Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: KOHTI IKÄMIESLUOKKIA JA NIIDEN YLI  (Read 415786 times)

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #60 on: 08.12.14 - klo:14:23 »
Rönsyily jatkukoon!
Tuosta Arin edellisestä set hymyilee kommentista ja Ruukkiin saapuneista Suomen mestareista tuli muistoja mieleen lähihistoriasta, missä tehtiin tärkeähkö päänavaus johonkin., jos näin uskallan väittää.

Muistaakseni vuonna 2001 kevät talvena, en nyt muista oliko tammi, helmi vai maaliskuu. Pakkasta riitti ja oli LUNTA! järjestimme karvalakki kisat rajamäen liikuntapuistossa.
Siihen maailman aikaan ei ollut kisakoneita eikä muitakaan netti ilmoittelu juttuja. Ratamestarista luettiin missä ja milloin oli kisoja ja sinne mentiin..jos mentiin. Paikan päällä ilmoittauduttiin, joten kisa järjestäjille osallistujien määrä oli aina arvoitus.

Meidän kisatoimisto oli liikuntapuiston kenttävaksien koppi, siellä sitten kisan TD (minä) ja kirjuri Pekka Korkala odotettiin jännittyneinä että kuka mahtaa olla IN.
Ja kun oven takaa tasaiseen tahtiin alkoi ilmestyä sen ajan kovia nimiä, kuten Lindbergin veljekset, J. Nieminen, S.Loukko, Jolula, Vesala, Meresmaa, Pursio, Lindewald jne. jne alkoi jo viimehetkillä kisaan saapunut silloinen liiton puheenjohtaja Seppo Nieminen nikottelemaan että TOTTA VIEKÖÖN! miten sä olet saanut tänne houkuteltua kaikki Suomen parhaat heittäjät. Miksi he tulivat, jäi ikuiseksi arvoitukseksi.

Mutta mitä muuta merkittävää niissä kisoissa oli. Olin kierrellyt sinä talvena jonnin verran karviskisoja, ja kiinnittänyt huomiota liukkaisiin heittopaikkoihin.
Hyvin niitä oli lapioitu ja joissain paikoissa hiekotettukin, meikussa muistaakseni vähän suolattukin mutta kaikki tyynni ei ihanteellisia heittoalustoja.
Kun sitten tilanne tuli omalle kohdalle mietin mitem ihmeessä parantaisin tilannetta. Jalkapallon parissa touhuumisen kautta sain sitten idean, tekonurmi! Mutta mistä sellaista saisi? En kai voi mennä leikkaamaan futiskentän nurmea? Kyselin sitten yhdeltä tyypiltä hintoja, no huh! ei kiitos.
Mutta se jäi niin askarruttamaan mieltäni, että soitin yhteen isoon firmaan mikä silloin teki futiskenttiä, ja kysyin että olisiko heillä yhtään jämäpaloja antaa vaikka noin sponssi mielessä.
Heillä olikin jämä kasa, josta sain hakea niitä jos niitä mitään iloa olisi. Ei muutakun pakulla annettuun osoitteeseen ja jäisiä kasoja penkomaan. Sieltä sain tarvitsemani määrän maton palaa, ja kyllä karvis kisaajat olivat ihmeissään.
Seuraavaksi matot olivat käytössä Experiencessä. Myöhemmin samoja mattoja käytettiin kesäkisoissa mm. Tampereen Finnish openissa ja Porin Yyterin kisoissa.
Ja nythän tekonurmea käytetään valtaosassa Suomen radoista.
Eli tuollakin tapaa Karvakkisarja on ollut hyödyllinen osa frisbeegolf maailmaamme!


Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #61 on: 08.12.14 - klo:18:27 »
Tuosta tempusta voi kyllä vähän röyhistellä rintaa. Netissä voi kurkkia minkälaisilta alustoilta amerikan ihmeet pelaa isojakin kisoja ja meillä on nykyään koulun ympärillä olevalla ysiväyläisellä neppailuradallakin lentokentän kokoiset tekonurmimatot.

Upea tarina. Tämä kannattaa meidän lukijoiden muistaa. Toki vuosiluvun voi muuttaa jonnekin 1400-luvulle, mutta kuitenkin :)

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #62 on: 08.12.14 - klo:19:33 »
Unohdetaan röyhistelyt ja mennään asiaan.

