Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: KOHTI IKÄMIESLUOKKIA JA NIIDEN YLI  (Read 417982 times)

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 551
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #450 on: 27.04.16 - klo:12:57 »
Spring Mastersissa me wanhukset pelataan etutiiltä, joten pelikirja sen mukaan. Takatiiltä korille on usein pitempi matka ja kiekon sijoittelulla voi olla isokin merkitys.

Puskasta ainakin on vaikea tosiaan jatkaa :)

Offline mykey

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 710
    • View Profile
  • Oikea nimi: miikka saturi
  • Seura: Team Hippo Ry / Melkein onnistujat
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #451 on: 27.04.16 - klo:15:38 »
Se onkin mielenkiintoista kuinka erillainen kaatis on etu ja taka heitto paikoilta. etu tuntuu hyvälle ja taka sille että jotain olennaista puuttuu omasta tekemisestä. Koskas rajamäellä on luvassa erikois versio viikkokisoissa? Viime vuonna risk/reward versio oli aika mahtava.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 551
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #452 on: 27.04.16 - klo:16:03 »
Kaatikselle kun suunniteltiin etutiit niin tarkoitus oli muokata kentästä sellainen ettei se ole ainoastaan lyhempi vaan mahdollisuuksien mukaan myös erilainen. Mielestäni siinä on onnistuttu varsin mainiosti.

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #453 on: 27.04.16 - klo:16:26 »
Kaatis on mielestäni hyvä esimerkki hyvin suunnitellusta radasta...ja plussana vielä juuri tuo etu/ takatiin sopiva erilaisuus. Haastavia molemmat, ja varsinkin millä bofoorilla milloinkin tuulee. En löydä mitään huonoa radasta, ellei sitten lasketa niitten par kakkosten mahdottomuuksia minulle.
Jossain Ari kirjoittikin PAR tulosten tarpeellisuudesta/ tarpeettomuuksista, ja esim. NDGE kisan voisi aina pelata ilman par lukemia...ja niinkuin Piippokin sanoi perjantain harkkakieroksella että olivat liian kovia. Varmasti olivatkin, mutta eikö se ole ihan sama saiko esim. Teemu -5 tai -25, kunhan voitti!
Se on varmaan tärkeä rating kisoissa, mutta muissa niillä ei ole mitää merkitystä.

Rajamäen viikkokisat pelataan aina erilaisella lay outilla, mutta viime kesän yökisan kaltaista OB hässäkkää ei ehkä vähään aikaan...lupasin sen paikallisille ;)
Tänään on junnut tehneet kivan neppiradan, mukavilla höysteillä. Odotan!

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #454 on: 27.04.16 - klo:19:55 »
Eipä rating kisoissakaan ratkaise kuin kokonaistulos.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 551
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #455 on: 27.04.16 - klo:21:03 »
Jees, pareja ei käytetä kuin siihen että rankaistaan myöhästymisestä. Ei vaikuta ratinkeihin eikä muuhunkaan.
Eli aivan joutotavaraa :)

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #456 on: 28.04.16 - klo:11:37 »
Ymmärsinkö nyt ihan oikein ettei par lukemilla ole mitään vaikutusta ratinkiin? Miksi ihmiset aina kyselevät että mitä pitäisi heittää että saisi sen ja sen ratinkin?
Vai höynäytetäänkö mua nyt olan takaa :)?
Itse harkitsen vakavasti par lukemien poistoa, jos koskaan ikinä mitään ei liiton kisaa järjestän.

Tässä on tullut mielenkiintoisia kommentteja kysymyksiini liittyen NDGE16 tapahtumaan, ja alkaa entistä enemmän vaikuttaa siltä että alkaa muodostua selkeästi NDGE ystävät ryhmä, ja muut!

Eilen Rajamäen viikkokisoissa pelattiin junnujen Piitun ja Tatun suunnittelemalla radalla (vähän iskäkin auttoi). Rata oli oikein mukava neppirata, muttei ollenkaan niin helppo kuin olisi luullut. Tykkäsin kovasti!
Oman pelini romahdutti kokonaan väylän 2 mando portti, alle sadan metrin väylällä kaksi kutosta. MANDOGRAMPPI!!!!!!iski jälleen.
Kisan vierailevat tähdet Joni Suomi ja Riku Johansson veivät kaksi kärkisijaa. Lindbergin Janne myöhästyi, ja joutui tyytymään treenaamiseen Konopiste mielessään.

