Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Lähestymiset  (Read 79623 times)

Offline TV

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 19
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuukka V.
Lähestymiset
« on: 18.06.12 - klo:16:56 »
Joo, eli kaipaan vähän neuvoja lähestymisheittoihin.
Aika heikot nämä lähestymis taidot verrattuna draiviin.
Poikkeaako lähestymisen heitto paljonkin draivista.
Vinkkejä otetaan mieluusti vastaan.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Lähestymiset
« Reply #1 on: 18.06.12 - klo:17:00 »
Itse heitän paikaltaan lyhyemmät lähestymiset ja katse mahd. pitkään kohteessa.

Offline keep_it_real

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 148
    • View Profile
    • Treeniblogini
  • Oikea nimi: Ville Uurainen
  • Seura: DGH Hyvinkää
Vs: Lähestymiset
« Reply #2 on: 18.06.12 - klo:17:15 »
Oon keränny omaan blogiini kaikenlaista tekniikkatietoutta, joihin kandeee tutustua. Tuolta löytyy myös Discraftin tekemä lähestymisen perusteet-video.

http://uransa-huipulle.blogspot.fi/p/villen-vinkit.html

Offline Tee8mu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 148
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Malmelin
  • Seura: Tallaajat
Vs: Lähestymiset
« Reply #3 on: 18.06.12 - klo:17:27 »
Itse heitän paikaltaan lyhyemmät lähestymiset ja katse mahd. pitkään kohteessa.

Tää on hyvä lähtökohta. Sit sellainen havainto on hyvä tehdä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, että putteri lentää n. 50-60 asti pelkällä kyynerpään ojennuksella (n-. 90 asteen kulmasta suoraksi) Toki avuksi voi hieman ottaa olkapäätä ettei tarvi ihan puunukke olla, mutta pointtina kuitenkin, että suuri osa heiton voimasta tulee ihan tuolta ojennusliikkeestä.  Hommassa on myös se pointti, että mitä vähemmän liikkuvia osia ja liikepituutta, sitä parempi kontrolli heittäjällä on heittoliikkeeseen.

Ja toki tässä siis ranne mukana. Spinniähän ei tönköllä ranteella saa :)

Eli kylki ja pää menosuuntaan ja kokeilemaan...

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Lähestymiset
« Reply #4 on: 18.06.12 - klo:17:32 »
Heitän kaikki lähestymiset forella - eli kaikki puttia pidemmät heitot ainakin 60-70 metriin asti. Forella katse on helppo pitää kohteessa ja heiton lähtökulmia on erittäin helppo manipuloida.

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Lähestymiset
« Reply #5 on: 18.06.12 - klo:23:01 »
Kevyempi ote vielä voi olla edellä mainittujen vinkkien lisäksi hyvä. Osa sormista pois rimmiltä kiekon pohjaa vasten.

Offline Tee8mu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 148
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Malmelin
  • Seura: Tallaajat
Vs: Lähestymiset
« Reply #6 on: 18.06.12 - klo:23:46 »
Kyllä mä lähtisin silti alkuun siitä että on yks ote eli ns. powergrippi. turha sotkea liian monella jutulla alkuunsa. toki jos heittää jo valmiiksi avoimella otteella niin siittä sit eteenpäin, mutta ite vaihdoin muutaman vuoden jälkeen powerin kaikkiin paitsi puttiin, eikä se kyllä otteesta oo ollut koskaan kiinni ;)

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Lähestymiset
« Reply #7 on: 18.06.12 - klo:23:55 »
Kyllä mä lähtisin silti alkuun siitä että on yks ote eli ns. powergrippi. turha sotkea liian monella jutulla alkuunsa. toki jos heittää jo valmiiksi avoimella otteella niin siittä sit eteenpäin, mutta ite vaihdoin muutaman vuoden jälkeen powerin kaikkiin paitsi puttiin, eikä se kyllä otteesta oo ollut koskaan kiinni ;)

Mulla just päinvastainen kokemus. Jauhoin kuukausia griplock- ja sihtausongelmien kanssa lähäreissä, kunnes birdiegrippiin siirtyminen lopetti molemmat ongelmat kertaheitolla. Kannattaa kokeilla, jos powergrip ei toimi toivotulla tavalla. Ei maksa mitään. :)

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Lähestymiset
« Reply #8 on: 19.06.12 - klo:04:26 »
Kyllä mä lähtisin silti alkuun siitä että on yks ote eli ns. powergrippi. turha sotkea liian monella jutulla alkuunsa. toki jos heittää jo valmiiksi avoimella otteella niin siittä sit eteenpäin, mutta ite vaihdoin muutaman vuoden jälkeen powerin kaikkiin paitsi puttiin, eikä se kyllä otteesta oo ollut koskaan kiinni ;)

