Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: KOHTI IKÄMIESLUOKKIA JA NIIDEN YLI  (Read 416018 times)

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #90 on: 13.12.14 - klo:12:44 »
Hauskaa lukea muiden blogeja. Tyypit kertoo milloin milläkin radalla käynyt pelaamassa, ja alle Par tuloksia pukkaa miltein aina.
Miten sen teette?
Mä en ole pelannut alle kun Rajamäen neppailu radan. Peräti 2 alle, vau!

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #91 on: 13.12.14 - klo:14:20 »
Voit ottaa kehittymisessä seuraavan askeleen. Unohda parit.


Sent from my iPad using Tapatalk

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #92 on: 14.12.14 - klo:11:23 »
Haa! 15 vuotta olen pelannut ilman minkäänlaista kiinnostusta par lukemiin, ja nyt kun kiinnostaa niin kehoitetaan kehittymään.
Olin tossa syyskuun loppupuolella yhtenä päivänä Kivikossa heittämässä tavoitteena par kierros.
Heitin kolme kierrosta putkeen. Eka meni 6 yli, ja kaksi seuraavaa molemmat 3  yli. Se oli älyttömän hauskaa, ja siinä pelasin nimenomaan itseäni vastaan.
Mulle ei tule yleensä kuin 1-3 pirkkoa per rundi, mutta bogeja tupla ja tripla sellaisiakin vähän liikaa.
Kyllä mä ajattelin kuitenkin kehittää tulevaisuudessa peliäni juurikin tuolla par metsästyksellä.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #93 on: 14.12.14 - klo:13:07 »
Mä ajattelen tuon oikeastaan niin, että ei pareilla ole mitään väliä.
Jos on 70m väylä, jolle mun pitää tehdä kakkonen niin en ole tyytyväinen muuhun kuin kakkoseen.
Jos on 200m par 3, johon pitää parin tehdäkseen heittää kaksi hyvää heittoa niin olen tyytyväinen kolmoseen. Nelosestakaan ei tarvitse ahdistua, mutta vitonen on jo aivan liikaa.

Joka tapauksessa kierroksen päätyttyä on aivan sama pelasinko pariin, alle vai päälle. Itseä vastaan pelatessa ei pareja tarvitse :)
Kyllä sä tiedät joka väylän jälkeen pelasitko sen väylän hyvin. :)

Toki saa pelata pareja vastaan, mutta tämä par-keskustelu singahtaa taas kehiin jos sitä avataan liikaa. Todetaan vaikka, että jo pelkästään Suomessa on aikamoinen hajonta par-lukujen asettamisessa, joten ei niihin liikaa kannata tuijotella.

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #94 on: 14.12.14 - klo:14:02 »
Ymmärrän! ja joskus olen lukenut ja kuunnellut sujuvasti noita PAR keskusteluja.
Ja itseäni ei ole kiinnostanut asia juuri olenkaan, olen aina ajatellut että jos heitän kierroksen jollain radalla esim. tulokseen 72 niin se on siinä vaikka radan PAR olisi mitä vaan.
Ja varmaankaan ei ole minkäänlaista standardia siitä että millainen väylä on minkäkin PARIN arvoinen....en tiedä!
Mulla onkin miettimistä miten NDGE 15 väylät PARittaisin (ehkä vähän tuhma...en tiedä!). Vai unohdetaanko PARit kokonaan?
Itse ajattelin sen niin että jos treenikierroksilla pyrkisin aina pelata väylät kulloisiinkin PAR lukemiin, oppisin pelaamaan fiksummin.
Mähän olen pelannut aina siihen malliin että jos esim väylä on PAR 3, ja avauksella olen esim. 13 metrissä ( mikä on siis mulle ns. NO HOPE etäisyys), ja korin takana on rotko..mitä teen?
Yritän tietysti BIRDIÄ, tottakai! 9 kertaa kymmenestä puttaan reilusti ohi ja kauaksi rotkoon. Silloin se haaveiltu kakkonen jää saamatta, ja samalla myös järkevä PAR tulos. Ja tuo esimerkki on minun peli todellisuutta.

Tuolla PARin tavottamisella treenikierroksilla yritän oppia pelaamaan järkevämmin. Aivothan mulla on aina narikassa, joten jonkinlaisen automaation kun oppisi, niin tuloksetkin ehkä paranevat.

Ja kyllä mulla on oikeasti ihan kivaa, ja nautin kisaamisesta. Mutta kilpailuhenkisenä olisi kiva joskus vähän pärjätäkin.
PARilla tai ei!
 