Kiitos Ari Kaatis vinkeistä, ensiviikolla olisi tarkoitus ehtiä sinne reenaamaan!

Offline moog

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 406
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Moisio
  • Seura: Sipoon Discstroyers
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #457 on: 28.04.16 - klo:12:07 »
Jees, pareja ei käytetä kuin siihen että rankaistaan myöhästymisestä. Ei vaikuta ratinkeihin eikä muuhunkaan.
Eli aivan joutotavaraa :)

Vaikka tulosten kannalta pareilla ei merkitystä olekaan (paitsi myöhästymisrankut), niin keskustelun kannalta ne ovat oivia.

Ratoja on monenlaisia ja satunnaisen sivustaseuraajan on kenties vaikea hahmottaa suoritusten erinomaisuutta jos puhutaan vaan että pelasin sillä radalla 49 tai tolla radalla 62. Tai että kisassa tonnin ratinkiin tarvinnee sellaisen 58 heittoa, tai toisella radalla 63.

Par-lukemat tavallaan kiinnittävät sen koordinaatiston, jota vasten tuloksia tulkita. 63 heittoa ei rataa tuntemattomalle välttämättä kerro mitään, mutta -7 antaa ainakin perusoletuksen että ihan hyvä kierros.

Ja toki, toisilla radoilla on tiukemmat parit kuin toisilla. Talin pelaaminen pariin on harrastelijalle kelpo suoritus, kun taas Siltämäen pelaaminen pariin ei välttämättä niinkään. Mutta näistä eroista huolimatta koen nuo parit ihan mielekkäiksi antamaan jonkinlaista kiinnekohtaa tulkinnalle, minkä tasoisista tuloksista puhutaan.
"Yllättävän usein avaan heitolla joka onnistuessaankin olisi ollut huono ratkaisu"

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #458 on: 02.05.16 - klo:08:28 »
Oikein hyviä kommentteja PAR keskusteluun, näkemyksiä joita en itse ole nähnytkään.
Vielä mulle on hämärän peitossa, että onko par lukemiin olemassa joku standardi? Joku sääntö mikä määrittelee väylän ihanne tuloksen?
Silloin tällöin kun käyn lukaisemassa jonkun jenkkikisan tulokset, missä parhaat heittävät kierrokset -10 tai paremmin niin olen miettinyt , että onko
A: Rata helppo
B: Par lukemat liian heppoisia
C: Pelaajat vaan niin hyviä

No joo, se siitä!

Muutaman henkilön kanssa ollut myös puhetta, että onko golfradan väylät liian leveitä/ avonaisia frisbeegolfiin?
Peilaan tietysti ajatuksia NDGE:n kisarataan. Kyllähän golfkentille saa varmasti tiukkojakin väyliä, mutta mutta!!

Nykyinen NDGE ratahan pohjautuu liki täysin niihin alkuperäisiin väyliin. Olen muutaman pelaajan kanssa keskustellut aiheesta, sekä myös väylien pituuksista.
Foorumien, meilien, puheluiden ja teettämäni tekstiviesti kyselyn perusteella en ole rataa muuttamassa. Enemmistö tuntuu olevan sitä mieltä, että pituudet, ja avoin tila on se Experiencen idea!
Tuskin kukaan kuitenkaan haluaisi että fribaradat olisivat menossa yleisestikin siihen suuntaan....ja ei varmasti olekaan.

Toisaalta on ihan kiva tarkastella NDGE väylien leveyttä kriittisesti.
Oman pelaamisen ohella olen nähnyt aika paljon eritasoisia heittäjiä kyseisellä radalla. NDGE16 radan väylistä esimerkiksi 1, 2, 10, 12, 15 nähtiin erittäin paljon avauksia mitkä eivät pysyneet väylillä, vaikka tilaa olisi ollut. Väylillä 16 ja 17 tilaa oli vielä enemmän, mutta ainakaan edellä pelanneesta poolista ei väylällä pysynyt kuin 1 tai 2 heittoa. Siis yhteensä kymmenestä avauksesta! Taitoa ja kokemusta poolissa oli jonkin verran ( Jussi, Jussi, Tommi, Tinde ja Sami), joten ei ne väylät kuitenkaan ihan tarpeeksi avonaisia ole sielläkään ;)
No nyt joku ajattelee, ettei siellä pelata tosissaan, tai että kun revitään hulluna metrejä, niin sektori kasvaa.
Ja onhan niitä avoimia väyliä hienoilla frisbeegolfradoillakin. Kaatis, Lauste, Meri-Toppila, Mukkula, kaikki arvostettuja ratoja, ja kaikissa niissä pelataan isoja kisoja. Eikä unohdeta Nokian super rataa. Toki ne kaikki sisältävät myös tiukkoja metsärännejä, ja Mukkula haastavan tikkuviidakon.