Kirjoitit omassa ketjussasi ruokailu ongelman kanssa. Mä olen vähän turhankin perso tolle ruuan syömiselle. Olenhan aina välillä sanonutkin että harrastan frisbeegolfia kisojen lounas taukojen takia. Olen kyllä jo pitkään tiedostanut että kun tauolla syön kuin hevonen, niin sitten toisella kierroksella alkaa väsyttää tai oikeastaan nukuttaa ja se pienikin keskittyminen herpaantuu. Saati sitten että maha täynnä liikkuminenkin on entistäkin tukkoisempaa.
Eiliseen kisaan otin omat eväät mukaan, koska en tiennyt golf ravintolan tarjoilun kattavuutta. Eväät olivat sopivat, nälkä lähti mutta ei turvottaneet. Ja olinkin toisen kierroksen vähintään yhtä pirteä kuin ekankin!
Mutta kyllä tulevaisuudessakin sitä lämmintä ateriaa kaipaan, ja aion syödäkin jos se on mahdollista.

Lupasin avautua heikoista lenkeistäni.

1. Koska olen harrastanut ja kilpaillut useissa urheilulajeissa niin olen tottunut fyysisiin häikköihin. Loukkaantumisia kun tulee aina välillä, olen kuitenkin säästynyt pahoilta loukkaantumisilta eikä minulta ole kirurgisilla toimenpiteillä korjattu kuin peukalo, jalka, molemmat polvet ja olkapää.
Mutta nyt on pakko myöntää niinkuin Räsäsen Jannekin tiesi, että pelikuntoni ei ole paras mahdollinen. Selkä ja takareidet ovat niin tukossa ettei mitään rajaa. Ja nyt olen myöntynyt siihen että se vaikuttaa heittämiseen aika paljon. Heitto on sellaista väkinäistä repimistä, ja jotenkin tuntuu että jäykkyys voisi vaikuttaa jopa siihen että kiekot lähtevät miten sattuu.
Ja tietysti jalkojen tukkoisuus tuntuu kävellessäkin, ja kun takareisiä särkee niin osa energia menee kivun kanssa taiteiluun.
Mutta se ei silti selitä sitä miksen pärjää ikäisteni kanssa kilpaillessa, koska en todellakaan ole ainoa vastaavien ongelmien kanssa painiva.

2. Siitä päästäänkin toiseen suureen ongelmaan. Mä en todellakaan tiedä millä kiekolla milloinkin heittäisin, olen joskus ihan epätoivon partaalla sen asian kanssa. Kuulostaa varmaan tyhmältä (mitä se toki onkin), mutta ikävä tosi asia. Ja mitä tuulisempi sää sitä vaikammaksi menee. Mulla on muutama luottokiekko, mutta hölmöä onkin että jos sillä luottokiekolla epäonnistun kerran, niin jo seuraavaa väylää heitän jollain toisella kiekolla.
Mä olenkin miettinyt että tekisin radikaalin valinta tilaisuuden kiekoilleni, ja ottaisin kisamatkoilleni vain muutaman kiekon, ja muut jäävät kotiin ruikuttamaan.

3. Loput olen jo käsitellyt edellisissä jutuissani, joten ei niistä sen enempää.

Koska tän ikäisenä ja tässä elämän tilanteessa mun ei enää tarvi saada itseäni rantakuntoon kesäksi, niin voin yrittää saada itseni jonkinlaiseen heittokuntoon!

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #63 on: 09.12.14 - klo:10:56 »
Tuosta tekonurmen käyttämisestä heittoalustana on kyllä pakko nostaa hattua ja korkealle, salute! Ja samaan syssyyn Väykän tekonurmen käytön keksimisen vois nostaa yhdeksi frisbeegolfin tärkeimmäksi mullistukseksi, heti Ed Headrickin maalikorin ja Dave Dunipacen kehittelemän nykyaikaisen golfkiekon jälkeen!