Ja kun luin vielä edellisen tekstin uudestaan, niin tajusin etteihän niillä PAR lukemilla ole mitään virkaa. Joka tapauksessa toi Arin ajatus että heittää paremmin on SE juttu. Esimerkki tapauksessahan oli PAR mikä tahansa, tai sitä ei olisi ollenkaan, niin olisiko mun pakko yrittää koriin kakkosella. Treenissä kyllä, kisassa välttämättä ei!

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #95 on: 14.12.14 - klo:15:04 »
13m puttia putatessa pitää ottaa taskulaskin käteen ja suorittaa todennäköisyyslaskentaa. Koululaisille hyvä vinkki, opiskelkaa matematiikkanne.

Jos yksi kymmenestä menee sisään, minne menee ne loput? Jos saat aina kahdella niin onhan se järkevää yrittää sitä puttia sisään. Jos takana on alamäki joka tarkoittaa että lähes joka kerta tulee kolme puttia ohiputatessa niin eihän siinä ole tolkun hiventä yrittää. Paitsi tietenkin jos kisan voitto on siitä kiinni.

Eli todennäköisyyslaskin mukaan. Sitä vain pitää osata käyttää aika nopeasti, jotta tulee oikea tulos :)

Kyllä riskillä voi pelata, mutta se on sitten se pelityyli. Jos pyritään parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen niin riskillä ei vain kannata aina pelata.


Sent from my iPad using Tapatalk

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #96 on: 14.12.14 - klo:15:14 »
olen kyllä huomannut että trikoo on riskillä ruma!
Riskillä ja tyhmästi pelaaminen on ollut aina johtotähtenäni!
Mutta muutos tuloo 2016 loppuun mennessä!

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #97 on: 15.12.14 - klo:11:56 »
Koska alun perin kait tämä osio oli tarkoitettu treenipäiväkirjan pitoon, niin ilmoitettakoon että väyrysen akanpoika on Ruukkigolf kisan jälkeen yllättänyt lähiomaiset, itsensä kun ymmällään olevat kaverinsa suhteellisen aktiivisella venyttelyllä!
Ja ilokseni täytyy myöntää että hyvin nopeasti olo parempi ja liikkuminen tuntuu mukavammalta. Rento fiilis! joo, pitkä matka vielä edessä että saisi itse kengän nauhat kiinni, mutta kuitenkin.
Kyllä sitä alkaa jo odottaa kesää ja Peurungan Masteri kisaa!
Onhan Masteri yksi maailman hienoimmista urheilu tapahtumista!

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #98 on: 15.12.14 - klo:12:53 »
Eiköhän nämä monellakin muistuta enemmän päiväkirjaa ja sinunkin tapauksessa ihan hyvä jos muistelet vanhoja. Ei niitä kukaan muukaan esiin kaiva.
Itsekin ajattelin alkaa tunkemaan vanhoja muistikuvia tekstiksi. Tiedä vaikka joskus tarvitsisi itsekin lukea omia muistoja :)

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #99 on: 15.12.14 - klo:19:27 »
DGC BATS

Aina välillä olen jutuissani maininnut nimen DGC Bats. Vähän pitempään mukana olleet tietävät seuran, mutta suurin osa tuoreimmat heittäjät eivät ole varmasti kuulleetkaan. Tässä lyhyt esittely.

Vuosituhannen vaihteessa joukko innokkaita frisbeegolfin löytäneitä rajamäkeläisiä päättivät perustaa frisbeegolf seuran Nurmijärvelle. Alkuun virittelin yhteistoimintaa Helsinkiläisen jääkiekkoseura Midnight Batsin kanssa.
Seurasta oltiin tekemässä jää- ja liitokiekkoseura Midnight Bats. Mutta me maalaiset vieroksuimme kuitenkin sen verran neonvaloja että päätimme jättäytyä yhteishankkeesta. Mutta osa nimestä jäi meillekin eli Bats. Vääräleuat jaksoivat monta vuotta naljailla siitä että nimi olisi tullut seuran puheenjohtajan puttien mukaan.
Seura oli jäsenmäärältään hyvin pieni, mutta varsin menestyksekäs ja toimelias. Meillä oli heti alusta asti yhteistreenit, ja viikkokisat pyörähtivät käyntiin rajamäen silloisella radalla.
Mitä seuran jäsenet ovat sitten saavuttaneet? En niitä kyllä muista, ainakaan kaikkia eikä ole kait tarpeellistakaan alkaa kaikkea luettelemaankaan.
SM- mitaleita eri sarjoissa ovat ainakin voittaneet Terttu Rosenqvist, Jouko Rosenqvist, Jere Rosenqvist, Ville Alestalo, Jouni Aaltonen, Jukka Pyhältö, Joonas Kuitunen, Joonas Hynönen, Harri Hynönen, väykkä ja ehkä Tomi Luostarinen en ole varma. Kuitunen voitti myös nuorten Euroopan mestaruuden. Bats voitti myös joukkugolfin SM kultaa Tammisaaressa.
Jouni Aaltonen taisi olla viimeinen avoimen sarjan voittaja Suomenlinnassa.
Yksilölajien SM kisoistakin on tullut vino pino mitalleja, mutta en sen enempää muista. Laurilan Anne on voittanut pari kertaa Mastereissa 50v. naisten kultaa. Yhteensä noita SM mitaleja on tosi monta, täytyisi varmaan joskus laittaa ylös kaikki.

