Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: KOHTI IKÄMIESLUOKKIA JA NIIDEN YLI  (Read 417485 times)

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #345 on: 02.12.15 - klo:14:41 »
Aika vähissä oli välttelyt. Heti ensimmäisellä avauksella auttiin ja sitä kautta tupla bogey. Väylä 16 sentään pariin, mutta hyppyrimäki avaus ulos ja neppari. Seuraava väylä ja avaus ulos ja neppari. Väylän 19 avaus auttiin ja vitonen korttiin. 20 muuten vaan nepparilla ja samoin 21 joten viimeiset 7 väylää 8 yli.
Olkapää nyt entistä sökömpi mutta tulihan ulkoiltua hienolla radalla.
Nyt Vierumäelle saunaan, hierontaan ja saunaan. Sen jälkeen ruokaa ja huilia. Illalla vielä lenkille ja tietysti saunaan.
Täältä tähän!

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #346 on: 03.12.15 - klo:15:42 »
Palataan eiliseen Heinolan Kippasuon valloittamatta jättämiseen. Heille jotka eivät ole kyseisellä radalla pelanneet, niin voin kyllä lämpimästi suositella. Ratahan on hyvin pitkälti metsärata, ja vaikka en ole mikään metsärata fani niin Kippasuo on kyllä loistava sellainen.
Rata on monipuolinen ja haastava, on tasaista, on ylä ja alamäkeä, on ahdasta, on avointa! Lisäksi rata pidetään hyvässä kunnossa. Kumiset tiimatot ovat märällä liukkaan oloiset, mutta onneksi mulla oli icebugit jalassa niin ei ollut mitään ongelmia. Matothan ovat pieniä, muttei ollut minulle liian pieniä. Parkkipaikalla olevien lukuisista tekonurmimatto rullista päätellen parannusta tuohonkin on tulossa. Ja onkohan missään niin paljon koreja ympäri mannikköä kuin Kippasuolla? Ja parkkipaikalla on tilaa!
Oli siellä kiva pelata, mutta kyllä ottaa silti pattiin, kun en pääse sunnuntaina Pohjaan pelaamaan. Kuvista päätellen tiedossa helposti Suomen hienoin rata! Vaikka ei ratoja pitäisi verrata toisiinsa, onhan ne kaikki omanlaisiaan persoonia ;)

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #347 on: 09.12.15 - klo:09:55 »
Joo tiedän että vähän niinkun lupasin olla kirjoittamatta enää, mutta vähän nyt kuitenkin.
Arin teksteistä innostuin etsimään omaa pohjalle valunutta rating lukemaani. Pdga:n sivuiltahan se löytyi, mielenkiintoista! Ja sieltähän löytyi myös rating historiani, vielä mielenkiintoisenpaa.
2007 vuodeltahan löytyy ainakin minun osaltani ekat lukemat ( onkohan se silloin ollut ekaa kertaa kun on ollut pakko maksaa pdga:han kisaamisen takia?). Minähän vanhana jääränä vastustin aina sitä ;)
Joka tapauksessa sinä vuonna ratingini oli hieman yli 900 (923 parhaimmillaan). Seuraavana vuotena se oli vielä 904 parhaimmillaan. vuodet 2009 ja 2010 ovat jääneet näköjään väliin ainakin PDGA kisojen osalta. 2011 vuoden aloitin jo alle 900 tuloksella (892), ja siitä pudotus on ollut tasaisen tappava. Vuosi vuodelta alemmas ja alemmas! Nyt ollaan jo 840 lukemissa, huonoimmillaan olin jo lukemissa 832.
Pelasin tänä vuonna ruhtinaalliset 6 rating kisaa (se on aika hyvin minun tapauksessa). Huonoimman kierroksen rating pisteiden valossa heitin Tammisaaressa, 772! Parhaimman taas Kaatiksella 937. Samassa kisassa heitin myös 808 pistettä antaneen kierroksen.
Itseasiassa eihän tuo rating pisteytys mikään huono juttu ole sinänsä. Mutta toisaalta heikko rating nakertaa mahdollisuuksia kilpailemiseen.
Omia rating tuloksia kun vertailen niin ne kertoo hyvin epätasaisuudestani. Joku kierros voi joskus onnistuakin aika hyvin, mutta seuraava on jo katastrofi.
On mielenkiintoista kuinka elävän olennon ja elottoman muovikappaleen yhteys voi katketa niin totaalisesti  saman päivän, tai kierroksen aikana. Ja onhan se pakko myöntää ettei se ole sen elottoman vika. Ja tuohon johtopäätökseen päätyminen ei vaatinut edes saunaa!
Mulla on erittäin vahva luotto siihen että pystyisin teknisessä mielessä heittämään radan kuin radan yli 860 rating pisteen arvoisesti, mutta ei näköjään henkisesti. Minun on äärettömän vaikea päästä yli poskelleen menneestä heitosta. Jos vaikka avaus karkaa jonnekin skutsiin, niin en taivu millään seiftaamaan sieltä takaisin väylälle, vaan sitä on pakko yrittää painaa siitä metsän läpi suorinta reittiä korille. Huonolla tuloksella!
Mutta edellä mainittua olen jauhannut ennenkin, että se siitä. Tee hyvä mies asialle jotain, ajattelette te! Pidetään mielessä :)

