Frisbeegolf-forum.fi

Kirjoittaja Aihe: Sääntöaiheisia kysymyksiä  (Luettu 295719 kertaa)

Poissa Champion

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 107
    • Profiili
  • Oikea nimi: Topias
Sääntöaiheisia kysymyksiä
« : 21.06.12 - klo:18:51 »
Saako lähestymisissä tai putissa ottaa yhden askeleen eteenpäin ja heittää siitä?

Jos heittää yli alueen eli menee OB alueelle, palataanko radalle ja lisätään yksi heitto lisää?

Jos radalla on mando, mutta ei drop boxia eikä osu siihen mandoon, jatketaanko siitä mihin heitto jäi ja lisätään yksi heitto?

Jos radalla on mando ja sen vieressä drop box eikä osu siihen mandoon niin jatketaanko drop boxista eikä lisätä yhtä heittoa lisää?

Kiitos vastauksista :)

Poissa anhyseri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 202
    • Profiili
  • Oikea nimi: Tuukka Kivioja
  • Seura: Puska Puttaajat
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #1 : 21.06.12 - klo:19:09 »
Saako lähestymisissä tai putissa ottaa yhden askeleen eteenpäin ja heittää siitä?

Jos heittää yli alueen eli menee OB alueelle, palataanko radalle ja lisätään yksi heitto lisää?

Jos radalla on mando, mutta ei drop boxia eikä osu siihen mandoon, jatketaanko siitä mihin heitto jäi ja lisätään yksi heitto?

Jos radalla on mando ja sen vieressä drop box eikä osu siihen mandoon niin jatketaanko drop boxista eikä lisätä yhtä heittoa lisää?

Kiitos vastauksista :)

Ei koria kohti saa ottaa askelta, sivusuuntaan saa.. Jos ollaan yli 10m etäisyydellä korista niin heiton jälkeen saa yliastua kohti koriakin.

Mandojen ja OB:eiden kans paljon myös rata -ja väyläkohtaisia sääntöjä, mut jos on droppari ja kiertää mandon väärin tai heittää OB:lle niin jatkuu dropparilta. Jos ei ole dropparia ja heittää OB niin jatkuu siitä missä kiekko meni OBlle ja yksi rangaistusheitto. Jos ei ole dropparia niin mandon väärinkierrossa voi jatkaa joko mandon luota rangaistusheiton kera tai edelliseltä heittopaikalta rangaistusheiton kera..

EDIT. ja "askel sivusuuntaan" ei ole mikään harppaus pois pusikosta vaan jonkin tukipisteen on oltava siinä markkerin takana.
« Viimeksi muokattu: 21.06.12 - klo:19:11 kirjoittanut anhyseri »
destroyer PD2 H1 TD teebird  //   gator roc3 roc   //   jokeri P1

Poissa Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 797
    • Profiili
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #2 : 21.06.12 - klo:19:18 »
Saako lähestymisissä tai putissa ottaa yhden askeleen eteenpäin ja heittää siitä?

Jos heittää yli alueen eli menee OB alueelle, palataanko radalle ja lisätään yksi heitto lisää?

Jos radalla on mando, mutta ei drop boxia eikä osu siihen mandoon, jatketaanko siitä mihin heitto jäi ja lisätään yksi heitto?

Jos radalla on mando ja sen vieressä drop box eikä osu siihen mandoon niin jatketaanko drop boxista eikä lisätä yhtä heittoa lisää?

Kiitos vastauksista :)

Ei koria kohti saa ottaa askelta, sivusuuntaan saa.. Jos ollaan yli 10m etäisyydellä korista niin heiton jälkeen saa yliastua kohti koriakin.

Mandojen ja OB:eiden kans paljon myös rata -ja väyläkohtaisia sääntöjä, mut jos on droppari ja kiertää mandon väärin tai heittää OB:lle niin jatkuu dropparilta ja lisätään rangaistusheitto. Jos ei ole dropparia ja heittää OB niin jatkuu siitä missä kiekko meni OBlle ja yksi rangaistusheitto. Jos ei ole dropparia niin mandon väärinkierrossa voi jatkaa joko mandon luota rangaistusheiton kera tai edelliseltä heittopaikalta rangaistusheiton kera..

EDIT. ja "askel sivusuuntaan" ei ole mikään harppaus pois pusikosta vaan jonkin tukipisteen on oltava siinä markkerin takana.

Tarkoitit varmasti tuota noin, että aina tulee rankkua, mutta lisäsin sen sinne varmuudelta, koska sen voi käsittää niinkin, että jos droppari on niin rankkua ei tulisi.

Poissa anhyseri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 202
    • Profiili
  • Oikea nimi: Tuukka Kivioja
  • Seura: Puska Puttaajat
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #3 : 21.06.12 - klo:19:21 »
Joo, hyvä ku korjaileepi, aina ei tiedä että kuinka rautalangasta pitää vääntää ja nopeeta ku näpyttää niin eihän siitä ny täydellistä tule :D
destroyer PD2 H1 TD teebird  //   gator roc3 roc   //   jokeri P1

Poissa Tomppa82

  • Juniori
  • **
  • Viestejä: 63
    • Profiili
  • Seura: Disc Golf Hyvinkää
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #4 : 04.07.12 - klo:21:53 »
Pari kyssää.

Jos kiekko laskeutuu ihan OB:n rajalle niin milloin se on OB:n puolella? Pitääkö kiekon olla kokonaan vai riittääkö vain "palanen"?

Entä jos kiekko häviää...miten jatketaan?

Poissa GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 942
    • Profiili
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #5 : 04.07.12 - klo:22:08 »
Pari kyssää.

