksei myös meidän Seppo.
Ainakin Seppo on toki jossain mainostanut salikäyntejään, mutta käynnit ei ehkä
olleet ihan peristeisiä pumppeja. Eikö iso lihas ole kuitenkin hitaampi ?

Itse näen salilla käyntien motiivina (koskien fribailua) lähinnä ehjänä säilymisen ja
mahdollisuuden halutessa jatkaa harrastusta terveenä pidempään.

Tämähän on hyvä kysyä nimenomaan Jaanilta, koska jätkä leipoo pitkälle ja
ulkoisen hapituksen perusteella myös salilla on viihdytty.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1795 on: 20.02.19 - klo:16:14 »
On yleinen harhaluulo, että lihas hidastuisi treenaamalla, tai kangistuisi. Sellainen takapakki tapahtuu vain silloin, kun ei heitä aktiivisesti ja totuttaa raajojaan vain hitaaseen liikkeeseen punteilla - muuten ei ole pelkoa hidastumisesta, päin vastoin.

Tokihan ei ole mitään syytä bodata itselleen distancea. Sitä ei tule lihaksia kasvattamalla, mutta esimerkiksi Arin tapauksessa distancea tulee melkein varmasti pelkästään siksi, että punttitreeni kehittää:
Tasapainoa
Liikkuvuutta
Hermotusta
Sekä nostaa testotasoja, eli riskinottoherkkyyttä :)

Mutta kyllä sitten bodattunakin voi pitkälle heittää, jos salikärpänen todella puraisee. Oma suosikkini Gurthie on selkeesti vahva jätkä. Samoin Christian Sandström, Drew Gibson ja David Wiggins ilmiselvästi kehittävät voimaa myös salilla. Voimasta ei ole koskaan haittaa urheilussa tai elämässä, vaikka hyödyn määrästä voidaankin keskustella.

Suosittelen ihan jokaiselle jonkinlaista fysiikkatreeniä. Itse teen nykyään pelkästään kehonpainolla, jolla silläkin saa kaiken tarvittavan vastuksen unohtamatta liikkuvuutta. Pituutta saa parhaiten heittotreeneillä.
« Last Edit: 20.02.19 - klo:16:17 by Jaani »

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1796 on: 20.02.19 - klo:21:15 »


Japanin muistoja. Pitää laittaa tämä tähän ihan itselle niin voi muistella edes väyliä :)

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1797 on: 21.02.19 - klo:19:35 »
Onnistuin pilaamaan hyvän murjotusketjun. Pahoittelut siitä.
Itse asiassa vielä tahattomasti, mutta koitetaan selvitä tästä jotenkin.

Janne sai itseni miettimään asioita. Ei varsinaisesti Jannen pitkä viesti vaan yksittäiset hippuset sieltä.

Viime aikoina ollaan käyty kaikenlaisia keskusteluja. Osa näistä keskusteluista on ollut julkisia ja toiset sitten ihan vain ihmisten keskeisiä.
Liiton puheenjohtajana ihminen asettuu jonkinlaiseen rooliin, jossa joutuu painamaan deleteä kirjoittamiinsa viesteihin vaikka pulssi lyö korkealla ja juuri on osannut sanansa asettaa ruoskan lailla heilahtamaan. Näin tulee olla.
Samalla liiton puheenjohtajan on saanut roolin, jossa iso määrä ihmisiä olettaa lajin kasvun, kilpailujen ja kaiken inhimillisen lajiin liittyvän olevan puheenjohtajalla hanskassa. Ja vielä suunnan oikean.
Tähän luonnollisestikin liittyy se, että on ihmisiä joiden mielestä norsunluutornista johtaminen on harvoin hyvää ja se on syytä muistaa kertoa julkisuudessa.

Tiedostan ristiriidan roolini ja henkilöni välillä. Varsinkin jos joku olettaa minun olevan kaikkivoipa frisbeegolflähettiläs. Samalla kun olen täällä yrittänyt avata tunnelmia henkilönä, pelaajana, liiton puheenjohtajana ja ehkä ihmisenäkin näyttäisi ainakin osalle porukasta olevan vaikeaa hahmottaa että tuon kaiken sisällä on se sama ihminen edelleen.

Oman osaamiseni rajallisuus ja nyt sitten vielä kuntosaliharjoitteluni aloittelijamaisuus on omasta mielestäni asia jota olen mielelläni avannut. Koskapa tavoitteenani ei taida olla se maailman mestaruus niin olen pyrkinyt hyväksymään rajallisuuteni. Tämä kohta on ollut joillekin vaikea ymmärtää. Pitäisi tavoitella vain täydellisyyttä vaikka ihan tarkoituksella yritän riittää sellaisena kuin olen. Siis riittää itselleni.
Harmi jos rajallisuuteni neuvojen vastaanottamisessa vaikuttaa ylimieliseltä ja jonkun mielestä pilaa lajin imagon ja estää jopa saamasta sponsoreita. Itse kun en osaa noin ajatella niin kehotuksesta huolimatta en ajatellut jättäytyä sivuun puheenjohtajan tehtävistä ellei siihen tule itselleni syytä jonka hyväksyn.