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #348 on: 09.12.15 - klo:13:10 »
Mutta toisaalta heikko rating nakertaa mahdollisuuksia kilpailemiseen.

Ei kai heikko rating niin paljoo vaikuta tavan tallaajiin (ei Talin), sillä aika harvassa kisassa on vähimmäisratingvaatimus, ellei nyt sit puhuta pro tourin ja vastaavista korkean tason kisoista. Sillonkin ne taitaa olla jotain 950-940.

Tällaselle peruspertille kun mä on ihan sama onko rating 850 vai 900 paitsi että liian korkea rating haittaa siinä mielessä ettei sit pääse alempiin sarjoihin pelaamaan jos haluaisi. Mulle silläkään ei oo mitään merkitystä, pelaan muutenkin mielelläni "ylisarjoissa" eli itseäni kovempien seurassa. Ei oo sit ainakaan vaaraa menestyä  ::) vaan voi vaan kruisailla ja koittaa oppia paremmiltaan.

*edit. sarjat eli luokat
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #349 on: 09.12.15 - klo:13:50 »
Kyllä heikko ratinki alkaa vaikuttaa esim. omassa luokassani. Varsinkin isoimmissa kekkereissä, kun papparaisia ei niin montaa per kisa oteta mukaan. Ja rating järjestys määrää tahdin.
Mutta omapahan on syy että tilanne on tällainen ;)ensi kesänä sitten parempia heittoja ja ratinkit tappiin. Toisaalta niitä nyt on turha miettiä tän enempää, koitetaan vaan nauttia heittelyistä vaikka viikkokisoissa.

Onko kellään tietoa mistä löytyy Lappalaisen Hannun tekemä maailman paras frisbeegolf video? Se missä lumihanki kutsuu fribaajaa! Vuodelta niks ja naks...olisiko 1999-2002 väliseltä ajalta

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #350 on: 09.12.15 - klo:14:49 »
Aaaaa totta enhän mä tota ikäluokka hommaa ajatellutkaan. Tosin saahan sitä pelata nuorempienkin seassa, tietty sit ei oo ne samat tutut poolissa  ;) Mut kisaamaan pääsee.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline ville

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 263
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Kotamäki
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #351 on: 09.12.15 - klo:14:55 »
Kyllä heikko ratinki alkaa vaikuttaa esim. omassa luokassani. Varsinkin isoimmissa kekkereissä, kun papparaisia ei niin montaa per kisa oteta mukaan. Ja rating järjestys määrää tahdin.

