Ensimmäinen vinkki jatkon varalle: Kun tullaa paketin Jenkeistä, niin kannattaa käyttää CV123456789US-muotoista koodia (tai muuta US-päätteistä). Näin paketti vapautuu paremmin tulliselvityksestä kuin eurooppalaisen CE123456789XX-koodin perusteella (näin kertovat sekä Posti, että Tulli). Eurokoodilla ei välttämättä asiat kirjaudu lainkaan heidän järjestelmään oikein, vaikka nettituonnin lomakkeen täyttö onnistuukin ilman virheilmoitusta.
Posti vastasi kysymykseeni näin:
Kun lähetys saapuu tullivarastoon, siitä tulee seurantaan vielä kaksi muuta tapahtumaa. Suosittelemme että vasta siinä vaiheessa tehdään tulliselvitys. Nyt teit selvityksen ennen niitä kahta tapahtumaa. Toivomme ettei se aiheuta ongelmaa. Toisekseen, tulliselvitys pitäisi tehdä sillä US-päätteisellä tunnuksella eikä XX-päätteisellä. En ole varma osaako tulli yhdistää sitä oikeaan lähetykseen koska on XX-päätteisellä tehty.Tullaus kannattaa siis tehdä myös vasta sitten, kun Postin
Lähteysten seuranta -palveluun (
http://www.posti.fi/itemtracking/posti/search_by_shipment_id) ilmestyy "Lähetys on saapunut tullivarastoon." -ilmoituksen jälkeen vielä pari tuoreempaa tapahtumaa.
Yhteenvetona: CV123456789US-koodilla paketin voi tullata onnistuneesti ennen postin välityksellä hiiiitaasti saapuvaa tullauspyyntöä (viimeksi meni 5 päivää).
Toinen vinkki: Kun Infiniteltä tilaa priority-paketin, niin säästää kaksi päivää postin kulussa. Priority: 4 päivää, 29.1.-2.2. (tilaus-tulli). Tavallinen: 6 päivää, 12.1.-18.1.
USPS:n priorityllä saa myös tunnuksen
CV123456789US, joka näkyy postin palvelussa. USPS:n regular-postin
LN123456789US -tunnus ei taas näy (ainakaan jälkikäteen).
Komas vinkki: Jos Tullin nettituonnin palvelusta on kysyttävää, niin numero 0295 5206 auttaa. Sinne ne ohjasivat Tullineuvonnan perusnumerosta 0295 5201.
Neljäs vinkki:Ainakin CE123456789XX-koodilla ja henkkarilla paketin saa postista ilman Postin noutolipuketta, jos paketti ei vain tuolloin satu olemaan jakelussa kotiovellesi.
Viides vinkki: Posti vinkkaa:
Kannattaa nyt seurannasta katsoa osaako lähetys jatkaa matkaa vai pitäkö olla tulliin yhteydessä ja kertoa että teit XX-päätteisellä sen jne ... Jos lähetys ei huomisiltaan mennessä ole liikkunut tullivarastosta, kannattaa olla tulliin yhteydessä ja sitten mahdollisesti myös meille 020 451 5900.Olin oma-aloitteinen ja noudatin vinkkiäni #3 ja otin suoraan yhteyden Tullin nettituontiin.