Olen hiljalleen jo niin vanha että haluaisin itse päättää mitä ajattelen ja miten toimin. Olen mielestäni onnistunut tässä vaikka selkeästikin oma ajatteluni ja sen levittäminen ei kaikkien mielestä ole asiallista. Lupaan kysyä tästä muiltakin mielipidettä ja yrittää muuttua jos siihen on tarvetta. Tiedän olevani joissakin asioissa suoraviivaisempi kuin jotkut muut ja sen aiheuttavan välillä hankalia tilanteita, mutta ne on tähän asti onnistuttu selvittämään ihan puhumalla.

Itselle edelleen frisbeegolf on hauska harrastus. Työ ja perhe vie hieman aikaa elämästä, sitten pitäisi pelata ja kun on sotkeutunut lajiliiton hallitushommiin niin niihinkin pitäisi riittää aikaa. Olen itse alunperin luvannut tulla kun kysyttiin, joten ei voi syyttää ketään muutakaan. Marttyyriksi en halua ryhtyä, mutta hallitushommat on pyritty hoitamaan mahdollisuuksien mukaan niin hyvin kuin osataan. Aikaa on välillä muun elämän takia rajallisesti, mutta en ole ihan pahoilla mielin siitä mitä ollaan harrastajapohjalta frisbeegolfliitossa saatu tehtyä.

Tämä kirjoittaminen oli varmaan itselle jälleen tarpeen. Saattaa olla että poistan kirjoituksen kun luen sen itse, mutta taidan kuitenkin tällä kertaa painaa enteriä.

Tuossa Japanin videossa olikin vain finaali. Hienoinen pettymys vaikka olihan sateesta huolimatta saatu golfkenttä näyttämään aika hyvältä :)

Ps. Mielelläni kuulen mielipiteitä kommunikoinnistani ja siltä miltä tämä touhu näyttää. En millään haluaisi alkaa reagoimaan yksittäisen henkilön takia dramaattisesti, mutta ehkä sittenkin elän vain omassa kuplassani vailla järjen häivää.







Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1798 on: 21.02.19 - klo:20:42 »
Ihan statuksesta riippumatta pidän tavoiteltavana sitä että deleteä tulee kulutettua samoin kuin entteriä. Tänään jo muutamakin viesti itseltä jäänyt laittamatta eri yhteyksissä. Kun puntaroi lopuksi että "hyödyttääköhän tämä oikeasti mitään tai vie asiaa eteenpäin vai postaanko tän vain jotta saisin sanottua ja mahdollisesti jopa itseäni nostaen siinä samalla, eli onko tämä viimeksimainittu sittenkin viestini pääfunktio" niin jos vastaus on kyllä, voi sen hyvin jättää kirjoittamattakin.

Monesti ihmiset sanoo että "olen suorapuheinen enkä esitä mitään, sellanen mä vaan oon, deal with it" niin minusta se tarkoittaa lähinnä että "haluni sanoa asioita tulee olemaan aina isompi kuin muiden tunteiden ajatteleminen ja aion töksäytellä jatkossakin".

Onneksi netissä pystyy nykyään aika helpolla estämään käyttäjiä. Facebookissa aika surutta blokkaan käyttäjät jotka rääpii päätään turhasta, näppis sauhuaa ja deleten tilalla on toinen enter. Tyypit joiden pitää saada viimeinen sana, niin ehkä sit on parempi etten näe edes sitä ensimmäistä. Täältä olen estänyt myös yhden käyttäjän.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Rakkaudesta lajiin
« Reply #1799 on: 21.02.19 - klo:20:54 »
Hienoa. Kommentoinnissa hienointa on kun joutuu miettimään. En tarkoita että joutuu miettimään mitä toinen on tarkoittanut, vaan että se saa ajattelemaan.

Olet varmasti oikeasti oikeassa tuosta suorapuheisuudesta. Itse asiassa se oli sinänsä huono veto itseltä.
Tuohon ehkä liittyy se, että kuulen ajoittain olevani kovin suora. Hauskinta on että usein näissä tilanteissa olen itse kokenut pyöritelleeni vaikeaa asiaa monimutkaisesti :)

Onneksi ajoittain pääsee huomaamaan kuinka keskustelu vaikeastakin asiasta pysyy jopa Facebookissa lähes asiallisena vaikka suurta yhteistä mielipidettä ei löydettäisikään.
Niitäkin kannattaa huomioida vaikka positiivisuus yleisesti onkin vaikea laji.