SM-kisoissa vaikuttaa rating, ja ihan kaikissa luokissa. Missä muussa kisassa vaikuttaa rating sisäänpääsyyn? Juu, ET:n kisoissa vaikuttaa ilmoittautumisajankohtaan, ei suoraan sisäänpääsyyn.

Nimim. epätietoinen  ;)

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #352 on: 09.12.15 - klo:15:16 »
Mahtavaa! Epätietoisuuteni sai" epätietoisen" puheenjohtajan antamaan vastinetta ;)
Myönnän erheeni jos näin kerta on, ja varmaankin on. ET kisoihin ei tod.näk. enää mahdu siinä vaiheessa kisaan mukaan kun alkaa alhaisimmilla ratinkeilla olevien ilmoittautuminen?
Mutta siis en vastusta systeemiä millään lailla, ja kyllä varmasti kisoja löytyy joka lähtöön. Mutta salaisuushan ei ole se että ns. kentällä on ollut jo puhetta siihen suuntaan että lähivuosina varmaan olisi tarvetta ikäluokkien omiin SM-kisoihin. Onhan ainakin futiksessa, lätkässä, yleisurheilussa, salibandyssa jne. veteraanikisat erikseen....niinkuin junnuillakin. Mastereitahan alkaa olla tosi paljon, ja koko ajan lisääntyy väki myös vanhemmissa ikä luokissa, niin naisissa kuin miehissäkin. Ja edellämainittu skenaariohan on positiivinen asia.
Ja taitaa olla niin että ratinkia pahempi ongelma kisoihin pääsemiseksi on itse ilmoittautuminen. Eli pitää olla niin mahdottoman nopea että ehtii painaa nappia ajoissa.

Tarkennettakoon vielä etten pahoittaisi kenenkään mieltä, niin minä olen päässyt melkein aina haluamaani kisaan. Hienojen kisojen missaaminen omalta osaltani johtuu lajin ulkopuolisista asioista.

Offline mykey

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 710
    • View Profile
  • Oikea nimi: miikka saturi
  • Seura: Team Hippo Ry / Melkein onnistujat
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #353 on: 09.12.15 - klo:17:38 »
rating metsästys varmasti kulminoituu helpoiten radan sopivuuteen omaan pelaamiseen.
Kannattaa vänkkä ensi kaudelle miettiä mukavia ratoja, jotka soveltuvat omaan pelaamiseen niin ratingi varmaan sinun kohdalla nopeasti ampaisee ylös päin. Näin ensimmäisen kilpailukauden reilu 30kisakierroksen jälkeen oma kompastuskivi oli selkeästi pelikirjan kokemattomuus joka johti 2-4 väylän katastrofi pelaamiseen yliyrittämällä väylällä josta olisi pitänyt tyytyä par tai bogeyn.
Omalla kohdalla rikoin varmaan ennätyksen SFL kisakierrosten yksittäisen väylän ainoan huonoimman tuloksen tekemisessä. Eli onnistuin ainoana tekemään väylälle niin huonon lopputuloksen ettei kukaan muu koheltanut samaa.
Mutta hauskaa ollut on, voinkin tässä jo ilmoittautua caddie hommiin sinulle 2016 pro kisaan, koska rating puolella minä en sinne ainakaan ole tulossa :) .

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 551
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #354 on: 09.12.15 - klo:18:43 »
Kaatis näyttäisi sopivan hyvin Väykälle kun painaa 100 pistettä yli oman ratingin :)

Ei tuo rating tosiaan näissä normikisoissa taida kovin paljoa vaivata ennenkuin kisajärjestäjät niin haluavat.
Suomessa oli tänä vuonna noin 160 frisbeegolfkisaa liiton kisoina, joista alle 10 merkitsi ilmoittautumisessa rating mitään. Eli onhan siellä niitä kisoja.