Myös järjestely puolella seura oli aktiivisena aikoinaan. Järjestettiin 2 tai 3 kertaa SM osakilpailu. Joukkugolfin SM -kisat. Parigolfin SM-kisat. Yksilölajien SM-kisat ( muistaakseni yhdessä HFK:n kanssa) epäviralliset putin SM-kisat liikuntasalissa. Pituusheiton viralliset ennätys jahti kisat, jossa ainakin Vilma Väyrynen teki uuden 9v. tyttöjen euroopan ennätyksen. Pidettiin myös muutamat vuodet varmaankin ensimmäisinä Suomessa seuraottelu EIF fiä vastaan. Järjestimme tietenkin myös karvalakkisarjan ja kansallisen sarjan kisoja ja tietysti Nurmijärvi discgolf Experiencen.

Meillä oli hienoja yhteisiä kisamatkoja ympäri Suomea, mistä jäi paljon hyviä muistoja.

Tälläistä pientä on myös pieni seura saanut aikaiseksi. Nyt Bats on ainakin toistaiseksi jäänyt pimeään luolaansa, ja jäsenet ovat siirtyneet ties minne.
Lähinnä kahteen suureen hyvin toivaan suurseuraan Nummelaan ja Hyvinkäälle. Ja vaikka olen iloinen ja ylpeä että NFS hyväksyi minut seuraan, niin sydämessäni elää aina pieni DGC Bats!

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #100 on: 15.12.14 - klo:20:45 »
NFS:n tiukka jäsenseula läpäistään aktiivisella suorittamisella ja jäsenmaksun maksamisella.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #101 on: 15.12.14 - klo:23:20 »
Jouni Aaltonen voitti SN Classicin Tammisaaressa.

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #102 on: 16.12.14 - klo:07:24 »
Kiitos oikaisusta!
Noissa viimeisessä Classiceissa missä minä olen ollut (meikku ja siltamäki) Seppo avauspuheessa aina luki kiertopokaalin kyljestä edellisiä voittajia. Siitä jäi se Jouni mieleen, ja aina yhdistän Classicin Suokkiin.
Tuo tarkoittanee sitä että väyrynen on ainut Suokin voittanut Bats

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #103 on: 16.12.14 - klo:11:07 »
Minkähän takia viestistäni jää aina loppuosa pois kun naputan sen kännykällä?

Noi tapahtumat 1900 luvun loppupuolelta ja 2000 luvun alkupuolelta tuntuvat kovin kaukaisilta, hyvinkin historiallisilta. Kuitenkaan niistä ei loppujen lopuksi ole paljonkaan aikaa.
Itse toimin puheenjohtajana Nurmijärven vanhimmassa urheiluseurassa KKp:ssä.
Ja kun 3 vuotta sitten juhlittiin arvovaltaisten vieraiden läsnäollessa 100 vuotis juhlia niin silloin juhlapuheessani saattoi oikeasti aistia historian havina. Kun kerroin seuran tapahtumista ennen sotia ja Suomen itsenäisyyttä.

Vinkkinä sanoisin että nykyisten frisbeegolf seurojen kannattaisi pitää jonkinlaista kirjanpitoa toiminnastaan, joskus niille voi olla käyttöä muodossa tai toisessa.

Ja nyt nykyaikaan, melkein liveen, olen jo treenannut puttia tänään kyllästymiseen asti ( ja minähän kyllästyn aika nopeasti). Luotto puttiin on kyllä kasvanut viimeaikoina, toki vain johonkin 6-7 metriin!

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: MISSION SYYSMYRSKY 2016
« Reply #104 on: 16.12.14 - klo:12:59 »
Taitaa jäädä suurimmalla osalla meistä normipelaajista yli kuuden metrin puttien varmuus omastakin mielestä liian alhaiseksi. Aina kun sitä rinkiä josta uskaltaa putata saa isommaksi niin voi taputella itseään selkään.
Jos uskaltaa putata kunnolla ja tietää osuvansa koriin 90% niin se nostaa onnistumistodennäköisyyttä jo reilusti.

Ei siitä putin harjoittelemisesta mitään haittaa ole. Päinvastoin. Lisää treeniä vaan niin paljon kuin pää kestaä :)