Offline Aittatar

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 422
    • View Profile
    • Aloittelevan fribanaaraan blogi.
  • Oikea nimi: Essi Tyson
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #64 on: 09.12.14 - klo:11:06 »
Todella kiva lukea sun tarinoita Väykkä. Foorumi on pimenevissä illoissa hiljentynyt kovin, joten muistojen kertaamiseen voisi useampikin blogia kirjoittava sortua. Vinkvink! Mun muistelut viime toukokuulle ei ketään lämmitä.

Kempesteriä kompaten, kiitti tekonurmesta, varsin hieno kertomus!

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #65 on: 09.12.14 - klo:11:21 »

 Mun muistelut viime toukokuulle ei ketään lämmitä.


Jengi muuten vain ihan hiessä odottelee, että mitähän se Aittatar on taas kirjoittanut...

Josta tulikin mieleeni, että huhujen mukaan olet pelannut männnnnnnä viikoilla. Silti blogia ei kuulu. vink vink.

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #66 on: 09.12.14 - klo:11:34 »
Tattista vaan! Tosin en ole keksinyt tota tekonurmea ;)
On kiva että vähän vanhemmatkin jutut kelpaavat. Nykyään kun lajin harrastaja määrät ovat kasvaneet älyttömästi, ja pikkuhiljaa konkarit alkaa väistyä niin on ehkä aiheellista kertoa ajoista ennen reppubägejä ja kisakoneita.
Tietysti olisi hienoa jos ne oikeat legendat kertoisivat alkuaikojen tapahtumista.
Jos vaikka se suunnitteilla oleva lehti joskus toteutuu niin ehkä siinä.
Ja Essille tiedoksi että vähintään yhtä mielenkiintoista on lukea tuoreita tarinoita kuten sinun hienoa blogia.

Offline moog

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 406
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Moisio
  • Seura: Sipoon Discstroyers
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #67 on: 09.12.14 - klo:11:39 »
1. Koska olen harrastanut ja kilpaillut useissa urheilulajeissa niin olen tottunut fyysisiin häikköihin.

Tuo on muuten ikävä asia, jos oppii liiaksi pitämään niitä asiaankuuluvina. Itse kun nuorempana pelasin jenkkifudista, niin niinä aikoina iskostui mieleen valmentajan ohje: "Jos se ei satu, et tee sitä oikein". Älytöntä. Ja hölmö kun olin, sisäistin tuon vielä niin että sitä alkoi pitämään ihan normaalina että johonkin paikkaan aina sattuu. Sitä oppi askeltamaankin ihan uudella tavalla kun normaalista kävelystä ei kipujen vuoksi tullut enää mitään. Onneksi sentään ei mitään pahempaa ja jonkinlainen urheilu on vielä nyt masters-ikäisenäkin mahdollista. Ehkä joku hieronta tai fysio kyllä nykyäänkin auttaisi, jos vaan ymmärtäisi joskus kokeilla.

Pirun hyvä blogi, muuten. Ja kiitos tuosta tekonurmesta.
"Yllättävän usein avaan heitolla joka onnistuessaankin olisi ollut huono ratkaisu"

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #68 on: 09.12.14 - klo:12:09 »
Tattista vaan! Tosin en ole keksinyt tota tekonurmea ;)

Niin, jos nyt oikein oon ymmärtänyt niin olet ensimmäisenä keksinyt käyttää tekonurmea heittoalustana frisbeegolfissa, ja se on arvostettavaa! Eihän se Headrick keksinyt ketjua tai metallia, mutta keksi käyttää niitä frisbeegolfkorin materiaaleina, eikä Dunipace keksinyt frisbeetä... 8)

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #69 on: 09.12.14 - klo:14:44 »
Ja olenhan kaverini kanssa keksinyt frisbeegolfinkin!
Mutta se onkin oma tarinansa!

Kävin juuri golfkeskuksessa suunnittelu matkalla  :)pahus että tuli taas annettua pirulle pikkusormi!

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #70 on: 09.12.14 - klo:19:32 »
vähän noihin edellisiin viesteihin viitaten. Nykyään on siis todella paljon pelaajia, nuoria ja vanhoja. Todella lahjakkaita pelureita, tuntuu että heittävät radan kuin radan paljon alle par tuloksen. Ja friba kieli sujuu mallikkaasti..itse en nimittäin ymmärrä juuri mitään niistä puheista vaikka jo muutama vuosi takana.