Ratingin nostaminen kikkailemalla ei ole kovin yksinkertaista. Helpointa se taitaisi olla kun järjestäisi itse omalla kotiradalla kisat joihin ei ottaisi paikallisia ollenkaan ja rajoittaisi vielä sen niin että kukaan muu ei voisi tutustua itselle tuttuun rataan ollenkaan. Tällöin oma osaaminen korostuisi muiden kustannuksella. Miten se tehdään?
No tietenkin vastaus on silmien edessä. NDGC2016. Ainoastaan Väykkä tietää väylät ja muiden mahdollisuus pelata on olematon. Aivan mahtava etulyöntiasema. Sitten ei tarvitse enää kuin anoa kisa liiton kisaksi ja pelata omalla tasollaan tai paremmin. Kyllä pitäisi ratinkia nousta.

Koskapa Väykkä tiedetään kunnian mieheksi, NDGC jäänee sivulliskisaksi eikä Väykkä saa hyötyä.
Mutta näinhän sen voisi tehdä :)

Voisit kyllä Väykkä kaivaa sieltä jostain historian hämäristä PDGA:n sivun ja jonkun kisan josta jotain vielä hämärästi muistat ja avata sen paketin kuin joulukalenterin meille.

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #355 on: 10.12.15 - klo:10:47 »
Terve vaan Miikka ja Ari!
Sen verran ihan lähihistoriastakin että minähän en seurannut millään tavalla vielä muutama vuosi sitten rating pisteitä. Ei kiinnostanut! Ja olin aina PDGA hömpötystä vastaan, en ymmärtänyt miksi meidän pitää olla jonkun jenkki jutun alaisena. Nyt olen iän myötä seestynyt ja ymmärrän että joku juttuhan siinä on.
Silloin kun itse en noteerannut ratinkeja, niin kuuntelin kyllä sujuvasti eräiden tuttujen pelaajien keskusteluja aiheesta. Myötäillen ja joskus kritisoiden. Ja niissä keskusteluissa oli semmoista ilmapiiriä havaittavissa, että tarkoituksella hakeuduttiin mieluisille radoille kisailemaan. Oli kuulemma kisoja ja ratoja mistä sai helpommin hyvät ratingit. Ja vältettiin kisoja missä helpommin oma rating putoaisi. Ja ainakin joitakin vuosia sitten jotkut pelaajat keskeyttivät kisat, jos näytti siltä että rating alkaa putoamaan tuloksen myötä. Nykyään se ei taida olla enää niin helppoa?
Itse en valitse kisaa tai rataa sillä perusteella. Hienoa vaan jos silloin tällöin kisaamaan pääsee.
NDGE16 pelataan sivutuotoksena, ja rata pysyy hyvin pitkälle samana kun viimeksi. 7 väylää poistuu, muutamaan pientä fiksausta ja yksi uusi väylä. Siinä se!
En ihan ymmärtänyt mitä Ari ajatteli tuossa viestinsä viimeisessä lauseessa, mutta emmää mittään muista!
Eilen kyllä mietiskelin lajin kehitystä minunkin pelaamisen aikana. Hirmuisesti on tapahtunut. Ratoja syntyy valtavaan tahtiin, ja hienoja sellaisia. Kiekkoja on myynnissä miljoonia, ja jotkut tienaakin lajilla miljoonia. Pelaajiakin on miljoonia, ja heille on tarjolla kilpailuja joka viikonloppu. Nokialla on oikein sisähalli lajia varten, ja muutama viikko sitten sain tietää yhden uuden hienon projektin suunnittelusta tänne etelään. Toteutuessaan todella hieno juttu!

