Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Lähestymiset  (Read 79588 times)

Offline Chukie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 238
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jukka Teräs
  • Seura: TT
Vs: Lähestymiset
« Reply #15 on: 24.06.12 - klo:11:16 »
Quote
Okei. No näemmä "mun" fan grippi ei olekaan se perinteinen, vaan ennemminkin tämä:
Fan Grip – Finger along rim – Bottom View


Ootko koittanu puteissa ja lähestymisissä ihan normaalia fan grippiä? Harva enemmän pelannut käyttää tota etusormi kiekon etureunan päällä-grippiä ja itellä jotenkin kiekon irrottaminen parantu kun siirsin sen reunan alle, niin että sormen ekan nivelen ura tulee kiekon alareunalle. Samoin ranne toimii jotenkin luonnollisemmin. Alkuun tuntu ehkä vähän oudolta totutella, mutta toistettavuus parani lopulta ainakin itellä. Mitäs muut (kokeneemmat?) on mieltä?
Mun grippi on pitkälti juurikin kuvan mukainen, eli etusormi on reunan ulkopuolella. Käytän tuota otetta alle 50m päässä korista, myös puttaamiseen. Saan parhaan kontrollin kiekkoon tuolla gripillä. Kokeilin etusormen laittamista sisäpuolelle, mutta se tuntui luonnottomalta ja kiekko lähti minne sattuu.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Lähestymiset
« Reply #16 on: 24.06.12 - klo:11:28 »
Mulle sanottiin jo harrastuksen ensimetreillä, että siirrä se sormi vaan sinne alle heti alussa, ettei tarvi sitten myöhemmin opetella pois huonoista tavoista. Näin tein, ja yhden treenin totuttelun jälkeen en ole katunut.

Onko tosimielellä pelaavista yhdelläkään etusormi tossa rimmin ulkopuolella?

Offline Sarimaa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 244
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Sarimaa
  • Seura: Tampereen frisbeeseura
Vs: Lähestymiset
« Reply #17 on: 24.06.12 - klo:11:30 »
En oo ainakaan ite ikinä nähnyt yhdelläkään.

Offline Atamooni

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 102
    • View Profile
  • Oikea nimi: Heikki Talvinen
  • Seura: DGC Fat Discs
Vs: Lähestymiset
« Reply #18 on: 24.06.12 - klo:12:59 »
Ite puttasin kans tolla tyylillä ennen ja tänä kesänä vaihtanu sen etusormenkin sinne rimmin alle ja nyt alkanu meneen jo ne yli 10m putitkin sisään. Jotenkin spinniä saa paljon enemmän ja irrotuksen paljon helpommaks. Tietysti se(kin) vaatii paljon reeniä että alkaa onnistuun, mutta ite en ainakaan missään tilanteessa enää sitä etusormee rimmin päälle laita.

Offline Leevi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 462
    • View Profile
  • Oikea nimi: Leevi Liitti
  • Seura: 7k
Vs: Lähestymiset
« Reply #19 on: 24.06.12 - klo:18:28 »
Mulle sanottiin jo harrastuksen ensimetreillä, että siirrä se sormi vaan sinne alle heti alussa, ettei tarvi sitten myöhemmin opetella pois huonoista tavoista. Näin tein, ja yhden treenin totuttelun jälkeen en ole katunut.

Onko tosimielellä pelaavista yhdelläkään etusormi tossa rimmin ulkopuolella?
mulla oli 3 vuotta, tän kauden aluks vaihdoin.

Offline Leevi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 462
    • View Profile
  • Oikea nimi: Leevi Liitti
  • Seura: 7k
Vs: Lähestymiset
« Reply #20 on: 24.06.12 - klo:19:01 »
Mulle sanottiin jo harrastuksen ensimetreillä, että siirrä se sormi vaan sinne alle heti alussa, ettei tarvi sitten myöhemmin opetella pois huonoista tavoista. Näin tein, ja yhden treenin totuttelun jälkeen en ole katunut.

Onko tosimielellä pelaavista yhdelläkään etusormi tossa rimmin ulkopuolella?
mulla oli 3 vuotta, tän kauden aluks vaihdoin.
Mutta siis pelkässä puttaamisessa.

Offline Jami Pasanen

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 138
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jami Pasanen
Vs: Lähestymiset
« Reply #21 on: 25.06.12 - klo:09:14 »
Quote
Okei. No näemmä "mun" fan grippi ei olekaan se perinteinen, vaan ennemminkin tämä:
Fan Grip – Finger along rim – Bottom View


Ootko koittanu puteissa ja lähestymisissä ihan normaalia fan grippiä? Harva enemmän pelannut käyttää tota etusormi kiekon etureunan päällä-grippiä ja itellä jotenkin kiekon irrottaminen parantu kun siirsin sen reunan alle, niin että sormen ekan nivelen ura tulee kiekon alareunalle. Samoin ranne toimii jotenkin luonnollisemmin. Alkuun tuntu ehkä vähän oudolta totutella, mutta toistettavuus parani lopulta ainakin itellä. Mitäs muut (kokeneemmat?) on mieltä?