Mutta syy miksi kerron välillä näitä muisteloita on siinä että nykypelaajat saisivat tietää millainen laji oli ennen nykypäiviä. Ja toivottavasti joistakin jutuista selviää miten nykytilanteeseen ollaan tultu.
Joskus saatatte törmätä jo pitkään lajia harrastaneita joita ette tunne, ja he ovat saattaneet olla tärkeitä tekijöitä lajin edistämisessä, enkä todellakaan tarkoita itseäni.
Nykyään laji menee isoin harppauksin eteenpäin varsinkin välineitten ja ratojen suhteen sekä tietenkin kisojen osalta. Ja kun loppukesästä kiersin yhden aloittelevan kaverini kanssa näitä etelän ratoja niin en voi kun nostaa hattua sille työlle mitä monet ihmiset ovat lajin eteen tehnyt.
Olen ollut mukana niin monessa lajissa, myös taustahenkilönä että tiedän mistä puhun kun uskallan väittää että harvassa lajissa on enää tälläistä talkoo henkeä kuin frisbeegolfissa.
Tiedän myös että yleisesti ihmetellään että miten voi olla mahdollista että radat mitkä kaupunki tai kunta on rakentanut ja ylläpitää voivat olla maksuttomia. Saa nähdä kuinka kauan ne pysyvät ilmaisina....todennäköisesti vielä vuosia kuitenkin.
Olen myös ihmetellyt miten jotkut kehtaa haukkua esim. ratoja julkisesti. Se on selvää että kaikki radat eivät miellytä kaikkia, mutta voisihan tuon pitää omana tietonaan. Nimittäin jotkut ihmiset ovat tehneet paljon töitä sen "paskan" radan eteen. Ja yleensä ne haukkujat eivät tiedä kuinka tekijöitten visioita rajoittaa esim. pinta-ala, puitten kaato luvat jne.
Minä en ainakaan ole pelannut vielä yhdelläkään huonolla radalla, vaikka jotkut ovatkin mieluisempia kun toiset. Ja onneksi on paljon erillaisia ratoja.

Meni vähän sekavaksi kun en yhtään etukäteen mieti mitä alan yksisormi tekniikalla naputtamaan.
Mutta heittäkää ihmiset hyvin, nauttikaa hienosta urheilulajista, ja arvostakaa ihmisiä jotka tekevät vapaaehtoista työtä lajin eteen. Unohtamatta heitäkin jotka leipänsä siitä saavat, ilman heitä meillä olisi paljon vähemmän niitä niin ihania tavaroita.
Nyt on pakko lopettaa ja siirtyä katsomaan Zlatan dokkaria!

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #71 on: 09.12.14 - klo:21:04 »
Turiin tulee äkkiä, jos epäsopivalla välineellä heittää. Vaikka taitoa pitäisikin kehittää, välineurheilun sijaan, on välineilläkin eroa. Ihannetilanteessa joka luokkaan löytyy kiekko, joka kestää kaikki olosuhteet ja on niin monipuolinen, että sillä saa aikaan useimmat tai kaikki linjat. Siten riittäisi vain, putteri, midari, FW ja draiveri. Noin harvan kiekon oppii treenirundeilla. Missä muuten testit pitäisi tehdä, jotta saavut välineistön puolesta täydessä tikissä kisaan. Kolhittuna heittäminen antaa kyllä ihan tarpeeksi etua vastustajille. Olet ilmeisesti niin jumissa, että venyttelylle tosissaan on tarvetta. Kunnolla vaikutusta syvävenytyksessä liikeratojen kasvattamiseksi olisi hyvä tehdä 30 sekunnin venytystä per paikka. Jos takareisiin sattuu kävely, luulisi heittämisen olevan tasapainotonta ja pelottaa revähdysriskit. Varsinkin nyt kylmillä säillä ja pahemmaksi menee lämmöt.

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #72 on: 09.12.14 - klo:23:18 »
Kiitos kommentista!
Juu olen tietoinen siitä mitä pitäisi tehdä, kun vain saisi aikaiseksi. Mullahan on siinä mielessä loistava tilanne että ystäviini kuuluu hierojia, fyssareita ja personal treinareita joten kyllä kaikki on musta itsestäni kiinni.
Tänään olen kyllä venytellyt oikein kunnolla, ja juuri noita pitkiä rauhallisia venytyksiä.