Vielä tuohon Arin Kaatis kommenttiin. Viime viikon Vierumäen leirillä erehdyin hahmottelemaan ratatilannetta Suomessa, ja tulin siihen tulokseen että Kaatis olisi se suurin ja kaunein tällä hetkellä. Radan haastavuus, pelattavuus, visuaalisuus, kunto, hoitotaso, parkkipaikka, turvallisuus, poissa muitten ihmisten tieltä ( no pieni kaatopaikka toiminta pienenä särönä täydellisessä harmoniassa) jne .
Mutta kuten jo totesin niin samassa kisassa pelasin myös yhden heikoimmista kierroksistani. Se oli se kovan tuulen kierros, ja silloinhan menin täysin solmuun siellä uuden puolen huipulla. Mielenkiinto lopahti, ja heittelin mistään välittämättä miten sattui...ja se sattui!
Vuoden huonoimman rating kierroksen pelasin Tammisaaressa vaikka rata on minun yksi suurimmista suosikeistani. Ja Mukkulan SM-kisoissahan pelasin todella surkeasti. Ne OB hässäkät oli mulle ihan liikaa, kun keskittyminen loppui niin alkoi jokainen heitto päätyä OB:n puolelle. Sinänsähän rata on hieno, ei siinä mitään.

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #356 on: 15.12.15 - klo:12:09 »
Pitkästä aikaa luin tätä forumia laajemminkin, ja varsinkin tuota Viikon vieras palstaa. Mielenkiintoisia tarinoita ja ajatuksia vanhoilta tutuilta ja vähän uudemmiltakin.
Kävin lukemassa myös FGR sivuston blogeja joista varsinkin Ernon kirjoitus "frisbeegolf kaipaa laadukkaampia kokemuksia" herätti ajatuksia.
Frisbeegolf ratoja on rakennettu ympäri Suomen maata valtavia määriä minun lyhyen frisbeegolf "urani" aikana. Mutta onko mikään muuttunut niiden osalta sitten 90 luvun. Koska en itse ole pelannut kuin murto osan Suomen radoista olen jäävi arvioimaan kokonaisuutta, mutta jonkinlaisesta keskiarvosta ehkä kuitenkin.
Nykyäänhän radat sisältää jos jonkinlaista tilpehööriä: on väyläopasteita, roskiksia, penkkejä, löytökiekkojen palautuslaatikoita, opastauluja, kieltotauluja, varoitustauluja, mandoportteja (joista Talin kakkonen legendaarisin), kulkuohjeita, ob-paaluja, Kippasuon radalla oli pieniä paaluja pisimmillä väylillä mihin oli merkattu jäljellä oleva matka korille! jne. Kaikki edellä mainitut rekvisiitathan helpottavat pelaamista. Ja onhan se jotenkin ylevää että radat ovat sen näköisiä, että ovat hoidettuja liikuntapaikkoja.
Ratojen ylläpitäjät ansaitsevat ison hatun noston, ja toimivat samalla loistavina esimerkkeinä muulle urheilevalle Suomelle. Vastaavanlaista talkoo henkeä ei juuri missään enää näe!
Rajamäki oli aikoinaan ensimmäinen paikka missä avausheitot suoritettiin tekonurmelta. Nykyään tekonurmi on heittoalusta melkein radalla kuin radalla. Nykyisin alustat ovat entistä suurempia ja tasaisempia. Varsinkin metsä- ja kallioradoille on rakennettu tekonurmella päällystettyjä lavitsoja...todella hienoja rakennelmia. Niiltä radoilta löytyy myös hienoja rappusia, siltoja, pitkospuita ja muita rakennelmia. Jaksan aina niitä ihmetellä kun vastaan tulee. Väylien keskipituudet ovat kasvaneet kovaa vauhtia, mutta eiköhän aleta olla aika maksimeissa, alkaa varmaan tila loppua?
Mutta miten on muitten fasiliteettien kanssa? Muutamilla radoilla on puuceet, ja ykköstiin lähettyvillä jonkimmoinen katos. Kaatiksella ja Talissa oikein "klubi". Joillakin radoilla on hyvät parkkipaikat. Mutta ei oikein muuta!