En ole kokenut pelaaja, mutta vastaan silti  :)

Aloitin puttaamaan juuri noin, että pidin sormea rimmin ulkoreunalla. Tämä vain siksi, että yleinen ohje oli, että näin se pitää tehdä. Puttaaminen ei sillä tavalla koskaan tuntunut varmalta. Vaihdoin kokeilumielessä tämän kauden alussa etusormen rimmin alle juuri kuten kuvailit ja tunnen ensimmäistä kertaa aidosti oloni luottavaiseksi putatessa. Kiekko ei enää väbätä heitossa, lähtee sinne minne haluan ja kulkee suorana.

Tuloksetkin ovat samalla parantuneet, kun yli 3 metrin puteista ei enää mene ohi se 50% :D
P1 // MD2 // FD // PD

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Lähestymiset
« Reply #22 on: 25.06.12 - klo:09:22 »
Kyllä mä lähtisin silti alkuun siitä että on yks ote eli ns. powergrippi. turha sotkea liian monella jutulla alkuunsa. toki jos heittää jo valmiiksi avoimella otteella niin siittä sit eteenpäin, mutta ite vaihdoin muutaman vuoden jälkeen powerin kaikkiin paitsi puttiin, eikä se kyllä otteesta oo ollut koskaan kiinni ;)

Mulla just päinvastainen kokemus. Jauhoin kuukausia griplock- ja sihtausongelmien kanssa lähäreissä, kunnes birdiegrippiin siirtyminen lopetti molemmat ongelmat kertaheitolla. Kannattaa kokeilla, jos powergrip ei toimi toivotulla tavalla. Ei maksa mitään. :)
Mulla oli kans pitkään ongelmaa nimenomaa irrotuksen puhtauden kans ku heitin putteria ja midaria powergripillä ja oattia oli aina. Vaihdoin kans birdie gripiin ja homma parani heti. Tosin alkuun välis heitti v***iks ja heti ku heitto oli lähteny tajus et väärä grippi. Toki jos powergripillä heitto on puhdas ni ei sitä vaihtaan kannata väkisin alkaa. Jos kiekot tuppaa sillä jäämään lapaan korkeemman rimmin takia, mut lähtee muuten puhtaasti ni sitte vaan löysemmin kiinni kiekosta. Ja reenin kannalta on tietysti hyvä lähtee kiertään silleen, että jättää draiverit vallan pois matkasta ni tulee lähärikiekoillaki enemmän toistoja...

Tismalleen samat kokemukset. Viime vuonna opettelin draivaan putteria ja gripin vaihto oli siinä avain. Naapurissa Jokelan C-tason neppailurata jossa pelaan melkein pelkästään putterilla, 1-2 kertaa viikossa. Nyt on peli aivan eri varmuustasolla hitaampien kiekkojen ansiosta.

Käytän siis kolmee grippiä, powergrip draivereihin, (stacked) fan grip midari- ja putteridraiveihin, ja puttausote (koukistettu sormi rimmin alla beadi 1. nivelen päällä, muut rennosti nipussa kannen alla).
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline AriFerra

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 196
    • View Profile
Vs: Lähestymiset
« Reply #23 on: 25.06.12 - klo:11:54 »
Siis en minäkään puteissa pidä sormea rimmillä. Vain pitkissä lähestymisissä, ja ne tuovat mielestäni selkeästi lisää tarkkuutta.
Toki täytyy kokeilla nyt niissäkin laittaa eturormi rimmin alle.

Offline VVH

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 211
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville
Vs: Lähestymiset
« Reply #24 on: 26.06.12 - klo:14:21 »
Mulle sanottiin jo harrastuksen ensimetreillä, että siirrä se sormi vaan sinne alle heti alussa, ettei tarvi sitten myöhemmin opetella pois huonoista tavoista. Näin tein, ja yhden treenin totuttelun jälkeen en ole katunut.
Tuo on kieltämättä erittäin hyvä ohje. Itsekin siirtelin syksyllä sormen rimmin alle puteissa. Putti on edelleen sekaisin, mutta lyhyiden puttien varmuus on jo samaa tasoa kuin ennen siirtoa. Suurena etuna onkin ollut että nyt osun ajoittain myös pitkissä puteissa siinä missä ennen 10 metristä upposi yksi putti kesässä. Nyt kun putissa on voimaa enemmän voi lähestymiset jonnekin 25 metriin asti heittää enemmän tai vähemmän "putteina". Sormi rimmin alle siirron jälkeen puttiotetta varioimalla sain kehitettyä lähestymisotteen, jolla heitän osan alle 60 metrisistä lähestymisistä ja draiveista (selkeästi hyssenä lähtevät heitot menee vielä usein povergripillä). Gripin vaihto poverista fangripmuunnelmaan on auttanut ennen kaikkea oikea-aikaisessa irroituksessa ja siinä että (alivakaat) putterit flippaavat huomattavasti vähemmän. Heitto lähtee helpommin suoraan kun ei tarvitse irroittaa 20 asteen hyssekulmalla ja laskeskella millä vauhdilla se tässä tuulessa kääntyykään flätiksi.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Lähestymiset
« Reply #25 on: 20.07.12 - klo:15:03 »
Mielenkiintoista keskustelua. Olen pelannut useita vuosia ja tarvitsen näköjään sanakirjan selventääkseni itselle noita sanoja mitä täällä käytetään.
Eilen juuri kävin keskustelua kentällä aloittelijan kanssa tuosta sormen pitämisestä rimmillä. Itsellä on sellainen käsitys, että se ei varsinaisesti auta pelaamisessa. Puttaamisessa vielä ehkä jotenkin sen voi nielaista, mutta draivissa...