Vihdoinkin tuli lämpimät ilmat! Mulla onkin huomenna ja keskiviikkona golfkeskuksessa frisbeegolf lajiopastusta Nurmijärven koululaisille, joten hyvä sää lämmittää mieltä. Treenaamaankin pitää mennä....jokohan sitä tarkenisi heitellä T-paidassa?

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #459 on: 02.05.16 - klo:08:33 »
Löysin muuten Runosen kiekon golfista, ja unohdin sen sitten sinne. Soitin perään, ja lupasivat pitää tallessa. Haen sen huomenna!
Hyviä heittoja Konopisteessa!

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #460 on: 02.05.16 - klo:12:58 »
http://www.pdga.com/documents/par-guidelines

On. IMO Par x,5 väylillä liian pyöristäminen pienempään suuntaan on parempi kuin isompaan, edellyttäen että birkku on silti mahdollinen ilman että lähärin tarvii mennä sisään. (edeltävä klausuuli sulkee siis par 2 väylät mahdottomuutena pois.)

Noista väylistä ykkönen on musta vaikein, koska kun heitetään niinkin kaukaa ja ylhäältä, ehtii kiekko tehdä kaikenlaista siinä matkan varrella ja suora feidaamaton heitto väylään on jo saavutus. Ei nyt mikään tonnimiesten taikatemppu muttei todellakaan itsestäänselvyys. 17 oli myös ihmeen vaikea, en tiedä miksi??
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline ReTeeNalle

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 447
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikael Runonen
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #461 on: 02.05.16 - klo:13:05 »
Löysin muuten Runosen kiekon golfista, ja unohdin sen sitten sinne. Soitin perään, ja lupasivat pitää tallessa. Haen sen huomenna!
Hyviä heittoja Konopisteessa!

Kiitos! Ja... kiitos! :)
Lie lie missä lie liemissä.

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #462 on: 03.05.16 - klo:19:07 »
Mitä vanhemmaksi elää, niin tuntuu että ikäviä asioita tapahtuu enemmän kun hyviä. Olin päättänyt että tänä aamuna menen Kaatikselle treenaamaan, ja vaikka eilen illalla tuli taas huonoja uutisia lähiympäristöstä niin heittämään lähdin. Matkalla kyllä mietin että onko tässä mitään ideaa ajaa kilometri tolkulla kiekon heittoon, mutta se jääräpäisyys!
Huonot uutiset eivät olleet kuitenkaan mitään maailman ikäviä, ja automatkalla pystyin auttamaan molempia ihmisiä puhelimen välityksellä kivasti.
Maailma alkoi kuitenkin hymyillä kunsaavuin mestoille. Jani oli edellisenä iltana leikannut nurtsit, ja voi että oli kaunista. Aurinko paistoi, liki tyyntä muutama ihminen...hiljaisuus!
Kyllä oli taas ilo treenata!
Kiitos Jani, Kiitos NFS!!!

Tarkoituksenani oli hakea heittolinjoja Spring Masteria varten joillekin ns. no hope väylille.
Ne kolme par 2 väylää, on ja pysyy mulle par kolmosina. Treeni kuitenkin loi uskoa, että voisin ainakin yhden kakkosen kuudesta saada kisassa. Väylän 3 lähestyminen on mulle täysi mysteerio, enkä löytänyt vieläkään siihen ratkaisua.
Minulle radan vaikein väylä on ehdottomasti 9....par 4 väylä, mistä en missään tapauksessa pysty saamaan kutosta parempaa. Tulokseni on lähempänä 8-9, kun 6-7. Ja etutiiltä!
Toinen ylivoimainen väylä on ollut aina 19, mutta nyt löysin idean, minkä avulla uskon yltäväni ainakin kerran par lukemiin.
Kymppi tuo harvoin par lukemia, 11 ei koskaan.
Vaikea, mutta ylihieno rata. Rata minkä takia kannattaa harrastaa tätä lajia.