Nyt tullaankin siihen Ernon esittämään väitteeseen, kaipaako frisbeegolf lisää laatua?
NDGE1 vuonna 1999 oli ymmärtääkseni ensimmäinen golfkentällä pelattu frisbeegolf kisa Suomessa. Sen jälkeen Nurmijärvi golfissa on pelattu useitakin kisoja, ja onhan siellä nykyään kiinteäkin rata. 2000 luvulla on muillakin golfkentillä pelattu kisoja mm. Hillsidessa, Hangossa, Rovaniemellä ja Raaseporissa. Mitä ne ovat antaneet kilpailijoille?
Visuaalisesti hienoissa paikoissa, viimeisen päälle hienosti hoidetuilla väylillä pelaamisen. Lounaan saman katon alla kaikille pelaajille kisapaikalla ( ei tarvi kaikkien lähteä pakoputket punaisina etsimään ruokapaikkaa.) Sisävessat, pukuhuoneet, saunomis mahdollisuuden. Ehkä pientä ylellisyyttä normi pelaamisen väliin. Itse ainakin olen nauttinut täysin siemauksin niistä mahdollisuuksista. Ja olen todella tyytyväinen että minulla on tässä lähellä mahdollisuus harrastaa rakastamaani lajia myös golfkentällä. Tyyni kesä ilta Nurmijärven golfkentällä kutosen tiillä, Kuikka ( en tarkoita Sepiä) huutaa Lapoon järvellä. Nieleekö notkossa lepäävä lampi kiekkoni? Ja heittojen jälkeen voisi mennä klubille saunaan ja syödä vaikkapa hyvän hampparin.
Mutta pitäisikö kaikkien ratojen olla golfkentillä, tai olla golfkentän tasoisia? Mielestäni EI!
Tunnen pelaajia jotka eivät pidä koko ajatuksesta, mutta on paljon pelaajia jotka haluaisivat pelata enemmänkin vastaavanlaisissa olosuhteissa. Suomessahan on jo paljon ratoja mitkä ovat vähän molempien risteytyksiä. Kyllähän esim. kun seisot aurinkoisena kesäpäivänä Kaatiksen kakkosen tiillä ja katsot edessäsi avautuvaa maisemaa, ja tunnet Janin juuri ajaman nurmen tuoksun klyyvarissasi niin et ole kaukana golfkentän miljööstä ( enkä tarkoita tällä lähellä sijaitsevaa Vihti golfia).
Minusta on hienoa että ratojen kirjo on valtava, mutta että niissä on perusasiat kunnossa. Minusta on hienoa pelata sillä Suomen ensimmäiselläkin, vaikka se on laajennuksistaan huolimatta jäänyt "vanhojen hyvien aikojen "tasolle. Meilahden rata voisikin jäädä ns. museoradaksi muistutukseksi kaikille että vaikka kaikki ei olekaan niin viimeisen päälle, niin silti voi olla kivaa. Vaikka onhan Meikussa muut fasiliteetit kohdallaan kahvioineen, sisävessoineen, kiekko myyntipisteineen.
Sitä paitsi olen antanut itselleni ymmärtää että lähivuosina Suomessa on uusi kaikki fasiliteetit sisältävä frisbeegolf rata.