Jos kiekko laskeutuu ihan OB:n rajalle niin milloin se on OB:n puolella? Pitääkö kiekon olla kokonaan vai riittääkö vain "palanen"?

Entä jos kiekko häviää...miten jatketaan?

Yleensä kun kiekko on kokonaan outin puolella. Riippuu tietysti vähän viivoista tjsp. millä onkaan outit merkattu.

Lost disc säännön mukaan, edelliseltä heittopaikalta rankun kera.

Poissa hece

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
  • Oikea nimi: Henrik Martikainen
  • Seura: Jyväskylän Liitokiekkoilijat
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #6 : 04.07.12 - klo:23:00 »
Jos kiekko laskeutuu ihan OB:n rajalle niin milloin se on OB:n puolella? Pitääkö kiekon olla kokonaan vai riittääkö vain "palanen"?
Yleensä kun kiekko on kokonaan outin puolella. Riippuu tietysti vähän viivoista tjsp. millä onkaan outit merkattu.
OB-kepit, -viivat tjsp. ovat siis myös itsesään OB-aluetta. Eli jos narun tai keppien paremmalla puolen on yhtään kiekkoa, sisällä ollaan. Aina ;)

Poissa SamuliKL

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 308
    • Profiili
  • Oikea nimi: Samuli Lintula
  • Seura: 7k, Bear Disc Golf
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #7 : 06.07.12 - klo:13:25 »
Entä jos kiekko häviää...miten jatketaan?

Lost disc säännön mukaan, edelliseltä heittopaikalta rankun kera.

Mutta jos kiekon tiedetään menneen OB:lle tai mandon väärältä puolelta, voi pelata myös näiden sääntöjen mukaan.
PA4 | PA1 |  M2 | M? | Jackal | F?? | Valkyrie | Beast | PD | D4

Poissa GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 942
    • Profiili
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #8 : 06.07.12 - klo:13:29 »
Entä jos kiekko häviää...miten jatketaan?

Lost disc säännön mukaan, edelliseltä heittopaikalta rankun kera.

Mutta jos kiekon tiedetään menneen OB:lle tai mandon väärältä puolelta, voi pelata myös näiden sääntöjen mukaan.

Jos mando menee väärin, pelataan joko tiiltä, mandon vierestä 1m x 5m alueelta tai merkityltä drop zonelta.

Poissa SamuliKL

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 308
    • Profiili
  • Oikea nimi: Samuli Lintula
  • Seura: 7k, Bear Disc Golf
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #9 : 08.07.12 - klo:10:48 »
Mun edellinen vastaukseni kadonneesta kiekosta oli ehkä niin epätarkka, että nyt pitää täsmentää.

1. Jos kiekko katoaa, heitetään seuraava heitto edelliseltä paikalta.
2. Paitsi jos kadonneille kiekoille on määrätty drop zone, voi heittää myös sieltä
3. Ja jos kiekon tiedetään ("there must be reasonable evidence") pudonneen OB:lle tai kiertäneen mandon väärältä puolelta, pelataan ao. säännön mukaisesti (joko rangaistusalueelta, rajanylityspaikasta/mandolinjan takaa tai edellisen heiton paikalta)
PA4 | PA1 |  M2 | M? | Jackal | F?? | Valkyrie | Beast | PD | D4

Poissa B_Spenser

  • Juniori
  • **
  • Viestejä: 94
    • Profiili
  • Oikea nimi: Thomas Mykkänen
  • Seura: Raaseporin korilla
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #10 : 08.07.12 - klo:14:27 »
Toi kakkos kohta, jos on lostdisc dz, eikö siihen ole pakko mennä jos kiekko häviää?.

Poissa Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 530
  • HÖYYYYY
    • Profiili
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #11 : 08.07.12 - klo:21:27 »
Toi kakkos kohta, jos on lostdisc dz, eikö siihen ole pakko mennä jos kiekko häviää?.
Koska tahansa saa jatkaa edelliseltä heittopaikalta rankun kera, oli sitten kiekko hukassa, ob:lla, mennyt mandon väärin tai vaikkapa nojaisi koritolppaan...

Poissa Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 143
    • Profiili
    • Meikäläisen omat sivut
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #12 : 08.07.12 - klo:21:32 »
Toi kakkos kohta, jos on lostdisc dz, eikö siihen ole pakko mennä jos kiekko häviää?.
Koska tahansa saa jatkaa edelliseltä heittopaikalta rankun kera, oli sitten kiekko hukassa, ob:lla, mennyt mandon väärin tai vaikkapa nojaisi koritolppaan...

Paitsi silloin, jos kiekko ....

Poissa Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 530
  • HÖYYYYY
    • Profiili
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #13 : 08.07.12 - klo:21:55 »
Toi kakkos kohta, jos on lostdisc dz, eikö siihen ole pakko mennä jos kiekko häviää?.
Koska tahansa saa jatkaa edelliseltä heittopaikalta rankun kera, oli sitten kiekko hukassa, ob:lla, mennyt mandon väärin tai vaikkapa nojaisi koritolppaan...

Paitsi silloin, jos kiekko ....
on korissa, jos on pakko saivarrella...  ;D

Poissa Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 404
  • Still Not a Player
    • Profiili
  • Seura: TT
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #14 : 09.07.12 - klo:11:51 »
http://frisbeeliitto.fi/kilpailutoiminta/frisbeegolf/

Linkin osoittamalta sivulta on ladattavissa sääntökirja PDF:nä niille, jotka eivät jaksa kirjoittaa tänne kysymystä ja odottaa sitten pari päivää, että joku vastaa epäselvästi tai aiheen vierestä ;)