Tämä henkilö kertoi käyneensä muutaman kerran heittelemässä ja oli nytkin tullut kentälle ostettuaan Discmanian kolmen kiekon paketin joka taitaa ollakin aika passeli paketti aloittelijalle. Paketin mukana oli ilmeisesti tullut jotain linkkejä joista voi käydä katsomassa tekniikkavinkkejä ja tämä aloittelija oli vakaasti sitä mieltä, että näissä vinkeissä opastettiin pitämään joka heitossa sormi rimmillä. Toki siellä oli  ollut kuulemma toinenkin vaihtoehto, mutta hänestä tämä oli tuntunut paremmalta. :)

Offline Daali94

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 30
    • View Profile
  • Seura: 7k
Vs: Lähestymiset
« Reply #26 on: 02.09.14 - klo:22:21 »
Onko tuossa grippiä esittelevässä kuvassa pikkurilli rimmillä vai näyttääkö se vain siltä? Pidättekö sitä pikkurilliä rimmiä vasten?
Joutsen | Kilpi | Kannel || Truth | Verdict || FD | Teebird | Firebird || Tern |  DDx | Trespass

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Lähestymiset
« Reply #27 on: 02.09.14 - klo:22:37 »
Onko tuossa grippiä esittelevässä kuvassa pikkurilli rimmillä vai näyttääkö se vain siltä? Pidättekö sitä pikkurilliä rimmiä vasten?

Rimmiä vastenhan se yleensä on. Kädet ja sormet ovat kuitenkin erilaisia, joten kokeile miten oma pikkurillisi siihen istuu. Voi näyttää hiukka erilaiseltakin, kun kuvan jantterilla. Jämäkkä ote on hyvä, kuin sanoisit päivää kiekolle. Niin paljon ei kannata puristaa, että kiekko ei irtoa kädestä, eikä niin vähän, että se lipsuu vasuriin ennen aikojaan.

Offline alspe

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 279
    • View Profile
Vs: Lähestymiset
« Reply #28 on: 17.06.15 - klo:10:44 »
Onko vinkkejä miten reenata lähestymisessä katsekontaktia korille? Mä oon tähän asti heittänyt 30-50m lähärit samanlaisella vartalon käännöllä kuin draivikin, mutta ilman askelia. Tällöin katsekontakti katoaa kun vedän vedon kaukaa takaa (jotta saan pitkän rauhallisen liikken).

videossa mies tekee kyllä helpon näköisesti heiton eikä pää käänny yhtään. Aika 3:20
Ilmeisesti on otettava pikkuaskeleet käyttöön jotta saa voimaa heittoon muualtakin kuin kädestä.
« Last Edit: 17.06.15 - klo:10:46 by alspe »
D - P1X, P2 / C - Mako3, MD, MD3 / Star TL, C - FD, CD2, TD, PD

Offline RistoS

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 365
  • Kääpiö
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Salonen
  • Seura: OFS
Vs: Lähestymiset
« Reply #29 on: 17.06.15 - klo:11:08 »
Onko vinkkejä miten reenata lähestymisessä katsekontaktia korille? Mä oon tähän asti heittänyt 30-50m lähärit samanlaisella vartalon käännöllä kuin draivikin, mutta ilman askelia. Tällöin katsekontakti katoaa kun vedän vedon kaukaa takaa (jotta saan pitkän rauhallisen liikken).

Heitän samalla tavalla lähäreitä kuin sinäkin jostain 45 metristä, enkä tarvitse koko ajan katsekontaktia kun vain tekniikka toimii muuten. Lähestymiset juuri tuolla matkalla ovat myös vahvin osa-alueeni. Videossa pään lähes olematon kääntäminen onnistuu vain sen takia, ettei heittäjä yksinkertaisesti tarvitse tuon isompaa "swingiä" tuottaakseen riittävästi tehoa.