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #357 on: 15.12.15 - klo:12:49 »
Ja nyt syönnin jälkeen vielä pientä tarkennusta. Olen Ernon kanssa ern-omaisen samaa mieltä että nyt alkaisi olla jo kysyntää entistäkin laadukkaimmille radoille myös frisbeegolfissa. Ja uskon että alkaa olla jo porukkaa jotka ovat valmiita maksamaan laadusta, ja varsinkin jos se laatu antaa mahdollisuuden heittelyyn ja harjoitteluun niin ettei tarvi pelätä saavansa kiekkoa takaraivoon jne.
Nämähän on kuitenkin kaikkinensa maku asioita. 2000 luvun alkupuolella oli pelaajia, jotka pelkäsivät lajin kasvua. Ja nyt heistä suurin osa on lopettanut pelaamisen, ja tilalle on tullut 100 000 uutta. On pelaajia jotka pitävät lyhyemmistä teknisistä väylistä, ja on pelaajia joiden mielestä on hienoa että väylillä joutuu heittämään ainakin 2 täyttä rykäisyä. On pelaajia jotka inhoaa vesielementtejä, ja jotkut (esim.minä) jotka rakastavat niitä. Jotkut pitävät metsäradoista toiset puisto sellaisista.
Nyky Suomessa löytyy jo jokaiselle omansa. 80-90 luvulla, ja vielä 2000 luvun alkuvuosina kaikki oli toisin. Silloin mm. Midsummer frisbeegolf festival ja NDGE olivat aika poikkeuksellisia tapauksia.
Koska tulee täysimittaisia täysin katettuja ratoja?
Vaikka en Nordcenterin kisaan päässytkään, niin kuvista päätellen kisa pelattiin hienoimmassa paikassa kuin ikinä. Mutta kova sää kyseisenä päivänä poiki todella paljon keskeyttämisiä, ei siinä auttanut hulppeat fasiliteetit.
Kevään NDGE15 pelattiin hyvässä säässä, ja se vaikutti kyllä yleisilmeeseen positiivisesti. Kivahan siinä oli terassilla syödä. Seuraavana aamuna kun purkasin rataa kaatosateessa, niin mietin että mikähän meininki olisi ollut jos moinen sää olisi ollut kisapäivänä. Radalla oli kuitenkin useita golfareita, ja haastattelinkin kahta naispelaajaa, että miksi ihmeessä tällaisessa vesisateessa golfaamaan? No kun golf on kivaa, ja täähän on vaan pukeutumis kysymys, he nauroivat! Toki lisää tivattuani myönsivät että poutasäällä olisi vielä kivempaa.

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #358 on: 21.12.15 - klo:11:34 »
Voinhan vaikka tänne ruikuttaa :) >:( lauantaina olisi ollut hienossa kesä säässä Tonttu open ja sunnuntaina meikun viikkokisat. No minähän sain torstai iltana jonkun helkutin sairauskohtauksen, ja jouduin yöksi hyvinkään sairaalaan tutkimuksiin ja tarkkailuun. Ja viikonlopuksi huilimaan. Ei siis kisaamaan! No Tapanina olisi Veikkolassa makkaraa ja heittelyä, mutta se on perinteinen vieraillaan joka puolella päivä muttei varmasti fribaradalla. Mutta sittenhän muistin lähestyvän Milleniumin, YES!Mutta ehei! mullahan on aamupäivä futiksen Talvisarjan (hallissa) pelejä 3 kpl ja iltapäivällä Askolassa piirin futsal pelejä 2 kpl ( kaikki siis valkkuna) En siis heittele!
Pakko kuitenkin mainostaa muille kyseisiä kisoja. Veikkolassa on hyvä rata, ja uskoakseni hyvä meininki. Milleniumissa olen ollut hyvin usein, ja täytyy sanoa että siinä kisassa on sitä jotain . Janne ja Samu vetää kisan perinteisen kaavan mukaan ja fiilis on jotenkin aidon mukava..ihan helkutin parhautta. Meikun kallioilla on pelattu joskus metrin lumihangessa, 20 asteen pakkasessa, ja joskus jäällä plus asteissa. Vaan aina on ollut kivaa!!! Suosittelen lämpimästi kaikille! Jos on liukkaat olo suhteet niin Icebugit tai vastaavat jalkaan. Vauhtia ei juurikan pysty eikä tarvi ottaa, joten pienillä liukuesteillä pärjää.
Ja menkää ajoissa mestoille!
Hyvää Joulua kaikille!

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #359 on: 22.12.15 - klo:15:32 »
Törkeetä apinointia, mutta jälleen Arin innoittamana oma dementia painotteinen kisa katsaus 2015.