Mulla just päinvastainen kokemus. Jauhoin kuukausia griplock- ja sihtausongelmien kanssa lähäreissä, kunnes birdiegrippiin siirtyminen lopetti molemmat ongelmat kertaheitolla. Kannattaa kokeilla, jos powergrip ei toimi toivotulla tavalla. Ei maksa mitään. :)
Mulla oli kans pitkään ongelmaa nimenomaa irrotuksen puhtauden kans ku heitin putteria ja midaria powergripillä ja oattia oli aina. Vaihdoin kans birdie gripiin ja homma parani heti. Tosin alkuun välis heitti v***iks ja heti ku heitto oli lähteny tajus et väärä grippi. Toki jos powergripillä heitto on puhdas ni ei sitä vaihtaan kannata väkisin alkaa. Jos kiekot tuppaa sillä jäämään lapaan korkeemman rimmin takia, mut lähtee muuten puhtaasti ni sitte vaan löysemmin kiinni kiekosta. Ja reenin kannalta on tietysti hyvä lähtee kiertään silleen, että jättää draiverit vallan pois matkasta ni tulee lähärikiekoillaki enemmän toistoja...

Offline VeliLenteli

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 293
    • View Profile
  • Seura: Facepalm Frisbee
Vs: Lähestymiset
« Reply #9 on: 19.06.12 - klo:08:38 »
Mulla on kanssa tuo pään kääntyminen ongelmana. Silloin vain toivoo kehon ja käden kulkevan oikeaan suuntaan. Pään kääntyessä unohtuu myös etäisyys. Voimaa tulee annettua joskus liikaa tai sitten liian vähän.

Toi forelähestyminen ei ole hullumpi idea. Katse pysyy koko ajan kohteessa. Ehdottomasti hiottava osa-alue pelissäni.

Testasin joskus Birdie-grippia. Tuntui jotenkin oudolta. Ehkäpä siihen olisi turvallisinta opetella.

Kaikki tämä, vaikka grippi näyttää radalla mun silmään aika ylimieliseltä. ::)
Mä olin vähän niin kuin tsuippaduippadui.

Offline ForeForEver

  • Juniori
  • **
  • Posts: 91
    • View Profile
    • Facebook-sivu
  • Oikea nimi: Jussi Palojärvi
Vs: Lähestymiset
« Reply #10 on: 20.06.12 - klo:17:08 »
toi ote on kyllä mun mielestä myös oleellinen. siinä discraftin videossa myös muistaakseni analysoidaan juuri tätä, eli kun heitto on putin ja draivin sekoitus niin otteen tulisi myös olla näiden sekoitus. Kontrollisormi rimmin etureunassa ja muut sormet alla. Lähestymisissä myös kunnon hysse on aika pätevä, jos vain tilaa riittää, näin ei mennä niin paljoa pitkäksi jos pitkäksi ollaan menossa :)
drive for show putt for dough

Offline AriFerra

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 196
    • View Profile
Vs: Lähestymiset
« Reply #11 on: 21.06.12 - klo:13:39 »
Minkäslainen tuo birdie-grippi on?
Omalla kohdallani fan-grip (?) toimii loistavasti lähestymisissä, mutta olisi kiva tietää miten tuo birdie eroaa fanista?

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Lähestymiset
« Reply #12 on: 21.06.12 - klo:14:13 »
Minkäslainen tuo birdie-grippi on?
Omalla kohdallani fan-grip (?) toimii loistavasti lähestymisissä, mutta olisi kiva tietää miten tuo birdie eroaa fanista?

Siinähän tuo on ylemmässä kuvassa. Kolme sormea rimmillä. Fan gripissä vain etusormi.

Offline AriFerra

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 196
    • View Profile
Vs: Lähestymiset
« Reply #13 on: 21.06.12 - klo:17:47 »
Minkäslainen tuo birdie-grippi on?
Omalla kohdallani fan-grip (?) toimii loistavasti lähestymisissä, mutta olisi kiva tietää miten tuo birdie eroaa fanista?

Siinähän tuo on ylemmässä kuvassa. Kolme sormea rimmillä. Fan gripissä vain etusormi.

Okei. No näemmä "mun" fan grippi ei olekaan se perinteinen, vaan ennemminkin tämä:
Fan Grip – Finger along rim – Bottom View

Offline Sarimaa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 244
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Sarimaa
  • Seura: Tampereen frisbeeseura
Vs: Lähestymiset
« Reply #14 on: 23.06.12 - klo:21:51 »
Quote
Okei. No näemmä "mun" fan grippi ei olekaan se perinteinen, vaan ennemminkin tämä:
Fan Grip – Finger along rim – Bottom View


Ootko koittanu puteissa ja lähestymisissä ihan normaalia fan grippiä? Harva enemmän pelannut käyttää tota etusormi kiekon etureunan päällä-grippiä ja itellä jotenkin kiekon irrottaminen parantu kun siirsin sen reunan alle, niin että sormen ekan nivelen ura tulee kiekon alareunalle. Samoin ranne toimii jotenkin luonnollisemmin. Alkuun tuntu ehkä vähän oudolta totutella, mutta toistettavuus parani lopulta ainakin itellä. Mitäs muut (kokeneemmat?) on mieltä?