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #73 on: 10.12.14 - klo:11:48 »
Mitä ihmettä toi setä turisee? Keksinyt muka frisbeegolfin! Sit se heräs ja huomas että toinen käsi oli potassa!

Jotta teidän ei tarvitse sitä enää pähkäillä niin kerron lyhyt version frisbeegolf urani alusta.
Kaverini kanssa silloin tällöin herätettiin pahennusta rannoilla ja puistoissa kopittelemalla ns. shellin kiekolla!
No yksi ilta oltiin yhdessä pikkupuistossa kopittelemassa ja kyllästyttyämme pelkkään kopitteluun keksittiin heittää kilpailumielessä pituutta. Minähän tietysti hävisin moisen turhan kisailun, ja siitä suivautuneena ehdotin tarkkuusheittoa valittuun kohteeseen. Sehän tuntuikin tosi hauskalta, vaikka varmaan sain pataan siinäkin leikissä. Kohta alettiinkin keksimään väyliä, ja laskemaan heittojen määrät.
Siitä innostuimme niin että aina kun oli aikaa, niin mentiin jonnekin puistoon golffaamaan kiekolla. Oltiin keksitty uusi laji....frisbeegolf!

Saman kaverin kanssa vietettiin perheinemme Juhannusta Kisakeskuksessa.
Potkimme futista opiston kentällä. Maradonailut loppui kun alettiin ihmetellä kentän lähistöllä olleita puu/ ketju patsaita. Reippaina miehinä mentiin respaan kysymään että vatta hell?
Respan tyttö innoissaan selittämään, että ne on frisbeegolfin maalikoreja.
Jumalauta!joku olikin keksinyt lajin ennen meitä! Saatiin kiekot lainaksi respasta ja eikun rataa kiertämään, korithan eivät olleet varsinaisia koreja, vaan lähinnä puupylväitä joihin osumalla oli väylä selätetty.
Rata oli kuitenkin mainio, ja se vei meidät mennessään. Vaimot ovatkin siitä asti olleet katkeria, että pitihän sekin Juhannus jollain tavalla pilata.

Jussin jälkeen alettiin selvittää että onko ratoja muuallakin. Kaveri oli silloin töissä Helsingissä ja kuullut joltain duuni kamultaan että hän oli nähnyt Sibeliuspuistossa ja jossain Munkassa sellaisia häkkyröitä.
Yhtenä illta ajeltiin sitten niissä maisemissa ja Sibbe puistosta muutama kori löydettiinkin ja oltiin ihan täpinöissämme. Mutta kuten sanotaan niin "kun mikään ei riitä" etsimme myös Munkan radan. Kyseltiin ohjeita mm. vastaan tulleelta Jukka Virtaselta, mutta hän ei tiennyt asiasta mitään.
Kun rata sitten löydettiin, niin oli ilo ylimmillään!
Tosin ekaksi pelattiin rata väärinpäin, mutta ei se menoa haitannut.
Voisinkin sanoa että Munkkiniemen rata oli se tärkein paikka mulle ensimmäisen vuoden kun lajia olen pelannut.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #74 on: 10.12.14 - klo:11:59 »
Voisinkin sanoa että Munkkiniemen rata oli se tärkein paikka mulle ensimmäisen vuoden kun lajia olen pelannut.

Tästä tulikin mieleeni, että kun joskus alkuvuosinani pelasimme ehkä päivän seitsemättä kierrosta Munkkiniemessä Mikon ja Palomäen Heikin kanssa, tuli väylällä 5. (nyk. 4., siinä pystyi testaamaan onko distancea tullut lisää, 113 metrinen antsa oli silloin se) joku vanhus muistelemaan menneitä.

"Ennen nuoriso osasi hiihtää ja minun nuoruudessani pojat painivat ja urheilivat kunnolla. Nykyään kaikki vain heittää frisbeetä päivät pitkät".

"Juu, niin tekevät."

Vuosi oli ehkä 2003. Harrastajia oli tuohon aikaan Suomessa ehkäpä 30.000 vähemmän ja puisto oli muista heittäjistä tyhjä myös sinä päivänä.

 
« Last Edit: 10.12.14 - klo:12:19 by Jaani »