MILLENIUM:  Luulisin olleeni, en tiedä. Ja jos oli niin olin varmasti hännän huippuna, ja oli varmasti kivaa.

TALIN joku kevät kisa: Ryhmämme aloitti väylältä 5, ja aloitin kisan holarilla! Väylä 19! Se saari väylä siinä keskellä rataa toimi CTP kisana. Heitin aikasta hyvin ja menin johtoon. Ryhmä kaverit onnittelivat varmasta voitosta, ja palkinnoksi saisin kuulemma Gripin reppubägin. Oho! ajattelin mielessäni, olinhan ajatellut ostaa uuden bägin, mutta tiesin ettei mulla olisi ikinä varaa ostaa reppubägiä. Alkoi oikein jänskättää, että kestääkö johtoni loppuun asti. Ja kestihän se, mutta palkinnoksi sainkin jonkun kiekon. Ryhmäni pelaajilla oli ollut kai sitten väärä tieto palkinnosta :) Niiden kahden hyvän suorituksen väliin ei sitten mitään hyvää mahtunutkaan. Olin tulostaulukossa varmaankin viimeinen.

NDGE15: Kisan järjestelyt söivät kai niin paljon henkistä ja fyysistä energiaa, että vaikka kuvittelin pärjääväni "kotiradallani" niin en pärjännyt. Taas oli siellä tulostaulun loppu päässä. Mutta oli kiva tavata vanhoja kamuja, ja nauttia auringosta. Olin niin ylpeä ihmisistä jotka auttoivat minua, samoin onnellinen Nurmijärvi golfin henkilökunnan ja golfareiden suhtautumisesta kisaan.

SPRING MASTERS KEINUKALLIO: Tosi makee kisa, hienolla radalla. Niemisen Juhan kanssa paiskottiin pari kierrosta, ja huonosti pelasin. Olin muistaakseni taas viimeinen.

KAATIS PRO TOUR: Upealla radalla kisa mihin valmistauduin yllättävän hyvin. Yksi kierros kohtuullisesti, yksi ihan hyvin ja tuuli musersi selkärankani yhdellä kierroksella. Ja taas viimeinen!

SM-kisat LAHTI: Sain villinkortin. Olin niin happy! Treenasin kisaa varten, kävin jopa paikan päällä treenaamassa. Upea kisa, upea rata, huikea meininki! Ja loppuun asti pelanneiden joukossa jäin viimeiseksi! Hävetti, hävetti ja nolotti! OB kepit nujersi minut henkisesti täysin.

TAMMISAARI: Olisikohan ollut joku juhlakisa? YES! pääsin Tammisaareen tänäkin vuonna kisaamaan. aivan MAHTAVAA!!! Kivaa oli ja viimeiseksi jäin.

RUSKA OPEN HYVINKÄÄ: Tähän kisaan lähdin uusin opein, kiekoin ja aattein. Kisa meni osaltani tasaisesti, ja varsin hyvin, sijoittuen lista puolivälin yläpuolelle. Pelasin toisen kierroksen jopa grandmastereiden ykkösryhmässä, vautsi! Olin tyytyväinen suoritukseeni.

Edellä mainitut kisat menivät kai tuossa järjestyksessä, mutta jossain välissä osallistuin myös Veikkolan marathon kisaan. Oli todella hyvä meininki, mutta selkäni salli minun heittää seitsemän kierroksen sijaan vain 5. Jäin siis viimeiseksi, ja olisin jäänyt vaikka olisin pelannut kaikki kierrokset. Kiva tapahtuma, siihen hyvin istuvalla monipuolisella radalla. Hyvä maku jäi muustakin kuin makkarasta :D

Monta hienoa kisaa jäi kokematta, mutta huonoista suorituksistani huolimatta olen tyytyväinen että ehdin noinkin monta upeaa kisaa pelata. Toivottavasti ensi vuonna kykenisin pelaamaan edes NDGE16 kisan.