3 tunnin treenin jälkeen suoraan Nurmijärven golfkeskukseen, minne bussi lastillinen koululaisia tuli tutustumaan kolmeen golfiin (maila, frisbee ja futis) Kolme viikkoa heitä opastetaan lajien salaisuuksiin, ja minun harteillani on innostaa heitä frisbeegolfiin. Ja ainakin tänään ryhmäni oli kovin innostunutta. Oli kiva 2 tuntinen, ja huomenna lisää.

Nyt sitten pienen kotona vietetyn huilihetken jälkeen vihreän veran shakkia pelaamaan, eli matsi Hypsiä vastaan.

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #463 on: 09.05.16 - klo:17:43 »
Tänään aamulla aikaisin Kaatikselle treenaamaan. Olin varma että olisin yksin mutta en, Petri ja Timo ( uusi MPG hahmo ) olivat tulleet vielä minuakin aikaisemmin huippukuntoiselle friba pyhätölle.
Vähän aikaa pieksettiin suuta, ja sitten äijät kysyivät intoani lähteä kierrokselle. Treenaamaan piti tulla, mutta jos noin kovat äijät huolivat mukaan, niin tottamaar!
Behmee oli tietysti suvereeni, mutta mun ja elämänsä ensimmäiseen kisaan ( Spring Masters ) tähtäävän Timon välille kehkeytyi kova taistelu hopeasta. Tai meinasi kehkeytyä, ellei Timo olisi ollut niin paljon parempi. Hän heitti kierroksen +8 ja minä +12,ero siis merkittävä.
Timo heitti valmentajansa Petrin ohjaamana erittäin tyylikkään varmasti, ja pitkälle. Mulla meni muuten ok! mutta puttipeli oli jäätävän huonoa tällä(kin) kertaa. Vaikka varsinainen treeni jäi tekemättä, niin oli kuitenkin erittäin kivaa pelata hyvässä seurassa, opettavaistakin.
Nyt en enää taida ennen sunnuntaita Kaatikselle ehtiä, mutta täytyy vielä hieman heitellä Rajamäessä. Pelaamistani mietin kuitenkin sen verran, että jos ei kauheasti tuule sunnuntaina, niin 3-4 heittoa olisi mahdollisuus parantaa tämän päiväisestä. Vaikka 4 kakkostakin heitin.
Timo taas osoitti että MPG luokkaan tulee taas uusi todella kova karbaasi lisää. Uskon hänellä olevan sunnuntaina mahdollisuudet 6-8 sakkiin helposti. Vuoden parin päästä mies kolkuttaa ihan kärkisijoja.
Tervetuloa pappailemaan!

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #464 on: 12.05.16 - klo:10:03 »
Rajamäen viikkokisat eilen. Pyhällön Riku oli suunnitellut kivan mutta pirullisen haastavan radan Rajamäen liikuntapuistoon. Tunnelma kyseisissä kisoissa on kun "ennen vanhaan", reilu 30 pelaajaa paikalla, ja leppoisa meininki.
Lyhyet väylät tasoittavat kummasti peliä, joten tiukkaa ja tasaista vääntöä kokonaisuudessaan. Minulle Rajiksen viikkokisat alkaa olla yhtä odotetut, kun joskus 90-luvun lopun Munkan viikkokisat. Niistä kisoista puhuttiin viikko ennen, ja viikko jälkeen kisan. Ja niihin oli pakko päästä, tai viikko oli pilalla.
Nyt jo ottaa pattiin, kun ensiviikon kisat jäävät väliin keilakilpailun välierien takia.  Ja kisat ovat vielä ekaa kertaa tänä vuonna Maaniittu-Ihantolan radalla.
Oma tekeminen eilen oli tasaisen varmaa, paria totaali lipsahdusta lukuunottamatta. Jonkinlainen tasaisuus on nyt tämän kevään aikana löytynyt, mikä kovasti ilahduttaa itseäni. Toki puttipeli on edelleen heikkoa, varsinkin jos yhtään tuulee.
Uuteen seuraamme on liittynyt kohta 50 jäsentä, ja mukana on muutama lahjakas junnu. Josko Nurmijärveläiset olisivat kohta takaisin huipulla?
Tänään menen taas golfkeskukseen ohjaamaan junnuja lajin saloihin. On kiva seurata heidän intoa heittämiseen, ja vastailla miljooniin kysymyksiin. Joillekin olen väykkä, joillekin välkky ja toisille opettaja :)
Tiistaina kun sain uuden ryhmän ohjattavaksi, niin ensimmäinen kysymys oli " Onko sulla Dragonia?"
Sunnuntaina odotettu Spring Masters!!! miten sujuu heittäminen vesisateessa?